Stora guiden till rätt tangentbord!
Det finns tonvis av tangentbord där ute, och att välja rätt är en utmaning. Men FZ hjälper dig att navigera rätt i tangentbordsdjungeln.
#tangentbord, #tema-tangentbord
Rekommenderar starkt Lemokey P1 Pro, chassi i aluminium, dämpning överallt, hotswap på switcharna för den som vill byta, trådlöst och ljuvligt att skriva på. Enda nackdelen är att det inte är riktigt TKL, utan 75% som har tagit lite tid att vänja sig vid. Kostar endast (för vad man får) 1790kr! 5/7
Och allt vad det innebär, fortfarande.
Ren djungel det där! Men vissa köp och prylar lyckas överträffa alla förväntningar. Något som kul nog mitt senaste tangentbord gjorde. Rog Azoth med nx snow switchar, det har en så sjukt go skrivkänsla och bygge överlag.
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
Rekommenderar starkt Lemokey P1 Pro, chassi i aluminium, dämpning överallt, hotswap på switcharna för den som vill byta, trådlöst och ljuvligt att skriva på. Enda nackdelen är att det inte är riktigt TKL, utan 75% som har tagit lite tid att vänja sig vid. Kostar endast (för vad man får) 1790kr! 5/7
Det ser verkligen precis ut som Keychron Q1 Pro.
Det ser verkligen precis ut som Keychron Q1 Pro.
Kan vara för att Lemokey är keychrons namn på deras gaming produkter så släktskapet är tydligt även om det skiljer lite från modell till modell vad jag läst mig till.
Banana eller Brown? Någon stor skillnad mot Keychron V1 MAX eller K3 (förutom lågprofil då). Har just köpt ett G915 TKL Tactile som känns lite sådär.
Älskar tangentbord som låter och blinkar mer än Las Vegas 🤩
Bästa är när spelen är anpassade och lyser samma färg som tangentbordet. Overwatch var en mästare på detta❤️
"When I grow up, I want to be a Blitzball!" -Kid in Kilika
http://alxeskapader.bloggplatsen.se/
Älskar tangentbord som låter och blinkar mer än Las Vegas 🤩
Bästa är när spelen är anpassade och lyser samma färg som tangentbordet. Overwatch var en mästare på detta❤️
Det är ett ålderstest. Ung = bling-bling-positiv. Inte så ung som man kanske hoppades = "Men VAR stänger man av blinkandet!?"
Källa: min son och jag, samma tangentbord.
Efter nästan en månads research online kom jag fram till att jag ville ha ett Keychron (K4 Pro) med tysta penguin-brytare.
Sjukaste tangentbordet alltså.
Så extremt skönt och precis rätt mängd belysning. Själva tangenterna är av nån speciell plast som inte blir så oljig. Sjukt också att man inte behöver nån buggig jävla bloatware-klient, utan bara kopplar upp det mot Keychron online och väljer hur man vill ha det där och sparar. Både Logitech och Steelseries klienter har orsakat bluescreens för mig minst en gång.
Epomaker ska man tydligen hålla sig undan för då de har nått fabriksproblem och dålig support för att lösa det.
Som beta testare för en del av företagen där ute så kan jag säga att uppsvinget för hall effect tangentborden har varit rätt så rejält. Bara under förra veckan satt jag och testade Logitech & Corsairs varianter för att just få en liten känsla hur deras tangentbord fungerade och dess funktioner. De jag tycker är viktigt att poängtera när de gäller hall effect tangentborden för er som är intresserade - många tillverkare följer ingen direkt standard när det gäller brytarna(switcharna). Exempelvis Logitech har själva magneten på ett helt annat ställe i brytaren, vilket gör att de trots att de är "hotswap" inte fungerar med 3e parts brytare där ute utan mer eller mindre endast fungerar med deras egna brytare. Samtidigt finns de vissa företag som använder omvänd polaritet för magneterna vilket också KAN påverka om du kan byta ut brytarna emot andra populära alternativ. Keychron t ex. fungerar endast med Gateron double-rail brytare och så vidare. Ser allt som oftast folk som kanske köper ett av dessa och sedan hör talas om "Jade" & "Geon Raw" brytarna eller kanske sett dem på Youtube, men som då köpt ett icke kompatibelt tangentbord för dessa brytare. Så här gäller det att kanske läsa på lite om tangentborden man är intresserad av innan köp.
Annars rent funktionsmässigt så känns de som de flesta börjar komma ikapp Wootings försprång.
Och vi står ju även inför lanseringar av tangentbord som använder induktion istället, som kommer erbjuda snarlika funktioner som hall effect tangentborden men sägs vara mindre komplicerade att tillverka. Där ser vi storheter som företaget Cherry som pushar på för denna typ av tangentbord.
Personligen är favoriterna än så länge Wooting 60HE med Tofu60 Redux case, Wooting 80HE, Keychron K2 HE och NuPhy Air75 HE(lågprofil och tyvärr ej i ISO). Och favorit brytarna är utan tvekan Gateron Jade magnetic och Geon Raw HE.
När det gäller ett klassiskt mekaniskt tangentbord så känns de som vi kommit så långt med dessa, att man kan få ett väldigt gediget byggt tangentbord som låter fantastiskt för betydligt mindre pengar. Budget varianter om de ens får kallas de finns hos både Keychron, Akko, Lemonkey (keychron ägda) men även uppstickare så som Chilkey med deras ND75 serie är fantastiska om man jämför med tangentbord som kostade det dubbla bara för 2 år sedan.
"It aint about power, it's about balance!" InitialD
Banana eller Brown? Någon stor skillnad mot Keychron V1 MAX eller K3 (förutom lågprofil då). Har just köpt ett G915 TKL Tactile som känns lite sådär.
Jag gillade verkligen banana. Men Lemokey är under Keychrons paraply men priset känns rätt och kvaliteten är top notch!
Och allt vad det innebär, fortfarande.
Trevlig guide!
Använder själv just nu ett Crush80 Reboot Pro, 2.4kg kärlek <3
Men brukar bli att man varierar sig ibland med sina andra tangentbord, ett moddat Keychron Q2.
Tejpmoddat och med extra foam.
Men blir även mitt Novice68 ibland
Billigt(300 kr på Aliexpress för hotswap)men riktigt trevligt tangentbord för pengarna.
Jag har ett sånt med knappar på där det kommer bokstäver på skärmen när man trycker på det... Aldrig fattat hur folk kan vara så insnöade på tangentbord, men kör på ni som vill!
På den gamla goda tiden hade jag ett "moddat" tangentbord till scbw med bara de knapparna kvar som var aktuella hotkeys för den ras jag spelade just då, Och man tog alltid bort windows-tangenten på vänstersidan åtminstone. Förödande att komma åt den mitt i en intensiv strid.
Ad hoc addendum
Jag har ett sånt med knappar på där det kommer bokstäver på skärmen när man trycker på det... Aldrig fattat hur folk kan vara så insnöade på tangentbord, men kör på ni som vill!
På den gamla goda tiden hade jag ett "moddat" tangentbord till scbw med bara de knapparna kvar som var aktuella hotkeys för den ras jag spelade just då, Och man tog alltid bort windows-tangenten på vänstersidan åtminstone. Förödande att komma åt den mitt i en intensiv strid.
Jag är ju lite likadan. Funkar det så funkar det, men har mer och mer börjat fundera på om jag missar någonting. Jag har ju t.ex. gått och köpt dyra nya datorer OCH haft kvar mitt gamla (GAMLA) tangentbord. Blir ändå lite taggad på att ge mig ut i djungeln och se vad som finns där ute.
En Bamseponny av folket
Även fast man kanske inte tänker på det så är det ju även en inredningsdetalj för gaminghörnan. Att den ser ut och känns på ett visst sätt bidrar till trivseln. Mitt är trådlöst och att slippa se kabeln får skrivbordet kännas mer städat.
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
Något som börjat störa mig är mitt tangentbord som låter så in i helvete när man skriver/spelar. Desto äldre jag blir börjar jag inse att det är fan så skönt med tysta grejor. Kör med röda switchar på mitt nuvarande tangentbord. Men ska nog köpa något annat så man inte blir totalt slut i skallen av ljudet.
Nån guru här som kan hjälpa mig och ovanstående @cyppa (Vi verkar ha samma problem)
Jag har ett gammalt Corsair K70.
Kör med Röda MX Cherry switchar och har mödosamt moddat det med extra gummiringar för att få det tystare.
Jag letar efter nytt tangentbord som är tystare men har samma känsla som MX Red switcharna. Finns det magnetiska eller optiska switchar med den känslan kanske?
TKL med svarta cherry. Perfekt är klättrare som behöver träna fingerstyrka även utanför klättrargymmet. Ett par år med en sån och dina fingrar ser ut som korvar på steroider. Inga glasburkar i köket är för svåröppnande för dig och ditt handslag får chefens chef att tänka "jösses, här har vi framtidens ledare". Sex månader senare är du VD för nordens största exportör av högkvalitativt toalettpapper och damerna älskar dig.
Lita på mig
TKL med svarta cherry. Perfekt är klättrare som behöver träna fingerstyrka även utanför klättrargymmet. Ett par år med en sån och dina fingrar ser ut som korvar på steroider. Inga glasburkar i köket är för svåröppnande för dig och ditt handslag får chefens chef att tänka "jösses, här har vi framtidens ledare". Sex månader senare är du VD för nordens största exportör av högkvalitativt toalettpapper och damerna älskar dig.
Lita på mig
Life hack!
Nån guru här som kan hjälpa mig och ovanstående @cyppa (Vi verkar ha samma problem)
Jag har ett gammalt Corsair K70.
Kör med Röda MX Cherry switchar och har mödosamt moddat det med extra gummiringar för att få det tystare.
Jag letar efter nytt tangentbord som är tystare men har samma känsla som MX Red switcharna. Finns det magnetiska eller optiska switchar med den känslan kanske?
Jag har likadant tangentbord som du med 😂
Det är ett ålderstest. Ung = bling-bling-positiv. Inte så ung som man kanske hoppades = "Men VAR stänger man av blinkandet!?"
Källa: min son och jag, samma tangentbord.
Jag vet inte jag,...
Jag är 42 år..
"When I grow up, I want to be a Blitzball!" -Kid in Kilika
http://alxeskapader.bloggplatsen.se/
Jag har likadant tangentbord som du med 😂
Haha! , kanske är den modellen som är högljudd.
Jag är ju lite likadan. Funkar det så funkar det, men har mer och mer börjat fundera på om jag missar någonting. Jag har ju t.ex. gått och köpt dyra nya datorer OCH haft kvar mitt gamla (GAMLA) tangentbord. Blir ändå lite taggad på att ge mig ut i djungeln och se vad som finns där ute.
Jag har ett razer(tror jag?) jag köpte när mitt förra började bråka. Det funkar fint och jag tycker att det är bekvämt. Det räcker för min del.
Ad hoc addendum