Fördömt rykte: Nästa DOOM utspelar sig under medeltiden
Så... Quake med andra ord?
Ah ett rebrandat quakespel, antar att doomnamnet är större nuförtiden.
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Precis som Quake då med andra ord!!!
Yes, det gick ju använda samma baneditor om jag inte minns fel. I alla fall till Heretic, var ju WAD-filer. Senare spel lärde jag mig aldrig bygga banor till.
"Writer and Fighter"
Man funderar ju nästan på om det är en andlig uppföljare till Quake men att det varumärket inte är speciellt starkt medans Doom är det.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Fantastiskt!
Undrar vad för nytt gameplay de kommer introducera.
Känns som att det blir svårt att toppa Eternals spelmekanik med det extremt tighta tempot.
Det enda jag hoppas på är att de inte fokuserar för hårt på "story" samt att de behåller samma finslipade customization för spelaren (färgscheman, kunna slå av och på ikoner osv.)
Antar att id-Tech motorn också kommer vara väloljad och kunna köras på vilken sopburk som helst. 😈
Var och varannan custombana och kampanj kör ju texturer från Hexen 2 nu. Troligtvis från de andra spelen också. Även monster från Hexen 2 förekommer.
Skulle ju gå att sammankoppla de två varumärkerna. I alla fall om man kör med Quake 1-temat och inte Strogg från Quake 2 och 4:a.
"Writer and Fighter"
Doom-spelen har tagit mycket inspiration och estetik från Evil Dead och Evil Dead 2, exempelvis motorsågen, hagelbössan, odöda fiender, stora flygande demonhuvuden etc.
Det känns ganska naturligt att en uppföljare till Doom med medeltidstema då kanske också blir lite inspirerad av Army of Darkness.
Hade hellre sett ett Quake denna gång, oavsett om de gått på Strogg eller Lovecraft. Ett skifte i tempo & design till mer atmosfär och inlevelse igen hade verkligen varit välkommet, och där är väl egentligen Strogg-Quake öppet mål om man nu skulle vilja ta det i den riktningen igen.
Quake 4 fast mörkare och ännu mer seriöst vore löjligt nice, men ärligt, finns ju inte en chans i helvete att de skulle storsatsa på action-horror igen. Jag tror på sin höjd ett Quake 1 rebootat ungefär i samma ådra som Eternal är det mest sannolika om det någonsin händer, tyvärr.
Ändå rätt spännande att se ytterligare en iteration av helt fenomenala ID tech och vad de lyckas leverera på den denna gång.
Varför inte koppla ihop allt ihop? Quake och Quake 2 är potentiellt redan sammankopplade då t ex lådorna i Quake har Stroggs symbol på sidan. Finns alla möjliga teorier men det är inte omöjligt att Strogg redan bråkat och/eller samarbetat med Shub-Niggurath innan de kommer i kontakt med jorden.
Både Quake III Arena och Quake Champions har hintat om att alla ID-spel är sammankopplade. John Romera och Tom Hall har ju också sagt saker som att William Blazkowicz är farfar till Commander Keen och anfader till Doom Guy. Sen verkar det inte heller som att det är samma jord i DOOM 1 och 2 som i DOOM 2016 och DOOM Eternal.
Och det är bara ett snabbt skarp på ytan. Finns mycket, mycket mer som kopplar ihop spelen. Släng in slip gates, hell portals, olika dimensioner, världar och jordar och vips så har du en galen soppa med allt du vill och lite till.
Vill också påpeka att "medieval inspired" inte direkt betyder att det utspelar sig på medeltiden. Det utesluter ju inte tanken men det kan ju vara så att de bara tittar på medeltiden som inspiration. Å andra sidan så är det ju mycket i DOOM Eternal The Ancient Gods som luktar starkt av medeltid redan där. Så steget är ju inte direkt långt.
Spännande att se vad det hela tar vägen blir det nog i alla fall.