Den eviga jakten på nästa spel

Robot
Den eviga jakten på nästa spel

Vi köper spel trots sprängfulla backloggar. Och Jonas Vågström ser inget skäl att sluta.

#krönika


Fragtjuv

Jag känner igen mig i det du skriver! Det är en ständig jakt på nästa spel trots att jag har hundratals spel i biblioteket på Steam och Gamepass.

Bra skrivet.


signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Releasehästryttare

Det är snart höstrea på Steam! Håll ut!

Medlem

Kan verkligen relatera.
Typ varenda gång det är en ny dag och jag startar mitt ps5 så blir det alltid en rundvandring i ps-store för att se om det kommit något nytt man är sugen på, något på rea eller något man kan lägga i sin wishlist.
Och då har man ändå redan en tydlig plan att man egentligen bara ska starta upp och spela ett specifikt spel men de planerna kan lätt ändras
Har det däremot inte lika inbyggt i DNA't när jag startar steam, series x eller switch däremot så det är nån grej som är just specifik till ps5 vilket är lite skumt.

Medlem

Igenkänning här också. Det är svårt med internet när köp knappen kan användas när man befinner sig i badrummet. Förr behövde man som du säger ta sig till en butik å andra sidan väldigt smidigt. Gillar att du väver in upplevelser istället för att enbart kalla det spel.

Medlem

Tur man mest spelar xbox360 och ps3. En livstid av bra spel till en billig peng. Då har man råd med att lyxa till det med ständiga inköp av spel.


signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Medlem

Det kan vara lite knarkigt att rota runt i rea-backen, gäller både spel och annat.

Redaktör
Ponny

Som jag har sagt tidigare: utöver mitt intresse för att spela spel har jag upptäckt att jag gillar att köpa spel. Det är mysigt att lägga undan dem för en regnig dag. (Det kommer behöva bli många regniga dagar.)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Lyckats ta mig ur detta tankesätt där man " stressade " igenom spelet för man hade så mycket annat att lira. Blev t.ex så med Red dead redemption 2 när det släpptes, bra spel men skyndade mig igenom det och den långa kampanjen blev mest ett irritationsmoment. Kör igenom det igen för 2:a gången atm fast utan stressen och andra spel i kö och kan säga att jag njuter 10x mer av spelet och försöker göra allt annat än kampanj uppdragen för att inte spelet skall ta slut

Testpilot

Jag är lite tvärtom, spelar nu ett spel från 2018 för att det var en bra rea, som förmodligen legat på önskelistan sedan dess. Jag har en lista på mina backlogg spel och tycker det är roligare och mer motiverat att ta mig an dem. Även om det som sagt finns undantag.

Det är väl ett litet problem med alla dessa "gratisspel" man får från Epic, Prime etc. för de bygger gärna på backloggen.

Gen
Medlem

Känner 100% igen mig i detta. Finns ett flertal spel jag har lust att köpa, installera och testa men jag vet också att jag inte har tid att spela dem. Har som tur var lyckats hålla mig rätt bra den senaste tiden.

Skrivet av abso:

Lyckats ta mig ur detta tankesätt där man " stressade " igenom spelet för man hade så mycket annat att lira. Blev t.ex så med Red dead redemption 2 när det släpptes, bra spel men skyndade mig igenom det och den långa kampanjen blev mest ett irritationsmoment. Kör igenom det igen för 2:a gången atm fast utan stressen och andra spel i kö och kan säga att jag njuter 10x mer av spelet och försöker göra allt annat än kampanj uppdragen för att inte spelet skall ta slut

Jag försöker ta mig dit du är just nu. De två senaste åren har jag stressat igenom spel bara för att hinna klart innan nästa spel släpps. För ett kort tag sedan installerade jag om ett gäng spel bara för att testa dem på min nya monitor och upptäckte då att jag blev sugen på att spela om flera av dessa spel då jag mindes hur roliga de var. Gäller bara att inte läsa för mycket om nya spel Eller helt enkelt hålla distans till det så frestelsen inte återkommer.

Medlem

Samma som med brädspel och warhammergubbar

Medlem

Fortsätter också att köpa spel trots att backloggen är alldeles för stor. Köper dock oändligt sällan ett spel för fullpris. Då ska det vara något alldeles extra man väntat på.

Letar hellre dom där små guldklimparna man kanske har missat eller om något spel på önskelistan får en rejäl rea.

Och brukar jämföra med bio där en biljett ligger på 150-200kr.

Köper jag ett spel för hundralappen och får ut minst 2 timmar nöje/underhållning så har jag gjort ett bra köp

Medlem

Tidigare köpte jag en massa spel på reor men har slutat då jag inser att jag stressar mig igenom spelen för att kunna påbörja nästa. Överlag tror jag det mesta handlar om att jag är exalterad över alla spel jag vill spela, men i slutändan blir upplevelsen inte så bra.

Idag har jag en budget varje månad på spel och jag roterar mellan 2-3 nya spel tills de är klara. Sedan går jag in på steam eller Instant Gaming (kan varmt rekommendera) för att hitta något nytt.

Medlem

Jag är nöjd med de hundratals spelen jag har. Ska mycket till för mig att köpa fler.

Medlem

Känner igen mig, köper alldeles för många spel som aldrig hinner spelas. Ibland kan jag sitta i en timme och kolla på den oändliga listan med spel och leta efter något att spela.
Lite som när man i en evighet sitter framför någon streamingtjänst med tusentals filmer/serier och letar efter något att kolla på, och ändå inte hittar något.


signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00 | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Gnällkuk

Det är väl lite av ett missbrukarbeteende (som jag själv är skyldig till). Man jagar kicken av att bli frälst i ett nytt spel och uppleva samma rus man hade som tonåring när man hittade ett nytt favoritspel.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör
Skrivet av trickeh2k:

Det är väl lite av ett missbrukarbeteende (som jag själv är skyldig till). Man jagar kicken av att bli frälst i ett nytt spel och uppleva samma rus man hade som tonåring när man hittade ett nytt favoritspel.

Dels det, dels är det väl känslan av att ha gjort ett klipp när man hittar nåt till nedsatt pris. Branschen är väldigt skicklig på att fånga vår FOMO.


signatur
Medlem

Jag köper bara spel... jag spelar aldrig spel


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Kruxarn:

Känner igen mig, köper alldeles för många spel som aldrig hinner spelas. Ibland kan jag sitta i en timme och kolla på den oändliga listan med spel och leta efter något att spela.
Lite som när man i en evighet sitter framför någon streamingtjänst med tusentals filmer/serier och letar efter något att kolla på, och ändå inte hittar något.

This! Detta är ett aber jag själv konstant brottas med. Vad ska man se? Vad ska man spela? Hjärnan blir helt rökt av för stora valmöjligheter. Just därför ska jag avsluta min enda streamingtjänst. Kassarna med ps3 och Xbox 360 spel har jag ju redan så där handrar det mer om att disciplinera sig länge nog till ett spel för att fastna och fortsätta spela det. Men nu har jag dessutom blivit så gammal att jag börjat se om bra filmer och spela om bra spel som jag inte spelat eller sett på typ +10 år. Det gör saker lite lättare, då man oftast tycker de är bra nu med.


signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Gnällkuk
Skrivet av Tomas Helenius:

Dels det, dels är det väl känslan av att ha gjort ett klipp när man hittar nåt till nedsatt pris. Branschen är väldigt skicklig på att fånga vår FOMO.

Oh ja. Supernedsatt pris på ett spel man tänkt att "det där måste jag spela!". Så köper man det och installerar det inte ens och sneglar bara förbi det sen. Det blir lite av ett hinder också om man vet att det är ett mustigt spel, för det känns som att det är en så stor investering i tid och fokus som ska till.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Nu är jag så pass gammal att jag glömmer bort handlingen i äldre spel så det är ju ett ypperligt tillfälle att spela om goa gamla spel. Startade upp dragon quest 11 häromdagen 👍

Medlem

Jag har tagit ett steg tillbaka och tittar bakåt. Har just spelat igenom Doom för första gången i livet och har askul med Heretic, ska köra de här 90-talsFPS:en i kronologisk ordning då det aldrig blev av som liten pajk.

Medlem

Nuförtiden så köper jag bara spel om jag tänker spela dem direkt annars blir det oköpt. Då man har över 1000 spel i steam och 70% är spel som man har starta 1 gång eller 2 och då man ska bestämma va ska spel så får man AP.

1
Skriv svar