Analys: Nästa generation har inte plats för både Playstation och Xbox
Är folk helt blinda för ekonomi?
Tror ni verkligen att oavsett hur många konsoler nintendo och playstation säljer att xbox kommer sluta göra konsoler? Det är bara en tävling i spelares huvud.
Även om xbox "bara" säljer 10 miljoner konsoler så är det ändå 10 miljoner gånger 7000kr och kanske nu räknar jag lågt hälften av dom har game pass vilket år 179kr i månaden från cirka 5 miljoner användare.
Det är inga siffror man skojar bort oavsett vad konkurrenterna säljer.
What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?
Å andra sidan har deras bärbara konsoler dominerat den marknaden på sidan om sedan urminnes tider. Så om Switch 2 har det bärbar DNAt (som det verkar), ja då blir det storslam igen.
Möjligt! Nintendo kan ha hittat ett kryphål förbi naturlagarna. Smart!
3DS floppade dock i början tills Nintendo backade och sänkte priset på konsolen.
Så det blir spännande att se hur det kommer gå för Nintendo Switch 2 och hur högt Nintendo vågar prispressa den.
Själv kommer jag nog avvakta ett tag. Gör de om samma misstag igen så hoppas jag på ett prisdropp åter igen.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Hur desperata Microsoft än blir, hur mycket de än köper upp, så har de inte Haven Studios, Firewalk Studios, Media Molecule, Pixelopus, London Studio, Savage Game Studios, San Diego Studio, Housemarque, Bend Studio, Firesprite, Nixxes Software, Polyphony Digital, Bluepoint Games, Sucker Punch Productions, Insomniac Games, Santa Monica, Team Asobi, Guerilla Games och Naughty Dog.
Nästa Xbox må bli hur kraftfull som helst, kanske t.o.m. till ett vi-skänker-bort-den-pris. Mainstream kommer ändå köpa nya Switch, och hardcore gamers kommer köpa PS6. Microsoft har förlorat konsolkriget, därför kör dem med "this is an xbox" och kallar laptops, mobiltelefoner och allt möjligt för "xbox". Microsofts framtid ligger i Game Pass till alla möjliga enheter, konsolkriget har de förlorat.
Det är ju också tänkbart att Nintendo fortsätter dominera den japanska marknaden men att Switch 2 kanske inte blir samma succé i väst. Vi får se. Att upprepa en succé är alltid svårt.
Om det är svårt att upprepa en succe så talar ju det för att xbox kommer hänga i även nästa generation och sälja bättre än dom gjort under denna och förra. Jag menar ngn gång ska dom väl kunna få till det🫣, men vem vet, den som lever får se...
Xbox kommer satsa på streaming och som tjänst till handhållna pc:r. Ser gärna att de ärna kvar en fysisk konsol, viktig med konkurrens. Angående PC vs konsol är insikten att jag alltid skulle haft FOMO för bättre hårdvara etc om jag hade haft en speldator en personlig anledning till att inte skaffa mig en. Och jag vill bara spela, inte pilla med div mjukvara etc, "datastrul" är det värsta som för finns.
Ehm.
Om det finns 100 äpplen, du äger 4 % och jag 8 %, då har jag dubbelt så många äpplen än dig. Även om det "bara" skiljer 4 % på en skala av 100 är du hög eller.
Det i sig är inget vilt påstående matematiskt, och jag skulle föreslå en högstadie mattelärare och inte revisor om du tycker det.
Ja 4% är häften av 8% oavsett vad 100% är. Men 27% är inte hälften av 45%, oavsett höftande och ca värden är nästan 10% en stor skillnad.
Grovt räknat så ska PS5 ha sålt ~65,5miljoner konsoler fram till Nov 2024. Om det motsvarar ~45% av marknaden så skulle Xbox's 27% vara ~39,3 miljoner. D.v.s. and den där höftningen på 9% till att vara dubbelt så stor är att räkna bort nästan 13miljoner enhenter sålda.
Även om du inte tycker att det matematiskt är ett vilt påstående är det en grovt missvisande bild på marknaden som helhet, speciellt då du avrundar 7 ner till 5 på ena sidan 5 upp till 10 på andra. Jag skulle vilja prata med den högstadieläraren du hade om det är en typ av avrundning han lärde er, för då kan man absolut få fram precis vad man vill i sammanhanget.. lite som en "personlig" revisor då.
Om man inte kan "fibbla med inställningar, drivrutiner och klienter", är det bara en tragisk utveckling som fördummar konsumenterna.
Det är verkligen inte billigare. Konsolspel och prenumerationstjänster gör konsoler dyrare och saknar flexibilitet.
Du får dessutom så otroligt mycket mindre för pengarna jämfört med PC.
Några exempel:
Gratis onlinespelande
Mer spelreor och billigare priser
Mångsidighet
Modding och community patcher
Längre livslängd
"man behöver aldrig oroa sig överhuvudtaget om konsolen ska klara spelet."
Det gick ju bra med CP2077?
Att spel spelas i 30 fps med upskalning är inte heller att klara spelet, det är så otroligt låg standard.
Nästan alla konsolspel är suddiga pga uppskalning och dynamisk upplösning.
Du kan inte heller ställa in inställningar själv så du måste lita på att utvecklarna vet vad du föredrar (spoiler: det gör dom inte)
Detta är såklart bara ytterst fåtal punkter varför konsoler är så otroligt onödiga, ännu mer så om man jämför med PC.
Detta summerar väldigt bra varför jag hellre väljer PC än någon konsol. Dock har jag ägt väldigt många konsoler, även ps5 och Xbox
Om man inte kan "fibbla med inställningar, drivrutiner och klienter", är det bara en tragisk utveckling som fördummar konsumenterna.
Det är verkligen inte billigare. Konsolspel och prenumerationstjänster gör konsoler dyrare och saknar flexibilitet.
Det är skönt att vara dum och lat. Vem orkar hålla på med en massa inställningar? Jag vill spela ett bra spel. Måste inte vara snyggast. Flexibilitet? Räcker om man kan ändra lite i ljudinställningarna.
Absolut. Och fler och fler inser detta. PC-spelandet växer enormt på konsolernas bekostnad. Det enda som är dyrt är att köpa själva datorn för 15000 men på sikt tjänar man in allt och lite till.
Därför tror inte jag det finns plats för Xbox nästa generation. De kommer säkert släppa en, men efter att den som vanligt har floppat kommer MS lägga ner den i förtid och enbart satsa på Xbox Gamerpass på andras plattformar.
Jag gjorde en uträkning att jag har spenderat 7500 kr totalt på PS5(spel och konsol) sen jag köpte det för 2 år sedan.
Då lirat igenom över 7 helt nysläppta spel jag inte ägt innan, visa stora nya releaser.
Med mina utgifter så skulle jag komma upp i 15.000 om cirka 12-15 år. Vad pratar du om?
Om det är svårt att upprepa en succe så talar ju det för att xbox kommer hänga i även nästa generation och sälja bättre än dom gjort under denna och förra. Jag menar ngn gång ska dom väl kunna få till det🫣, men vem vet, den som lever får se...
Vi har nog passerat det stadiet nu. Microsoft är inte särskilt intresserade av att sälja konsoler längre, de håller på att överge den affärsmodellen helt och hållet. Förmodligen blir deras egna IP:n endast tidsexklusiva vilket innebär fler Xbox-spel till Nintendo och PlayStation i framtiden.
Blir det inte VÄLDIGT dyrt med Nintendo ifall du vill uppleva den variation du nämner?
Mario Kart, Mario Odyssey, Zelda, Super Smash, det är väll all variation man kan behöva.
Ja 4% är häften av 8% oavsett vad 100% är. Men 27% är inte hälften av 45%, oavsett höftande och ca värden är nästan 10% en stor skillnad.
Grovt räknat så ska PS5 ha sålt ~65,5miljoner konsoler fram till Nov 2024. Om det motsvarar ~45% av marknaden så skulle Xbox's 27% vara ~39,3 miljoner. D.v.s. and den där höftningen på 9% till att vara dubbelt så stor är att räkna bort nästan 13miljoner enhenter sålda.
Även om du inte tycker att det matematiskt är ett vilt påstående är det en grovt missvisande bild på marknaden som helhet, speciellt då du avrundar 7 ner till 5 på ena sidan 5 upp till 10 på andra. Jag skulle vilja prata med den högstadieläraren du hade om det är en typ av avrundning han lärde er, för då kan man absolut få fram precis vad man vill i sammanhanget.. lite som en "personlig" revisor då.
Avrundandet är ju i bejakning av att jag sade "nästan" bland annat, bara att läsa, det är ju en hip-shot jag har aldrig påstått något annat öht oavsett hur mycket du hakar upp dig på det, men det verkar ju även vara delen du vägrar förstå, att jag spekulerar.
Det handlar inte om regler kring att avrunda upp eller ned och marknads spekulation är inte en del av högstadiet heller.
As of December 2024, the global market share for video game consoles among the leading companies—Sony (PlayStation), Nintendo, and Microsoft (Xbox) is as follows:
Sony (PlayStation): Approximately 45% of the global console market share, encompassing hardware, games, and services.
Nintendo: Around 27% of the global console market share.
Microsoft (Xbox): Approximately 27% of the global console market share.
In terms of unit sales, the latest figures indicate:
Nintendo Switch: Over 146 million units sold worldwide since its release in 2017.
PlayStation 5: Over 65 million units sold since its launch in 2020.
Xbox Series x,s: Approximately 28 million units sold since their release in 2020.
När du själv börjar gapa om sålda enheter.
Din grovräkning är ju off när man jämför dessa, med dina beryktade 10 miljoner till och med. lol
Vad händer om man utför exakt samma grova kalkyl på en siffra avrundat nedåt tro, kan vi motivera att avrunda nedåt ? osv.
Jag säger bara rakt ut att jag hip-shottade nedåt för det kändes rätt, att sony nästan är det dubbla gentemot xbox tycker jag känns som ett rätt så rimligt påstående när man jämför enheter och omsättning. Det är inte speciellt missgivande, du får tycka det om du vill.
Utvecklare använder sig ofta av viss aim assist på konsol för att hjälpa till att göra upplevelsen bättre för spelare.
https://medium.com/@hyang0451/aim-assist-types-6c5993d47a10
Aim assist är det första jag stänger av i inställningarna när jag startar ett nytt spel. Förtar spelupplevelsen helt. Det går alldeles utmärkt att sikta med högerspaken på kontrollen. De få gånger jag kör spel PC så används också kontroll.
Jag gjorde en uträkning att jag har spenderat 7500 kr totalt på PS5(spel och konsol) sen jag köpte det för 2 år sedan.
Då lirat igenom över 7 helt nysläppta spel jag inte ägt innan, visa stora nya releaser.
Med mina utgifter så skulle jag komma upp i 15.000 om cirka 12-15 år. Vad pratar du om?
Så du spelar inte på PC alls då, utan bara på PS5? Skulle inte tro det.
Den som bara spelar pyttelite, eller nöjer sig att nöta några få spel under en generation tjänar kanske på att köpa konsol. Den som bara kör FIFA, COD och Fortnite tjänar på att köpa PS5.
Men om man är en seriös gamer och ska välja mellan att satsa på en gaming PC eller enbart konsol så blir det för de flesta billigare med PC.
Memento Mori
Tror ni verkligen att oavsett hur många konsoler nintendo och playstation säljer att xbox kommer sluta göra konsoler? Det är bara en tävling i spelares huvud.
Även om xbox "bara" säljer 10 miljoner konsoler så är det ändå 10 miljoner gånger 7000kr och kanske nu räknar jag lågt hälften av dom har game pass vilket år 179kr i månaden från cirka 5 miljoner användare.
Synd att du inte kunde berätta det där för Atari och SEGA.
Memento Mori
Så du spelar inte på PC alls då, utan bara på PS5? Skulle inte tro det.
Den som bara spelar pyttelite, eller nöjer sig att nöta några få spel under en generation tjänar kanske på att köpa konsol. Den som bara kör FIFA, COD och Fortnite tjänar på att köpa PS5.
Men om man är en seriös gamer och ska välja mellan att satsa på en gaming PC eller enbart konsol så blir det för de flesta billigare med PC.
Hur blir man en seriös gamer?
Hur blir man en seriös gamer?
Fråga runt här. De flesta på FZ är såna.
Memento Mori
Kinect var inte onödigt trams. Den sålde massor.
Fast gör man ingen vinst per konsol så är 0x 10 miljoner fortfarande 0. Varken Microsoft eller Sony gör vinst per konsol. Konsolerna kostar oerhört mycket att utveckla.
Den enda som tjänar pengar per såld konsol är Nintendo. Med tanke på att det finns oerhört många spel från olika utvecklare så måste Microsoft betala väldigt mycket till alla utvecklare till spelen på gamepass
FInns ju ingen direkt anledning att köpa sig en xbox om man har dator eller playstation
Finns många, skönt med play anywhere om man behöver byta rum för att sambon ska använda stora tv:n, finns många bra xbox arcade live samt 360 spel som inte släpps till pc eller playstation, för att nämna två anledningar.