Spelbranschens svar: att visa verkliga prislappar kan "störa upplevelsen"

Robot
Spelbranschens svar: att visa verkliga prislappar kan "störa upplevelsen"

In game-valutan blir kvar, säger man.

#mikrotransaktioner

Medlem

Uppenbart skitsnack. Självklart handlar det om att förvirra.

signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Hahaha, vilken stjärna ändå.
Men han har ju rätt i det han säger.
Att betala med vår valuta stör upplevelsen, men det han inte vill medge är ju att det är micro transactions som stör upplevelsen och valutan den betalas med.

Medlem

Att starta ett spel och få ett fönster i anskitet om något j-vla season pass eller annat skit, det är väl verkligen det som förstör upplevelesen.

Det mest pinsamma svar jag sett...

Edit: Läste bara artikeln kollade inte filmen, det kan vara det mest idiotiska jag hört.

Påminner lite i dumhet som i en artikel av en journalist på MacWorld i början på 2000-talet, som skrev att utvecklingen på grafikkort kunde sluta, eftersom vi ändå inte kan se mer än 24 bilder per sekund.

Medlem

Vilket skitsnack!

Inaktiv

Det är dessa giriga j*vla monster som förstört spelbranschen. Jag skulle vilja säga ännu värre saker för den har verkligen förstört en stor del av min favorit hobby. Dags för spelföretag och utvecklare att visa var deras moral kompass pekar.
Det är ju fan oljeindustri nivå på den snart när man riktar sig mot barn och försvarar det med sådana här uttalanden.
Låt alla de är med och stöttar sådant här skit bli märkta i historien för evigt.

Vi har inte ens sett den nya generationen som blivit matade av sådant här sedan barnsben växa upp än. Tror inte folk är beredda på deras stackars manipulerade hjärnor som formas enormt mycket i tidiga år.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Hahaha, vilken stjärna ändå.
Men han har ju rätt i det han säger.
Att betala med vår valuta stör upplevelsen, men det han inte vill medge är ju att det är micro transactions som stör upplevelsen och valutan den betalas med.

Ja, jag känner mig ju inte direkt mer engagerad i spelvärlden när jag kittar inför drakstriden och först måste handla Mega DragonBux via en extern storefront och sen måste handla igen i spelet.

signatur

1338 - One Step Above

Medlem

"Dataspelsbranschen" kan plantera en digital ek där solen aldrig skiner och njuta av den "spelupplevelse" det ger. Förbannade rövhattar!

Medlem

En anledning till att dom inte vill ha riktiga pengar är väl för att dom då skulle behöva sälja sakerna till det exakta priset. Inte som nu om man vill köpa något för 600 "tokens", men dom säljer i pack så man måste köpa typ 1000.

Medlem

Vilket struntprat. Även äckligt genomskinligt när man säger att ”det redan finns tillräckliga skydd” samtidigt som standarden är lockerbjudande med stora mängder virtuell valuta för ett lågt föratagångspris just för att sådana köp sparar betaluppgifterna och tar bort många av ”skydden”.

Medlem

Hade de varit det minsta intresserade av "spelupplevelsen" så hade man inte behövt betala riktiga pengar för spelvalutorna till att börja med, de hade varit en del av spelet och inte en del av verkligheten.

Medlem

I absolut värsta fall: Tvinga värdet på in-game valutorna att exakt representera värdet i valutan man betalat. Det vill säga, har man betalat 37,5 SEK då ska det stå 37,5 CREDIT i efterhand. Då får de ju det som han säger, men de kan inte längre dilly-dallia om att det faktiskt är värt mellan 100 till 100 000 credits beroende på "rea" eller liknande. En av de absolut största bovarna är ju att man köper så ofantligt "höga" in-game summor för väldigt "lite" faktiska kronor.

Det är inte konsumenternas ansvar att spelutvecklare som kör med mikrotransaktioner har skapat en affärsmodell tillsammans som gör att de inte klarar att stå upp längre om de slutar med väldigt manipulativa försäljningstekniker.

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Vilket jävla skitsnack!

Medlem

Sånt här som gör att jag bara vill plocka fram Commodore 64an och aldrig mer koppla upp mig.

Medlem

Två stora fel i hans påstående:

1. Hans exempel om "trollkarlen" är en in-game situation. Jag köper en troll formel från en trollkarl med pengar jag har tjänat i spelet när jag har gjort uppdrag i spelet. Självklart finns det spel där man kan köpa mer av spelet valuta med riktiga pengar.

När man köper skins, season pass etc, det sker i menyn och behöver vara i landets valuta.

2. Om spel har så bra skydd borde det redan ha funnits ett val att slippa bli bombaderad av förslag på saker att köpa när man startar ett spel för att inte påverka barn.

Medlem

Studio ett i P1
Debatt: Ska man förbjuda låtsaspengar för datorspel?

https://sverigesradio.se/artikel/debatt-ska-man-forbjuda-latsaspengar-for-datorspel

Testpilot

Förbjud mikrotranskationer överhuvudtaget, om du frågar mig.

Medlem

Låter inte som om han är en gamer utan är en lobbyist.

Om jag går till en shop i en spelvärld och allting har en prislapp med SEK, så är det inga problem om den valutan för världen råkar passa klockrent med våran svenska valuta.

Men designen de kör med nu är skräddarsydd för att förvirra och få fram fler köp. Ett krav på riktig valuta som förklarar förstör inte spelupplevelsen om de designar spelet proper efter det. Men vart är det roliga (läs: pengarna) i det?!

Medlem

Vilket stolpskott. Blandar han avsiktligt ihop valutorna eller är han såpass korkad att han inte förstår skillnaden mellan premiumvalutor och "vanligt guld"?

Medlem

Detta är ju även snubben som hellre ser AI kloner är riktoga röst skådisar i spel för att det är billigare och man slipper göra deals med massa skådisar som är dyra och kräver att stå med i eftertexten till spelet.

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Det är ju inte upplevelsen som förstörs. Det är snarare illusionen att spelaren inte spenderar riktiga pengar som förstörs, men det vill de väl inte erkänna förstås. I just det här fallet känns det som att de bara vill ha mer pengar.

Sen är det där argumentet med trollkarlen inte helt logiskt. Har han spelat tvspel innan? Jag kan inte komma på senast jag köpte prylar av en npc med ens vanlig ingamevaluta. Eller snackar han om annat än liveservicespel? Typ alla köp i liveservicespel sker ju via spelets meny och för mig känns det som en helt annan grej än att köpa saker där än av en ncp ingame.

Medlem

Det är inte konstigt att dataspelsbranschen ser ut som den gör när folk som detta träsktroll sitter i ledningen.
Han är antingen dummare än ett dörrstopp eller så är han 100% missledande i det han säger. Ingen klagar att spel har en fantasi valuta som huvudvaluta i spelen, det är alla extra premium valutor som är problemet, hur det prissätts och hur man köper den.

Man måste alltid köpa ett ett paket med X mängd valuta, det är alltid mer än vad du behöver för att köpa det du vill ha och aldrig tillräckligt för att köpa mer. Man ska alltid lämnas med en summa som är för lite för att köpa mer men tillräckligt mycket för att locka att "du är nästan där" så du köper ett paket till.

Premium valutor är 100% för att missleda och få folk att spendera mer än vad dem tänkt.

Medlem

Ja, när sådana här trähattar representerar spelbranschen så är det ganska uppenbart att det tyvärr behövs reglering som kör över dem.

Jag undrar hur han överlevde när det ens började diskuteras om att förbjuda/reglera lootlådor. Han måste väl gråtit sig till sömns.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Per Strömbäck verkar vara ett riktigt vidrigt äckel. Den typ av människa knappt en mamma kan älska.

Han har en lång karriär med samarbeten inom upphovsrättslobbyn inom spel, film och programvaror bakom sig. Intresset har aldrig varit att skydda spelarna, utan att skydda bolagen bakom.

Är väl rätt uppenbart att fallet är så även här.

Medlem

Svenska spelbranschen är solklart lika genomrutten som den amerikanska. Länge leve Svenska indieutvecklare!!!

Medlem

Den mest genomskinligt giriga kommentaren sedan GB hävdade att de krympt glassarna "för folkhälsans skull".

Skribent

Cringe, som vi ungdomar säger.

Medlem

dummaste jag hört

Testpilot

Är det bara jag som reagerar på att det verkar som varken den som intervjuar eller svarar förstår vad de pratar om?

Hur kan det inte komma en uppföljningsfråga om han verkligen förstår att det handlar om shopen utanför spelet där man köper lådor och krimskrams, och inte Rupier som Link samlar på sig för att köpa ett fjärdedels hjärta? (Lite daterad referens, men inte spelat Zelda sedan ALTTP )

Testpilot
Skrivet av Piddelito:

Den mest genomskinligt giriga kommentaren sedan GB hävdade att de krympt glassarna "för folkhälsans skull".

Shrinkflation. Det finns överallt, fast det är ju ingen nyhet. Få har väl missat att kaffepaketen inte är 500g nå mer och en chipspåse inte är 300 respektive 200 gram.

Sedan finns det säkerligen hundratals andra exempel. Kanske kan vara intressant att undersöka lite. 🤔 Får sova på saken.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Shrinkflation

12
Skriv svar