Recension – Hellblade: Senua’s Sacrifice
@Araxes: det gäller förvisso läget med högre grafiska effekter som är olåst, vilket ger 30-50 fps. Om du aktiverar 60 fps-läget håller den sig faktiskt till det, droppar kanske en fps i de värsta scenerna, och grafiken ser ändå väldigt imponerande ut.
Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.
Ljudbilden och atmosfären fantastisk, grafik och setting likaså, önskar all lycka till spelet och utvecklarna som vågar ta sig an ett så tungt ämne och vågar göra nåt som är annorlunda men med det sagt så måste jag säga att både pussel och strider blir väldigt enformiga snabbt och jag håller därför inte med recensenten om att spelet inte innehåller utfyllnad, jag anser nog att spelet borde vara hälften så långt ungefär. Ingen kritik mot recensenten, bara skilda åsikter, är samtidigt säker att det här hamnar högt på mångas årslistor och ångrar inte att jag köpt och spelat igenom det. Vill även tipsa om dokumentären som går att starta från huvudmenyn eller hitta på youtube. Men spela igenom spelet först, eller titta när någon annan gör det, för den innehåller spoilers. Hellblade: Senua's psychosis heter den.
Är inte det här en rätt bra känga till EA och de andra stora drakarna?
Låt de små studiorna spela ut sina idéer och visioner helt så blir det bra spel. Att storbolagen hela tiden köper upp de lovande små studiorna och sedan bakbinda dom för att garantera vinst är bara ett dödande koncept. Låt de kreativa göra sitt så blir det bra och variationsrika spel.
Personligen skulle jag vilja se en lag som förbjöd EA och de andra stora att köpa upp mindre för avansens skull. Det kommer inget bra ur det i slutändan.
Så sant som det är skrivet.
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
@laban005: absolut, smaken är som baken och folk kommer nog uppskatta både pussel och striderna annorlunda jämfört med min upplevelse, men det är en minnesvärd upplevelse som alla som uppskattar genren bör uppleva.
Jag skulle inte säga att spelet skulle vinna något på att kortas ner, däremot kan jag hålla med om att två av pusslen i spelet är något otydligt utformade vilket kan leda till frustration, och då kanske det känns som att man lägger ner för mycket tid på de sektionerna.
Ja den dokumentären förklarar en del som man inte får presenterat under spelets gång, och det gjorde flera delar av handlingen än mer intressanta. Blev sugen på att spela igenom det igen efter den dokumentären, så jag kan bara ge tummen upp till den rekommendationen.
Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.
@conthox: Oj ledsen, den missade jag. Har bara spelat PS4-versionen, vi efterfrågade spelkoder direkt från Ninja Theory men hann inte få svar innan recensionen behövde dra igång, så jag köpte spelet i PSN Store och det är anledningen till att recensionen drog ut på tiden något. Det är en nackdel med att egenpublicera, de har ju ingen stor pr-apparat som kan hantera alla de förfrågningar som kommer från olika medier i olika länder.
Så jag kan inte kommentera hur det fungerar på pc. Spontant skulle jag tro att det fungerar bra att spela med mus och tangentbord då kontrollerna inte är särskilt komplexa. En knapp används till att interagera med omgivningen och att undvika attacker i strid, en knapp används till att blocka, en knapp till närstridsattack och två knappar används till lätta respektive hårda slag. På pc blir lätt attack vänster musknapp, tung attack höger musknapp. Övriga knappar mappas till F, mellanslag och vänster Ctrl. Det borde med andra ord vara relativt ergonomiskt, men bäst är det nog om du kan spela med handkontroll. Om vi får en kod till PC-versionen inom rimlig tid kan jag återkomma med en bedömning av tangentbord/mus-kontroller.
Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.
@conthox: Oj ledsen, den missade jag. Har bara spelat PS4-versionen, vi efterfrågade spelkoder direkt från Ninja Theory men hann inte få svar innan recensionen behövde dra igång, så jag köpte spelet i PSN Store och det är anledningen till att recensionen drog ut på tiden något. Det är en nackdel med att egenpublicera, de har ju ingen stor pr-apparat som kan hantera alla de förfrågningar som kommer från olika medier i olika länder.
Så jag kan inte kommentera hur det fungerar på pc. Spontant skulle jag tro att det fungerar bra att spela med mus och tangentbord då kontrollerna inte är särskilt komplexa. En knapp används till att interagera med omgivningen och att undvika attacker i strid, en knapp används till att blocka, en knapp till närstridsattack och två knappar används till lätta respektive hårda slag. På pc blir lätt attack vänster musknapp, tung attack höger musknapp. Övriga knappar mappas till F, mellanslag och vänster Ctrl. Det borde med andra ord vara relativt ergonomiskt, men bäst är det nog om du kan spela med handkontroll. Om vi får en kod till PC-versionen inom rimlig tid kan jag återkomma med en bedömning av tangentbord/mus-kontroller.
Inga problem och tack så mycket för svaret
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
@Araxes: Är det hårdvarans fel att utvecklaren inte anpassat / optimerat spelet efter begränsningarna? Som att skratta åt N64 för att den är för klen för att köra detta spel. Är f.ö. PC-människa men förstår inte din logik här. Ska man garva åt GTX 970 för att den inte pallar att maxa GTA V?
Ps. Lite en annan sak när det kommer till PC då spel (oftast) har inställningar man kan skruva på för att hitta balans mellan bild och flyt men tycker ändå att min poäng fungerar. På PC gnäller man på att utvecklar inte optimerat men när det kommer till konsol är det hårdvaran som är för klen.
Blev väldigt nyfiken då jag sett en del videoklipp men vilken besvikelse. Jag jämför ju med Tombraider och det märks tydligt att det inte är i samma klass. Långt därifrån.
Ni påstår att grafiken är bra - Grafiken och animationerna är ju bra på, karaktären, men all omgivningsgrafik är klart under medel. Jag körde på 2160p med allt på max - mitt 1080ti orkade bara med runt 45fps och att ändra på grafikinställningarna gjorde inte många fps varken upp eller ner. Det fanns ingen anti-alias-inställning t.ex.
Striderna kändes inledningsvis som att spamma knappar. Nej, jag refundade illa kvickt.
Blev väldigt nyfiken då jag sett en del videoklipp men vilken besvikelse. Jag jämför ju med Tombraider och det märks tydligt att det inte är i samma klass. Långt därifrån.
Nej det är inte samma klass - Tomb Rider, i all sin charm, lider ju av extrem ludonarrative dissonans vilket Hellblade inte gör. Lite som att jämföra Bioshock med Shadow of the Colossus, ett småmysigt trippel-a-spel med ett potentiellt konstnärligt mästerverk.
Striderna kändes inledningsvis som att spamma knappar. Nej, jag refundade illa kvickt.
Fortsätter du spamma efter inledningen dör du. Jag för min del tyckte striderna med sina rörelsemönster är fantastiska - såhär långt ca 3 timmar in, å lätt är det inte.
Smaken är ju olika, jag förstår att Hellblade inte passar alla med sin minimalistiska stil - jag gillar också Tomb Rider förresten - men att jämföra Hellblade med Tomb Rider - där går väl ändå gränsen!
men att jämföra Hellblade med Tomb Rider - där går väl ändå gränsen!
Naturligtvis! Spelet borde snarare sammanfattas som en makalös mix utav Tomb Raider , Dark souls och God of War.
Sanslöst atmosfär i detta spel och en ständigt närvarande känsla utav att "något kommer att hända".
Det märks att spelet är skapat i samarbete med neurologer och personer med kunskap om psykoser.
Mästerverk!
Så har man äntligen kört igenom detta spel
Mycket bra äventyr.
Gillade verkligen hur väl de fått till det här spelet.
striderna var kul men kunde haft än lite mer djup men bossfighterna var jäkligt coola måste jag säga.
Användandet av ljud var också något bland det bättre jag varit med om i ett spel hittills.
Tummen upp igen för ninja theory!
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
Spelat en stund nu, och introt var ju helt enormt snyggt och atmosfäriskt. Det här slår ju Ragnarök, och spelet är från 2017 och på Xbox One
Kul att få höra hur det är att spela spelen såhär efter tid! Är ett oerhört bra betyg när man får höra hur det stått emot tidens tand på det sättet! Så tack för att du fyllde i en liten not om ett lite äldre spel, som nu blir aktuellt igen med en stundande 2a på g