World of Warcraft på konsol? Blizzard: "Ingenting är omöjligt"

Robot
World of Warcraft på konsol? Blizzard: "Ingenting är omöjligt"

Sägs vara en ständig fråga för Blizzard.

#world-of-warcraft


Medlem

Jag har aldrig förstått varför man inte gör konsolspel mer kompatibla med mus och tangentbord. Wow till xbox med möjlighet till tangentbord och mus hade varit riktigt nice.

Medlem

20 år och inget ännu, men den som väntar på något gott...

Medlem
Skrivet av Stripe:

Jag har aldrig förstått varför man inte gör konsolspel mer kompatibla med mus och tangentbord. Wow till xbox med möjlighet till tangentbord och mus hade varit riktigt nice.

Instämmer!

Det hade nog varit en förutsättning för att WoW skulle kunna liras på ett vettigt sätt på konsol mot bakgrund av alla attacker, utilities och macros.
Klart, kör man en enkel klass och mest lirar för att koppla av så hade nog WoW kanske kunnat liras med en handkontroll.

Medlem

Isåfall konsol till WoW 2, vill inte hamna i en situation man gör en raid sen kommer tanken och han har ingen DBM addon för han spelar på konsol

Skrivet av Stripe:

Jag har aldrig förstått varför man inte gör konsolspel mer kompatibla med mus och tangentbord. Wow till xbox med möjlighet till tangentbord och mus hade varit riktigt nice.

Final Fantasy XIV Online fungerar ypperligt till Playstation, man kan välja att spela med handkontroll eller mus/tangentbord. WoW borde kunna anpassas på samma sätt kan man tycka.

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Final Fantasy XIV Online fungerar ypperligt till Playstation, man kan välja att spela med handkontroll eller mus/tangentbord. WoW borde kunna anpassas på samma sätt kan man tycka.

Ja det spelade jag när jag hade Playstation. Precis så menar jag att det borde gå att göra med fler spel!

Medlem

Får hoppas att de inte bara släpper nuvarande wow. Hade gärna sett wow classic till konsol också

Medlem

Upp upp ner ner vänster höger vänster höger a b select start

Boom max lvl och alla leggys. Inkl flygande ponnyn i inventoryt


signatur

Skitfiske

Medlem

Har en spelare i mitt gille som raidar med en Xbox-kontroll och han gör riktigt bra ifrån sig. Så nog går det att spela men mus och tangentbord som tillbehör gör det förstås smidigare när det gäller all micro management.

Medlem

Med tanke på hur horribelt det är att spela FF14 på konsol så lär inte wow bli någon höjdare.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

"Jag vill säga att ingenting är omöjligt. Mer kan jag inte säga."

Det är under full utveckling m.a.o. Var väl en av anledningarna till att MS köpte Blitz.

Medlem

De planerar säkert att släppa wow 2 på XBox exklusivt, samtidigt som de släcker wow servrarna till pc samt erbjuder överflyttning av karaktärer gratis om spelarna köper en XBox.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Detta var ju fantastiskt intressanta nyheter. Hoppas på Classic också.

Geeks Gaming

Efter att ha provat spela med en steamcontroller så utesluter jag inte kontroller från spel längre.
Däremot kan det bli lite svårt med dagen kontroller men allt går om man vill

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Med tanke på hur horribelt det är att spela FF14 på konsol så lär inte wow bli någon höjdare.

FFXIV är ju utvecklat för konsol från början och cross-bar systemet funkar väldigt bra för de som föredrar controller. Jag spelar faktiskt hellre med controller, men vill man inte göra det så kan man spela med keyboard och mus, åtminstone på PS5.

Medlem

När/om det kommer till konsol så kommer det skapa en splittring i Wow. För det första måste det vara uppmärkt vem som kör vad, alltså är du på konsol måste det vara märkt någonstans att man spelar på konsol precis som i andra spel.

I mythic plus & raid kommer det leda till splittring & krav på att man inte spelar på XYZ, specifikt med handkontroll.

Idag kan du bli buren upp till 3000 mythic+ rating, det är relativt enkelt. Därefter krävs mycket mer från spelaren. Handkontroll kommer bara försämra för sina lagkamrater.

Att spela med handkontroll är ju lugnt för LFR, även normal & viss del, alternativt sensäsong heroic raid. Sen också casual spelande.

Men kan se det framför mig redan nu "+18, no consol players."

Medlem
Skrivet av Gurkburk92:

Men kan se det framför mig redan nu "+18, no consol players."

Kanske, men är Blizzard smarta så ser det till att konsolversionen har stöd för keyboard+mus.

Medlem
Skrivet av tobbiew:

Kanske, men är Blizzard smarta så ser det till att konsolversionen har stöd för keyboard+mus.

Jo visst kan man säkerligen i så fall ha stöd för kb/m och förvisså är det närmare 7 år sedan jag spelade sist men WoW var(är?) inte designat för handkontroll, vissa roller med det antalet spelare skulle vara en mardröm i raiding, måste haft minst dubbelt så många skills och macron än vad det finns knappar på en handkontroll.

Det skulle snarare behöva vara ett krav än en möjlighet att spela med kb/m istället för handkontroll på konsol och moddar skulle nog kunna ställa till det också.

Gör man WoW handkontrollskompatibelt tror jag nog att spelet behöver dummas ner ytterligare några steg och frågan är hur populärt det skulle vara för dem som spelar nu.

Medlem

Spelade två expansioner med en DS4, går hur bra som helst. Men mods kanske blir problem på konsol.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Gör man WoW handkontrollskompatibelt tror jag nog att spelet behöver dummas ner ytterligare några steg och frågan är hur populärt det skulle vara för dem som spelar nu.

Nu är det länge sedan jag spelade WoW men FFXIV är knappast nerdummat i jämförelse med WoW (om man ska jämföra) och där kan du enkelt hantera 32+16 skills/macros etc utan större problem tack vare "crossbars" plus ett smart targeting system som fungerar förvånsvärt bra.
Sist jag spelade WoW så byggde det också på klassisk tab-targeting och specifika rotations så om de lägger ner tid på att göra en bra port för controller så tror jag att det kan det bli bra. Jag antar att en keyboard setup för skills i WoW fortfarande är typ 1-5 alt 1-5, shift 1-5 samt ett antal tangenter nära wasd?

Medlem
Skrivet av tobbiew:

Nu är det länge sedan jag spelade WoW men FFXIV är knappast nerdummat i jämförelse med WoW (om man ska jämföra) och där kan du enkelt hantera 32+16 skills/macros etc utan större problem tack vare "crossbars" plus ett smart targeting system som fungerar förvånsvärt bra.
Sist jag spelade WoW så byggde det också på klassisk tab-targeting och specifika rotations så om de lägger ner tid på att göra en bra port för controller så tror jag att det kan det bli bra. Jag antar att en keyboard setup för skills i WoW fortfarande är typ 1-5 alt 1-5, shift 1-5 samt ett antal tangenter nära wasd?

Jo tab-targeting fungerar rätt bra för dps och tanks(kanske?) men det hade inte fungerat för som sagt healers som behöver mer specifik targeting speciellt i raid miljö med 25 personer. Skulle man göra någon tab-targeting för allierade + skadade så kanske men känner ändå i så fall från då jag spelade att det hade varit mycket enklare, och det skulle behövas någon form av prioritet på klass och vilken typ av debuff man tabbade till.

Men vem vet de kanske kan få det att fungera bra men jag är tveksam till det. Men det berör jubinte mig heller som inte spelar längre och absolut inte kommer röra ett mmo igen för det tar upp mer tid än vad jag har tillgång till idag.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Men vem vet de kanske kan få det att fungera bra men jag är tveksam till det. Men det berör jubinte mig heller som inte spelar längre och absolut inte kommer röra ett mmo igen för det tar upp mer tid än vad jag har tillgång till idag.

Det funkar som sagt i FFXIV, den typen av target prioritering som du nämner finns och du kan ange focus target etc. Det är många healers som spelar med controller så bevisligen går det att göra bra lösningar. Min point är att controller visst då kan fungera även i WoW om Blizzard lyckas få till ett bra system. Om de lyckas är en annan femma men om spelet får stöd för mus/keyboard vilket är en baggis i dagsläget så borde det inte spela någon roll alls vilken plattform man spelar på.

1
Skriv svar