Vem vill köpa Xbox idag?

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Jag har runt 300 köpta digitala Xbox 360 spel, en hög på skiva, massor av Xbox One spel både på skiva och digitalt. Jag har en PC och Rog ally X som använder Gamepass. Så om någon ny spelare skulle välja konsol så skulle jag inte rekomendera någon att köpa en Xbox framför en ps5.

Jag hänger inte med.
Du har som argument att när Sony släpper sina spel på PC så är dom redan gamla.
Men du spelar mest på XBOX för att du har, gamla spel?

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Jag förstår inte varför xbox säljer så dåligt.

Series S + gamepass är ju tv-spels historiens bästa deal.

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Jag trodde vi hade lämnat den gamla konsolfanboy kriget för över 10 år sedan.

Jag kommer att spela på Xbox konsolen och framtida oavsett hur försäljningen går för den.

Om du redan nu säger att du kommer spela på framtida Xbox så är det ju DU som är en fanboy. Märkligt beslut med tanke på allt vi nu vet om framtiden. Inga exklusiva spel vore en dealbreaker för mig om jag hade tänkt köpa en konsol, så länge andra konsoler har det.

signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Om du redan nu säger att du kommer spela på framtida Xbox så är det ju DU som är en fanboy. Märkligt beslut med tanke på allt vi nu vet om framtiden. Inga exklusiva spel vore en dealbreaker för mig om jag hade tänkt köpa en konsol, så länge andra konsoler har det.

Man kanske ska nyansera begreppet "fanboy" i det här sammanhanget? Om det bara handlar om att vara positiv och att supportra något specifikt (till exempel en konsol) så är det nog ingen som tycker det är särskilt störigt... För egen del tycker jag dock att fanboyism i bemärkelsen att vilja dissa andras favoriter (som den är tråden bitvis präglas av) är totalt meningslöst och energislukande att ta del av. Jag tycker det finns något ganska omoget i det också.

KoP
Medlem

Är helnöjd med min Series X. Vilken konsol som säljer mer eller mindre kunde jag inte bry mig mindre om. 😂

Medlem

Sen får man kanske se den minskade försäljningen av Xbox, med att Playstation 5 Pro släppts.
Om 1-2 år är det dags igen för nya konsoler, då får man se hur det hela slutar.
Som jag skrev i artikeln, tror jag framtiden är att båda konsolerna kan spela varandras spel, att man slutar slåss och istället skapar gemensam plattform, där man kan välja om man vill spela sitt spel på Xbox, Playstation, Steam Deck eller PC.

Tror även att denna generation är udda jämfört med tidigare, förut kunde man ju sänka priset på konsolerna efter ett par år, nu har dom ju höjts 1-2000 kr jämfört med priset vid premiären av konsolerna.

Även om Playstation har sina exklusiva spel, så är det verkligen inga spel som lockar mig. Jag skulle nog köpa en next-gen Xbox, om den har skivläsare.

Medlem
Skrivet av KoP:

Är helnöjd med min Series X. Vilken konsol som säljer mer eller mindre kunde jag inte bry mig mindre om. 😂

Lite bryr man sig väl om man vill fortsätta spela på den med nya spel, eller kommande.

Switch 2 kommer ta över snart och köra över både xbox och PS5. )

Medlem
Skrivet av Ralf:

Beror på vad man vill ha. Säg till en filmentusiast som samlar DVD/VHS att han lika gärna kan köpa en Apple TV och börja prenumerera på Netflix istället. En del gillar fysiska spel helt enkelt.

Medlem

Tycker om min Xbox och ser ingen anledning att påverkas över hur försäljningen går. Trist för andra att de inte köper den. Spelar inte mig ngn roll. Kör singleplayerspel.
Spelade för övrigt Sega på megadrivetiden. Överlevde. Men går i terapi för det.

Medlem

Det verkar som att Xbox är stendöd på begagnatmarknaden också, grabbens kompis vill sälja sin XSX och byta till en PS5 men fick bara skambud på 2500kr typ. Jag tänkte sälja min också men får man inte ens 3000kr så kan jag lika gärna spara den i garderoben.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Jag kommer garanterat köpa deras nästa. Min Series X är den jag lätt spelar mest på hemma. Min ps5 dammas av någon gång om året då dom lyckas köpa till sig bra exklusiviteter ibland. Tycker xbox lyckats bättre med mjukvara (Quick resumé är oslagbar), tjänster (game pass är bättre än playstation plus), Ux är snäppet smidigare på Xbox med och i nuläget ör ju ändå hårdvaran densamma.

Medlem
Skrivet av Issue:

Jag hänger inte med.
Du har som argument att när Sony släpper sina spel på PC så är dom redan gamla.
Men du spelar mest på XBOX för att du har, gamla spel?

Jag köper spelen när de är nya, jag slutar inte äga dom när de är gamla. När PS5 spelen släpps till PC har jag redan spelat ut spelen på PS5 nästan ett år innan. Tidsexklusiva spel säljer även konsoler. Jag har ett gigantiskt utbud på Xbox eftersom jag har köpt Xbox spel i mängder sedan 2005. De flesta som ville spela Spiderman eller last of us gjorde det när det släpptes till Playstation.

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Tycker om min Xbox och ser ingen anledning att påverkas över hur försäljningen går. Trist för andra att de inte köper den. Spelar inte mig ngn roll. Kör singleplayerspel.
Spelade för övrigt Sega på megadrivetiden. Överlevde. Men går i terapi för det.

Och går försäljningen dåligt så blir det färre spel. Färre singeplayerspel som du kanske aldrig får spela eftersom Xbox säljer så dåligt så släpps de inte till Xbox, och då påverkas du.

Jämför PS2, Xbox och GC. PS2 säljer 4 gånger mer än konkurenterna tillsammans och får fruktansvärt många fler spel än konkurrenterna. Försäljningen jämfört Nintendo 64, PS1 och Saturn, PS1 fick fruktansvärt mycket mer spel.

Jag använder min XBOX SX för att spela gamla XBOX360-spel, något annat vet jag inte vad jag ska ha den till. Nej, nu ljuger jag. Jag glömde att jag hade Gamepass i flera år, men den ständiga strömmen av spel var inget jag utnyttjade. Jag vill hellre äga, förlåt, låna mina spel digitalt tills dess att någon tjänst väljer att ta bort dom.

Spel och tjänster som vi är vana vid, kommer sakta försvinna, och Microsoft tjänar mer pengar på mjukvaran än hårdvaran. Dom är medvetna om det och det går precis åt rätt håll. Det skulle inte förvåna mig om Microsoft en dag åter är längst uppe i hierarkin.

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

KoP
Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Lite bryr man sig väl om man vill fortsätta spela på den med nya spel, eller kommande.

Switch 2 kommer ta över snart och köra över både xbox och PS5. )

Hur menar du nu? Har ett flertal kommande nya spel jag kommer mörsa igenom när dom kommer. 🙂 Närmast kommande är Avowed.

Medlem

Jag gillar att xbox spelen ofta går att spela på både pcn och xboxen. Sen quick resume är ju hur härligt som helst. Att ps5 spelen är exklusiva till sin konsol ser jag bara som kundfientligt.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Jag gillar att xbox spelen ofta går att spela på både pcn och xboxen. Sen quick resume är ju hur härligt som helst. Att ps5 spelen är exklusiva till sin konsol ser jag bara som kundfientligt.

Kundfientligt mot Xbox ägare ska väl nämnas eller är det kundfientligt även mot ps5 ägare?

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Playstation har ju Nintendo som en konkurrent så den finns ju alltid. Xbox som konsol behövs i mitt tycke inte i den bemärkelsen.
Jag tycker Microsoft gör ett bra beslut med att lägga om kursen som Sega gjorde med att gå multiplattform. Pc finns ju även med som en indirekt konkurrent till Sony och Nintendo i och med sina bärbara produkter som exempelvis steamdeck

Håller med. Lägg ner Ex Box och investera pengarna i maffiga spel till Sonys konsol istället. Tror många skulle gilla att man bara har två att välja på. Mindre beslutsångest. Nintendo har Mario och Zelda, och Sony har allt annat, och mer. Mer.
Mer.

Medlem
Skrivet av KoP:

Hur menar du nu? Har ett flertal kommande nya spel jag kommer mörsa igenom när dom kommer. 🙂 Närmast kommande är Avowed.

Tänker mer framåt generellt, i denna takt kommer det ju läggas ner och inga fler spel till boxen eller någon konsol.

Medlem

Varför fokuserar inte Microsoft på en handheld?

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Jag tryckte på länken till inlägget ”vem vill köpa xbox idag ?” i förhoppning att det var en någon som ville sälja sin series x. För jag kommer att köpa en igen, någon gång. Inte på grund av konsolexklusiva spel med på grund av bakåtkompatibilitet.

signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Håller med. Lägg ner Ex Box och investera pengarna i maffiga spel till Sonys konsol istället. Tror många skulle gilla att man bara har två att välja på. Mindre beslutsångest. Nintendo har Mario och Zelda, och Sony har allt annat, och mer. Mer.
Mer.

Det blir även mindre konkurrens

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Kundfientligt? De måste ju ha något som lockar kunder. Lika kundfientligt som att Ikea inte får sälja sina möbler hos Mio.

Exklusiviteter har alltid funnits. Nintendo behövde Mario för att sälja sina konsoler och sega behövde Sonic. Utan exklusiviteter blir konsolerna helt identitetslösa.

Tycker det är mer kundfientligt mot de egna kunderna att Microsoft släpper sina spel på PlayStation utan att vi Xbox ägare får något tillbaka. Säljer Xbox mer så får vi fler spel. Säljer Xbox inget kommer spelen tillslut inte komma längre.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Det blir även mindre konkurrens

Konkurrens är överskattat. Se hur bra det går för Xbox. Kolla på bredbandsleverantörerna.
Nej, Sony och Microsoft bör gå ihop och göra de största och snyggaste spelen mänskligheten någonsin har skådat. Det är vad den moderna publiken vill ha. Större, mer, längre, mer, snyggare, mer. Och mer.

Känns avslappnat att man vet vilken konsol i ordningen som gäller också. Efter Playstation 6 kommer Playstation 7.
Inte Play X Ninja Station Box Ultra Series Supreme Stealth Version Drutten Pure Frontier S Hybrid Dyne Cyber i.

Medlem

Supernöjd med min Series X som för övrigt är min första Xbox och ångrar faktiskt att jag inte gjorde hoppet från Playstation till Xbox tidigare.

Jag har ägt varje Playstation från den första fram till PS4. PS4'an såg knappt någon användning då Sonys exklusiva spel sedan den generationen blev riktigt tråkiga. Det blev bara storydrivna tredjepersonäventyr därifrån, vilket till slut ledde till att jag sålde min PS4 för att istället köpa en Series X.

Och så länge Sony inte inför lite mer variation i sina exklusiva titlar så ser jag inte att jag kommer byta tillbaka. Men det är bara vad jag tycker, förstår mycket väl att folk gillar dessa stora episka titlar som Spiderman och God of War, men de är tyvärr inget för mig, dem har bra story men gameplayer är absolut inget för mig.

Xbox bjuder för mig på ett bredare utbud av spel i alla möjliga olika genrer som lockar mycket mer för min del, samt att jag och mina grabbar har mycket lättare att spela spel tillsammans när vi kör Xbox och PC. Och med cloudsaves + play anywhere kan jag enkelt hoppa mellan PC och xbox om någon av dem skulle vara upptagna. Sen har vi ju även Gamepass som även det hjälpt till att bredda mina vyer och öppnat ögonen för spel som jag annars inte lagt pengar på eller ens testat.

Edit: + Handkontrollen Föredrar Xbox kontrollen.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Kundfientligt? De måste ju ha något som lockar kunder. Lika kundfientligt som att Ikea inte får sälja sina möbler hos Mio.

Exklusiviteter har alltid funnits. Nintendo behövde Mario för att sälja sina konsoler och sega behövde Sonic. Utan exklusiviteter blir konsolerna helt identitetslösa.

Tycker det är mer kundfientligt mot de egna kunderna att Microsoft släpper sina spel på PlayStation utan att vi Xbox ägare får något tillbaka. Säljer Xbox mer så får vi fler spel. Säljer Xbox inget kommer spelen tillslut inte komma längre.

Xbox RIP
2005-2015

Medlem
Skrivet av blackidus:

Supernöjd med min Series X som för övrigt är min första Xbox och ångrar faktiskt att jag inte gjorde hoppet från Playstation till Xbox tidigare.

Jag har ägt varje Playstation från den första fram till PS4. PS4'an såg knappt någon användning då Sonys exklusiva spel sedan den generationen blev riktigt tråkiga. Det blev bara storydrivna tredjepersonäventyr därifrån, vilket till slut ledde till att jag sålde min PS4 för att istället köpa en Series X.

Och så länge Sony inte inför lite mer variation i sina exklusiva titlar så ser jag inte att jag kommer byta tillbaka. Men det är bara vad jag tycker, förstår mycket väl att folk gillar dessa stora episka titlar som Spiderman och God of War, men de är tyvärr inget för mig, dem har bra story men gameplayer är absolut inget för mig.

Xbox bjuder för mig på ett bredare utbud av spel i alla möjliga olika genrer som lockar mycket mer för min del, samt att jag och mina grabbar har mycket lättare att spela spel tillsammans när vi kör Xbox och PC. Och med cloudsaves + play anywhere kan jag enkelt hoppa mellan PC och xbox om någon av dem skulle vara upptagna. Sen har vi ju även Gamepass som även det hjälpt till att bredda mina vyer och öppnat ögonen för spel som jag annars inte lagt pengar på eller ens testat.

Edit: + Handkontrollen Föredrar Xbox kontrollen.

Vad tänker du på för spel när du säger bredare utbud? Vilka spel på Xbox som inte finns på PlayStation? PS5 har ju väldigt många fler spel. Och väldigt mycket indie släpps till PS5 PS5 och Switch långt ifrån alltid till Xbox.

Playstation har väldigt mångas plattformsspel, bilspel, fps, pussel, simulatorer, sport, jrpg, vanliga rpgs, indie. Gamepass har de inte, men mycket crossplatform med pc där med.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Håller helt med, fattar faktiskt inte heller. Gamepass, Play anywhere och quick resume avgjorde saken för mig. De allra flesta spel kommer ändå till PC för eller senare så jag bryr mig inte om exklusiva spel längre.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Xbox försäljning är katastrofal, den är väll nere på Dreamcast/Saturns försäljningssiffror nu. Playstation säljer 4-5 gånger fler konsoler, har många fler exklusiva spel, bättre operativsystem som inte är så rörigt, enklare att spela Coop, och ska nu dessutom börja få spel från Microsoft.

Sedan Xbox 360 har Xbox alltid varit min huvudkonsol, min PS3a har säkert under 300 timmars användning, då har jag klämt in några jrpgs där, och flera tusen på Xbox 360.

Xbox One blev huvudkonsolen med, det fanns några exklusiviteter men var ett rejält mycket sämre. Xbox Series X, finns det ens ett enda helt exklusivt spel? Knappt några konsol exklusiva heller.

Hade jag inte haft min profil med alla achievements, att jag föredrar kontrollen och Gamepass så hade jag redan haft PS5 som huvudkonsol.

Jag kan inte direkt ge några vettiga argument för att någon ska köpa en Series X istället för en PS5.

7200kr för en konsol som saknar identitet. Gamepass finns ju även till PC, så Gamepass funkar där med, digitala köp funkar ibland till båda. Men även Xbox store har riktigt kasst utbud jämfört med Steam.

För 7200kr får man istället en PS5a med mycket bättre utbud och mycket säkrare framtid. Microsoft pratade redan 2020 om att lägga ner Xbox avdelningen. Hur kommer nästa Xbox se ut?

En traditionell konsol? Utan exklusiviteter kommer även den sälja uselt. En liten sticka man stoppar in i tvn som endast erbjuder streaming? Då är det tack och adjö med Xbox, Xcloud funkar idag riktigt värdelöst. Vem kommer ha förtroende för en 3e konsol när båda föregångarna sålde kasst och hade kasst utbud jämfört med konkurrenterna?

Jag får lite Sega vibbar, Sega CD, 32X, Saturn, fansen tröttnade, Dreamcast fick fruktansvärt många bra spel men det var redan försent.

Det känns inte som Xbox behövs längre, men Sony hade behövt någon konkurrent då Sony tenderar att göra många dumma val när det går bra för dom.

Oj kostar series x så pass mycket numera. Jag har för mig att jag betalade under 6000 när jag köpte dagen den släpptes.

Medlem
Skrivet av Hackers:

Oj kostar series x så pass mycket numera. Jag har för mig att jag betalade under 6000 när jag köpte dagen den släpptes.

Ja, de enda som tjänar på "konkurrens" är företagen. Inte vi spelare/konsumenter.

Skriv svar