SNES är tidernas bästa konsol!
SNES lär vinna tack vare alla fantastiska RPG:n.
SNES är som Aliens: uppföljaren är bättre än originalet.
Det är två olika filmer. Den första är en skräckfilm och den andra mer actionriktat.
“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci
Ovanför min TV är det tre tavlor på väggen, som representerar omslagen av Super Mario World, Donkey Kong Country och Zelda: A Link to the Past.
SNES.
Den heliga treenigheten av min uppväxt!
Inte trodde jag att NES skulle peta bort Playstation 2...
Med det sagt så är nog SNES en mer värdig vinnare. NES hade lite väl mycket skräp och många märkliga titlar. SNES-spelen är ju faktiskt fullt spelbara än idag vilket man inte kan säga alla gånger om spelen till NES. Den maskinen har inte åldrats med värdighet enligt mig. Super Mario World, Zelda - A Link to the Past och Super Metroid är treenigheten!
Det är två olika filmer. Den första är en skräckfilm och den andra mer actionriktat.
Aliens var mer anpassad för modern publik också, den var längre och hade mer. Borde vara dags för en remake. Då blir den mycket snyggare och med fler aliens och mer action. Och längre.
Har inget med det jag sa att göra.
Värdig vinnare - även om spelen till NES ligger mycket varmare om hjärtat kan jag inte rösta på den över SNES med de galet frustrerande tekniska svagheterna den konsolen hade (grå blinkande skärm var ju oftare än inte man råkade ut för). Kontaktproblem med kassetterna var i min upplevelse väldigt mycket mer ovanligt med SNES.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Känns som det är svårt att förlora när man måste välja en av två möjliga vinnare...det kan liksom inte bli fel. Tycker också att det är nästan omöjligt att kora en enda då båda var så speciellt betydelsefulla för sin tid. Utan NES hade det inte blivit en SNES, och ifall det inte funnits NES så hade inte alla som ägde en NES sett fram så mycket mot SNES.
När SNES kom var ju lyckan och glädjen total, men det är ju för att "bra" blev "bättre", vilket det inte kunnat blivit utan ett "bra" till att börja med, om det verkar logiskt.
Herregud, alla minnen... <3
Röstade NES men på min konsoltopplista ligger SNES otroligt när NES. Så nära att jag egentligen inte vill kalla en av de för favorit 😊 Har båda konsolerna alltid redo här hemma. Den riktiga NTSC versionen samt den långsammare europeiska samt en 60Hz tjock-TV till frugans frustration 😉
NES hade inte funnits utan Atari 2600, så då är väl den ännu bättre? 🤔
...som inte hade funnits utan Pong/Magnavox Odyssey? 😅
Men jag håller helt med, att något skulle per automatik vara bättre bara för att det är en föregångare... nja. Nej.
I ett vakuum eller där det inte finns något att jämföra med blir såklart tävlingen lättare, men nu har vi ju faktiskt eftergångare som exempelvis NES ställs mot.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Svårtolkad tävling, givetvis är varken NES eller SNES den "bästa" konsolen någonsin. Det är ju den nuvarande generationen. Ska man då istället se till sin favorit, vilket kanske borde vara en mer passande fråga för tävlingen, så är det ju helt plötsligt väldigt subjektivt. Antar att man gillar den som gett en mest upplevelser man kommer ihåg. Tycker både NES och SNES är värda sin finalplats sett till deras historia och vad de bidragit med i spelhistorien!
Kanske ska utse Shigeru Miyamoto till vinnare
Har spelbranschen som hobby
Svårtolkad tävling, givetvis är varken NES eller SNES den "bästa" konsolen någonsin. Det är ju den nuvarande generationen. Ska man då istället se till sin favorit, vilket kanske borde vara en mer passande fråga för tävlingen, så är det ju helt plötsligt väldigt subjektivt. Antar att man gillar den som gett en mest upplevelser man kommer ihåg. Tycker både NES och SNES är värda sin finalplats sett till deras historia och vad de bidragit med i spelhistorien!
Kanske ska utse Shigeru Miyamoto till vinnare
Nej, det handlar väl snarare om vilken konsol som har de bästa (märk: bästa, inte snyggaste) spelen, knappast något som nuvarande generation kan stoltsera med.
Nej, det handlar väl snarare om vilken konsol som har de bästa (märk: bästa, inte snyggaste) spelen, knappast något som nuvarande generation kan stoltsera med.
Äh, det är ju mest en tävling om vilken konsol och dess spel som man har bäst minnen från och det är ju i de flesta fall de man växte upp med. Hade jag varit född 90 hade jag definitivt haft PS1, N64, PS2, GC och Xbox som favoriter eftersom det troligen var de jag hade spelat när jag var ett barn/tonåring, men nu är jag född 80 och då blir det NES, Master System, SNES och Megadrive istället.
Ser det faktiskt som ett tecken på åldern på FZs läsare och skulle den statistiken finnas så hade det varit väldigt intressant att se hur åldersfördelningen var i semifinalerna när 2D ställdes mot 3D. Jag tror nog att 80-talister (och tidigare) i större grad röstade på 2D-konsolerna medan de något yngre hade en en betydligt större tendens att rösta på 3D-maskinerna
Svårtolkad tävling, givetvis är varken NES eller SNES den "bästa" konsolen någonsin. Det är ju den nuvarande generationen. Ska man då istället se till sin favorit, vilket kanske borde vara en mer passande fråga för tävlingen, så är det ju helt plötsligt väldigt subjektivt.
På sätt och vis sant. Antar du menar att det går att spela många äldre spel på på nyaste generationen + att man kommer åt alla nya bra spel samtidigt, vilket gör nya generationen överlägsen? Skulle vilja utveckla litegrann. Jag som spelat mer 2d än 3d. Nu äntligen på Switch, PS5 och series X kommer man åt mycket av de gamla klassikerna i biblioteken utan att behöva fulkopiera. Valen av handkontroller är ganska brett också så man kan få en SNES lik kontroll att spela med i de flesta spel om man vill. Vilket inte har varit en självklarhet under flera generationer. De gamla enkla kontrollerna är helt enkelt överlägsna när det kommer till de äldre enklare spelen. Inte massa krångel och krimskrams som inte behövs för ändamålet.
För min del har 3d spel oftast varit ganska ointressant under PS1-3 eran definitivt (finns ju en del spel man gillat dock). Laddningstider, fokus på grafik (som ändå oftast varit ganska ful enligt mig och låg FPS) framför gameplayglädje. Först på senare år tycker jag oftare finna spelglädjen även i 3d spel. Hög FPS, laddningstiderna är typ borta, spelen blir bättre. Starta upp ett spel börjar först nu bli lika enkelt som att stoppa i en kassett i NES och SNES.
Indie 2d spelen har ofta haft riktigt hög klass på senare år och slår då och då de gamla klassikerna på vissa områden - men inte alltid. Tycker fortfarande det finns bitar i klassikerna som sopar mattan med dagens spel. Men som sagt de gamla spelen går ju lira på de nya konsolerna oftast. Tveksamt med vissa nintendospel dock med inputlag och allt vad det är. Och återutgivningar av de äldre spelen kan många gånger göras sämre genom exempelvis lag eller dålig konvertering av bilden. Så i en del fall är orginalkonsolen fortfarande att föredra.
Det börjar bli lätt att hitta en snabb TV också som är på tjock TV apparaternas nivå i snabbhet (inget input lag alls). Det har ju inte varit helt lätt genom åren.
Oj det blev långt, släppte ut min frustration om generation 3-6 som jag tycker varit sämre än 1-2. Nu generation 7 (om jag inte räknar bort mig) så leveras äntligen det jag önskat och varit frustrerad över i så många år.
Jag ägde aldrig nes, snes, megadrive, playstation eller xbox. (Spelade dock hos vänner)
På Nes tiden var det Commador 64 och Amiga i mitt hem och därefter PC.
Min första egna stationära konsol blev ps3 och wii. Ägde dock Gameboy, Gameboy Advance och Nintendo DS som handhållna konsoler.
Köpte senare begagnat ps2 och gamecube för struntsummor. Gamecube älskade jag.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Äh, det är ju mest en tävling om vilken konsol och dess spel som man har bäst minnen från och det är ju i de flesta fall de man växte upp med. Hade jag varit född 90 hade jag definitivt haft PS1, N64, PS2, GC och Xbox som favoriter eftersom det troligen var de jag hade spelat när jag var ett barn/tonåring, men nu är jag född 80 och då blir det NES, Master System, SNES och Megadrive istället.
Ser det faktiskt som ett tecken på åldern på FZs läsare och skulle den statistiken finnas så hade det varit väldigt intressant att se hur åldersfördelningen var i semifinalerna när 2D ställdes mot 3D. Jag tror nog att 80-talister (och tidigare) i större grad röstade på 2D-konsolerna medan de något yngre hade en en betydligt större tendens att rösta på 3D-maskinerna
Nja, är född 89, dvs nästan 90, och är främst uppvuxen på N64 och Ps2 men hävdar ändå att SNES är i toppen vad gäller helheten (känsla, antal "legendariska" spel, grafik, tidlöshet/hur väl det har åldrats, musik/ljud, med mera).
Klart jag har bäst minnen av min generations konsoler men kan ändå se hur väl denna konsol och dess spel står sig än idag.
Jag ägde aldrig nes, snes, megadrive, playstation eller xbox. (Spelade dock hos vänner)
På Nes tiden var det Commador 64 och Amiga i mitt hem och därefter PC.
Min första egna stationära konsol blev ps3 och wii. Ägde dock Gameboy, Gameboy Advance och Nintendo DS som handhållna konsoler.
Köpte senare begagnat ps2 och gamecube för struntsummor. Gamecube älskade jag.
Jaha? Tack för denna information. Jag spelade Command and Conquer hos min granne Anders.
Nja, är född 89, dvs nästan 90, och är främst uppvuxen på N64 och Ps2 men hävdar ändå att SNES är i toppen vad gäller helheten (känsla, antal "legendariska" spel, grafik, tidlöshet/hur väl det har åldrats, musik/ljud, med mera).
Klart jag har bäst minnen av min generations konsoler men kan ändå se hur väl denna konsol och dess spel står sig än idag.
Jaha? Tack för denna information. Jag spelade Command and Conquer hos min granne Anders.
Varsågod. Anders uppskattade säkert ditt sällskap.
Vad gäller Nes och Snes har jag ingen personlig favorit då jag som sagt inte ägt någon av dem.
Båda har dock en hel del bra spel som emulerats från och till.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Min spel karriär började julen 1990 då mina föräldrar hyrde en NES från lokala videouthyraren, tror SMB var med men minns mest isbjörnarna i shorts och solglasögon från Ice Climber som är mitt första spel minne någonsin. Sedan skaffade föräldrarna ett NES ca ett år senare med många minnen av Duck Hunt, SMB, SMB3 samt Tail Spin. Det vart ingen SNES, men min bästa konsol nånsing var nog N64:an med OoT, Goldeneye samt ett av mina absoluta favoritspel genom tiderna Perfect Dark.
Värdig vinnare.
NES var verkligen superb för sin tid, men jag har så svårt gå tillbaka till det.
Varför spela Metroid när det finns Super Metroid?
Super Mario Bros vs Super Mario World
Zelda 1 vs Link to the Past.
Final Fantasy 1-3 vs 4-6
Enorma steg i allt. Gameplay. Musik. Grafik.
Helt klart en värdig vinnare.
Nu skulle Nintendo bara bli lika bra på att hantera internet som de är på att skapa spel och konsoler...
Nu skulle Nintendo bara bli lika bra på att hantera internet som de är på att skapa spel och konsoler...
Eller så borde de andra bli lika bra som Nintendo på att släppa spel som funkar, då behövs inte internet för att ladda ner updates