Rapport – Xbox-division som arbetar med fysiska spel läggs ner

Robot
Rapport – Xbox-division som arbetar med fysiska spel läggs ner

De digitala tendenserna är tydliga.

#microsoft, #nyhetstips, #xbox


Medlem

Jag tror Xbox fortsätter med fysiska spel hela den här generationen, eftersom de släppt en konsol med skivspelare. Men om de skippar fysiskt helt nästa generation blir jag inte förvånad. Jag tror de kommer släppa två maskiner nästa generation, en digital only som du laddar ner till, och en streaming only cloud enhet.

Medlem

Tanken med fysiska spel är nice, men det är omständligt. Man får ju lov att ladda ned spel + patch även om man köper fysisk media.

Positivt:
Oftast billigare
Går att sälja vidare

Negativt:
Tar plats
Läsaren låter
”Besvärligt” att hoppa mellan spel

Det kommer försvinna helt näst intill helt, allt annat känns konstigt. Jag kommer dock bli ledsen om nästa generation skulle sakna läsare, för jag kollar mycket på fysisk film. Men, precis som de som köper spel uteslutande i fysisk format, är jag i minoritet.

Medlem

Till slut kommer man inte äga något alls, enbart hyra något på en server. Usch för denna utveckling.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Köper alltid fysiska spel till konsol. Vill känna att jag äger och även kan sälja spelet vidare om jag känner för det. Fy fasen för enbart digitala konsoler..


signatur
Medlem

Aja, blir bara gamepass framöver, kommer inte köpa digitala spel.

Medlem

Köpte Sonic superstars och Lords of the fallen på black friday till xbox series x. Inte hunnit öppna dem ännu.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Köpte nog säkert över 100 fysiska xbox, playstation och nintendo spel under förra året.
Alla begagnat och superbilligt.
Folk är för korkade som "köper" digitalt, med månadsavgifter och årskostnader på flera tusen.
Våga vägra digitalt, abonnenmang och månadskostnader.

Medlem

Om man väljer att enbart köra digitalt kan man hoppas att EU ser till att konkurrens tillåts så vanliga butiker kan sälja digitala spel med (köper fortfarande bara fysiskt på PS5 just för att PSN är dyrare + att man inte kan sälja spelen när man är klar)


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem
Skrivet av ohGr:

Köpte nog säkert över 100 fysiska xbox, playstation och nintendo spel under förra året.
Alla begagnat och superbilligt.
Folk är för korkade som "köper" digitalt, med månadsavgifter och årskostnader på flera tusen.
Våga vägra digitalt, abonnenmang och månadskostnader.

Varför skulle man få årskostnader på för flera tusen för att man köper spel digitalt? Ett köpt spel är ett köpt spel.

Medlem

Trist utveckling. Hoppas Nintendo och Sony inte gör samma sak.

Medlem

Sagt det förr och säger det ännu: Jag kommer ALDRIG någonsin köpa en spelkonsoll som inte har fysisk media.

Den dagen då alla konsoller kör på "Digital Only", är den dag jag hittar något annat att fördriva tiden med.

Medlem

Det är jävligt tråkigt, men oundvikligt. Fysiska spel till PC har varit utdött sen flera år tillbaka, och konsoler är inte immun mot denna omställning. Det man kan hoppas på är att EU kliver in och lagstadgar rätten till att sälja och byta digitala spel.

Medlem

Okej, lite skönt ändå, då kan jag räkna ut Xbox som ett helt irrelevant format nu för min del.

Den dag storspel slutar släppas fysiskt så slutar jag köpa nya spel. Indiespel/småspel undantagna.

Skrivet av Skunke:

Varför skulle man få årskostnader på för flera tusen för att man köper spel digitalt? Ett köpt spel är ett köpt spel.

Nja, vad gäller t.ex. Steam så har du bara köpt det tills de drar tillbaka licensen. Då är dina spel puts väck. Snopet.

It's not a lake, it's an ocean

Jag kan bara upprepa det jag skrivit i alla trådar som berört utvecklingen för Xbox: detta är vad Microsoft har velat i minst tio års tid. Det började med planerna för Xbox One, fortsatte med Game Pass (som inte blev så pass stort och dominant som de hade hoppats), blev än tydligare i de läckta planerna för en "adorably all digital" Xbox Series X (cylindern) och nu med den nedlagda enheten för fysisk distribution. En av årets stora Xbox-releaser, Hellblade II, släpps endast digitalt, vilket förstås också säger något.

För mig som spelat på Xbox i över 20 år är denna utveckling ytterst beklaglig. Men jag har sakta vant mig vid tanken. Följden blir att jag kommer spela mer på PS5 och köpa fler spel till den konsolen i stället. Jag gillar fortfarande att ha ett fysiskt fodral i hyllan, gärna en steelbook eller en samlarutgåva om det är ett spel jag verkligen gillar. Om Sony erbjuder det är det ett enkelt val.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av ohGr:

Köpte nog säkert över 100 fysiska xbox, playstation och nintendo spel under förra året.
Alla begagnat och superbilligt.
Folk är för korkade som "köper" digitalt, med månadsavgifter och årskostnader på flera tusen.
Våga vägra digitalt, abonnenmang och månadskostnader.

Detta är nått jag själv har blivit bättre på desto äldre man har blivit. Känner nu för tiden att jag vill verkligen äga produkten jag köper. Inte bara spelen, men filmerna och till och med musiken.

Medlem

En konsoll utan diskläsare / fysiska spel är något jag aldrig kommer att köpa.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Trist utveckling. Hoppas Nintendo och Sony inte gör samma sak.

Det kommer nog ta ett tag, de säljer fortfarande stora mängder fysiska spel.

Medlem

Microsoft kommer lägga ner XBOX och satsa på Gamepass till 100%, snart seer vi GP till Sony Playstation och Nintendo också för dom är enbart ute efter number of users.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Många hyllar GP för att dom lyckats med hacket att konvertera billigt gold till GP under 3 år, men vad händer efter det? Klart Microsoft såg mellan fingrarna och lät det pågå för att få stor tillväxt, men hur många av dessa är beredda att betala full pris när det löper ut..


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

bra, dags att pensionera stenkakorna som ändå ingen köper

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Trist utveckling. Hoppas Nintendo och Sony inte gör samma sak.

Minns att jag köpte Fire Emblem till Switchen på Elgiganten. Tog en kaffe och körde igång direkt i bilen: Det var bara att slänga i kassetten och starta spelet. Kändes nästan konstigt att kunna göra så 2023.

Medlem

Skulle aldrig köpa ett digitalt spel på konsol. Helt bortkastade pengar. Konsoltillverkaren som är först ut med en konsolgeneration utan möjlighet till fysiska spel borde även dras inför rätta för hur deras svindyra onlinebutik bryter mot diverse monopol-och konkurrenslagstiftning runtom i världen.

Medlem

Konstigt att det kan skilja sig så mycket mellan konsol o pc. På PC har jag inte köpt npgot fysiskt på många många år medans jag till konsol nästan enbart köper på skiva.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Majoren:

Okej, lite skönt ändå, då kan jag räkna ut Xbox som ett helt irrelevant format nu för min del.

Den dag storspel slutar släppas fysiskt så slutar jag köpa nya spel. Indiespel/småspel undantagna.

Nja, vad gäller t.ex. Steam så har du bara köpt det tills de drar tillbaka licensen. Då är dina spel puts väck. Snopet.

Fast nu var det ju inte det saken handlade om. Personen jag citerade skrev att ” Folk är för korkade som "köper" digitalt, med månadsavgifter och årskostnader på flera tusen.” och mig veterligen är det inga tusentals kronor i årsavgifter för att äga sitt digitala spel.

Sen är det som du säger, skulle licenser dras tillbaka så har du inget spel (vilket är en dålig deal för steam/tillverkaren) .
Men resultatet blir ungefär samma med skiva idag, lycka till att få igång den om servrarna med uppdateringarna (eller till och med hela spelet då vissa skivor bara kommer med en start-fil) är bortplockade.
Så skiva eller helt digitalt idag är samma skit.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag kan bara upprepa det jag skrivit i alla trådar som berört utvecklingen för Xbox: detta är vad Microsoft har velat i minst tio års tid. Det började med planerna för Xbox One, fortsatte med Game Pass (som inte blev så pass stort och dominant som de hade hoppats), blev än tydligare i de läckta planerna för en "adorably all digital" Xbox Series X (cylindern) och nu med den nedlagda enheten för fysisk distribution. En av årets stora Xbox-releaser, Hellblade II, släpps endast digitalt, vilket förstås också säger något.

För mig som spelat på Xbox i över 20 år är denna utveckling ytterst beklaglig. Men jag har sakta vant mig vid tanken. Följden blir att jag kommer spela mer på PS5 och köpa fler spel till den konsolen i stället. Jag gillar fortfarande att ha ett fysiskt fodral i hyllan, gärna en steelbook eller en samlarutgåva om det är ett spel jag verkligen gillar. Om Sony erbjuder det är det ett enkelt val.

Skrivet av lasselason:

Det kommer nog ta ett tag, de säljer fortfarande stora mängder fysiska spel.

Nintendo står för 50%, PlayStation för ca 40% och Xbox under 10% fysiskt i USA.

https://twitter.com/HazzadorGamin/status/1750911827570303030

Man kan på sätt och viss förstå varför Xbox är först ut att gå digitalt när man ser dessa siffror. Sedan har vi Gamepass som får folk att "lära sig" att inte köpa spel och vänta tills de dyker upp på tjänsten.

Även om jag är 100% digital så är det en trist utveckling för er som gillar fysiskt, men det känns som lönsamheten inte verkar finnas där längre för Microsoft när siffrorna är så låga, ironiskt nog, något som de själva har bidragit till i.o.m Gamepass. Som Ruffles nämner, så kan det har varit deras långtidsplan att bli 100% digitala, förmodligen start med nästa generation.

Medlem

Att kunna sälja sina digitala exemplar, likt man kan med fysiska vore ju riktigt bra (men bara för oss som konsumenter) som redan har skrivits, man kan ju hoppas att EU lägger sig på tvären och ger idén en match iaf . Tveksamt dock.

Fördelarna med fysisk media, låna ut eller sälja får vi nog leva utan i framtiden när den möjligheten är borta. Därför kommer jag sakna att kunna köpa fysiska spel.

Medlem
Skrivet av Wagner:

Bra, tycker jag!

Fysiska kopior är totalt onödiga och bidrar bara till miljöförstöring och klimatförändringarna.

De bidrog till lägre priser, bara idag på release kostar Tekken 8 200kr mindre hos Elgiganten, sen kan man sälja de fysiska spelen och få tillbaka mer än hälften av pengarna när man är klar. Att betala nästan 1000kr för ett spel är galet.
.jag sparade säkert 50 tusen förra året på att köpa fysiska spel.

Medlem
Skrivet av Skunke:

Fast nu var det ju inte det saken handlade om. Personen jag citerade skrev att ” Folk är för korkade som "köper" digitalt, med månadsavgifter och årskostnader på flera tusen.” och mig veterligen är det inga tusentals kronor i årsavgifter för att äga sitt digitala spel.

Sen är det som du säger, skulle licenser dras tillbaka så har du inget spel (vilket är en dålig deal för steam/tillverkaren) .
Men resultatet blir ungefär samma med skiva idag, lycka till att få igång den om servrarna med uppdateringarna (eller till och med hela spelet då vissa skivor bara kommer med en start-fil) är bortplockade.
Så skiva eller helt digitalt idag är samma skit.

Nintendo är dock annat, där nästan alla kassetter innehåller hela spelet.

Medlem

Men Phil "gamingtröjan" spencer har ju sagt att han vill göra spel för alla gamers. Menar ni att han skulle exkludera alla som inte har tillgång till bra internet? Exempelvis de som bor i en atomubåt.

Skriv svar