Vad är viktigast när du väljer gamingskärm?

Medlem

Upplösningen är viktig, samt formfaktorn! Har relativt nyss bytt från 32:9 till 16:9 pga att det var ohållbart att spela de flesta strategispel som har paneler placerade på både vänster och höger sida. Blev som en jobbig tennismatch för nacken. Samt oftast ganska dåligt stöd i flertalet early access-spel. 32:9 var bra i spel som Assassins Creed och liknande. Men ångrar inte bytet. Och dottern som fick min 32:9 är också väldigt glad då hon kan bygga i sitt husbyggarspel på ena sidan och kika på designer på andea sidan av skärmen. 😀


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

2x 27" med IPS, 2560x1440 upplösning och 165HZ så är jag nöjd. Brukar alltid köra dell och nu när dom släppt gamingskärmar så är det det som gäller. Ser dock fram emot snabba oled-skärmar framöver, då blir det nog byte till det (har 90hz oled på laptopen och det är riktigt nice)


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem

IPS är viktigt, och en snabb skärm, input lag är det värsta som finns.

Medlem

Var längesedan jag köpte en skärm men skulle säga att det är fyra faktorer som är avgörande;
1. Pris.
2. Uppdateringsfrekvens.
3. Höj och sänkbar.
4. Gsync / Freesync.

Färg, contrast, anslutningar och allt annat är inte så viktigt när det primära syftet är att spela. Det är mer faktorer man funderar på med sin andra eller tredje skärm.

Medlem
  • Storlek (50" TV), Vill inte gå ner i storlek, på samma sätt som fps eller upplösning, folk vill inte gå tillbaka ner tilll något lägre efter anv något högre tidigare.

  • Pris

  • Uppdateringsfrekvens (VRR/FREE-/G-Sync)

  • Upplösning (1080p**)

* Med 1080p ihop med en 50" fattar jag att den kommer ha 4K, men med 1080p menar jag att den inte gör någon dum uppskalning, utan varje pixel i 1080p använder 4st pixlar på 4K skärmen (vad nu detta kallas) antar man kan styra detta från en kontroll panel på datorn om TV'n inte har ett läge för detta inbyggt, men konsoller kommer nog inte kunna så vill ha funktionen direkt i TV'n helst.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Känner att jag gjorde ett misstag när jag köpte 2k skärm.

Moderna spel blir ju läckra i 2k-4k, men som oftast spelar jag retro-spel/äldre spel och då blir det ofta problem. Antingen stödjer inte spelet högre upplösning eller så blir UI alldeles för plottrig.

Hade jag haft mer utrymme och ekonomiska förutsättningar för det hade jag införskaffat två datorer inklusive skärmarför dessa olika ändamål.

12
Skriv svar