En bekant tog sitt liv
En person som jag brukade vara på samma fester som, har tagit sitt liv. Det var säkert 7-8 år sedan jag träffade personen senast, då verkade han glad och såg ut att ha kul på festerna. Senare såg han väldigt sliten ut, verkade inte ha någon att umgås med, och såg inte alls ut att må bra. Ensamhet, psykisk ohälsa och desperation. Det gör ont att se någon man träffat gå ner sig så.
Detta är inte första gången jag får reda på att någon jag känt har avslutat sitt liv. En gammal klasskompis som hade 2 små barn skrev ett väldigt långt inlägg på Facebook om att han skulle avsluta det, 3 dagar senare hade det hänt. Då blev även min mamma illa berörd, då hade jag inte träffat personen på typ 10 år.
Personen gick ofta i samma hjälpgrupp som mig, vi som behövde extra tid med vissa ämnen, ( jag har 20% invaliditet efter 2 hjärntumörsoperstioner och 2 omgångar starka kortisonbehandling) han verkade även ha svårt att få jobb, vilket är vanligt när man inte har det lätt i skolan. Även här tror jag det var psykiskt ohälsa.
Att läsa och höra sånt om människor som har varit i sin närhet sluta så här känns jobbigt och sorgligt.
Fruktansvärt tragiskt att läsa.
Jag beklagar sorgen.
Suicid är alltid tufft att hantera. Jag har alldeles för många i bagaget.
Vill tipsa om både mind.se samt suicidezero.se, det kanske inte hjälper så mycket här och nu i ett akut skede av bearbetning av din sorg, men för framtida referens. Det är bra organisationer.
Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler
Suicid är alltid tufft att hantera. Jag har alldeles för många i bagaget.
Vill tipsa om både mind.se samt suicidezero.se, det kanske inte hjälper så mycket här och nu i ett akut skede av bearbetning av din sorg, men för framtida referens. Det är bra organisationer.
Jag var inte nära någon av dom, men det känns ändå både tråkigt och sorgligt att tänka att de kunde sjunka så, må dåligt och tillslut avsluta livet, och speciellt föräldrarna som blir drabbade.
Jag beklagar det som hänt. Oavsett orsaken är en sådan här händelse helt fruktansvärd – att det ska behöva gå så långt.
Jag hade en gammal skolkamrat som för två år sedan tog livet av sig, och jag fick reda på det via Facebook av alla ställen. Jag satte mig vid datorn och scrollade lite innan jag skulle lägga mig för att ladda upp energi inför jobbet nästa dag, och nyheten kom som en rejäl atombomb.
Han hörde av sig till mig på telefon någon vecka innan i fyllan och ville prata. Men jag kunde inte prata just då och skojade lite om att han alltid hörde av sig när han druckit. Blev inte så mycket mer snack efter det, sedan fick jag nyheten via Facebook som jag nämnde tidigare.
Beklagar.
Man sätter upp en fasad där man ser ut att må helt okej.
Tyvärr så tänker den som mår så dåligt inte på nära runtomkring, har självvarit där och gjort ett halvdassigt försök.
Jag såg det som att jag gjorde alla runtomkring en tjänst genom att försvinna, att barn & fru skulle må bättre utan mig.
Idag mår jag lite bättre & stabilare.
Väl mött
Rastaration @ PSN & Twitch
Beklagar.
Man sätter upp en fasad där man ser ut att må helt okej.
Tyvärr så tänker den som mår så dåligt inte på nära runtomkring, har självvarit där och gjort ett halvdassigt försök.
Jag såg det som att jag gjorde alla runtomkring en tjänst genom att försvinna, att barn & fru skulle må bättre utan mig.
Idag mår jag lite bättre & stabilare.
Väl mött
<3
Trist för anhöriga.
Har haft några nära som också valt att sluta sitt liv. Det är mycket vanligare än vad folk tror.
Min tanke är att det beror på att psykiatrin i Sverige är ett skämt, de räcker med att titta på självmordsstatistik för att förstå de.
Att kemiskt lobotomera någon hjälper uppenbarligen föga och biverkningarna skapar beroenden och problem med fysisk hälsa vilket spär på tankarna och önskan.
Men som med mycket idag så händer ingenting positivt utan trenden är snarare tvärtom.
I'm fed up with this shit....
-:Observe the masses and do the opposite:-
Beklagar! Hände mig för några år sedan också, fick ett meddelande på Messenger på tåget hem från filmskolan och var riktigt glad för vi hade precis fått in en uppgift i tid men allt det sveptes bort så snabbt och jag fick svår ångest där på tåget. Sedan kom det och gick som i vågor de kommande veckorna så det var delvis svårt att hantera. Sorg är ofta så, ett par år senare fick jag veta att en annan bekant också tagit sitt liv och även då fick jag skuldkänslor för att inte kunnat vara där mer, mer närvarande, kanske om jag messat mer eller bokat in träffar för en kaffe på stan eller något... många what iffs blev det blandat med skuldkänslorna. Det åt upp mig. Men som sagt gick det i vågor, ibland var det lugna skvalpanden bara men sen följdes de av tuffare tsunamis. Så det gäller att lära sig simma i de tuffaste av omständigheter och inte låta sig dränkas av allt som följer en sån situation. Säger inte att det är lätt, för det är det verkligen inte, men som vanligt är allt vi kan göra är vårt bästa.
Trist för anhöriga.
Har haft några nära som också valt att sluta sitt liv. Det är mycket vanligare än vad folk tror.
Min tanke är att det beror på att psykiatrin i Sverige är ett skämt, de räcker med att titta på självmordsstatistik för att förstå de.
Att kemiskt lobotomera någon hjälper uppenbarligen föga och biverkningarna skapar beroenden och problem med fysisk hälsa vilket spär på tankarna och önskan.
Men som med mycket idag så händer ingenting positivt utan trenden är snarare tvärtom.
I'm fed up with this shit....
Du får det att låta som att alla som begår självmord har svängt förbi psykiatrin före, men det är väldigt, väldigt sällan utan personer går från tanke till handling långt innan de tvingas till psyket.
Sen finns det såklart en fruktansvärd begränsning i kapacitet för psykiatrin, BUP i synnerhet, där antalet individer i Sverige som tänkt på suicid vida överstiger antalet anställda psykiatriker och psykologer. Hela 8% av svenskar 16-29 år har funderat på självmord under 2023 (Folkhälsomyndigheten, 18 dec 2024) och vi ska vara glada om bara någon promille av dessa går från tanke till handling.
Viam inveniam aut faciam
Tråkigt att höra. Jag önskar att alla som mår så dåligt bara kunde slita sig bort från alla bojor som tynger en, vända ryggen åt allting som tynger ner en och börja på ett nytt blad. Det borde gå att med eller utan hjälp frigöra sig själv från allt som gör att det känns hopplöst.
Självmord borde inte vara den där "sista utvägen" som jag föreställer mig att många verkar känna. Önskar verkligen att de som mår dåligt hittade en "näst sista" utväg innan det gick så långt att man väljer det man aldrig kan ångra.
Det är jobbigt att skriva om svåra händelser. Det är tragiskt när något som suicid drabbar familj och vänner. Jag förstår att det far omkring tankar som du kanske inte vet vad du ska göra med. Kanske kan något av det jag skriver hjälpa dig.
Såg att någon tipsade om mind.se och suicidzero.se. Själv skulle jag rekommendera www.spes.se en organisation som stödjer de efterlevande. Spes drivs av personer som själva förlorat någon i suicid och finns för oss som är kvar efter det otänkbara som hänt. Spes har en telefonlinje och chatt. De har även digitala och fysiska träffar dit alla är välkomna. Om man inte vill prata så är det helt okej att bara lyssna, det hjälper mer än man tror. Om någon av er är drabbad och söker stöd så tveka inte att kontakta spes. Det värsta som kan hända är att det inte funkar för er.
Tyvärr så är jag en av dem som tagit hjälp av spes. Mest via deras digitala samtalsgrupper men även via en stödhelg och deras telefonlinje. En del kanske tror att man kan förstå något som suicid men tyvärr så går det inte att jämföra med att prata med andra efterlevande. Inte något av suicid går att jämställa med de runt en som dör av ålder, sjukdom, olyckor eller våldsdåd. Vid "vanliga" dödsfall så är det ledsamt och man funderar men det är få som grubblar på hur de skulle förhindra att någon blev påkörd. Efter en suicid så maler tankarna på vad kunde jag gjort annorlunda, varför ringde jag inte oftare, varför gjorde jag si och så. Det har idag gått tre år, fem månader och tre dagar sedan jag fick veta. Nu går det bättre, tänker bara på det en gång vart 15:e minut.
Det blev lite längre än jag tänkte mig. Men innan jag avslutar så vill jag säga något om suicid.
Ser att flera tänker på det som ett val, att man väljer döden. Men det är nog mer rätt att säga att personen inte klarade av att överleva. Visst är det så att många av våra älskade har tänkt på hur man går tillväga. Men jag tror det är väldigt få som en dag säger att de ska dö. Suicidal är man en kort stund. Det är därför som ett staket eller läkemedel i blisterförpackning kan bidra till att att en person överlever. Den lilla tid det tar att klättra över eller trycka ut tillräckligt många tabletter kan vara det som behövs för att man ska passera den kritiska tiden.
I mitt fall var det Anton, min äldsta son som inte överlevde. Jag vet (nu, efteråt) att han funderade på hur att gå tillväga. Jag ser det som när jag gjorde en fallskärmskurs. Vi tränade först i en gympasal där vi hängde i en sele och tränade på hur man gör när skärmen vecklats ut. Vid mitt första hopp (med automatutlösning) så fick jag en blackout och kvicknar till när det rycker i skärmen. Då tar träningen över och mekaniskt kollade jag skärmen och linorna som jag lärt mig. Tror det kan vara på samma sätt när man är i en kritisk fas och är suicidal, man ser något relaterat till ens funderingar och så tar kroppen över med ett väldigt stark flyktbeteende.
Detta är inget som händer bara sådär utan det tar tid. Det är många bitar som samverkar som att oro/ångest leder till sämre sömn som leder till mer ångest som leder till sämre sömn och så går det runt. Det blir en långsam nedbrytning av hjärnfunktionerna. Det finns faktiskt akutläkemedel om man är medveten om att någon är suicidal men den används inte i Sverige. Medicinen används för att häva nedbrytningen.
Kika på https://spesistockholm.se/suicidbubblan-kritiskt-lage-2/
ni som är intresserade kan få en liten inblick i vad som händer med våra älskade.
Anton ringde mig en kväll och funderade på min födelsedag han hade tänkt komma hem till helgen (jag fyllde måndagen efter). Sa till honom att jag skulle åka till min bror samma helg. Anton bestämde då att han skulle komma helgen därpå. Jag förlorade honom troligen samma natt eller på dagen efter. Jag vet att han hade dålig sömn (jag har undersökt mer än jag vill) och jag tror att han hade en attack med panikångest som tog hans liv. Inte någonstans tror jag att han dagen efter vi pratats vid kom på att han skulle dö.
Varje år i Sverige är det ungefär 1500 som inte överlever. Det är ca tio gånger fler som överlever. Ytterligare tio gånger fler har tankar om suicid. En av tio familjer har relationer till någon som rör suicid. Ändå är det något som väldigt få vågar prata om. Om någon i er närhet drabbas våga fråga om hur personen som inte överlevde "är". Tror de flesta gärna vill prata om den man mist. Om de inte vill prata om det så märker man säkert det innan man funderar på att ställa en fråga.
Jag ber om ursäkt att det blev långt. Kände bara att jag ville dela med mig lite av det jag behövt lära mig. Förhoppningsvis kan det hjälpa någon åtminstone lite grann.
Anton
Du har absolut ingenting att be om ursäkt om. Väldigt fint av dig att dela med dig av en sådan enorm smärta och att du tipsar om hjälpmedel så att det förhoppningsvis besparar en annan familj att behöva gå igenom det.
Beklagar att det hände dig och din familj.
Vila i frid Anton.
Missbrukare av Souls
Anton
Håller med ovanstående, man behöver aldrig be om ursäkt när man öppnar upp sig om någon sånt här.
Kan inte vara lätt att sig vidare från något sånt, känner med dig.
Hade någon ångestepisoder för några år sen och kunde då på något nytt sätt faktiskt förstå folk som väljer att avsluta sig pga det, att leva med grov ångest under lång är inget jag ens skulle önska min värsta fiende.
En glad kalmarit boende på Gotland!