Släpp sargen och skippa skivläsaren

Medlem
Skrivet av GustavA:

FC25 är 170kr dyrare digitalt. Andra nya spel på PS5 som Silent hill 2 och astro-bot är 120kr dyrare. Det brukar också ligga 50-70kr frakt på skivor också så skillnaden blir inte jättestor.
För de pengarna så slipper du oväsen och du har en säkrare kopia av spelet. Skivan ska dessutom transporteras till din dörr från 3 olika fabriker i Asien.

Ingenting stämde här. Grattis!
Skivan behöver inte alls transporteras från Asien! Ett spel som är producerat Japan kan idag, tryckas upp här o Sverige om man så vill! Det enda man behöver göra är att skicka iväg filerna från företaget i Japan till företaget i Sverige som skall trycka upp skivan!
Tror du på allvar att Sony, EA, Nintendo, Microsoft, Naughty Dog, Sony, Capcom, Konami, Blizzard, Ubisoft etc trycker upp sina egna spel eller?

Säkrare kopia av spelet när det digitalt? Sure. Vad gör du när dom stänger ner spelets servrar? Du kan fortfarande spela det offline, om du har skivan fysiskt!

Jag kan än idag inte spela Fight Knight på min PS4 eller på PS5 för jag köpte det digitalt på PS3.
Hade det varit via Xbox 360 så hade jag kunnat spelat det idag på Microsofts nyaste konsol! Jävlar i mig vilken säkerhet hörru!

Sony har gått och blivit det Nintendo var på 90-talets början! Giriga och arroganta!
Har ni redan glömt bort cross-play kontroversen för några år sedan?! Så jävla bakvända är dom!

Medlem

Sony släpper en självkörande bil i framtiden!
Den kommer att komma i två utgåvor:
Den vanliga bilen kommer ha ratt, för att man själv skall kunna styra den!
Pro modellen kommer inte har ratt: Släpp sargen, kom in i matchen! Välkommen till "framtiden"

Medlem

Frågan är om krönikören på riktigt tycker det är en bra ide att Sony kan sätta vilka priser de vill och slå ut känslan av att ge barn ett spel som present osv.
Känns mer som att det skriva för att skapa en debatt.
Jag tycker dock man genuint skall tro på något man promotar. Annars är det ju rent hyckerli.

signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Hade vart intressant med ett test av hur många ps4/ps5 spel som faktiskt fungerar rakt av med en skiva. (Dvs utan internetanslutning för digital autentisering, obligatoriska uppdateringar etc) personligen skulle jag gissa att det är förvinnande få.

Väldigt många spel funkar direkt från skiva på ps4 och ps5. https://www.doesitplay.org/ för statistik. Det är xbox-spel som kräver autentiseringen har jag för mig.

Skrivet av AblacK:

Bra för miljön också. Enbart digitalt är framtiden. Samlare får börja med frimärken istället.

För alla vet att servrar drivs av fairy dust och regnbågar.

Skrivet av Rhymst:

Måste ju ändå ladda ner spelet digitalt

Stämmer inte på ps4, ps5 och switch. Se https://www.doesitplay.org/ för statistik.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Va bra. Nu var priserna tagna från Prisjakt och frakten från mitt huvud. Trodde inte att fri frakt var något som existerade längre på så låga belopp.

Även webhallen har fri frakt om man har handlat där en del. Amazon har fri frakt om man har Amazon Prime, den tjänsten kostar nästan som frakten på en beställning.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Drömde jag det eller var det inte en undersökning här på FZ gällande hur mycket spel man köper digitalt kontra fysiskt? Hursom så skulle väl jag tro att andelen som köper fysiskt är betydligt högre här än hos gemene gamer där ute. Jag var själv en person som bara köpte fysiskt, inte för att sälja vidare utan för att jag gillade att ha det, jag var en samlare. Iom denna generationen har det svängt helt, nu kan jag sikte minnas senaste spelet jag köpte fysiskt. Ser ingen större poäng i det helt enkelt.

Sen så ser jag inte heller något problem med att diskspelaren sälja separat. Tycker det varit värre om alla som inte är intresserade av fysisk media var tvungna att köpa en dyrare maskin med skivspelare. Att ha det som option är väl finemang? Sen kan man ju tycka att det är dyrt förstås men principiellt, att ha den som en option är helt rätt väg att gå imo.

Sen är det såklart ett problem med priserna i tillverkarnas egna onlinebutiker. Lite konkurrens där hade varit bra, men för att det möjligtvis ska kunna hända så antar jag att Sony, ms och Nintendo ändå måste få en bit av kakan även om det skulle säljas på tex stram. Annars finns det väl ingen som helst chans för dem tillåta det. Å andra sidan är det väl utgivarna som sätter priserna på sina titlar i butikerna och inte konsoltillverkarna. Så vill de sätta billigare utgångspris eller ha en rea så är väl det upp till dem?

^ This

Håller helt med att statistik av köpta spel på spelmarknaden inte representerar en lägre andel av dedikerade gamers. Att ha en marknad som inte är bunden av den digitala känns spontant också som något som borde ge "balans" på marknaden i helhet. Likt marknaden för vinylskivor så kanske det inte fyller ett syfte för den breda massan, men den fyller definitivt en funktion av att exempelvis ha ett emotionellt-, tekniskt-, samlarvärde osv osv.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag köper utslutande spel på PC digitalt sedan minst 10 år tillbaka. Det fungerar fint och det är skönt att inte behöva åka till en butik och köpa fysiskt, eller beställa och hoppas att posten levererar det i tid.

Som andra påpekat fungerar det bättre på PC än konsol då man har flera ställen att köpa ifrån så det finns konkurrens mellan de olika butikerna. Till en konsol där man är låst till att spela till tillverkarens priser så skulle jag aldrig vilja enbart köra digitalt. Då kan jag inte köpa eller sälja spel som jag gjort till konsol hittils, eller hitta saker billigt i butik. Priserna är också otroligt mycket högre.

Som det ser ut nu skulle jag inte vilja köpa en konsol utan skivläsare.

Skillnaden är också att PC spel har aldrig haft något andrahandsvärde, konsolspel har väldigt högt andrahandsvärde, speciellt Nintendo

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Alla dessa fossiler som envisas med att köpa skiva! Kul att samla plast fodral? Måste ju ändå ladda ner spelet digitalt och trots att det är installerat måste skivan sitta i för att kunna spela. Idioti. Digitalt ska det vara. Men ska erkänna att jag ibland fortfarande köper skiva... Men det brukar alltid sluta med att jag köper det digitalt också då jag inte pallar att byta skiva när jag byter spel. Det ska vara bekvämt att spela 😁

Att köpa spel på skiva är ”idioti” men du erkänner själv att du ibland gör det och köper samma spel en gång till digitalt för att du inte orkar byta skiva? Tack för dagens garv

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Ingenting stämde här. Grattis!
Skivan behöver inte alls transporteras från Asien! Ett spel som är producerat Japan kan idag, tryckas upp här o Sverige om man så vill! Det enda man behöver göra är att skicka iväg filerna från företaget i Japan till företaget i Sverige som skall trycka upp skivan!
Tror du på allvar att Sony, EA, Nintendo, Microsoft, Naughty Dog, Sony, Capcom, Konami, Blizzard, Ubisoft etc trycker upp sina egna spel eller?

Säkrare kopia av spelet när det digitalt? Sure. Vad gör du när dom stänger ner spelets servrar? Du kan fortfarande spela det offline, om du har skivan fysiskt!

Jag kan än idag inte spela Fight Knight på min PS4 eller på PS5 för jag köpte det digitalt på PS3.
Hade det varit via Xbox 360 så hade jag kunnat spelat det idag på Microsofts nyaste konsol! Jävlar i mig vilken säkerhet hörru!

Sony har gått och blivit det Nintendo var på 90-talets början! Giriga och arroganta!
Har ni redan glömt bort cross-play kontroversen för några år sedan?! Så jävla bakvända är dom!

Förlåt

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Alla dessa fossiler som envisas med att köpa skiva! Kul att samla plast fodral? Måste ju ändå ladda ner spelet digitalt och trots att det är installerat måste skivan sitta i för att kunna spela. Idioti. Digitalt ska det vara. Men ska erkänna att jag ibland fortfarande köper skiva... Men det brukar alltid sluta med att jag köper det digitalt också då jag inte pallar att byta skiva när jag byter spel. Det ska vara bekvämt att spela 😁

De flesta spel på PS5 kräver ingen nerladdning, och 98% av switch spelen kräver ingen nerladdning.
Är det kul att slösa pengar och sedan inte ha någon möjlighet att sälja spelen?

Är man ekonomiskt smart köper man spel på skiva

Medlem

Många önskar nog att Microsoft tex, skapade en köp och sälj app av beg spel till konsolerna där man kan lägga upp de spel man vill sälja. Skulle säkert gå att konfirmera med bankid när man kommit överens via en chattfunktion. Skulle vara guld värt. Men jag fattar att det skulle vara svårt att få till på ett bra sätt

Dels skulle nog alltför många stödja varandra istället för Microsoft store. Microsoft skulle nog behöva ta en avgift vid varje beghandel eller nåt. Vilket inte skulle ge tillräckligt till de utgivare som skulle bli utan försäljning också.

Mja. Det känns svårt det där. Communityn skulle säkert skapas på reddit och dylikt där man går ihop och säljer till varandra vartefter för en krona. Spelen köps en gång sedan passas de runt vartefter i princip gratis. Ja. Vet inte riktigt hur det skulle kunna gå till. Utvecklarna skulle nog inte vara glada i det. Det knorrades ju redan i alla tider om de fysiska beg butikerna men i det nya digitala, med alla enorma online communitys, skulle det nog faktiskt bli kaos.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Enda CD läsaren som låter speciellt mycket är Dreamcast

Minns att jag köpte hdd till 360 för skivläsaren lät så mycket. Även wiius skivläsare är det ett jäkla oljud på. Har väl blivit känsligare för skivljud med tiden också då det spelas mycket på pc/switch eller ps4 där skivan bara läses in i början och sen blir den tyst efter kanske 10 minuter.

Medlem
Skrivet av memorycard:

Många önskar nog att Microsoft tex, skapade en köp och sälj app av beg spel till konsolerna där man kan lägga upp de spel man vill sälja. Skulle säkert gå att konfirmera med bankid när man kommit överens via en chattfunktion. Skulle vara guld värt. Men jag fattar att det skulle vara svårt att få till på ett bra sätt

Dels skulle nog alltför många stödja varandra istället för Microsoft store. Microsoft skulle nog behöva ta en avgift vid varje beghandel eller nåt. Vilket inte skulle ge tillräckligt till de utgivare som skulle bli utan försäljning också.

Mja. Det känns svårt det där. Communityn skulle säkert skapas på reddit och dylikt där man går ihop och säljer till varandra vartefter för en krona. Spelen köps en gång sedan passas de runt vartefter i princip gratis. Ja. Vet inte riktigt hur det skulle kunna gå till. Utvecklarna skulle nog inte vara glada i det. Det knorrades ju redan i alla tider om de fysiska beg butikerna men i det nya digitala, med alla enorma online communitys, skulle det nog faktiskt bli kaos.

Svårt att säga hur handeln bör gå till. Jag tänker att man behöver hantera licensen i olika steg:
1. Ägaren tar bort spelet (licensnyckeln) från sitt konto och erhåller sin frisläppta licensnyckel.
2. Ägaren/säljaren annonserar spelet till valfritt pris och hittar en köpare.
3a. Säljaren startar en försäljningstransaktion med överenskommet spel, pris, betalningsmetod och köpare.
3b. Köparen accepterar spel, pris, betalningsmetod och leveransadress för licensnyckel.
3c. Licensnyckeln verifieras. Om verifieringen godkänns så genomförs transaktionen och licensnyckel byts ut direkt, betalning genomförs och ny licensnyckel levereras till ny ägare. Den gamla nyckeln inaktiveras. Om verifieringen misslyckas avbryts transaktionen. Nåt sånt.

Medlem
Skrivet av Devan:

Lugna ner er lite nu!

OM nu PS6 blir digital only så kommer EU GARANTERAT se till att tvinga Sony att öppna upp sin digitala butik för fler aktörer så priserna blir lägre!

EUs kvarnar maler inte precis snabbt. De är dessutom känsliga för det där gruset i maskineriet som kallas Lobbying

Medlem
Skrivet av asdfg:

Minns att jag köpte hdd till 360 för skivläsaren lät så mycket. Även wiius skivläsare är det ett jäkla oljud på. Har väl blivit känsligare för skivljud med tiden också då det spelas mycket på pc/switch eller ps4 där skivan bara läses in i början och sen blir den tyst efter kanske 10 minuter.

Första Xbox modellen? För där lät som en jetmotor i fläktarna

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Första Xbox modellen? För där lät som en jetmotor i fläktarna

Ah den utan hdmi, köpte en 120gb hdd som kostade som 1/3 av konsolen och då blev den tyst som en mus.
Kunde installera spelen så den inte behövde läsa konstant när man spelade.

Har något minne av att det var ett läsarlotteri också. Hade man tur fick man en 360 med tystare läsare, det fanns Hitachi och sen någon mer supplier iirc.

Medlem

Håller inte med alls, mest önsketänkande. Marknaden bekommer mig inte, ingenting förtar fördelen med att kunna köpa begagnade spel och/eller låna mellan vänner. Digitala köp tar emot varenda gång.

Som någon röt ovanför, att skjuta sig själv i foten. Eller att kissa på sig, det är bara varmt en liten stund, sedan blir det mest jobbigt.

Avstängd

Det hade varit förståeligt att inte skicka med skivläsare som standard om man kunde köpa spel av andra digitala butiker. Annars är det en dålig deal.

Man måste köpa till ett tillbehör bara för att den ska kunna stå, som den är både tekniskt och estetiskt designad för, vilket är helt otroligt.

PS5 Pro har inget konkurrerande som motsvarar och kommer väl inte få det på ett bra tag. Därför kan de göra såhär.

Kasst är det och jag skulle vara förbannad som PS-konsument.

Medlem

Den dagen spelindustrin blir 100% digital ör den dagen jag slutar spela moderna spel.

signatur

God is dead

Medlem
Skrivet av GustavA:

FC25 är 170kr dyrare digitalt. Andra nya spel på PS5 som Silent hill 2 och astro-bot är 120kr dyrare. Det brukar också ligga 50-70kr frakt på skivor också så skillnaden blir inte jättestor.
För de pengarna så slipper du oväsen och du har en säkrare kopia av spelet. Skivan ska dessutom transporteras till din dörr från 3 olika fabriker i Asien.

FC25 Standard edition på PS Store kostar 899kr.
FC25 på Elgiganten första veckan kostade 599kr och spel på Elgiganten och Power har alltid release-erbjudande. Går eller åker man till affären slipper man frakt!
Att lägga miljöskulden på kunden är ju bara skrattretande. Det är ju återförsäljaren och myndigheter som får skärpa till sig och uppmuntra med billigare priser digitalt.

Medlem
Skrivet av Deekar:

FC25 Standard edition på PS Store kostar 899kr.
FC25 på Elgiganten första veckan kostade 599kr och spel på Elgiganten och Power har alltid release-erbjudande. Går eller åker man till affären slipper man frakt!
Att lägga miljöskulden på kunden är ju bara skrattretande. Det är ju återförsäljaren och myndigheter som får skärpa till sig och uppmuntra med billigare priser digitalt.

Och nästa vecka kostar det 599 ps store. Att jämföra reor och andra erbjudanden är kanske inte så relevant. Det blir helt omöjligt att jämföra priser på det sättet.
Det var inte meningen att skuldbelägga någon men de som leder världen verkar ju inte bry sig det minsta och jag vill iallafall att mina barn och barnbarn ska få något bättre än den här sophögen till planet vi bor på.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Och nästa vecka kostar det 599 ps store. Att jämföra reor och andra erbjudanden är kanske inte så relevant. Det blir helt omöjligt att jämföra priser på det sättet.
Det var inte meningen att skuldbelägga någon men de som leder världen verkar ju inte bry sig det minsta och jag vill iallafall att mina barn och barnbarn ska få något bättre än den här sophögen till planet vi bor på.

Fast det håller jag absolut inte med om. Jag tycker det är högst relevant vad spelet kostar vid release då jag oftast (och många andra) köper spel vid release. Och nej, FC25 kostar inte 599kr på ps store om en vecka;p Elgiganten och Power är till 90% alltid billigast.

Medlem

Det där med skivläsare handlar nog mer om att slippa betala 200 kr mer för spelen samt kunna köra sina tidigare spel som står i hyllan.

Medlem

Utan fysisk media behövs inga fysiska spelbutiker. Det vore tråkigt.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Jag reagerade innan Dead space remaken på folk som kände att de saknar Dead Space.
Men alla delar 1-2-3 finns ju där att spela på Xbox gamepass. Jaha, de är playstation spelare, låst till ps3.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av oggeman:

Svårt att säga hur handeln bör gå till. Jag tänker att man behöver hantera licensen i olika steg:
1. Ägaren tar bort spelet (licensnyckeln) från sitt konto och erhåller sin frisläppta licensnyckel.
2. Ägaren/säljaren annonserar spelet till valfritt pris och hittar en köpare.
3a. Säljaren startar en försäljningstransaktion med överenskommet spel, pris, betalningsmetod och köpare.
3b. Köparen accepterar spel, pris, betalningsmetod och leveransadress för licensnyckel.
3c. Licensnyckeln verifieras. Om verifieringen godkänns så genomförs transaktionen och licensnyckel byts ut direkt, betalning genomförs och ny licensnyckel levereras till ny ägare. Den gamla nyckeln inaktiveras. Om verifieringen misslyckas avbryts transaktionen. Nåt sånt.

Låter som en bra ide. Tyvärr så blir det svårt att genomföra. Det skulle tvinga Sony och MS att erbjuda något extra vid köp av nya nycklar. Varför skulle någon annars välja ett nytt spel för vad jag förmodar ett högre pris?

Medlem
Skrivet av GustavA:

Låter som en bra ide. Tyvärr så blir det svårt att genomföra. Det skulle tvinga Sony och MS att erbjuda något extra vid köp av nya nycklar. Varför skulle någon annars välja ett nytt spel för vad jag förmodar ett högre pris?

Min poäng är att digitalt ägande bör likställas med fysiskt ägande för konsument.
Ett begagnat digitalt eller fysiskt spel har en äganderätt av konsument som måste kunna byta ägare.
Tanken kring licensnyckel är en (1) idé. Tjänsten eller funktionen att verifiera nycklar och skapa ny kräver nyutveckling och investering från spelföretagen. Därav måste troligtvis EU ställa lagkrav på spelföretag, annars händer inget.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Enda CD läsaren som låter speciellt mycket är Dreamcast

Ägde aldrig en Dreamcast men har alltid tyckt att den varit smått erotisk och sneglade åt den ofta i min lokala spelbutik som knodd ^^.

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Sony släpper en självkörande bil i framtiden!
Den kommer att komma i två utgåvor:
Den vanliga bilen kommer ha ratt, för att man själv skall kunna styra den!
Pro modellen kommer inte har ratt: Släpp sargen, kom in i matchen! Välkommen till "framtiden"

Att PRO modellen av en bil är självkörande och den vanliga modellen enbart har ratt låter ju ganska rimligt. Det konstiga skulle ju vara om det var tvärtom, den vanliga bilden var självkörande men ändå billigare än PRO modellen som bara har rätt.

Skrivet av Knalle:

Att köpa spel på skiva är ”idioti” men du erkänner själv att du ibland gör det och köper samma spel en gång till digitalt för att du inte orkar byta skiva? Tack för dagens garv

Jag sa aldrig att jag inte är delaktig i denna idioti 😎 Det är fortfarande kul att köpa på skiva ibland men ja idiotiskt är det. Fördelen med skiva är väl att du kan hitta PS2 spel och dylikt som inte går att hitta digitalt. Där vinner skiva 1 poäng från mig.

Skrivet av Siegfried:

De flesta spel på PS5 kräver ingen nerladdning, och 98% av switch spelen kräver ingen nerladdning.
Är det kul att slösa pengar och sedan inte ha någon möjlighet att sälja spelen?

Är man ekonomiskt smart köper man spel på skiva

Gjorde misstaget att sälja precis allt runt 2011 när jag slutade med gaming och ångrar mig bittert idag så nu håller jag i mina spel. Upplever att dom digitala reorna avlöser varandra var ju typ julafton att glida in på på Playstation Store och Xbox Store när jag började med gaming igen. Upplever inte alls att det är lika frekvent rea på fysiska spel.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Att PRO modellen av en bil är självkörande och den vanliga modellen enbart har ratt låter ju ganska rimligt. Det konstiga skulle ju vara om det var tvärtom, den vanliga bilden var självkörande men ändå billigare än PRO modellen som bara har rätt.

Jag sa aldrig att jag inte är delaktig i denna idioti 😎 Det är fortfarande kul att köpa på skiva ibland men ja idiotiskt är det. Fördelen med skiva är väl att du kan hitta PS2 spel och dylikt som inte går att hitta digitalt. Där vinner skiva 1 poäng från mig.

Gjorde misstaget att sälja precis allt runt 2011 när jag slutade med gaming och ångrar mig bittert idag så nu håller jag i mina spel. Upplever att dom digitala reorna avlöser varandra var ju typ julafton att glida in på på Playstation Store och Xbox Store när jag började med gaming igen. Upplever inte alls att det är lika frekvent rea på fysiska spel.

Kolla prisjakt så är det mycket bättre reor på nyare spel. Spel som är mindre än 2 år gamla har oftast pissrea digitalt, samtidigt som 2 år gamla spel sälja för en hundring på skiva. Och när den digitala rean är slut vill de ha 800kr igen. Den digitala rean som är 85% är lastgamla spel, eller indies.

Skriv svar