Playstation 5 prishöjs nästan 20 % i Japan

Robot
Playstation 5 prishöjs nästan 20 % i Japan
Medlem

Kanske måste tjäna in från Concord 😅

Medlem

Japanska ekonomin går lite knackigt. Så det här är inte första prishöjningen de haft i Japan. Men det är den största. Det här sätter ju lite ribban för vad vi kan förvänta oss för prisbild på PS5 pro versionen som kommer snart. Det lär inte bli lågt.

Medlem

Kompensation för Concord antar jag😓
Vart väl 2 miljarder i sjön plus hoppet om att det skulle generera mer än så.

Live-service FTW!

Medlem

PC Gaming FTW!


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hoppas Sony åker på en enorm flopp nästa konsolgeneration så som de grisar med sina priser varje gång det går bra.

Medlem

Borde inte komponenterna sjunka i en hel del i pris varje år? Eller hur upphandlas det tro?

Medlem

Yen är på sitt lägsta värde på cirka 40 år mot andra stora valutor så jag misstänker att rätt mycket som tillverkas utanför Japan går upp i pris där.

Medlem

Because they can.

Medlem

Oj, det var ingen liten prisökning.

Medlem

Hoppas den stiger i Sverige också, då sk jag sälja min Ps5 dust edition.

Medlem

Haha säger som ovanstående, har också en ps5 dust edition om priset lägger på sig lite


signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem

Får hoppas det kommer lite mer spel sport shooters och annat är inget för mig lite trevliga äventyrsspel vore najs (gillade inte det nya god of war eller snarare dom två sista

Medlem

Har mitt gamla PS5 från release, används bara som UHDBD spelare. Min PC och mitt switch däremot går varmt. Dels kör jag på PC då det ser bättre ut och flyter bättre men främst handlar det om pris, kan inte motivera att betala sony tax™.


signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb
PS5 | Nintendo Switch |

Medlem

Kommer ni ihåg när konsoler fick lägre pris ju längre tiden gick, inte högre? Det var tider det.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Kommer ni ihåg när konsoler fick lägre pris ju längre tiden gick, inte högre? Det var tider det.

Hur långt vill du dra det? Jag har dessa i originalkartong kompletta.

Sega Master System 16 bit
Super Nintendo
Nintendo 8 bitars
Nintendo 64
Nintendo DS
Gameboy Color
GB Advance
Gamecube
Playstation 1
Playstation 2

Med flera, ingen av dem är särskilt billig idag allra helst om du skall ha några spel till.


signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Releasehästryttare
Skrivet av theBoosing:

Hur långt vill du dra det? Jag har dessa i originalkartong kompletta.

Sega Master System 16 bit
Super Nintendo
Nintendo 8 bitars
Nintendo 64
Nintendo DS
Gameboy Color
GB Advance
Gamecube
Playstation 1
Playstation 2

Med flera, ingen av dem är särskilt billig idag allra helst om du skall ha några spel till.

Gissningsvis syftade han på de åren du kunde köpa konsolen ny i en affär ...

Medlem

PS5 blir dyrare för varje år. De som köpte konsolen på release gjorde ett kap.

Medlem

Undrar var smärtgränsen går för konsolspelare innan de köper pc istället? Är det vad sony tänker ta reda på?

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Undrar var smärtgränsen går för konsolspelare innan de köper pc istället? Är det vad sony tänker ta reda på?

Priserna på PC komponenter går också upp i japan av samma anledning, inflation och det låga värdet på valutan Yen. Så det blir inte mycket billigare att byta plattform där.

Medlem

Suttit och väntat på 4999kr eller mindre för en PS5 hände aldrig. Nu är det inte värt att köpa en PS5 då PS5 Pro är på gång. Men verkar som ingen modell kommer vara inom budget någonsin.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Kanske finns en god chans att begagnatmarknaden kommer översvämmas med billiga ps5:or inför släpp av ps5 pro?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av kebbe:

Hoppas Sony åker på en enorm flopp nästa konsolgeneration så som de grisar med sina priser varje gång det går bra.

Ursäkta men va? Det här är mest sannolikhet justerat med inflation dom har gjort mycket bra i spelvärlden om vi fick låta Microsoft bestämma skulle vi ha en kamera som tittar på oss konstant som regristrerar vilken användare som har tillgång till spelet och om den inte är med i bilden eller om det är flera stängs spelet av (seriöst). Tror du underskattar hur nära vi har varit på spelkonsolernas underg0ng

Medlem

Intressant att se hur detta påverkar försäljningen i Japan som redan nu inte är jättestark. Så sent som förra veckan så var det också noll PS5-spel på topp 30 i Japan.
Detta kan jämföras med PS2 som efter lila lång tid på marknaden kostade 1600 kronor, och Gamecube 999.
Mycket har såklart hänt sedan dess men det ger lite perspektiv.

Kanske inte var en så smart grej av Sony Computer Entertainment att lämna över ansvaret till Sony Interactive Entertainment i USA för att se över branschen. Jim Ryan var en förfärlig vd som slösade pengar på ett mål att utveckla 12 online service spel, för det var trenden enligt honom. Och vi ser vilken succé Concord blev, vilket han var så stolt över, innan han klev ner från sin titel.
Fattar inte intresset till accessoarerna till ps5, så löjligt dyra tex vr setet som kostar nästan lika mycket som konsolen. Portal dosan som är bara brukbar bäst i sitt hem,för att den är i behov av konsolen och ett stabilt nät.
Jag får bara intrycket att Sony Interactive har flamsat med sina inkomster på luftslott projekt vilket har bara lett till klumpiga förluster. Och nu kommer det bli prishöjningar här och där runt världen, och lär inte bli förvånad att de kommer höja ps plus tjänsten ytterligare

Medlem

Tycker 2 800 kronor för PS5 digital edition för några år sedan var väldigt billigt om man jämför vad en motsvarande PC kostar att bygga.

Väldigt mycket prestanda för pengarna även nu när den kostar över 5000 kr

Medlem
Skrivet av Jim128:

PS5 blir dyrare för varje år. De som köpte konsolen på release gjorde ett kap.

Kan man leva med en ps4 eller ps4 pro så har jag sett beggade annonser från 800-1500kr på dem. Om de nu är i bra skick vet jag dock inte. Ps5 känns inte värt att köpa idag.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Hur långt vill du dra det? Jag har dessa i originalkartong kompletta.

Sega Master System 16 bit
Super Nintendo
Nintendo 8 bitars
Nintendo 64
Nintendo DS
Gameboy Color
GB Advance
Gamecube
Playstation 1
Playstation 2

Med flera, ingen av dem är särskilt billig idag allra helst om du skall ha några spel till.

Hur kort vill du dra det? https://www.blocket.se/annons/stockholm/ps4_konsol_/120665471...

PS4 för 850 kr med spel, garanterat billigare än vid release. 1/4 av priset med två spel som får ner det egentligen till 1/5 av priset.

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Suttit och väntat på 4999kr eller mindre för en PS5 hände aldrig. Nu är det inte värt att köpa en PS5 då PS5 Pro är på gång. Men verkar som ingen modell kommer vara inom budget någonsin.

Gör som mig när jag köper dator och spräng budgeten! Nudlar och silver-te är inte så himla illa i längden.

Medlem

Sjukt.


signatur

Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.

12
Skriv svar