Obsidian vill göra ett strategispel av Pillars of Eternity
Men det här strategi-Pillars blir i så fall ett mindre sidoprojekt precis som Pentiment, som också var ett av Josh Sawyers passionsprojekt.
Skulle vara kul med ett sånt taktikspel men det är synd att studion numera är fyllt av progressiva aktivister. Jag klarar inte av spel med progressiva narrativ och politisk propaganda.
Memento Mori
"Kolla grabbar, spel vi vet hur vi gör och som vi gör extremt bra! Varför försöker vi inte göra ett management spel som utspelas i forna Jugoslavien istället ? "
Jag håller med dig där. Men Josh Sawyer ser jag inte som en sådan figur. Jag älskar dock hur de, lite snyggt, ifrågasätter religion och historia i Pillars.
CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort: TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua
Josh Sawyer är uppenbart en sofistikerad utvecklare med passion för spel och bryr sig inte nämnvärt om pengar.
Att Josh själv är progressiv Demokrat betyder inte automatiskt att hans spel blir politiserade. Tex Todd Howard har jämt varit anhängare av Demokraterna i USA men utan att det haft inverkan på Elder Scrolls och Fallout.
Men vi lever i en annan tid nu. Tyvärr har Obsidian som amerikansk studio rekryterat tiotals och åter tiotals aktivister med förmåga att sätta sig själva i första rummet och ta sig rätten att bestämma vad som är rätt och fel, och när ledorden för studion är "mångfald och inkludering", heliga värden i vår tid, är chansen oerhört liten att vi får ett strategispel befriat från politik.
Att ifrågasätta religion och historia är inget att älska, det är inte ens att betrakta som en klyscha, utan är signifikativt för aktivister och den kritiska vinkeln tas för givet i moderna spel. Alla dessa spel bygger på förutbestämda värden och ett förutsägbart narrativ.
Memento Mori
Ifall ”vår” historia bevisligen skulle ha ett annat ursprung än genom evolution eller gudomligt skapande, som typ från en annan planet eller nåt så skulle man kunna ifrågasätta både religion OCH historia…t.o.m. utan att blanda in politik.
Ett annat exempel kan ju vara uttrycket att ”vinnaren skriver historien”, d.v.s. att det vi kan utläsa från gamla texter, som ofta är det enda vi har att gå på ur både ett historiskt och religiöst perspektiv, inte nödvändigtvis behöver ha hänt på det sättet som texten vi läst förklarar det.
Det finns ju gott om händelser i vår nutid där allvarliga skeenden försökts tystas ner eller mörkas av de som inte vill att de ska hamna i framtidens historieböcker, och här kan det verkligen kopplas till politik, men måste inte göras det. En händelse har skett på ett sätt, oavsett om den en enda som såg det säger någonting annat.
Du har missat.
The Outer Worlds. Story och karaktärer med typiskt progressiva, moderna teman som feminism, HBTQ, sociala rättigheter, systemkritik, förtryck, konsumtion, rovgiriga företag.
Och hur kvinnliga karaktärer är designade visuellt. De är avsiktligt fula och icke-feminina för att motverka sexism. Och såklart är det raskvoterat.
Memento Mori
Haha, men det var inte jag som började.
Vad är det där du la till på slutet, en gullig ledsen-smiley?
Memento Mori
För att i Pillars så är inte historien exakt som man tror från början. Likaså i verkligheten. "History is written by the victors".
CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort: TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua