Ska köpa bil... men Volvo eller Mercedes? Vad tycker du?

Medlem

Okej, jag har några tankar om detta, If I may.

Först och främst tror jag att du syftar på fordonsskatt, då vägskatt inte är en vedertagen del av bilägande per se. Jag antar att det är det du menar och utgår från detta.
Fordonsskatten baseras på fordonets utsläpp av koldioxid, förr var det beroende på fordonets tjänstevikt men ändrades för ganska många år sen nu. Detta går i linje med miljö- och hållbarhetsmål vilket då flyttar fokus från att största problemet är luftföroreningar snarare än vägslitage. Detta går att diskutera för- och nackdelar med men så ser ändå regelverket ut idag och därför har tunga elbilar låg skatt.

Ditt resonemang att skaffa veteranbil som reaktion på detta förstår jag inte riktigt då. De bilar du överväger skulle beskattas relativt högt oavsett om det baserades på vikt eller utsläpp men statistiskt spelar det ingen roll när de ändå står utanför skatteintervallen. En tydligare markering skulle i så fall vara att skaffa en bil med förbränningsmotor som släpper ut så lite som möjligt för att då bidra till en mer diverdifierad fordonsmarknad och välja alternativ till eldrivet. Men detta är mer ideologiskt och kanske aningen irrelevant.

Ditt argument mot elektronik vill jag också motsätta mig lite. Det är oundvikligt att ha elsystem i bilen och i de flesta fall hjälper det att hitta fel snarare än orsakar fel, speciellt när det kommer till OBD och diagnos vilket började bli rätt vanligt i slutet på 90-talet. Du har en poäng med att ju fler saker det finns desto mer kan gå fel men det syns kanske främst i gamla sportlyxbilar typ Audi A8 eller AMG varianter, när det gäller mer standard eller basutrustade (för den tiden) är det nog inte det största problemet. Ett större problem är förmodligen okänd historik som kan innebära illa genomförda lagningar eller modifikationer, gummibussningar eller packningar som torkat eller rost i chassit.

Jag uppmuntrar dina ambitioner men jag försöker bara skapa lite mer nyanserad bild än den du uttrycker. Du behöver absolut inte ta till dig något av det men jag talar av erfarenhet, över 10 år som bilmek. Det viktigaste som jag ser det är att du har viljan att lära dig och drivet att försöka själv. Oavsett var det landar så skaffa en Haynes gör-det-själv manual och börja med att byta olja, oljefilter, luftfilter och kupéluftfilter själv direkt när du köpt bilen. Nästa steg bromsvätska om du är modig, ta hand om avfallet korrekt bara och tänk på säkerheten.

Eftersom du uppskattat Saab innan kanske det också är ett alternativ? Första generationen 9-3 är väl snart 30 år? Som sagt, valet av fordon är i mina ögon inte lika viktigt som ditt eget driv och intresse. Finns viljan kan du skaffa kunskapen och bygga upp erfarenheten över tid.

Medlem
Skrivet av fakemail:

Okej, jag har några tankar om detta, If I may.

Först och främst tror jag att du syftar på fordonsskatt, då vägskatt inte är en vedertagen del av bilägande per se. Jag antar att det är det du menar och utgår från detta.
Fordonsskatten baseras på fordonets utsläpp av koldioxid, förr var det beroende på fordonets tjänstevikt men ändrades för ganska många år sen nu. Detta går i linje med miljö- och hållbarhetsmål vilket då flyttar fokus från att största problemet är luftföroreningar snarare än vägslitage. Detta går att diskutera för- och nackdelar med men så ser ändå regelverket ut idag och därför har tunga elbilar låg skatt.

Ditt resonemang att skaffa veteranbil som reaktion på detta förstår jag inte riktigt då. De bilar du överväger skulle beskattas relativt högt oavsett om det baserades på vikt eller utsläpp men statistiskt spelar det ingen roll när de ändå står utanför skatteintervallen. En tydligare markering skulle i så fall vara att skaffa en bil med förbränningsmotor som släpper ut så lite som möjligt för att då bidra till en mer diverdifierad fordonsmarknad och välja alternativ till eldrivet. Men detta är mer ideologiskt och kanske aningen irrelevant.

Ditt argument mot elektronik vill jag också motsätta mig lite. Det är oundvikligt att ha elsystem i bilen och i de flesta fall hjälper det att hitta fel snarare än orsakar fel, speciellt när det kommer till OBD och diagnos vilket började bli rätt vanligt i slutet på 90-talet. Du har en poäng med att ju fler saker det finns desto mer kan gå fel men det syns kanske främst i gamla sportlyxbilar typ Audi A8 eller AMG varianter, när det gäller mer standard eller basutrustade (för den tiden) är det nog inte det största problemet. Ett större problem är förmodligen okänd historik som kan innebära illa genomförda lagningar eller modifikationer, gummibussningar eller packningar som torkat eller rost i chassit.

Jag uppmuntrar dina ambitioner men jag försöker bara skapa lite mer nyanserad bild än den du uttrycker. Du behöver absolut inte ta till dig något av det men jag talar av erfarenhet, över 10 år som bilmek. Det viktigaste som jag ser det är att du har viljan att lära dig och drivet att försöka själv. Oavsett var det landar så skaffa en Haynes gör-det-själv manual och börja med att byta olja, oljefilter, luftfilter och kupéluftfilter själv direkt när du köpt bilen. Nästa steg bromsvätska om du är modig, ta hand om avfallet korrekt bara och tänk på säkerheten.

Eftersom du uppskattat Saab innan kanske det också är ett alternativ? Första generationen 9-3 är väl snart 30 år? Som sagt, valet av fordon är i mina ögon inte lika viktigt som ditt eget driv och intresse. Finns viljan kan du skaffa kunskapen och bygga upp erfarenheten över tid.

Om jag börjar från slutet av ditt inlägg vad betraffar bilvalet vad beträffar just SAAB så är det faktiskt ett mycket bra alternativ. Det enda negativa är väl egentligen att jag haft "mängder" med Saabar och egentligen skulle vilja ha något "nytt" i bilväg. Men visst, eftersom jag just letar efter en kombi med hyfsad bra "dragvikt" så ligger just en 9-5 2.3 Bio Power högt upp på önskelistan. Helst en Aero men de ligger lite högt i pris eftersom jag i så fall skulle välja en lågmilare från sista årsmodellen dvs 2011.

Har även sneglat lite på någon Toyota kombi eftersom Toyota ligger bra till hos bilprovningen. Även Subaru kombi är även hyfsat intressant. Enda nackdelen med båda dessa, och rent allänt ALLA asiatiska bilar, är deras bristfälliga rostskydd. Du som bilmek känner naturligtvis till i princip ALLA biltillverkares extremt bristfälliga rostskydd. Förr - dvs för flera årtionden sedan så lade tillverkarna på tre lager rostskytt på underedet - det tunna blaskiga "krypande" vätskan, sedan det lite tjockare rostskyddet och sedan ett lager av den tjocka "massan". Numera vet i fan vad de lägger på för rostskydd när tom Volvo får kritik på sitt rostskydd på en bil som kostar en dryg halv mille. Tester gjordes väl ex på några Audi A4 för några år sedan där de sågade isär "balkarna" på bilarna och upptäckte "gravrost" på 3 - 4 år gamla bilar.

Vad beträffar "vägskatt" resp "fordonsskatt". Jo, jag vet att de bytte namn på skatten och att inte skatten idag är baserad på fordonets tjänstevikt (eller var det totalvikt?). Utan baseras på hur mycket skit bilen släpper ut. Dvs hur mycket miljöpåverkan bilen har. Men syftet med skatten, oavsett vad den heter, är ju i vart fall att se till att vår infrastruktur fungerar, och vad jag mest belyste var väl just att vårt vägnät håller på att förfalla samtidigt som FORDONSSKATTEN är alldeles för LÅG på ELBILAR och borde höjas till det TIODUBBLA!
Men man kan ju jämföra lagstiftarnas och politikernas byte av namn FRÅN fastighetsskatt TILL fastighetsavgift!

Jag är definitivt inte mot elektroniken i bilarna i allmänhet. Jag jublade väl den dagen gamla fördelardosan med brytarspetsar ersattes av elektroniskt tändsystem och likaså AC/ACC som först kom i gamla jänkare strax innan WW2 och blev poppis i gamla jänkare på 1950-talet. Men när elektroniken flippar ut i nya bilar och man inte ens kommer in i bilen så blir jag klart irriterad. För ett par år sedan hyrde jag en ny Audi A4 och skulle lite hastigt ner till Jylland, Danmark till några vänner. Hade vovven i skuffen och stannade till på en badplats för att bada några timmar. Det var lördag em och jag fick inte upp kombiluckan och alla dörrarna vägrades att öppna sig. Stoppade en polisbil och de sa att det enda var att slå sönder rutan till kombin med en hammare för att få ut vovven. De ringde naturligtvis SOS International som lovade att få fram en ny hyrbil åt mig. Samtidigt som tempen i bilen kröp oroväckande snabbt högre och högre inne i bilen. Det var väl uppåt 30 plusgrader i skuggan den dagen.

Har varit med om alltför många exempel på just där elektroniken i bilarna har spelat mig ett spratt. I synnerhet eftersom jag inte själv använder "smartphones" utan än idag använder gamla HEDERLIGA 2G GSM och 3G UMTS mobiler.

Men jag letar friskt vidare efter gamla skattebefriade MB W124, Volvo från mitten av 1980-talet fram till ca 1995/1996, SAAB 9-5 samt även andra hyfsade bilar som har bra dragvikt och låg vägskatt... förlåt... fordonsskatt! Även gamla Jaguar skulle kunna vara intressanta, fast jag är lite tveksam till bilens tillförlitlighet!??? BMW är jag tveksam till liksom det mesta som VAG tillverkat. Franska bilars talar väl ofta för sig själva.

Beklagar mina långa inlägg... det är fördelen med en dator. ;.)

Cheers...

12
Skriv svar