DLSS i Red Dead Redemption 2 ger alla RTX-kort 60+ fps

Robot
DLSS i Red Dead Redemption 2 ger alla RTX-kort 60+ fps
Testpilot

Mycket trevligt. Kommer spela det äntligen till vintern då man inte har mycket annat för sig.

Medlem

Kommer XBX och PS5 få DLSS också?

Medlem

Dags att återuppleva detta mästerverk med min 3080! Lär bli skillnad när man bara spelat igenom det på PS4 Pro

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Kommer XBX och PS5 få DLSS också?

Tyvärr inte! Nvidia äger DLSS. Förhoppningsvis kommer det nåt liknande i framtiden!

Medlem
Skrivet av zevile:

Tyvärr inte! Nvidia äger DLSS. Förhoppningsvis kommer det nåt liknande i framtiden!

Tyckte jag läste någonstans att MS jobbar på liknande tjänst

Skribent
Skrivet av zevile:

Tyvärr inte! Nvidia äger DLSS. Förhoppningsvis kommer det nåt liknande i framtiden!

Microsoft har faktiskt rätt nyligen bekräftat att utvecklare ska kunna använda AMD:s motsvarighet, FidelityFX Super Resolution (FSR), för framtida spel till Xbox-konsolerna. Det lär dock dröja ett tag innan vi ser de första konsolspelen som nyttjar tekniken.

Medlem

Kraftfull hårdvara < Smart mjukvara

Medlem

Thirty IR testar RDR2 med DLSS


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Medlem
Skrivet av zevile:

Tyvärr inte! Nvidia äger DLSS. Förhoppningsvis kommer det nåt liknande i framtiden!

Microsoft jobbar på en egen uppskalningsteknik byggd på machine learning. Xbox Series X har där en fördel gentemot PS5 då den har dedikerad hårdvara för detta syfte vilket PS5 inte har. AMD:s FSR är inte jämförbar med DLSS utan är mer ”traditionell uppskalning” och inte teknik för att rekonstruera till högre upplösning.

Gnällkuk
Skrivet av Fatmajk:

Kommer XBX och PS5 få DLSS också?

Skrivet av zevile:

Tyvärr inte! Nvidia äger DLSS. Förhoppningsvis kommer det nåt liknande i framtiden!

Nja, det stämmer ju inte riktigt. DLSS är en teknik utvecklad för deras grafikkort som nyttjar det som Nvidia kallar Tensor-kärnor för beräkningskraften. Xbox och PlayStation använder sig av grafikkort från AMD så det blir omöjligt att utnyttja tekniken oavsett. Så visst, Nvidia äger tekniken men den går samtidigt inte att applicera på annan hårdvara.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Tobhah:

Microsoft jobbar på en egen uppskalningsteknik byggd på machine learning. Xbox Series X har där en fördel gentemot PS5 då den har dedikerad hårdvara för detta syfte vilket PS5 inte har. AMD:s FSR är inte jämförbar med DLSS utan är mer ”traditionell uppskalning” och inte teknik för att rekonstruera till högre upplösning.

För den som vill läsa mer

https://www.tomshardware.com/news/microsoft-developing-own-ml...

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nja, det stämmer ju inte riktigt. DLSS är en teknik utvecklad för deras grafikkort som nyttjar det som Nvidia kallar Tensor-kärnor för beräkningskraften. Xbox och PlayStation använder sig av grafikkort från AMD så det blir omöjligt att utnyttja tekniken oavsett. Så visst, Nvidia äger tekniken men den går samtidigt inte att applicera på annan hårdvara.

Förstår inte riktigt, sa jag nåt annat? Skrev bara att jag hoppas att konsolerna får nåt liknande i framtiden?? :')

Gnällkuk
Skrivet av zevile:

Förstår inte riktigt, sa jag nåt annat? Skrev bara att jag hoppas att konsolerna får nåt liknande i framtiden?? :')

Du skrev att Nvidia äger tekniken och att det därför inte fanns på konsol vilket ju blir fel eftersom det inte hade gått att använda till konsolerna även om Nvidia hade velat. Det finns ju i praktiken redan, AMD Fidelity FX och kommer garanterat att börja implementeras på konsoler framöver.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Synd att detta spelet har blurry/grumlig grafik, går att fixa till viss del med Nvidia game filter.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Du skrev att Nvidia äger tekniken och att det därför inte fanns på konsol vilket ju blir fel eftersom det inte hade gått att använda till konsolerna även om Nvidia hade velat. Det finns ju i praktiken redan, AMD Fidelity FX och kommer garanterat att börja implementeras på konsoler framöver.

Ah okej! Gotcha!

Medlem

Jag försöker förstå varför spelet vägrar köra en upplösning lägre än 4K. Så fort jag byter till en lägre då jag bara får 30 FPS i 4K så minskas spelet till en liten ruta som gör det knappt möjligt att spela som den dessutom anser är "Fullscreen". :/

Medlem

Verkar inte vara någon speciellt bra implementation av DLSS, många som rapporterar märkbar ghosting, shimmering etc i Nvidia subreddit.

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Jag försöker förstå varför spelet vägrar köra en upplösning lägre än 4K. Så fort jag byter till en lägre då jag bara får 30 FPS i 4K så minskas spelet till en liten ruta som gör det knappt möjligt att spela som den dessutom anser är "Fullscreen". :/

Jag misstänker att det är fel upplösning du ändrar?

Edit: testa lek lite med "Resolution Scale" i settings.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Microsoft har faktiskt rätt nyligen bekräftat att utvecklare ska kunna använda AMD:s motsvarighet, FidelityFX Super Resolution (FSR), för framtida spel till Xbox-konsolerna. Det lär dock dröja ett tag innan vi ser de första konsolspelen som nyttjar tekniken.

Tyvärr är FSR inte riktigt samma sak, och dessutom inte alls lika bra. Men tekniken kan förstås med tiden utvecklas och bli bättre. Detdamma gäller dock förstås DLSS, som nog alltid kommer att vara bättre.

FSR är egentligen samma teknik som redan finns inbyggd i flera spelmotorer, där t.ex Unreal Engines variant redan nu är bättre än FSR.

DLSS däremot, fungerar helt galet bra.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Du skrev att Nvidia äger tekniken och att det därför inte fanns på konsol vilket ju blir fel eftersom det inte hade gått att använda till konsolerna även om Nvidia hade velat. Det finns ju i praktiken redan, AMD Fidelity FX och kommer garanterat att börja implementeras på konsoler framöver.

Som jag nämnt ovan, FSR är inte samma sak, alls. Finns redan en bättre variant inbyggd i Unreal Engine.

DLSS är mer avancerat, fungerar på ett helt annat sätt och är bättre.

Skribent
Skrivet av Vintersorg:

Tyvärr är FSR inte riktigt samma sak, och dessutom inte alls lika bra. Men tekniken kan förstås med tiden utvecklas och bli bättre. Detdamma gäller dock förstås DLSS, som nog alltid kommer att vara bättre.

FSR är egentligen samma teknik som redan finns inbyggd i flera spelmotorer, där t.ex Unreal Engines variant redan nu är bättre än FSR.

DLSS däremot, fungerar helt galet bra.

Nej, det är två helt olika tillvägagångssätt, även om målet är detsamma. Och DLSS är, precis som du säger, betydligt bättre. Det är nästan magi i de spel där det implementeras på ett bra sätt.

Medlem
Skrivet av Jimmandx:

Jag misstänker att det är fel upplösning du ändrar?

Edit: testa lek lite med "Resolution Scale" i settings.

Skumt fel i så fall eftersom det vanligtvis inte brukar ändra storleken på rutan att ändra upplösning i något annat spel när man kör fullscreen. I window mode sure då förstår jag att rutan får olika storlekar beroende på upplösning men inte i fullscreen, då ska de rendera till exempel i 1440p på hela skärmen även om det är en 4K skärm för så gör den med alla andra spel.

Lägre "Resolution Scale" gör allt bara blurrigt och ospelbart.

Gnällkuk
Skrivet av Vintersorg:

Som jag nämnt ovan, FSR är inte samma sak, alls. Finns redan en bättre variant inbyggd i Unreal Engine.

DLSS är mer avancerat, fungerar på ett helt annat sätt och är bättre.

Att säga att de inte är samma sak alls är ju direkt felaktigt eftersom båda har samma mål, att dynamiskt skala upp. Sen att det är helt olika tekniker och förutsättningar är en annan sak. Även om UE är väldigt populär så är ju inte alla spel byggda i den, då blir det ju meningslöst om den finns i en motor man inte använder.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Grymt!

Köpte det i fjol men har inte kört det på PC än.
Glad att jag väntade, något mitt 3070 ska få bita tag i snart.


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Undrar om man lyckas få upp det i 4k på sitt 3080 nu på LG OLED:en med 60+ FPS

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Att säga att de inte är samma sak alls är ju direkt felaktigt eftersom båda har samma mål, att dynamiskt skala upp...

Samma mål =/= Samma sak

En båt och en lastbil kan ha samma mål. Att transportera varor och människor från plats A till B. Men inte är dem samma sak inte!
Likadant är det med DLSS vs FSR.
Båda har samma mål, fast med väldigt olika tekniker och tillvägagångs sätt.

Gnällkuk
Skrivet av Dr904:

Samma mål =/= Samma sak

En båt och en lastbil kan ha samma mål. Att transportera varor och människor från plats A till B. Men inte är dem samma sak inte!
Likadant är det med DLSS vs FSR.
Båda har samma mål, fast med väldigt olika tekniker och tillvägagångs sätt.

Ja?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vadå "Ja?"?
Du sa "Att säga att de inte är samma sak alls är ju direkt felaktigt...".

Ja, men dem är ju inte samma sak. Vad är du så förbryllad över?

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Mycket trevligt. Kommer spela det äntligen till vintern då man inte har mycket annat för sig.

You’re in for a treat

1
Skriv svar