Stora ryktestråden för "Switch 2"
https://i.imgur.com/wrmLA2F.jpeg
1. Svart ram runt skärmen. Kan används för att jämföra hur bra "svärtan" är på panelen.
2. Blå/grå dassig svärta.
3. IPS glow runt objekt som visas på skärmen och syns extra tydligt vid "svart" bakgrund.
4. Ljus som reflekteras på skärmen.
Nja, vill minnas att laddningsskärmarna i Zelda inte är naturligt pitch black, det är grått så att säga designmässigt. Men jag ska inte ta gift på att det är så, men ska bli intressant att se hur grå svärta den kommer ha sen i praktiken då b.la. i spel som Doom 3, underjorden i Tears of the kingdom etc. som verkligen visade gamla Switch Oled ur dess bästa vinkel. Tror ju inte Nintendo kostat på en skärm av absoluta toppskiktet bland LCDer med tanke på konsolens pris, så dimmingzoner och liknande är nog tyvärr bara att glömma.
Det är inte IPS-glow du hänvisar till, typiskt ips glow är det som syns mest som ojämnt upplysta partier runt kanterna speciellt när skärmen vinklas. Det du pekar på är vad man beskriver som light bleed
Det har kommit lite olika information om vad som faktiskt är i fodralet för Switch 2 Edition.
1. Switch 1 kassett + kod för digital upgrade (det första som sades)
2. Switch 2 kassett med upgrade, fungerar bara på Switch 2 (senaste svaret om vad som gäller)
Om vi jämför med Pokemon Violet/Scarlet + The Hidden Treasure of Area Zero så är texten väldig snarlik: "This product includes both the Pokémon Violet game and Pokémon Violet: The Hidden Treasure of Area Zero DLC. Additional download required."
Notera att i denna så står det att extra nedladdning just för att DLC1 finns med, men inte DLC2 då detta släpptes efter. I detta fall ligger licensen för DLC på kassetten.
Nintendo brukar vara tydliga med vad som ingår, code-in-box, game-card-key eller om nedladdning krävs. Just nu känns det lite otydligt med vad som gäller, men inget nämns om koder eller nedladdningar på Switch 2 Editions.
EDIT:
Lusläste lite extra på Nintendos hemsida och jag tror första informationen om kassett + kod kommer från att man kommer kunna köpa koder i butik för att uppgradera sitt gamla Switch 1 spel till Switch 2 Edition.
Ok. Men varifrån kom det här senaste svaret? Nintendo? Om allt låg på kortet så skulle inte den där långa texten behöva stå på fodralet. Switch 2-kort går väl inte att använda på switch1? Så varför står "upgrade pack" som en separat grej? Ifall man vill spela switch1-versionen på sitt switch2?
Ok. Men varifrån kom det här senaste svaret? Nintendo? Om allt låg på kortet så skulle inte den där långa texten behöva stå på fodralet. Switch 2-kort går väl inte att använda på switch1? Så varför står "upgrade pack" som en separat grej? Ifall man vill spela switch1-versionen på sitt switch2?
Om du backar i den här tråden så finns det information. Dels var det en tredje parts utvecklare som uttalade sig, sen frågade en youtuber Nintendos support om hur det låg till: https://www.youtube.com/watch?v=CWwTJKAf31Q&t=596s
Jag gissar att den långa texten har med att den förklarar att det är basspelet + upgrade = Switch 2 Edition, och att det inte ska misstas för endast upgrade som också kommer säljas i butik. Visst hade de kunnat strunta i texten och bara skrivit på upgrades att det bara är upgrades som kräver basspelen, men de vill säkert vara extra tydliga i alla situationer.
men de vill säkert vara extra tydliga i alla situationer.
Hahaha, den biten har de misslyckats med!
Om du backar i den här tråden så finns det information. Dels var det en tredje parts utvecklare som uttalade sig, sen frågade en youtuber Nintendos support om hur det låg till: https://www.youtube.com/watch?v=CWwTJKAf31Q&t=596s
Ok, tack. Då får vi vill se ifall det blir någon skillnad med att bara upgradera spelet från switch1-versionen. Med tanke på prisskillnaden så förbokade jag Metroid till switch1 men kommer bara att köra det på switch2.
Ok, tack. Då får vi vill se ifall det blir någon skillnad med att bara upgradera spelet från switch1-versionen. Med tanke på prisskillnaden så förbokade jag Metroid till switch1 men kommer bara att köra det på switch2.
Vissa upgrades ska ju också ingå om man betalar för Switch Online + Expansion, kan ju hoppas på att Metroid ingår där

Nu har Microsoft utannonserat en Xbox Game Showcase som kommer följas av uppvisning av Outer Worlds 2. Ska bli mycket spännande att se vad de levererar där, och om de kommer nämna spel som kommer lanseras även på Switch 2. Kanske att de inte säger det rakt ut, men att spelen visas och sedan utannonseras i en kommande Nintendo Direct att de är på gång? Vad tror/hoppas ni?
Jag fick en invite från Nintendo för pre-order från My Nintendo Store idag. Har dock redan en betald förbokning från Webhallen, men priset direkt från Nintendo är en bra bit billigare (509 € för MKW bundle).
Nintendo har en lista över länder i Europa som ska få förbokningar på releasedagen, men tyvärr är Sverige på listan över länder som "kanske levereras på senare datum". Med tanke på att releasedagen är dagen innan nationaldagen och intilliggande helg så blir en dags senare leverans veckan efter, och det skulle ju känns surt.
För tillfället behåller jag nog min Webhallen-beställning trots priset, då vet jag att jag kan få den innan 3-dagarshelgen och undviker eventuellt bök om nåt strular. Beställde däremot Gamecube-kontrollen från Nintendo Store så får jag se hur det blir.
Vissa upgrades ska ju också ingå om man betalar för Switch Online + Expansion, kan ju hoppas på att Metroid ingår där
Ja, då har man ju expantionerna fram tills man slutar prenumerera sen blir det tråkig bild igen. Nej tack säger jag.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Har fått mejl från My Nintendo Store om att jag ska kunna förhandsboka konsol och/eller tillbehör, men när jag försöker boka står det att jag ska få en sexsiffrig kod på mejl - som dock inte dyker upp. Inget i skräpposten heller.
Någon som varit med om samma problem?
Efter cirka 50 försök att fylla i min mejladress fick jag till slut flertalet koder på en gång i skräpposten. Kan vara värt att veta för er som eventuellt upplever samma problem. Verkar vara en otrolig fördröjning på utskicket av koder.
Men men, nu är Gamecube-kontrollen bokad som komplement till allt annat Switch 2 som redan var bokat. Hajp!
Ni som förbokat från en butik, har ni fått någon info ifall ni kommer att få en på release?
Polaren ringde Arcade dreams där vi har bokat och frågade, fick svar att vi kunde räkna med att vi skulle få var sitt ex om infon dem fått stämmer med hur många enheter dem skulle få.
Inget 100 än alltså, men nästan.
Ska vi gissa att Mario Kart World får en prissänkning om ett år?
Nintendo sänker ju sällan priser men om de känner att det inte säljer tillräckligt bra kanske det händer. De kanske bara testar vattnet så att säga och ser hur mycket de kan hunsa oss innan vi säger ifrån. Och "alltid" tänkt att en sänkning ska ske tillslut.
Blir bara mer pepp på att spela om Zelda på Switch 2!
Bara om det blir ett oväntat fiasko försäljningsmässigt. Annars tror jag det är större risk att Nintendo höjer priset på spelet om ett par år än att de sänker det.
Bara om det blir ett oväntat fiasko försäljningsmässigt. Annars tror jag det är större risk att Nintendo höjer priset på spelet om ett par år än att de sänker det.
Om de har det lite billigare digitalt så tror jag det lockar människor att handla digitalt av Nintendo vilket de troligtvis helst vill.
Men lägger de ett prisdrop sedan så ser ju Nintendo plötsligt snälla ut och folk som ignorerat dem pga högt pris blir intresserad.
Jag tror att det blir som med 3DS, Nintendo drar en "oops" och justerar priser samt att försöka snabba på ett 3D Mario någonstans 2026/27.
Jag tror att det blir som med 3DS, Nintendo drar en "oops" och justerar priser samt att försöka snabba på ett 3D Mario någonstans 2026/27.
Det är lite svårt att sia om, men känns just för tillfället som att Nintendo Switch 2 kommer bli brist på vid release även om de sagt att de skall motverka brist och scalping gissar jag ändå på en stor scalper fest. Jag är redo i alla fall.
Intressant! Utvecklare tror att Nintendo går förlust med Switch 2 (vilket de är kända för att inte vilja göra) så priset kunde vara ännu högre - och kanske varför den är dyrare här för att våra återförsäljare inte vill gå med förlust? Men för att vara en bärbar "mid tier pc" så är den ju redo för det mesta i spelväg och tycks leverera gott för sitt format.
Edit: han pratar också om Nintendo Switch 2 Editions där flertalet nu mailat Nintendo och alla har fått samma raka svar: de innehåller ej någon uppgraderingskod utan allt är på kassetten. Det är alltså inte en Switch 1-kassett och kod som medföljer. Vid 10:53 i videon visas ett uttalande från Nintendo som säger att det inte är en Switch 1-kassett utan en ny (röd) Switch 2-kassett där allt innehåll finns på kassetten och inte kräver vidare nedladdning eller aktivering av kod.
https://youtu.be/ijqVBkgZ79Y?si=sbaHZf-OcClh0axC
Cyberpunk 2077: Ultimate Edition is coming to Nintendo Switch 2!
Welcome to Night City! The open-world, action-adventure RPG Cyberpunk 2077: Ultimate Edition will be available June 5 on Nintendo Switch 2.
Då jag inte har någon PC kommer jag nog vilja spela denna på Switch 2! Verkar grymt!