Därför föredrar jag konsol
Sedan jag var en liten snorvalp på 4 bast har jag föredragit konsol, sätt in strömkabeln, stoppa in kassetten och kör, inga installationer, inga loadingscreens på kassettkonsoler, stort andrahandsvärde.
Alla konsoler är olika, olika kontroller och utseende. Att alla bara skulle sitta och spela vid en dator känns lika kul som att alla skulle köra Volvo
Jag har köpt datorer för 16-18000kr, jag köpte en dator som klarade Crysis på max men föredrog att spela med kontroll, och enkelheten att bara spela så det blev ändå Xbox 360 som spelades, datorn samlade damm.
Samma med Xbox One, jag köpte en dator med RTX 2070 men Xbox One anvöndes ändå mycket mer, även om den var mycket mer omständigt än Xbox 360 så var den fortfarande enklare än en PC.
Samma nu, Har alla nuvarande konsoler, och en dator med RTX 3080, dock laptop, men den används till Valorant en gång per halvår.
Jag vill bara trycka på en knapp och starta, där är switch överlägsen. Jag vill inte behöva använda mus och tangentbord för att starta ett spel när jag sitter skönt i soffan och behöva koppla om. Och jag vill absolut inte streama från någon enhet till tvn då det alltid blir någon form av fördröjning.
Local multiplayer är också lättare, där är Nintendo kungar/drottningar. 8 spelare på Super Smash är lokal multiplayer när det är som bäst.
Att konsolerna är mer låsta ser jag bara som positivt, vill jag ha musik använder jag mobilen, 1758 minuter förra året, inklusive barnens musik så det är någon jag knappt lyssnar på, musik förstör spelupplevelsen.
Youtube? Då använder jag tvn, webbläsare? Då använder jag mobilen.
Spelen är oftast billigare på skiva/kassett, Tekken 8 kostade 200kr för ett halvår sedan till Xbox, sålde det för 300kr, så kan man ju inte heller göra på pc, Tekken 8 har aldrig varit i närheten av 200kr på pc
Jag spelar för att slappna av, det är svårt att göra i en kontorsstol uppsittandes framför en liten skärm.
Tyvärr så drar sig konsolerna mer åt PC hållet, men än så länge föredrar jag konsoler som inte får någon bluescreen, eller virus, eller problem med att starta något spel, även mindre fuskare online, crossplay med pc gör upplevelsen sämre.
På min förra dator fick jag varken igång Phantasy Star Online 2 eller Sonic Allstars racing, de vägrade starta, det hände ingenting, jag försökte fixa drivrutiner, jag installerade om, ingenting funkade. Konsolerna löser problemen själva.
Jag kör hellre konsol med 30fps och 1080P än 60fps och 4K på dator. Grafik har jag inte brytt mig om sedan Xbox 360 var min huvudkonsol, idag spelar jag väldigt mycket gamla spel då man slipper alla omständigheter med nyare enheter, 3DS är det som används absolut mest just nu.
Även Wii U har jag börjat använda mer. Starta kontrollen så startar konsolen, välj spel och kör, man behöver inte ens en skärm.
Dator för mig är mer en arbetsstation än rent spelande. Ju mer låst en konsol är ju bättre än det.
Spelen brukar även vara bättre optimerade på konsol jämfört med pc som har likvärdig hårdvara.
Plug & Play är guld värt.
PC-spel förknippar jag med peka o klicka, installera och nåt som alltid krånglar, grafikkort som blir förlegat efter 2 timmar, Quake, Jolt Cola.
Konsol förknippar jag med i med skivan och bara spela. För det var därför som jag köpte spelet.
Resident Evil, Tomb Raider, Silent Hill, Shenmue och alla andra stora upplevelser på tv-skärmen.
Som tur är så kan jag numera spela Quake på PS5 istället för på Saturn eller PC.
Jag föredrar också konsol generellt men skulle aldrig samla, ha en massa plast i hyllorna eller ha fler än en. Rent objektivt äger PC allt däremot. Bättre grafik, billigare spel och kan skräddarsys hur man vill.
Vi fattar att du gillar konsoler, speciellt konsoler från förr och att PC är sämst Hur många trådar ska du starta om just konsoler, varför de är bra, vilken som är bäst, varför PC är dåligt osv?
Det här är tydligen bloggdelen av sidan, men det är lätt att röra ihop. Jag trodde också att det var en vanlig diskussionstråd först.
Vi fattar att du gillar konsoler, speciellt konsoler från förr och att PC är sämst Hur många trådar ska du starta om just konsoler, varför de är bra, vilken som är bäst, varför PC är dåligt osv?
Sigges maskerade blogginlägg står för halva utbudet här.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Jag föredrar också konsol generellt men skulle aldrig samla, ha en massa plast i hyllorna eller ha fler än en. Rent objektivt äger PC allt däremot. Bättre grafik, billigare spel och kan skräddarsys hur man vill.
Det här är tydligen bloggdelen av sidan, men det är lätt att röra ihop. Jag trodde också att det var en vanlig diskussionstråd först.
Det hade jag helt missat.
Föredrar också PC och kör 99% PC, men har fortfarande samtliga konsoler plus lite till
| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00 | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn
Föredrar PC. Halva nöjet är att pilla med inställningar och testa moddar.
Föredrar PC. Halva nöjet är att pilla med inställningar och testa moddar.
En av sakerna jag ogillar starkt, 😬
Bara att välja tal tycker jag är jobbigt.
Föredrar PC, allt är helt enkelt mycket bättre om man har koll på vad man gör.
Äger dessutom flera konsoler och allt som oftast, speciellt på senare tid så känns konsolerna som en sämre upplevelse helt enkelt. Med det sagt, det duger fortfarande ibland.
Ser fram emot Switch 2
Håller med. Att lyfta handkontrollen och trycka igång och börja spela är så befriande jämfört med att sitta vid PC, åtminstone om man bara har möjlighet att spela sporadiskt.
Den största fördelen jag ser är möjligheten att bara sätta konsolen i standby och återuppta spelandet när som helst. Skulle det funka smärtfritt på PC så skulle det vara en helt annan sak. Kanske går sätta den helt i standby, men då blir den ju å andra sidan upplåst från att göra andra saker, vilket är halva vitsen med att ha en PC (annars skulle jag bara ha datorn kopplad till TV:n som en dedikerad spelstation).
Jag håller med. Jag vil bara trycka på en knapp och spela. Köpte Mad Max för ett tag sen på Steam och jag har fortfarande inte fått igång det. Har testat några tips från forum men än har det inte funkat. Smidigare med konsol.
Sen kan jag nästan inte spela med tangentbord längre. Det är så obekvämt.
PSN: OAKTHYR
Jag kände detsamma och håller med i stort, konsol är enklare och smidigare, inget snack om saken.
Dock gjorde utbudet att jag gick över till pc, där är mindre exklusivitet vilket gör att jag slippe en ”massa” olika konsoler (nåja).
Detta nedan håller jag dock inte med om
Spelen är oftast billigare på skiva/kassett, Tekken 8 kostade 200kr för ett halvår sedan till Xbox, sålde det för 300kr, så kan man ju inte heller göra på pc, Tekken 8 har aldrig varit i närheten av 200kr på pc
Jodå, visst har det varit nere runt 200:-, eller ja 21€ iaf men det är lite annorlunda strukturerat på pc med priser och du har helt rätt i att begagnat är ju helt borträknat med pc
"Jag kör hellre konsol med 30fps och 1080P"
https://media1.tenor.com/m/ePElaRFmszMAAAAd/wtf-disbelief.gif
Tv snobbar just nu: "24 fps 360 skall det ju vara!"
kan OP förklara för mig vad som är skillnaden mellan konsolspelande och datorspelande från soffan?
PS5: jag sitter i soffan, sträcker mig efter handkontrollen, trycker på PS knappen och drar igång spelet, på TVn, i vardagsrummet.
PC: jag sitter i soffan, sträcker mig efter xbox kontrollen, trycker på xbox knappen och drar igång spelet, på TVn, i vardagsrummet.
det är som att vissa aldrig hört talas om HDMI från PC till TV. jag startar enkelt steam big picture mode från soffan genom att bara trycka på xbox knappen på kontrollen, browsar fram spelet och startar det, precis som på PS5. HDMI (120hz) för även över ljud, så ljudet från PCn kommer även det ur TVn (kör dock vanligtvis med bluetooth hörlurar till både PS5 och PC).
de enda gångerna jag går in i datorrummet och faktiskt sätter mig ner framför datorn för att spela är om det är nåt spel som SKA spelas med mus och tangentbord (strategi osv.), annars sitter jag uteslutande i soffan ute i vardagsrummet och spelar PC-spel. HDMI kabeln är dragen längs väggen från datorn till TVn i vardagsrummet och syns inte ens.
jag skulle säga att den enda fördelen med konsol är exklusiva spel, vilket är anledningen till att jag äger en PS5.
utöver detta kan jag ju även använda windows på TVn, och använder xbox kontrollen som mus, så i och med det har jag även tillgång till hela min emulation setup på datorn från soffan, och kan enkelt dra igång allt från MAME till NES/SNES till PS2/3-spel osv osv utan att behöva ens ställa mig upp.
alla dessa argument om "PC-spel = sitta vid ett skrivbord" känns så jävla 2005.
kan OP förklara för mig vad som är skillnaden mellan konsolspelande och datorspelande från soffan?
PS5: jag sitter i soffan, sträcker mig efter handkontrollen, trycker på PS knappen och drar igång spelet, på TVn, i vardagsrummet.
PC: jag sitter i soffan, sträcker mig efter xbox kontrollen, trycker på xbox knappen och drar igång spelet, på TVn, i vardagsrummet.
det är som att vissa aldrig hört talas om HDMI från PC till TV. jag startar enkelt steam big picture mode från soffan genom att bara trycka på xbox knappen på kontrollen, browsar fram spelet och startar det, precis som på PS5. HDMI (120hz) för även över ljud, så ljudet från PCn kommer även det ur TVn (kör dock vanligtvis med bluetooth hörlurar till både PS5 och PC).
de enda gångerna jag går in i datorrummet och faktiskt sätter mig ner framför datorn för att spela är om det är nåt spel som SKA spelas med mus och tangentbord (strategi osv.), annars sitter jag uteslutande i soffan ute i vardagsrummet och spelar PC-spel. HDMI kabeln är dragen längs väggen från datorn till TVn i vardagsrummet och syns inte ens.
jag skulle säga att den enda fördelen med konsol är exklusiva spel, vilket är anledningen till att jag äger en PS5.
utöver detta kan jag ju även använda windows på TVn, och använder xbox kontrollen som mus, så i och med det har jag även tillgång till hela min emulation setup på datorn från soffan, och kan enkelt dra igång allt från MAME till NES/SNES till PS2/3-spel osv osv utan att behöva ens ställa mig upp.
alla dessa argument om "PC-spel = sitta vid ett skrivbord" känns så jävla 2005.
Min dator startar inte om jag trycker på Home knappen på Xbox eller PS5 kontrollen, även om de är anslutna med blåtand. Konsolerna har inte heller massa onödiga extra program, inga onödigt öppna operativsystem.
Datorn är också större än konsolerna så den är svårare att få plats, de är även dyrare. Ska den stå på golvet blir det fult, annars behöver den stå i ett annat rum, det är inte alls som har plats med det, och dra massa kablar.
Det är skönt att slippa alla onödiga program och aktiviteter, bluescreen och drivrutiner som annars kommer med en PC. Alla konsoler funkar likadant, spelen funkar olika på alla datorer.
Jag har en Rog ally, att använda spak som mus är väldigt jobbigt när man ska klicka runt i Windows.
Det är nog för att vi som inte spelar pc längre minns hur det var. Skrivbord och Jolt Cola. Och så var grafikkortet alltid för gammalt.
Jag har alltid haft en modern pc men föredragit allt på konsol, strategispel spelar jag inte överhuvudtaget. Valorant och cs är det jag föredrar på pc
Jag fattar att det är nya tider nu, och Dator idag behöver inte innebära att sitta vid ett skrivbord med mus och tangentbord, men det var så det var under många år, men enkelheten hos konsoler är fortfarande uppenbar. Sedan föredrar jag fysiska spel, både att äga, och i vissa fall sälja vidare. Det är dött på PC sedan många år. Så för mig blir det nog aldrig mer någon speldator.
jag köpte en dator som klarade Crysis på max
Far inte med osanningar nu!
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Sätta sig i soffan med sambon och slösa några timmar med något lir* är fantastiskt. Där passar konsol bäst för oss. Visst spelar vi på PC också och har kul där med. Två olika sätt att spela på. Komplettering. Inte antingen eller.
Fattar inte varför detta ämne ska ha ett rätt och ett fel sätt, hah.
Sätta sig i soffan med sambon och slösa några timmar med något lir* är fantastiskt. Där passar konsol bäst för oss. Visst spelar vi på PC också och har kul där med. Två olika sätt att spela på. Komplettering. Inte antingen eller.
Fattar inte varför detta ämne ska ha ett rätt och ett fel sätt, hah.
Spela på konsol = Rätt.
Spela på PC = Icke.
Göra spel på PC = Rätt.
Spela på konsol = Rätt.
Spela på PC = Icke.
Göra spel på PC = Rätt.
Spela på vad du vill = rätt
Spela på vad du vill = rätt