Ska köpa bil... men Volvo eller Mercedes? Vad tycker du?
Vi ska flytta ut på landet till våren/sommaren och jag måste köpa en bil att transportera mig i. Och valet står nu mellan två skattebefriade bilar. Den "tråkiga" bilen är väl en...
Volvo 745 alt 945 eller ev 855
https://www.karl-webmaster-johansson.top/volvo-740-745-940-945.html
Den lite mer "lyxigare" är en...
Mercedes E-klass
https://www.karl-webmaster-johansson.top
Volvon är självklart den som är billigast att äga samt billiga delar. Mercan är den bilen som finns i oändligt många motoralternativ. Samt betydligt dyrare delar. Men otroligt skön att sitta i och köra.
Några åsikter om mina val!!???
Jag har bara kört Toyota. Volvo är ju kinesiskt sen länge, dessförinnan ägt av Ford.
Så Volvo var svenskt är nog mer rätt att säga. Du får köpa en buss eller lastbil om du vill ha en svensk Volvo.
Toyotas bilar har minst strul på marknaden. De bara rullar och rullar. Vad jag hört så ska Mercedes inte va dåliga dom heller, men aldrig ägt någon själv. Det som avskräcker är väl att de är lite av en skrytebil?
Edit:
Jag missade att det var en fråga om ett val mellan två 90-talsbilar.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Jag har bara kört Toyota. Volvo är ju kinesiskt sen länge, dessförinnan ägt av Ford.
Så Volvo var svenskt är nog mer rätt att säga. Du får köpa en buss eller lastbil om du vill ha en svensk Volvo.
Toyotas bilar har minst strul på marknaden. De bara rullar och rullar. Vad jag hört så ska Mercedes inte va dåliga dom heller, men aldrig ägt någon själv. Det som avskräcker är väl att de är lite av en skrytebil?
Toyota har även bäst leasingavtal. Själv kör jag en ny Honda.
1# FZ Troll
Mig veterligen var Volvo varken ägt av Ford eller Geely när de modellerna producerades.
Jobbat på reservdelsbutik sen 2010.
945 säger jag. Som du själv nämner är de lättast att få tag i delar till (än så länge).
Äldre Mercedes kan vara ett jävla bök med sånt emellanåt.
Men ja. E-klassen är ju lite snyggare.
Sen kommer du inte kunna låta bli att sladda på vintern och då känns det bättre om du har satt en volvo i diket än en merca.
Vi ska flytta ut på landet till våren/sommaren och jag måste köpa en bil att transportera mig i. Och valet står nu mellan två skattebefriade bilar. Den "tråkiga" bilen är väl en...
Volvo 745 alt 945 eller ev 855
https://www.karl-webmaster-johansson.top/volvo-740-745-940-945.html
Den lite mer "lyxigare" är en...
Mercedes E-klass
https://www.karl-webmaster-johansson.top
Volvon är självklart den som är billigast att äga samt billiga delar. Mercan är den bilen som finns i oändligt många motoralternativ. Samt betydligt dyrare delar. Men otroligt skön att sitta i och köra.
Några åsikter om mina val!!???
Härligt med gamla hederliga bilmodeller. Gillar speciellt att gamla Volvos har det där härliga fyrkantiga utseendet, dagens bilar är så trista där alla ser likadana ut förutom grillen...Gött med skattefritt också. Själv pröjsar man ju 400+ i berömd "miljöskatt" för en småbil som jag kör på 0,39-0,42, dvs. förmodligen lägre miljöpåverkan än elbilar och i nivå med en genomsnittlig gräsklippare. Känns rättvist hur det funkar här i Sverige med skatterna, haha
Finns det sådan air conditioner i en 745?
Beror på om veven i dörren fungerar eller inte.
Viam inveniam aut faciam
Mercedes hamnar lite i samma korg som Audi/Volkswagen, (äldre) statistik visar att dem har mer påtagliga reparationskostnader i längden. Toyota, Honda och Volvo är ju billiga i drift, delar och i skatt.
PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch
Härligt med gamla hederliga bilmodeller. Gillar speciellt att gamla Volvos har det där härliga fyrkantiga utseendet, dagens bilar är så trista där alla ser likadana ut förutom grillen...Gött med skattefritt också. Själv pröjsar man ju 400+ i berömd "miljöskatt" för en småbil som jag kör på 0,39-0,42, dvs. förmodligen lägre miljöpåverkan än elbilar och i nivå med en genomsnittlig gräsklippare. Känns rättvist hur det funkar här i Sverige med skatterna, haha
Det är väl rättvist då skattefriheten gynnar de som har veteranbilar som hobby.
745:an och 945:an klunkar rätt mycket bensin också, så får ju betala extra mycket bränsleskatt.
Viam inveniam aut faciam
Klart grabben ska ha en volvo! Jag skulle inte gått på en 855, hört om mycket strul med dem.
De e ju nästan bättre o hoppa på en v70. 745 o 945 står lika högt i pris som en v70 men dem är ju mer lättskruvadde.
Vad du snackar. 850 var fenomenal. Köpte min med 25 000 mil och körde till 45 000 mil utan större reperationer. Lever än sist jag kollade.
Till och med ACn funkade under mitt ägande med buntbands fixen på kopplingen.
Hade personligen inte köpt en äldre Volvo idag då priserna är åt pipan, en bil 745 som 2010 sålde för säg 6000kr med 30 000 mil så kan exakt samma bil med 40 000 mil på mätaren gå för 2-3x mer idag.
Gäller visserligen begagnade bilar överlag men hade undvikit dom äldre bakhjulsdriva bilarna och snarare kollat efter en Toyota camry alternativt första modellerna av Volvo typ s/v40.
Toyota har även bäst leasingavtal. Själv kör jag en ny Honda.
Vänta nu, ni är båda medvetna om att han letar efter bil från 90 talet? Volva var svenskt fram till 2007 och kollar man på modeller från 90 talet så tvivlar jag starkt på att leasing finns med på tapeten.
Flera har redan påpekat att Volvo var svenskt när de relevanta modellerna producerades men oavsett ägarskap så är Volvo en enorm arbetsgivare i Sverige. FoU, konstruktion och mycket produktion sker i Sverige.
Bra mycket mer än Toyota som exempel.
Jag missade att det var en fråga om två 90-talsbilar. La till det i mitt första inlägg nu.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Alltså, jag är helt för att köpa veteranbilar men om du behöver en pålitlig bil krävs det mycket jobb eller pengar när den är så gammal. Har själv en veteran vw buss men jag är inte beroende av den för transport som tur är, det är en hobby.
Alla gamla bilar blir slitna, kan du till exempel byta bromsrör själv kan det bli värt ekonomiskt men annars får du räkna med att alltid ha 5-10 000 redo till verkstan om nått havererar.
En billigare liten kombi typ skoda fabia med en liten bensinmotor kostar inte ens 500 per år i skatt och jag garanterar att du får igen dessa pengar i bara drivmedel hyfsat fort.
Så fundera över användningsområde, om du har tid och kunskap eller viljan att lära dig själv så ligger min röst på 945 om den har turbo annars Mercedes med 6 eller fler cylindrar.
Alltså, jag är helt för att köpa veteranbilar men om du behöver en pålitlig bil krävs det mycket jobb eller pengar när den är så gammal. Har själv en veteran vw buss men jag är inte beroende av den för transport som tur är, det är en hobby.
Alla gamla bilar blir slitna, kan du till exempel byta bromsrör själv kan det bli värt ekonomiskt men annars får du räkna med att alltid ha 5-10 000 redo till verkstan om nått havererar.
En billigare liten kombi typ skoda fabia med en liten bensinmotor kostar inte ens 500 per år i skatt och jag garanterar att du får igen dessa pengar i bara drivmedel hyfsat fort.
Så fundera över användningsområde, om du har tid och kunskap eller viljan att lära dig själv så ligger min röst på 945 om den har turbo annars Mercedes med 6 eller fler cylindrar.
Instämmer helt i detta. Ersatte min golf efter att ha sett att reparationerna spårade ur när den blev äldre. Skatt e de sista man bryr sig om. Kunde privatleasa en ny seat leon m 400kr i årsskatt för lika mkt golfen som var typ 12 år kostade pga rep och högre skatt plus försäkring.
Köpte dessutom ut den förmånligt efter leasingen och körde nåt år till utan en enda reparationskostnad.
Moderna bilar är bra.
Dessutom är ju gamla bilar värdelösa vid en olycka. Tänk hur alla plåtar etc mår efter 30-40 år…inte som när de lämnade fabriken iaf.
Det är väl rättvist då skattefriheten gynnar de som har veteranbilar som hobby.
745:an och 945:an klunkar rätt mycket bensin också, så får ju betala extra mycket bränsleskatt.
Nä, varför skulle det vara rättvist?
Jag tycker skatten på bilar förstås ska vara enhetlig, och rimlig. Dvs. mycket lägre än i Svea Rike. Vidare så är det sjukt att vi även betalar straffskatt på bensin och diesel, det räcker med att vi redan betalar 25% moms på brånslet, det i sig är ju en väldigt hög skatt.
Nä, varför skulle det vara rättvist?
Jag tycker skatten på bilar förstås ska vara enhetlig, och rimlig. Dvs. mycket lägre än i Svea Rike. Vidare så är det sjukt att vi även betalar straffskatt på bensin och diesel, det räcker med att vi redan betalar 25% moms på brånslet, det i sig är ju en väldigt hög skatt.
För att en veteranare som rullar 10 mil på sommaren sliter mindre på väg&samhälle än en 2 ton tung elbil som rullar tusentals mil per år?
För att en veteranare som rullar 10 mil på sommaren sliter mindre på väg&samhälle än en 2 ton tung elbil som rullar tusentals mil per år?
Det är väl klart att du har rätt i det, men jag tycker som sagt att det är rättvisast att alla får en lika låg bilskatt. Hur mycket eller lite en bil rullar blir omöjligt att veta i detalj, men det skulle inte spela nån roll om bilskatten var rimlig (och låg) för alla.
Nej inga gamla bilar som spyr ut fossila utsläpp. Köp en Id3
Det blir mer utsläpp när vi ska fiska upp metaller och tillverka alla dessa ID3:or istället för att köra slut på våra gamla bilar som redan blivit tillverkade. Fabrikerna släpper inte ur rosendoft i luften de heller. Och på vinterhalvåret blir elbilarnas el ofta fossilt framtagen då vindsnurrorna står still. Då eldar vi olja, och tyskarna bränner ful-kol.
...
Dessutom är ju gamla bilar värdelösa vid en olycka. Tänk hur alla plåtar etc mår efter 30-40 år…inte som när de lämnade fabriken iaf.
Halvt rätt. Moderna bilar är säkrare i olyckor men det beror främst på teknisk utveckling som krockzoner, airbags, bältessträckare och många andra aktiva skydd.
Det har hänt mycket sen 80-90-talet på den fronten. Exempelvis hade just biltillverkarna börjat inse hur dumt det var med en rak rattstång mitt framför ansiktet på föraren vid en frontalkrock. Idag har automatiska bromsar och radar blivit lagkrav sedan flera år tillbaka.
För den som är nyfiken finns gott om krocktest på Youtube. För den som har starka nerver rekommenderar jag att även kolla krocktest på mopedbilar och husbilar.
För att hålla det någorlunda på ämnet så är gamla bilar också säkra sålänge man kör ansvarsfullt och planerat. Volvo och mercedes var tidiga med ett bra säkerhetstänkande så det är bra val med det i åtanke också.
Tack för alla svar!!!
Det blir ett långt svar som beskriver vad och varför jag söker just det jag söker.
Till att börja med - varför just skattebefriad?
Som vägskatten är idag så kan man väldigt enkelt förklara den med att elbilar, som i realiteten sliter mest på vägarna eftersom de rent allmänt är TYNGRE än motsvarande fossila bilar - har lägst vägskatt. Dvs elbilen har lägre vägskatt än vad motsvarande bensin och dieselbil har. Trots att elbilen väger bra mycket mer, eller i vart fall MER än vad den fossildrivna bilen gör.
Det svenska vägnätet blir sämre för varje dag! Det svenska vägnätet håller i princip helt och hållet på att förfalla p gr av bristande underhåll. Och myndigheterna säger att det saknas pengar till underhåll. Vägskatterna för fossila bilar både smyghöjs och i vissa fall chockhöjs. I synnerhet för dieseldrivna bilar. Enl mig borde vägskatten för elbilar höjas till det TIODUBBLA eftersom samtidigt staten vill att vi ska gå över mer och mer till elbilar. Just för att underhållet av vägnätet ska återuppstå.
Just därför är en av anledningarna att jag just söker en skattebefriad bil. Vi vet inte om vägskatten fortsätter att stiga på fossildrivna bilar samtidigt som vägskatten är ALLDELES FÖR LÅG PÅ ELBILAR för att kunna upprätthålla en bra vägstandard i Sverige.
Det var vägskatten. Sedan är mitt val mellan VOLVO och MB. Jag skäms lite för att erkänna att jag har haft väldigt få Volvo då jag har varit SAAB-entusiast. Kanska beroende på att mina första bilar var just SAAB eftersom jag körde "amatörrally" som tonåring. Och körde man rally körde man självklart framhjulsdrivet och SAAB var faktiskt jävligt roliga bilar ute på grusvägarna.
Och det där har hängt med. Volvo är definitivt ingen dålig bil. Troligen en av de mest slitstarkaste bilar som över huvud taget byggts. Tillsammans med MB. Största skillnaden mellan Volvo sent 80-tal fram till mitten av 90-tal och motsvarande årsmodeller av MB är väl att Volvo ligger på något mer humana priser medan MB är klart övervärderade. Samt att reservdelarna till MB är klart högre. Eller mycket högre!
Och som med allt som är lite exklusivare - går något sönder så kan det vara mer ekonomiskt att skrota än att reparera. Ett trist faktum idag.
Sedan är jag rent allmänt väldigt misstänksam på elektroniken av idag. Elektronikfel idag ligger i klass med gårdagens rostskador. Började men röja i rosten så hittade man oftast 10x mer än vad man såg från början. Och lite åt det hållet har det blivit med elektroniken av idag. Det som börjar som ett skitfel visar sig att man får byta ut hela elektronikstammar. Och då rullar slantarna!
Men i vart fall... Volvo är ju klart det trygga köpet. MB W124 är ju klart det exklusiva köpet. Min absoluta akilleshäl, som jag faktiskt skäms för att erkänna är... jag meckar över huvud taget inte med bilar själv.