Vilken Star Wars-era är du?
För mig är Star Wars originaltrilogin. Såg alla på bio, Jedins återkomst 3 ggr. Jag var med i officiella fanklubben och fick grejer hemskickat från USA. Jag hade Star Wars-figurer. Drack Star Wars-läsk. Vi lekte Star Wars hela tiden, sprang i skogen och fäktades på rasterna.
Sequeltrilogin pajade det rejält för mig.
Fick aldrig uppleva 4-6 på bio(född 1991) men såg dom om och om igen tills Episod 1 kom ut 1999. Älskade episod 1 och 3 som parvel(ogillade episod 2 för någon orsak, vilket var konstigt då jag typ älskade allt jag såg vid den åldern)!
Kommer till och med ihåg när jag var runt 5 år gammal och min farbror hade en silverskinande box med tre VHS kassetter inuti som det stod STAR WARS på och hur helt fast jag var när jag såg dom. Farsan vart galen över att jag bara ville se dom hela tiden haha!
Missbrukare av Souls
Om Sequeltrilogin får någon röst så får man väl rimligen anta att det är ett felklick?
Inte säkert. George Lucas sa själv att Star Wars bör förnyas för varje generation, ligger nog nåt i det. Jag ser de gamla filmerna på ett annat sätt än många yngre gör, för jag växte upp när de var aktuella. Star Wars var ett fenomen på den tiden, fanns inget liknande
Inte säkert. George Lucas sa själv att Star Wars bör förnyas för varje generation, ligger nog nåt i det. Jag ser de gamla filmerna på ett annat sätt än många yngre gör, för jag växte upp när de var aktuella. Star Wars var ett fenomen på den tiden, fanns inget liknande
Visst är det så men jag tycker bara att den nya trilogin blev sämre för varje film. Känns som dom ville få in så oerhört mycket detaljer men att filmerna var för korta och därför blev det bara rörigt istället. Och finalen var ett sånt jäkla antiklimax.
PSN: OAKTHYR
Jag vet att många som växte upp med the prequels gillar dem, även om jag som är äldre inte har så starka känslor för dem.
Jag undrar om dagens unga och barn känner något för den där sequelstrilogin. Tror dock en del gillar Mandalorian. Jag tror att för dagens unga så är Baby yoda/Grogu och Mando "top of mind" när de ska tänka på en Star wars-karaktär. Jag tror att Mandalorian fyllde det där tomrummet som den själlösa sequeltrilogon lämnade.
Men usch, jag ska sluta beklaga mig egentligen. Tycker bara att det var så mycket missad potential. Synd! Tycker Star wars är helt fantastiskt när det görs rätt.
Jag vet att många som växte upp med the prequels gillar dem, även om jag som är äldre inte har så starka känslor för dem.
Jag undrar om dagens unga och barn känner något för den där sequelstrilogin. Tror dock en del gillar Mandalorian. Jag tror att för dagens unga så är Baby yoda/Grogu och Mando "top of mind" när de ska tänka på en Star wars-karaktär. Jag tror att Mandalorian fyllde det där tomrummet som den själlösa sequeltrilogon lämnade.
Men usch, jag ska sluta beklaga mig egentligen. Tycker bara att det var så mycket missad potential. Synd! Tycker Star wars är helt fantastiskt när det görs rätt.
Jag såg nyligen om både prequel och sequeltrilogin och jag tycker de är bra, men den riktiga Star Wars-magin för mig är originalfilmerna. Mandalorian gillar jag, och Uslingarna, men det är för mycket nu. De mjölkar det. När jag växte upp så var det endast filmerna. De senaste 10 åren så har det kommit 13 serier.
Och som sagt, sequeltrilogin pajade mycket för mig. Känner mest vemod.
OG definitivt. Har kvar mitt Star Wars insider fanclub kort någonstans.. Lyckades även få en autograf av Mark Hamill genom att be dem vidarebefordra ett brev jag skicka. Kommer ihåg man som barn målade om lego-gubbar långt innan allt Star Wars lego fanns dessutom. Lol vilka tider.
Jag gillar alla tre erorna på olika sätt. Började se de äldre filmerna på 90-talet och var sedan i "perfekt ålder" när Phantom Meance kom och älskade framförallt podracing men förstod inget av det politiska spelet.
De senaste filmerna når inte samma höjder men Force Awakens tyckte jag ändå fångade känslan bra.
Har en en del Star Wars leksaker kvar så det är kul.
Har aldrig varit ett stort Star Wars fan men the Phantom Menace är den bästa filmen jag har sett på bio, någonsin.
Kommer ihåg när den gick på bio såg den som ung tonåring och jag tyckte den var oerhört kass redan då. Så det är imponerande att någon gillande den överhuvudtaget även hajpen inte var att leka med vad jag kommer ihåg.
Har fortfarande inte sett del 3 av mellan trilogin trotts att det borde ha passat bra in med min ålder då de gick för de föll mig inte i smaken.
Jag är född 1980 så jag såg aldrig originalen på bio. Men det är leksakerna jag fick och filmerna jag fick hyra på VHS. Sen minns jag när de släppte om remastrade versionerna på bio och vilken upplevelse det var (även om de versionerna är sämre).
"Writer and Fighter"
Född 92. Uppväxt med original på vhs, prequel på bio. Så dessa två är star wars för mig.
Sequel kan jag knappast tänka mig var gjord för någon som sett star wars förr
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
Jag är född 1980 så jag såg aldrig originalen på bio. Men det är leksakerna jag fick och filmerna jag fick hyra på VHS. Sen minns jag när de släppte om remastrade versionerna på bio och vilken upplevelse det var (även om de versionerna är sämre).
Jag köpte dom på dvd och Special Edition-versionerna var i rätt format. Originalen följde med som bonus och hade liten bild. Letterbox tror jag det kallas. Sanslöst kasst att de gjorde så. Tydligen så var det Laserdisc-versionerna från 1993 de använde. George Lucas hade sagt att originalen inte längre fanns kvar, men till slut gav han med sig. En del ser de här utgåvorna som ett fuck you till fansen.
Jag såg nyligen om både prequel och sequeltrilogin och jag tycker de är bra, men den riktiga Star Wars-magin för mig är originalfilmerna. Mandalorian gillar jag, och Uslingarna, men det är för mycket nu. De mjölkar det. När jag växte upp så var det endast filmerna.
Och som sagt, sequeltrilogin pajade mycket för mig. Känner mest vemod.
Jag gillar originalfilmerna och Mandalorian bäst. Helt underbart! Sen tycker jag allt som Favreau/Filoni är inblandande fångar andan av Star Wars på ett bra sätt. Tecknade serier inte riktigt min grej, så Clone wars/Bad Batch går lite bort för mig. Jag har sett ett par avsnitt Clone wars och tyckte de var välskrivna, men kände att jag inte riktigt var rätt målgrupp.
Rogue One var en schyst film som kom lite från ingenstans. Inte sett Andor än.
Jag köpte dom på dvd och de remastrade var i rätt format. Originalen följde med som bonus och hade liten bild. Letterbox tror jag det kallas. Sanslöst kasst att de gjorde så. Tydligen så var det Laserdisc-versionerna från 1993 de använde. George Lucas hade sagt att originalen inte längre fanns kvar, men till slut gav han med sig. En del ser de här utgåvorna som ett fuck you till fansen.
Jo jag är helt ok med att han släppte remastrade versioner och gjorde förändringar. Men tycker inte om att han i stort sätt försökte radera originalen från filmhistorien.
"Writer and Fighter"
Jo jag är helt ok med att han släppte remastrade versioner och gjorde förändringar. Men tycker inte om att han i stort sätt försökte radera originalen från filmhistorien.
Ja, jag väntar fortfarande på den dagen då de släpper originalen på Blu-ray. Eller streaming åtminstone.
Sett reaction videos på Youtube och skruvar på mig av obehag. Tycker synd om dom som genomlider de "förbättrade" versionerna.
Såg aldrig filmerna på bio när det begav sig. Inkörsporten var nog leksakerna och serietidningen innan jag faktiskt såg filmerna Men originaltrilogin är ju det som gäller för mig. Prequel-trilogin har vissa bra saker. Den sista trilogin, nah...
Däremot gillar jag Mandalorian ändå och Andor var helt ok också.
Tycker väl att originaltrilogin är bäst, men ska jag vara helt ärlig tycker jag inte att den ha åldrats så väl. Såg om alla tre filmerna för något år sedan och kommer nog aldrig att se den igen. Alldeles för stor risk att barndomsminnena blir förstörda då.
(Trots det tycker jag ändå om SW. På pappret. Jag har bara börjat få svårt för att se någon av dem 😆)
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Rogue One.
Definitivt. Klart bäst av allt som kommit efter originaltrilogin (4–6). Den försöker inte hitta på något helt nytt utan fyller i luckor på ett mycket väl avvägt sätt. Dessutom rolig, snygg, mörk och med några riktiga episka ögonblick.
I och med att den är så beroende av episod 4 så är det svårt att säga att den är bäst – den står ju inte riktigt på egna ben – men den visar hur bra man kan göra prequels.
Ingen. Aldrig förstått mig på Space Wars hypen!
Man bör nog ha varit där då när det hände. Jag såg alla på bio innan jag ens hade fyllt 12
Fanns inget som Star Wars då. Vi hade inte det enorma utbudet av filmer och serier som det är nu.
Vi hade två tv-kanaler, tre om man räknar med Norge.
Det var helt magiskt att se de här filmerna på bio, E.T. också, när man var runt 10-12 år.