GSC medger att Stalker 2 har problem, men jobbar på saken
* De tidigare spelen i serien var väldigt trasiga vid release.
* Du kan invänta reviews för att se om spelet är värt din tid innan du köper det.
Det är faktiskt inte så svårt.
Fast då måste nån resencera spelet med exakt samma hårdvara som han har.
Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB
Om ni upplever att ni har svårt att gå rakt så beror det inte på er handkontroll.
GSC är medvetna om problemet och jobbar på en fix.
https://www.reddit.com/r/stalker/comments/1gvt9pe/i_have_litt...
Spelet är helt ospelbart för mig tills dom fixar detta, spelar på Series X med en Elite Controller 2.
Kan inte låta bli att undra hur det ens är möjligt att släppa spelet med detta problemet, har ingen provat att spela färdiga koden med olika handkontroller?
Glad att det inte bara är jag... Det är skit jobbigt!
* De tidigare spelen i serien var väldigt trasiga vid release.
* Du kan invänta reviews för att se om spelet är värt din tid innan du köper det.
Det är faktiskt inte så svårt.
Jag förväntade mig buggar vid release eftersom jag mycket väl känner till seriens historia.
Men inga förhandstittar eller recensioner som jag läste/såg, innan jag köpte spelet, nämnde att där kan vara problem med att gå rakt fram om man spelar med handkontroll.
Så jo, det var faktiskt jävligt svårt att veta att just denna spelförstörande bugg skulle finnas där vid release.
När jag läste om det för några dagar sedan så skulle ryska myndigheter utreda om det skulle förbjudas om det uppmuntrade till terrorism och liknande. Min tolkning var att det inte var förbjudet direkt.
Jag kan ha fel dock. Men som med så mycket annat är det nog inga konstigheter att lösa med VPN och liknande.
Efter 1h kan jag i varje fall konstatera att jag inte känner mig vidare "terroristig" av mig. Det kanske kommer längre in i spelet?
Den enda terroristen i sammanhanget är Vladde Puttin som ingått ett helt meningslöst krig mot Ukraina. Rysk propaganda är bara trams och inte värt annat än en plats i soptunnan.
Nu åter till att njuta av Stalker 2
Jag förväntade mig buggar vid release eftersom jag mycket väl känner till seriens historia.
Men inga förhandstittar eller recensioner som jag läste/såg, innan jag köpte spelet, nämnde att där kan vara problem med att gå rakt fram om man spelar med handkontroll.
Så jo, det var faktiskt jävligt svårt att veta att just denna spelförstörande bugg skulle finnas där vid release.
Jag förstår att du inte såg dem, det är ju det som är hela poängen; vänta nästa gång! Om du nu tycker det är så jobbigt med buggar. Att du inte kunde veta att just den här specifika spelförstörande buggen fanns där kunde du ju räknat ut med bakdelen när du såg alla reviews på hur heltrasigt spelet är. Du vill ju bara undvika all form av ansvar.
Nu får du snällt vänta, det kommer vara ett skitbra spel om några månader!
Följande buggar har jag upptäckt (och rapporterat).
Ibland när man är i byn Zalissya så droppar FPS stenhårt. Ibland inte.
När man dödat banditerna som hotar Zhorik så låses kameravyn på honom. Det går inte att kolla runt. När man pratar med honom så vänds man bort från honom. När dialogen är över blir allt som vanligt igen och funkar.
Har även sett AI karaktärer moonwalka på en punkt för att de fastnar mot något objekt i terrängen.
Buggar som dessa kommer säkert att fixas längs vägen.
Tills dess... OMG vilken spelvärld Stalker 2 bjuder på
Följande buggar har jag upptäckt (och rapporterat).
Ibland när man är i byn Zalissya så droppar FPS stenhårt. Ibland inte.
När man dödat banditerna som hotar Zhorik så låses kameravyn på honom. Det går inte att kolla runt. När man pratar med honom så vänds man bort från honom. När dialogen är över blir allt som vanligt igen och funkar.
Har även sett AI karaktärer moonwalka på en punkt för att de fastnar mot något objekt i terrängen.
Buggar som dessa kommer säkert att fixas längs vägen.
Tills dess... OMG vilken spelvärld Stalker 2 bjuder på
var samma upplevelse för mig, RTX2080 och i7-9700 runt 65-70 fps i starten, första byn fick fps att droppa till 25. och värsta var att det inte återhämtade sig efter det, vart tvungen att starta om. Känns som första kontakten med byn spawnade massor med npcs som nu är kvarvarande i minnet och manageras av CPUn eller nått oavsett hur långt jag reser ifrån byn.
Jag förstår att du inte såg dem, det är ju det som är hela poängen; vänta nästa gång! Om du nu tycker det är så jobbigt med buggar. Att du inte kunde veta att just den här specifika spelförstörande buggen fanns där kunde du ju räknat ut med bakdelen när du såg alla reviews på hur heltrasigt spelet är. Du vill ju bara undvika all form av ansvar.
Nu får du snällt vänta, det kommer vara ett skitbra spel om några månader!
Rätt uppenbart att du är lite trög, men jag försöker igen...
Varför ska jag vänta?
Jag förstod att det kommer vara buggar, accepterar det, men hur, menar du exakt, ska jag kunna räkna ut med bakdelen att just detta problemet med att du inte kan gå rakt om du spelar med handkontroll ska finnas vid release?
Eftersom du inte är den skarpaste kniven i lådan, förtydligar jag det så även du kan förstå, jag förstod att spelet är fullt av buggar... inga problem för mig, men att inte kunna gå rakt i spelet, HUR ska jag kunna veta det?
Om det är så uppenbart att man kan förvänta sig just det problemet, kom med källor?
var samma upplevelse för mig, RTX2080 och i7-9700 runt 65-70 fps i starten, första byn fick fps att droppa till 25. och värsta var att det inte återhämtade sig efter det, vart tvungen att starta om. Känns som första kontakten med byn spawnade massor med npcs som nu är kvarvarande i minnet och manageras av CPUn eller nått oavsett hur långt jag reser ifrån byn.
Kör RTX 3070 ti 8gb OC på en i5 13 gen cpu. 64 gb ram.
Jag hoppade ut till huvudmenyn eller stängde av spelet helt. Sedan laddade in igen. Helt random funkade det då smärtfritt.
Mmm de verkar som något spawnar in eller nåt annat jävelskap.