Fördömt rykte: Nästa DOOM utspelar sig under medeltiden

Robot
Fördömt rykte: Nästa DOOM utspelar sig under medeltiden
Medlem

Det lär väl ändå vara fyllt till toppen med helvetes monster och demoner.
Vad blir det för vapen man har tillgång till då? Pilbåge?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Medeltid? Demoner? Låter som diablo!

Medlem
Skrivet av herrPuffy:

Medeltid? Demoner? Låter som diablo!

Kanske rentav ett nytt Hexen 3?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Så... Quake med andra ord?

Medlem

Ah ett rebrandat quakespel, antar att doomnamnet är större nuförtiden.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Hoppades på att nästa doom skulle utspela sig på medeltiden, dom teasade mycket om det i senaste doom.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av lonian:

Kanske rentav ett nytt Hexen 3?

Detta var det första jag tänkte på. Tycker att ett medeltida Doom låter väldigt intressant. Så jag har en positiv inställning.

Skribent
Skrivet av lonian:

Kanske rentav ett nytt Hexen 3?

Nytt Hexen eller Heretic tackar jag inte nej till!


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Bara höra att ett nytt Doom är under utveckling gör mig glad, det får utspela sig varsom helst

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nytt Hexen eller Heretic tackar jag inte nej till!

Kommer ihåg att man ville ha ett Heretic/Hexen kombinerat med Doom. Har t.o.m. för mig att vi försökte importera texturer till Doom genom DCK (editor) när man gjorde egna nivåer.

Releasehästryttare

Med tanke på hur många som absolut hatade Eternal bara för att det va färjglatt så är detta nog det mest gråbruna spelet som vi någonsin sett!

Utanför dessa färger får inte användas i spelet:

Medlem
Skrivet av Maysay:

Detta var det första jag tänkte på. Tycker att ett medeltida Doom låter väldigt intressant. Så jag har en positiv inställning.

Samma här


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem
Skrivet av Devan:

Med tanke på hur många som absolut hatade Eternal bara för att det va färjglatt så är detta nog det mest gråbruna spelet som vi någonsin sett!

Utanför dessa färger får inte användas i spelet:

https://i.pinimg.com/550x/d0/22/d1/d022d19e832e143c1d80236e24...

Precis som Quake då med andra ord!!!

Medlem

Hoppas det blir som Doom 2016. Doom Eternal var inte Doom. Det var något jäkla modernt hittepå

Skribent
Skrivet av Maysay:

Kommer ihåg att man ville ha ett Heretic/Hexen kombinerat med Doom. Har t.o.m. för mig att vi försökte importera texturer till Doom genom DCK (editor) när man gjorde egna nivåer.

Yes, det gick ju använda samma baneditor om jag inte minns fel. I alla fall till Heretic, var ju WAD-filer. Senare spel lärde jag mig aldrig bygga banor till.


signatur

"Writer and Fighter"

Gnällkuk

Man funderar ju nästan på om det är en andlig uppföljare till Quake men att det varumärket inte är speciellt starkt medans Doom är det.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Med stake gun från Painkiller

Medlem

Fantastiskt!
Undrar vad för nytt gameplay de kommer introducera.
Känns som att det blir svårt att toppa Eternals spelmekanik med det extremt tighta tempot.

Det enda jag hoppas på är att de inte fokuserar för hårt på "story" samt att de behåller samma finslipade customization för spelaren (färgscheman, kunna slå av och på ikoner osv.)
Antar att id-Tech motorn också kommer vara väloljad och kunna köras på vilken sopburk som helst. 😈

Medlem

Hoppas bara det är mer som 2016 och mindre eternal. Vilket nersteg det var enligt mig, för mycket fokus på story, quake 3 arena och tecknad film.

ELF
Medlem
Skrivet av Maysay:

Kommer ihåg att man ville ha ett Heretic/Hexen kombinerat med Doom. Har t.o.m. för mig att vi försökte importera texturer till Doom genom DCK (editor) när man gjorde egna nivåer.

Var och varannan custombana och kampanj kör ju texturer från Hexen 2 nu. Troligtvis från de andra spelen också. Även monster från Hexen 2 förekommer.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Skribent
Skrivet av trickeh2k:

Man funderar ju nästan på om det är en andlig uppföljare till Quake men att det varumärket inte är speciellt starkt medans Doom är det.

Skulle ju gå att sammankoppla de två varumärkerna. I alla fall om man kör med Quake 1-temat och inte Strogg från Quake 2 och 4:a.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Jaxz:

Hoppas bara det är mer som 2016 och mindre eternal. Vilket nersteg det var enligt mig, för mycket fokus på story, quake 3 arena och tecknad film.

Bästa vore ju om de kunde utveckla en ny motor så att det inte ser likadant ut som Doom 2016 och Eternal.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Doom-spelen har tagit mycket inspiration och estetik från Evil Dead och Evil Dead 2, exempelvis motorsågen, hagelbössan, odöda fiender, stora flygande demonhuvuden etc.

Det känns ganska naturligt att en uppföljare till Doom med medeltidstema då kanske också blir lite inspirerad av Army of Darkness.

Medlem

Hade hellre sett ett Quake denna gång, oavsett om de gått på Strogg eller Lovecraft. Ett skifte i tempo & design till mer atmosfär och inlevelse igen hade verkligen varit välkommet, och där är väl egentligen Strogg-Quake öppet mål om man nu skulle vilja ta det i den riktningen igen.

Quake 4 fast mörkare och ännu mer seriöst vore löjligt nice, men ärligt, finns ju inte en chans i helvete att de skulle storsatsa på action-horror igen. Jag tror på sin höjd ett Quake 1 rebootat ungefär i samma ådra som Eternal är det mest sannolika om det någonsin händer, tyvärr.

Ändå rätt spännande att se ytterligare en iteration av helt fenomenala ID tech och vad de lyckas leverera på den denna gång.

Medlem
Skrivet av lonian:

Bästa vore ju om de kunde utveckla en ny motor så att det inte ser likadant ut som Doom 2016 och Eternal.

Bu, dessa spelen är ju fortfarande superläckra och lättdrivna.

KoP
Medlem

Den spontana reaktionen var att något gick fel när dom brainstormade idéer till ett nytt Doom spel. 😐

Medlem

Skulle önska att de gick tillbaka till horror lite, som Doom 3. Efter Doom och Doom Eternal är jag lite less på den stilen.

Medlem

Medeltiden wtf ? känns så långt ifrån en doom miljö man kan komma om det ska utspela sig vid medeltiden hahaha

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Skulle ju gå att sammankoppla de två varumärkerna. I alla fall om man kör med Quake 1-temat och inte Strogg från Quake 2 och 4:a.

Varför inte koppla ihop allt ihop? Quake och Quake 2 är potentiellt redan sammankopplade då t ex lådorna i Quake har Stroggs symbol på sidan. Finns alla möjliga teorier men det är inte omöjligt att Strogg redan bråkat och/eller samarbetat med Shub-Niggurath innan de kommer i kontakt med jorden.

Både Quake III Arena och Quake Champions har hintat om att alla ID-spel är sammankopplade. John Romera och Tom Hall har ju också sagt saker som att William Blazkowicz är farfar till Commander Keen och anfader till Doom Guy. Sen verkar det inte heller som att det är samma jord i DOOM 1 och 2 som i DOOM 2016 och DOOM Eternal.

Och det är bara ett snabbt skarp på ytan. Finns mycket, mycket mer som kopplar ihop spelen. Släng in slip gates, hell portals, olika dimensioner, världar och jordar och vips så har du en galen soppa med allt du vill och lite till.

Vill också påpeka att "medieval inspired" inte direkt betyder att det utspelar sig på medeltiden. Det utesluter ju inte tanken men det kan ju vara så att de bara tittar på medeltiden som inspiration. Å andra sidan så är det ju mycket i DOOM Eternal The Ancient Gods som luktar starkt av medeltid redan där. Så steget är ju inte direkt långt.

Spännande att se vad det hela tar vägen blir det nog i alla fall.

12
Skriv svar