Snabbkollen – Hur reagerar du på PS5 Pro-prislappen?
Köper folk i Sverige skrivor? Vi har ju bra internetz så att ladda hem är ju simpelt. Och Det är väl inte många som spelar 10 spel på 100GB styck samtidigt?
Och varför köpa något för 9k om man har näven knuten i fickan?
Andrahandsvärdet på digitala spel är 0 så visst finns det många som vill ha skivspelare. För 9k får du varken skivspelare eller ett vertikalt ställ och konsolen i sig är endast en uppgradering prestandamässigt och har inget unikt. De skippade helt och hållet optisk utgång på PS5 även ifall många skulle ha nytta av det. Jag tvivlar på att den porten finns på pro:n.
Möjligheten att köpa och sälja begagnade digitala spel skulle finnas då skivspelare mer och mer kommer att försvinna. Men vilken idiot som helst skulle väl förstå att det är hela poängen att begränsa möjligheten att köpa begagnat. Miljömässigt hade det varit en bra idé att sänka kostnaderna på digitala spel alternativt en begagnatmarknad. Jämför man t.ex spelbutiken med PS store så är spelbutiken alltid billigare.
Men vem bryr sig om miljön när man kan tjäna mera på att helt strunta i den...
För dyr. Hade gissat på 7995 kr, så de skulle få fler sålda + kanske tjäna mer av pengarna på själva spelen.
Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM
Fast det var väl "bara" i Japan och för att deras ekonomi går knackigt?
Ja, det har du nog rätt i Det var väl åtminstone det enda som var bekräftat då. Oavsett så tror jag inte enbart det var för att ekonomin går knackigt.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Ja, det har du nog rätt i Det var väl åtminstone det enda som var bekräftat då. Oavsett så tror jag inte enbart det var för att ekonomin går knackigt.
Har fler områden blivit bekäftade efter det? Inte vad jag hört i alla fall. Det tror jag, hade det varit för att få Pro-priset att kännas lindrigare hade det varit internationellt prishöjning direkt och inte bara på hemmaplan.
Har fler områden blivit bekäftade efter det? Inte vad jag hört i alla fall. Det tror jag, hade det varit för att få Pro-priset att kännas lindrigare hade det varit internationellt prishöjning direkt och inte bara på hemmaplan.
Du får ju inte glömma att de behöver hämta tillbaka ett par kronor efter Concord också...
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Du får ju inte glömma att de behöver hämta tillbaka ett par kronor efter Concord också...
Hade det varit anledningen hade höjningen antagligen varit mer internationell också, och spelfloppar leder sällan till aldrig till att pris på hårdvara och tillbehör höjs. Så det tror jag inte alls är anledningen. Utan mer inflation och dålig yen. Detta hade hänt även om Concord hade sålt otroligt och haft jättebra med spelare fortfarande (eller alls kanske jag ska säga).
Betalade 3990 kr för mitt PS4 Pro bara någon månad efter release, och då var det bundlat med ett spel, och den hade bluray-spelare. 9000 kr är ett skämt hur man än ser på det.
Jag köpte godis när jag var yngre, det kostade runt 5kr kg. Idag kostar det en bra bit över 10kr kg vilket är ett skämt hur man än ser på det.
Ännu en dag i paradiset.
Jag köpte godis när jag var yngre, det kostade runt 5kr kg. Idag kostar det en bra bit över 10kr kg vilket är ett skämt hur man än ser på det.
Per kilo? Var tusan handlar du ditt godis?
00:00:02:42
Per kilo? Var tusan handlar du ditt godis?
Haha, fel av mig. Menade hekto. 😇
Ännu en dag i paradiset.
Antar att du menar hg? Men om jag utgår från att du syftar på 90-talet så är detta en rimlig prisutveckling. Inflationsmässigt så motsvarar 3990 kr år 2016 drygt 5300 kr idag, inte 9000+ kr. PS4 Pro var dubbelt så kraftfull som PS4, medan PS5 Pro bara verkar vara 45% snabbare. Vill du bidra till denna negativa utveckling så be my guest, men jag tänker då inte göra det.
Antar att du menar hg? Men om jag utgår från att du syftar på 90-talet så är detta en rimlig prisutveckling. Inflationsmässigt så motsvarar 3990 kr år 2016 drygt 5300 kr idag, inte 9000+ kr. PS4 Pro var dubbelt så kraftfull som PS4, medan PS5 Pro bara verkar vara 45% snabbare. Vill du bidra till denna negativa utveckling så be my guest, men jag tänker då inte göra det.
Ja, jag menar hekto.
Jag vill inte bidra till en negativ utveckling, men att jämföra så som du (med flera) gör är felaktigt. Tider och teknik förändras.
Rätta mig om jag tolkar fel:
Du utgår från att då PS4 Pro kostade en viss summa och hade x antal ökning i prestanda så måste alla framtida Pro-varianter följa det mönstret? Skitsamma vad komponenter kostar, hur arbetsmarknaden ser ut, tillgång/efterfrågan, osv?
Ännu en dag i paradiset.
Jag tror jag nämnt det förr, men jag är personligen emot hela "Pro" konceptet. Är övertygad om att PS5:an i sitt orginalutförande klarar av att skapa fantastiska spelupplevelser som ser fantastiskt bra ut om man bara kodar sina spel rätt.
Nu är jag förvisso inte spelutvecklare, men jobbar en del i olika 3D program som arkitekt och det är förvånande hur ofta folk slarvar när de bygger sina modeller och miljöer. Ofta kan man gå in och ta bort skitmånga "trigs" (trianglar) i en modell genom att använda bumpmaps bättre osv.
Men vi lever i en värld som är väldigt fokuserad på att ha stark hårdvara, och då blir det såhär.
Jag kan egentligen inte säga varken bu eller bä om priset, vet inte vad hårdvaran i PS5 Pro kostar, men jag är ganska övertygad om att själva existensen av en PS5 Pro är ett svaghetstecken för industrin.
Heja Blåvitt
Det handlar ju helt om gpu-råkraft då Men då väger du inte in PSSR (uppskalningsteknik) som gör väldigt mycket för såväl upplösning som framerate i slutupplevelsen som därmed antagligen kommer kännas betydligt mer än "bara" 45% förbättring. Sen har vi mellan 100-250% bättre ray-tracing på det och högre bandbredd på RAMet för att bättre kunna nyttja det nya grafiska lull-lullet. Så detta är knappast en negativ utveckling, rent tekniskt, även om jag såklart också gärna hade sett ny konsol för 5500 istället för det dubbla men det är väl inte så realistiskt i dagens världsläge helt enkelt.
Ja, jag menar hekto.
Jag vill inte bidra till en negativ utveckling, men att jämföra så som du (med flera) gör är felaktigt. Tider och teknik förändras.
Rätta mig om jag tolkar fel:
Du utgår från att då PS4 Pro kostade en viss summa och hade x antal ökning i prestanda så måste alla framtida Pro-varianter följa det mönstret? Skitsamma vad komponenter kostar, hur arbetsmarknaden ser ut, tillgång/efterfrågan, osv?
Grejen är den att PS5 Pro inte kostar så mycket mer att tillverka än PS5, vilket gör priset omotiverat högt. Som någon påpekade så är detta mest troligt ett sätt för Sony att se vad kunderna är villig att betala för en konsol. Floppar Pro så kan Sony alltid sänka priset, precis som de gjorde med PSVR2, och PS3 back in the days, som även den hade ett hutlöst högt pris. Det återstår väl att se huruvida Pro kommer sälja bra eller inte, men hur bra PS5 Pro säljer kommer att avgöra hur mycket PS6 kommer kosta. Floppar PS5 Pro så får vi ett lägre lanseringspris på PS6.
Den kostar ungefär vad jag trodde, jag hade däremot väntat mig en skivläsare och ett ställ så jag kan ha den stående bredvid tv:n som min nuvarande PS5.
Avsaknaden av dessa två gjorde att jag surnade till lite, har varit beredd att köpa en pro annars faktiskt. Jag vill inte ha en ful extern skivläsare bredvid tv:n.
Skivläsaren är inte extern dock. Det finns redan förberett i konsolen för att installera en skivläsare precis som på PS5 Slim. Det är samma läsare du köper som passar till båda. Så det hänger med en sidopanel.
Skivläsaren är inte extern dock. Det finns redan förberett i konsolen för att installera en skivläsare precis som på PS5 Slim. Det är samma läsare du köper som passar till båda. Så det hänger med en sidopanel.
Jo jag såg det ikväll, det gör det inte lika illa faktiskt. Funkar stället som man har till nuvarande ps5 tror du?
Jo jag såg det ikväll, det gör det inte lika illa faktiskt. Funkar stället som man har till nuvarande ps5 tror du?
Har du en slim ja, en "vanlig" nej…
Har du en slim ja, en "vanlig" nej…
Ok men det är nuvarande slim-ställ och skivspelare som säljs som kommer funka till nya pro också eller?
Ok men det är nuvarande slim-ställ och skivspelare som säljs som kommer funka till nya pro också eller?
Ja, precis De fasar ut den första grundmodellen och låsas om att den inte existerar längre
Stativet är ju en strunt/principsak, men det känns inte så jäkla PRO att få färre saker än vad standardenheten erbjuder.
Jag tycker inte de ska hålla på att krångla med en lös skivläsare. Banka in skivläsaren + ett ställ och höj priset bara så går det lättare att köpa.
Sony fanboys handlar ändå om priset är satt på 14000kr skulle jag tro.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Köper folk i Sverige skrivor? Vi har ju bra internetz så att ladda hem är ju simpelt. Och Det är väl inte många som spelar 10 spel på 100GB styck samtidigt?
Och varför köpa något för 9k om man har näven knuten i fickan?
Skulle nog vilja påpeka att svenskar är den folk gruppen i världen som älskar fysisk media mer än annat! Jag själv gibbar nästan exculsivt med folk ifrån utlandet (mestadels usa men en bra marijoteten är ändå ifrån eu och även ett par ifrån Mellanöstern och Asien!) ingen av dom köper fysiskt, har även kollat om dom skulle påstå att det är ovanligt, men enligt dom själva så köper man bara fysiskt när man verkligen bryr sig om en spel serie.
Sen sitter svenskar här med ett av världens bästa internet och envisas med fysiska skivor!?
Jag hade förstått svensken om du fick såna fina boxar med saftiga manualer som förr i tiden... Men idag köper du meningslös plats... I will never understand!