Medlem

Biltema har ju annars börjar med klassiska puckburgare... 49 spänn, pommes 20 spänn.

Det är såklart inte samma sak men rätt priser och har hört att den är helt ok. Som många säger så är frågan om jag inte hellre kör en sån klassisk gatuköksburgare än lägger 200-250 för "lyx"-varianter. Köper även hellre två dubbel cheese på MCDonalds.

Skribent
Skrivet av Shadee:

Jag är ingen som går in och försvarar Five Guys eller något, men ville bara förtydliga lite

Five Guys kör inga finburgare. Det är all in på den flottigare Amerikanska stilen, med valfria tillbehör på burgaren - som om Subway skulle göra burgare. Priset vettefan om det är ett problem. Många som ojjar sig, men sedan köper en pizza och läsk för typ lika mycket. Snabbmat är svindyrt idag, oavsett var det kommer ifrån.

Alla kunde höja priserna med undanflykt att det var dyrare råvaror, och inflation och sedan gick aldrig priserna ner igen.

Är det något du får på Five Guys, så är det flott. Det kan jag lova dig (från mitt besök på Five Guys i Berlin då). Pommes man får var mer än vad som behövdes med en liten, det hade räckt till båda oss som käkade (återigen från Berlin).

Five Guys har inga frysar i restaurangerna så potatisen är färsk och står tydligt var den kommer ifrån. Samma med köttet, så jag tror nog du kan fråga var köttet kommer ifrån så får du ett svar.

Fast det är just det här som räknas som "posh-burgare" när krögarna pratar. När de gör burgarna av egen köttfärs och egen potatis. Har inget med flott och fettmängden. Snarare så att en "fin" hamburgare har högre fettmängd som ska rinna ut när man trycker på den. Detta då i jämförelse med de frysta puckarna från scan och fryst pommes som Sibylla kör med. Det är det senare folk börjat längta tillbaka till.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Bussovic:

Jag tycker legit att det är mycket godare med en fryst puck från gatukök med sådant där burgarbröd med sesamfrön på än smashburgarna jag smakat på under årens lopp.

Ha, du är inte ensam!
Håller med!

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Jag har alltid föredragit gatukök över "finburgare". Det ska vara kladdigt och flottigt, och eftersom man är stammis på sitt lokala gatukök får man alltid lite extra pålägg eller en läskeblask på köpet

Tycker många ”finburgar hak” har alldeles för flottiga hamburgare där det rinner fett överallt. Tycker lokala gatuköken gör det mycket bättre på andra sätt. Och som du säger blir de trevligt när man e stammis

Releasehästryttare
Skrivet av BiffTannen:

Biltema har ju annars börjar med klassiska puckburgare... 49 spänn, pommes 20 spänn.

Det är såklart inte samma sak men rätt priser och har hört att den är helt ok. Som många säger så är frågan om jag inte hellre kör en sån klassisk gatuköksburgare än lägger 200-250 för "lyx"-varianter. Köper även hellre två dubbel cheese på MCDonalds.

Det får man ju gå och testa, tack för tips!

Testpilot
Skrivet av Shadee:

Jag är ingen som går in och försvarar Five Guys eller något, men ville bara förtydliga lite

Five Guys kör inga finburgare. Det är all in på den flottigare Amerikanska stilen, med valfria tillbehör på burgaren - som om Subway skulle göra burgare. Priset vettefan om det är ett problem. Många som ojjar sig, men sedan köper en pizza och läsk för typ lika mycket. Snabbmat är svindyrt idag, oavsett var det kommer ifrån [...]

Genuin fråga, vart köper man pizza som kommer upp i dom där summorna?

Käkade pizza häromdagen från ett lokalt hak och det blev då 354 kronor för två stycken pizzor, två beasås och utkörningsavgift. Det är ju typ vad en Five Guys-meny skulle kostat. Går man förbi järnvägskrogen eller liknande ställen får man ju plankstek, Black and White eller liknande för samma pris — för att runda av med jämförelse med andra burgarställen; går man ner på Brödernas och köper, enligt mig mycket finare smashburger med tillbehör, så är det till och med billigare än Five Guys.

Så jag skulle definitivt säga att priset långsiktigt är ett problem för dem. De har inte bästa läget heller, då det relativt talat ligger rätt långt från nattlivet och krogrundorna som sker i Stockholm stadskärna. Nära till station och knegare för lunchrasten, men tappar väldigt mycket av de gyllene kvällstimmarna som många krögare förlitar sig på.

signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< Pixel 8 | XB900N | Reflect Flow Pro >

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Tack för svar! Men då kommer ju ännu en följdfråga på det; varför är matpriserna dyrare här? Gäller det bara Sverige eller EU i allmänhet? Har det nåt med skatter eller annan lagstiftning att göra? Sorry för alla frågor 😅

Jag är absolut inte kunnig inom ämnet, men det jag hade dragit slutsatsen är skatter och regler kring mathantering (som för det mesta är vettiga) som båda tillsammans driver upp priserna. Sedan alla kringutgifter haken har. Hyra, elräkning, personalkostnad. Det går väldigt fort upp i pris.

signatur

I drank what?

Skribent
Skrivet av Mirage:

Jag är absolut inte kunnig inom ämnet, men det jag hade dragit slutsatsen är skatter och regler kring mathantering (som för det mesta är vettiga) som båda tillsammans driver upp priserna. Sedan alla kringutgifter haken har. Hyra, elräkning, personalkostnad. Det går väldigt fort upp i pris.

Jo det här stämmer också. Våra regler kring mathantering gör att det kostar mer, men det är också en av de mer rimligare kostnaderna - som du skriver. Menar ingen av oss vill ju åka på matförgiftning. Bara ha mat i butik är en jävla massa regler och ringar man måste hoppa igenom. Att tex starta en matbutik på Stadsmissionen var inte alls en lätt uppgift. Speciellt när hela meningen var att kunna dela ut mat som andra butiker gett oss med kort datum. Ge maten antigen gratis eller till ett väldigt billigt pris till de som behöver och har det svårt ekonomiskt Är ju oftast inget fel när datumen gått ut, men att ge eller sälja vidare krävde helt andra tillstånd, även om det är i välgörande ändamål.

signatur

"Writer and Fighter"

Releasehästryttare
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo det här stämmer också. Våra regler kring mathantering gör att det kostar mer, men det är också en av de mer rimligare kostnaderna - som du skriver. Menar ingen av oss vill ju åka på matförgiftning. Bara ha mat i butik är en jävla massa regler och ringar man måste hoppa igenom. Att tex starta en matbutik på Stadsmissionen var inte alls en lätt uppgift. Speciellt när hela meningen var att kunna dela ut mat som andra butiker gett oss med kort datum. Ge maten antigen gratis eller till ett väldigt billigt pris till de som behöver och har det svårt ekonomiskt Är ju oftast inget fel när datumen gått ut, men att ge eller sälja vidare krävde helt andra tillstånd, även om det är i välgörande ändamål.

Stadsmissionen har väl inga matbutiker? Du tänker väl på Räddningsmissioen?

Medlem

Käkade five guys för flera år sen när jag va i USA och gillade det starkt. Vill minnas att man fick rätt mycket mat för pengarna. Ska bli intressant att se hur de lyckas i Sverige men lär ju bli rätt overpriced.

Skribent
Skrivet av Devan:

Stadsmissionen har väl inga matbutiker? Du tänker väl på Räddningsmissioen?

Vi har matbutiker, kallas "Matmissionen".

Matmissionen

signatur

"Writer and Fighter"

Releasehästryttare
Skrivet av herrPuffy:

Käkade five guys för flera år sen när jag va i USA och gillade det starkt. Vill minnas att man fick rätt mycket mat för pengarna. Ska bli intressant att se hur de lyckas i Sverige men lär ju bli rätt overpriced.

Kolla videon jag länkade, de betalade över 600 spänn per person.

Vi har matbutiker, kallas "Matmissionen".

Matmissionen

Allright!

Fragtjuv

Varför är snabbmaten så mycket dyrare här mot USA?

Jag tror att det är på väg mot dyrare priser även där. Jag såg ett klipp där Asmongold reagerade på hur mycket priserna på McDonalds gått upp under de senaste åren.

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem

Ska bli kul att testa Five Guys. Ätit hos dem i USA ett par gånger och gillat burgarna, däremot minns jag att jag tyckte att deras pommes var sådär. Har aldrig testat deras hot dogs, nästan det jag är mest taggad på att testa!

Jag tycker att det är så kul med all variation som finns på hamburgare idag. Fryspuckar, smash, klassiska osv. Något för alla!

signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Jozo:

Ja, är det något som vi behöver i Sverige så är det fler Burgarhak!

Tycker att det finns ett hak vid varje hörn i städerna nuförtiden...!

Å andra sidan kan man idag oftast få en helt okej burgare i städerna. Det är inte många år sedan valet för den burgarsugne stod mellan en microtinad sibyllaburgare, en svampig McDonaldsburgare som hållits varm i en timme - eller Burger Kings sönderstekta köttsemla.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Det var överhypat skräp i usa tyckte jag, och ännu mer skräp här tror jag. Hur länge höll dunkin donuts öppet? Tror på typ samma tid tills de klappar igen.

Problemet med DD i Sverige var priserna och att de hade himla smalt utbud. I USA åtnjag frukost där varje dag men i Sverige kostade en frukostmeny som en lunch, och då kände man att man hellre stod över och åt en riktigt lunch några timmar senare istället. Och i Kista Galleria fanns bara take-away, var inget ställe du gick till för att fika.

Detta handlar nog om ekonomi också då folk inte har råd att lägga 200kr på ett burgarmål. Jag tror helt enkelt Five Guys kommer till Sverige alldeles för sent för att göra något genomslag.

Ja, jag tror också de är för sen på bollen i Sverige för att kunna etablera sig som en kedja. Finns för många bra hamburgarhak som ger bättre burgare till bättre pris överallt.

Däremot kan de nog överleva på plattan. Mycket turister som rör sig där.

Skrivet av Yatagarasu:

Så jag skulle definitivt säga att priset långsiktigt är ett problem för dem. De har inte bästa läget heller, då det relativt talat ligger rätt långt från nattlivet och krogrundorna som sker i Stockholm stadskärna. Nära till station och knegare för lunchrasten, men tappar väldigt mycket av de gyllene kvällstimmarna som många krögare förlitar sig på.

Bra läge för att plocka upp såväl turister som nattrumlare. Är ändå många som går till tc för där kan alla åka åt de hållet de ska. Är ju så inte så att Max verkar gå dåligt där de ligger.

Medlem
Skrivet av Josef K:

Å andra sidan kan man idag oftast få en helt okej burgare i städerna. Det är inte många år sedan valet för den burgarsugne stod mellan en microtinad sibyllaburgare, en svampig McDonaldsburgare som hållits varm i en timme - eller Burger Kings sönderstekta köttsemla.

Fick du micro-tinad burgare var du nog hos en sibylla-spådam och fick mat, och inte en kiosk.

Medlem

Har inte ätit på five guys men jag har testat många av dom andra stora som Brödernas, Bastard burger, flippin burger mm kommer knappt ihåg alla namn men några av dom kändaste Burger Truckarna har jag testat också.

Just nu är jag väldigt trött på dessa och tycker det smakar samma lika på alla ställen, flottigt är det också.

Sist åt vi på ett av burger dudes top fem ställen men det kändes som det stod mig upp i halsen och klarade inte äta hela, sen efter det äter jag hellre en klassisk McFeast ellr QP på Donken ifall jag måste äta burgare. Eller som någon sa en Mosbricka på Sibylla med mycket dill och två saftiga kokta korvar.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Josef K:

Ja fast priserna sjuka, även kedjor som Brödernas är alldeles för dyrt. Dom gör billig snabbmat men vill ha restaurangpriser. Funkar någon gång ibland men att stanna till och ta en burgare på språng är inget alternativ för mig iaf. Vet att en 150gr gatuköksburgare kostar 69,- på ett bra gatukök jag brukar besöka. Det är rimligt

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Ja fast priserna sjuka, även kedjor som Brödernas är alldeles för dyrt. Dom gör billig snabbmat men vill ha restaurangpriser. Funkar någon gång ibland men att stanna till och ta en burgare på språng är inget alternativ för mig iaf. Vet att en 150gr gatuköksburgare kostar 69,- på ett bra gatukök jag brukar besöka. Det är rimligt

Käkade på BK på Göteborgs centralstation för någon vecka sedan på vägen hem och det kostade nästan 150 och de ville ha mer för stor pommes trots att jag hade lagt till plusmeny. Det är oskäligt dyrt så hälften eller lite mer vore mer rimligt.

KoP
Medlem

Skräpbugare till överpris. Hemmagjord burgare är alltid godast. 👍

Medlem

Skoj att se Matkoma dissa dom på ett sjysst sätt också.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Releasehästryttare
Skrivet av Crank:

Skoj att se Matkoma dissa dom på ett sjysst sätt också.

Det va ju svampburgaren, även om man gillar svamp så har jag svårt att se att det kan vara gott på en burgare.

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

70 kronor för en burgare tycker jag låter väldigt billigt.
Det blir många burgare att sälja bara för att få ihop till lokalhyran - vill man dessutom ha bra råvaror och inte köra förprocessade frysburgare på stekhäll från 90-talet a la Sibylla så stiger det snabbt.

Medlem
Skrivet av jawik:

Fick du micro-tinad burgare var du nog hos en sibylla-spådam och fick mat, och inte en kiosk.

Fick du färsk hamburgare hos en Sibylla så var det nog felskyltat.

Medlem
Skrivet av Josef K:

Fick du färsk hamburgare hos en Sibylla så var det nog felskyltat.

Jag har inte skrivit att Sibylla har "färska" (ej frysta) hamburgare. Så det är nog inte jag som läst fel på skylten.

Medlem

Snyggt räddat!

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Medlem

Varför är snabbmaten så mycket dyrare här mot USA?

Usa är grisigt dyrt på sina ställen dom också. En Big Mac meny kostar typ 140 spänn i californien, plus att du förväntas dricksa på allt typ. Höga löner visst, men inte kul o va fattig där direkt haha

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Medlem
Skrivet av Josef K:

70 kronor för en burgare tycker jag låter väldigt billigt.
Det blir många burgare att sälja bara för att få ihop till lokalhyran - vill man dessutom ha bra råvaror och inte köra förprocessade fryburgare på stekhäll från 90-talet a la Sibylla så stiger det snabbt.

Ja men det är lite av problemet. Du kan köra högrevsburgare eller vad som helst. Det är likväl bara en hamburgare. Blir den dyrare än 80-100kr har vi ett problem. Samma problem med Pizza, vissa ställen tror att 250 är rimligt för dom har "bra råvaror".

Kör man samma tillbehör, dressing, picklad rödlök etc i en Förprocessade frysburgare är den NÄSTAN lika god som en lyxburgare. Kostar den hälften är det iaf tillräckligt. Detta är inte bara min åsikt utan antagligen vad många konsumenter tycker. Brödernas håller på att gå i konkurs pga dålig ruljans. McDonalds har varit smarta och hållit nere priserna på Happy Meal. Att gå 2 vuxna 2 barn på Brödernas eller Five Guys är på tok för dyrt för vad det är.... Dvs burgare/snabbmat/skräpmat

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Kör man samma tillbehör, dressing, picklad rödlök etc i en Förprocessade frysburgare är den NÄSTAN lika god som en lyxburgare.

Där håller jag helt enkelt inte med. Jag äter hellre en 200-kronors burgare gjord av en kompetent kock på riktig köttfärs i en trevli lokal än 10 McDonalds cheese inmundigade på en plaststol brevid bollhavet. Både smak och upplevelse skiljer sig så otroligt mycket.

Behöver jag snabb bukfylla så tar jag i så fall hellre en wrap på pressbyrån.

123
Skriv svar