Dag 1-spel kan dröja över 1 år till Game Pass Standard

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det här är precis vad många har sagt hela tiden, ekvationen har aldrig riktigt gått ihop, men Microsoft har envist hållit fast vid att Game Pass visst går bra. Problemet är att de har vant spelarna vid att de inte behöver köpa spel längre.

De mäter väl hur "den går bra" så att det passar dem bara Antal prenumeranter har väl sett bra ut och så har de tänkt att det är okej att gå minus ett tag för att få rullning i tjänsten men problemet är väl bara att det inte ökar lika mycket som de hoppats på så nu blir det bara minus. Därav prisökningarna och Day 1-justeringarna som är största bovarna i dramat som gör att det inte går ihop. För Microsoft har nog länge förstått att kritikerna har rätt, har väl mest handlat om hur länge de velat stå ut med situationen de skapat innan de gör förändringar. Och ja, att de vant en stor spelarbas i att inte behöva köpa spel är väldigt problematiskt. Men det kommer mest bita dem för både Sony och Nintendo är nog ljusår borta från att göra liknande grejer för sina plattformar då de säljer mer spel.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag har kört Ultimate sedan det blev tillgängligt, det är också det man växlar till sig med det s.k "gold-tricket". Tror de allra flesta på konsol med Game Pass kör Ultimate redan, det som skett är en prishöjning. Kul? -Nej. Förväntat? -Ja. Fortfarande billigt? -Ja.

Precis, denna prisökning är ju tyvärr nödvändig för att tjänsten ska bli lite mer realistiskt hållbar (antar det fortfarande blöder extremt dock) och är nog inte sista heller. Speciellt inte som vi är i sådan tuff ekonomisk period nu. Men sett till spel du har tillgång till är det väl mindre än 1kr/spelet så.

Skrivet av Ruffles:

För många börjar smärtgränsen närma sig eller är nådd. Även för mig.

Detta är ju problemet med att de startade så lågt, nu tror alla att det lägsta är det högsta som bör betalas. Höjningar ses som attack mot konsumenten och inte en överlevnadsstrategi. De har velat locka in så många som möjligt och minsta höjning mottas med högafflar, fjädrar och tjära. Men visst, kan också förstå de som inte tycker Microsoft själva lägger in tillräckligt många nya spel själva för att prishöjningen ska ses som värd men å andra sidan visade de ju både i senaste showcasen och nu under Gamescom att en hel del nytt är på gång. Så med allt det tycker jag det är svårt att klaga men det är förstås upp till var och en.

Skrivet av Vintersorg:

Nu är det ju dock långt ifrån bara Microsofts spel som släpps på Gamepass.. Det släpps ju nästan ännu fler tredjepart-spel. Men självklart har du rätt i sak, att om man knappt köper spel annars, så kanske det inte är värt. Men för de flesta är det nog en bra deal. Sedan tror jag att Gamepass gör att folk testar (och kanske gillar/älskar) spel de inte hade köpt/vågat köpa annars.

Spelar du bara 1-2 spel per månad kan du utöver att ha "tjänat in" prenumerationskostnaden också ha sparat allt mellan 399-1200. Kanske mer med dagens spelpriser. Men är en någon som kanske köper 1-2 spel per år är det ju förstås svårare att försvara en dylik tjänst med, och det är ju uppenbarligen inte dessa som är av främsta intresse för heller - även om de kan säljas lösa månadsprenumerationer till. Men jag håller med dig. När jag hade Xbox Series X och GP Ultimate körde jag både spel jag var intresserade av (SW Jedi Fallen Order) och som jag högst antagligen inte hade hört talas om annars och heller aldrig spelat/testat - varav många var riktigt bra och roliga. Så det gav mig mer incitament till att pröva på och ge sådant som jag aldrig annars hade gett chansen en ärlig chans. Så bara det gjorde det värt pengarna för mig. Och skulle gå tillbaka om jag kunde även med nya priset.

Medlem

Var länge sen man hade en prenuneration nu.
Skaffade bara för att spela nått spel.
Finns ingen anledning att ligga och ticka en prenuneration då jag inte är intresserad av spelen där.
(Funkar inte native på Steam deck och inga VR spel)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar