Switch 2:s prislapp "lämplig", säger Nintendo-chefen Bowser

Robot
Switch 2:s prislapp "lämplig", säger Nintendo-chefen Bowser

En prislapp som motsvarar upplevelsen, menar han.

#bowser, #nintendo, #switch-2

Medlem

Problemet i USA, och även Canada tydligen, är ju de import-tariffer Trump har satt på alla möjliga (och omöjliga) länder som även inkluderar Vietnam och Kina där Switch 2 i stort produceras. Så de där 50% kommer nog snarare landa på 200-300% för dem tyvärr. Att de inte ens kan förhandsboka i varken USA eller Canada är ju rätt dålig indikation på vart det kommer landa för dem.

Releasehästryttare
Medlem
Skrivet av Gertzy:

Problemet i USA, och även Canada tydligen, är ju de import-tariffer Trump har satt på alla möjliga (och omöjliga) länder som även inkluderar Vietnam och Kina där Switch 2 i stort produceras. Så de där 50% kommer nog snarare landa på 200-300% för dem tyvärr. Att de inte ens kan förhandsboka i varken USA eller Canada är ju rätt dålig indikation på vart det kommer landa för dem.

Det är lugnt, scalpersarna köper upp dem i Tyskland och säljer dem pissdyrt i USA

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Ja det är han ju helt fri att tycka, i slutändan är det ju upp till var o en att avgöra det själv.

Medlem
Skrivet av robbis:

Det är lugnt, scalpersarna köper upp dem i Tyskland och säljer dem pissdyrt i USA

Ja, ska bli intressant att se hur Ebay och andra liknande sidor kommer fyllas av Switch 2-konsoler som enbart säljs inom USA. För även om de säljs dyrt kanske det lönar sig än att köpa i en affär där.

Medlem

Får mig att tänka på följande citat: "har dem inte bröd, då kan de väl äta bakelser?!"

Med tanke på den rådande ekonomin så hade Nintendo lika väl kunnat sänka kostnaderna på sina produkter. De hade då fått epitetet som "det goda företaget" som blev låg kostnads alternativet gentemot Sony och Microsoft. Vinsterna hade oundvikligen kommit in ändå.

Men nu sitter vi i den här sitsen istället.

Medlem

Bra att uttalandet inte var så rått och konsumentfientligt som det framstod i rubriken på en artikel hos GR...där lät det som att han drygade sig likt den där gamla Xbox One-chefen.

Tycker för övrigt gnället om priset på konsolen är kraftigt överdrivet, 459 dollar tycker då i alla fall jag verkar väldigt prisvärt med tanke på att den verkar ha en väldigt bra prestanda för det priset, där den ser ut att hamna i samma bollplank i vad den kan prestera som PC-handheld-konsoler som kostar minst det dubbla. Vi i Sverige och övriga norden är de enda som har legitimt skäl att gnälla om priset på burken.

Däremot så känns 79,90 / 89,90USD för "toppskiktet" av deras nya spel, likt Mariokart World, som en väl saftig surlimpa att behöva smälla i sig. Tycker det nya Donkey Kong kännes som en mer rimlig ny högsta prisnivå för Nintendo-spel.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Bra att uttalandet inte var så rått och konsumentfientligt som det framstod i rubriken på en artikel hos GR...där lät det som att han drygade sig likt den där gamla Xbox One-chefen.

Tycker för övrigt gnället om priset på konsolen är kraftigt överdrivet, 459 dollar tycker då i alla fall jag verkar väldigt prisvärt med tanke på att den verkar ha en väldigt bra prestanda för det priset, där den ser ut att hamna i samma bollplank i vad den kan prestera som PC-handheld-konsoler som kostar minst det dubbla. Vi i Sverige och övriga norden är de enda som har legitimt skäl att gnälla om priset på burken.

Däremot så känns 79,90 / 89,90USD för "toppskiktet" av deras nya spel, likt Mariokart World, som en väl saftig surlimpa att behöva smälla i sig. Tycker det nya Donkey Kong kännes som en mer rimlig ny högsta prisnivå för Nintendo-spel.

Du får tänka på att i USA så listans inte skatt på priset. Det är nettopriset, inte bruttopriset.
Sen som sagt i artikeln tullar ovanpå detta.

Medlem
Skrivet av Neroz:

Du får tänka på att i USA så listans inte skatt på priset. Det är nettopriset, inte bruttopriset.
Sen som sagt i artikeln tullar ovanpå detta.

Nja, riktpriset från NoA brukar vara ganska nära vad konsolerna kostar för kund i USA. De har ju ingen statlig moms där och även i den dyraste delstaten kalifornien så är försäljningsskatten en spottstyver gentemot vad vi får pröjsa i EU. Tror inte nån delstat har ens nära 10% och flera har ingen sån skatt alls på konsumentprodukter.

Medlem

den är för dyr utan oled skärm..

Medlem

Som att den prinsessnapparen är nån att lita på!

Edit: fel Bowser. My bad.

Medlem

"the pricing is appropriate for the value of the machine" En maskin som är klenare än PS5 som också skröt om att den kan köra 120fps i 1440p men aldrig klara att hålla den FPSn. Jag menar vem som helst kan skryta om att dom kan spela i 120fps om det bara varar i 1minut innan den sjunker ner till 60-80fps.

En PS5 med Astro bot och 1TB hårddisk kostar 6 490kr och ja det priset är nog värt det för den konsolen för det är vad det skulle kosta om du byggde en mid range PC med en RTX 2070.

7 490kr för Switch 2 med mario kart och 256Gb lagring och inte ens har Oled. Det är hutlöst överprisad. Skulle Switch 2an kosta 4490kr så ja då skulle den vara appropriate for the value.

Det enda folk som skulle kräva 7000+kr för en mid range PC är muppar på blocket som tror att bara för dom betala 8000kr för sin dator för 1 år sedan så kan dom sälja den nästan för vad dom betala för den.

Medlem

Klart att Bowser tycker den är prisvärd, det är ju personer inom hans företag som satt priset på den. 😅

Det kommer aldrig upphöra att vara helt stört att Nintendo of Americas högsta chef heter Bowser... Jag menar, BOWSER?!? Kom igen, ska de anställa Tom Nook i Europa sen och kanske låta Ganon ta över Japan?

Medlem

De skulle lika gärna kunna säga 600 euro och folk skulle köpa ändå utan att blinka.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Nintendo's priser kommer iaf att göra att det blir extremt få spel hädanefter. Man kan ju lätt hitta 2-3 spel för samma summa på Steam. Spel som är av högkvalitet från indidevs.

Medlem

Jag tycker priserna är helt rimliga, sett till riktpriserna. Der vi ser I Sverige är dock ocker. 5500, eller t.om 6000 inkl mario kart skulle jag kunna acceptera.

Tänk på vad Switch 1 kostar, och hur gammal den är, och vilket stort kliv 2:an är. Tänk på lanseringpriset för 1:an och sen inflationen på det.

Medlem

Ska Nintendo följa mönstret så ska switch 2 floppa så business as usual.

Gamecube (flopp)
Wii
Wii u (flopp)
Switch
switch 2 (flopp)

Medlem
Skrivet av jehuty:

Ska Nintendo följa mönstret så ska switch 2 floppa så business as usual.

Gamecube (flopp)
Wii
Wii u (flopp)
Switch
switch 2 (flopp)

Flopp och flopp.. gamecube är fortfarande bland det bästa dom gjort. Connoisseur.............

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Det kommer aldrig upphöra att vara helt stört att Nintendo of Americas högsta chef heter Bowser... Jag menar, BOWSER?!? Kom igen, ska de anställa Tom Nook i Europa sen och kanske låta Ganon ta över Japan?

Tänker på det 2 gånger om dagen

Medlem
Skrivet av B3RRY:

Flopp och flopp.. gamecube är fortfarande bland det bästa dom gjort. Connoisseur.............

Bra konsol absolut! Syftade mer på försäljningen och gjorde en förenkling för att få fram min poäng

Medlem

"Upplevelse".. konsolen har väl ingenting med upplevelsen att göra, det är upp till spelen.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

"Upplevelse".. konsolen har väl ingenting med upplevelsen att göra, det är upp till spelen.

Operativsystem, kontrollen, användarvänlighet gör mycket på upplevelsen.

Medlem

Jag tycker att det blir jättebra. Och sedan om dom inte säljer så mycket i längden så kan dom alltid sänka priset. Men oroligheterna i världen just nu kanske priset på Switch 2 inte kommer att bli vårat största problem.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Klart att Bowser tycker den är prisvärd, det är ju personer inom hans företag som satt priset på den. 😅

Haha ja, vad ska han säga? Nä den är alldeles för dyr köp den inte? Lär ju hända. Men han menar väl att de har tagit fram en produkt och vägt kostnader och eventuell vinst och sett så tycker han väl det är värt. Återstår att se om gemene gamer håller med. Early adoptors tycks göra det i alla fall... den bokas ju fullt ... men det kanske den hade gjort om den kostat 10k också... så det är väl senare i höst vi ser huruvida populariteten håller i sig. Eller inte. Då kanske de får sänka priset och då lär de vilja glömma detta.

Redaktör
Skrivet av Fr0gg0.:

Han täcker in båda:

Citat:

we believe that the pricing is appropriate for the value of the machine and the gameplay experience overall.

signatur
Medlem

Nintendo kan glöma mina pengar. Orkar inte med att köpa specialhårdvara bara för deras spel. Det räcker nu.

Medlem

I en värld där ett gtx5090 kostar 40000kr förstår jag inte riktigt varför det är någon revolt kring en konsol som kostar 6000kr.

Känns som ett rimligt pris.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

I en värld där ett gtx5090 kostar 40000kr förstår jag inte riktigt varför det är någon revolt kring en konsol som kostar 6000kr.

Känns som ett rimligt pris.

För att man får en PS5a för de pengarna. Det finns hundratals fantastiska PS5-spel som ser bättre ut och kostar en fjärdedel av vad en Nintendo-titel gör. Nintendo är här på våran nåder. Det räcker nu. De får gå multiplattform eller bang.

12
Skriv svar