Spelpoddar 2024
Jag letar efter någon eller några nya poddar som handlar om spel. Här är de jag lyssnar på, återkommande eller sporadiskt, samt vad jag tycker om dem.
Kontrollbehov
Min favoritpodd om spel. Dels för att de pratar om den typ av spel som jag själv spelar, dels för att jag tycker de har en rolig dynamik mellan sig (och personlighetsmässigt är jag nog lite av en blandning av de två). De har ett nyhetssegment som tillsammans med FZ täcker det mesta jag känner att jag vill veta om spelvärlden. Roligast är dock spelintrycken.
Speljuntan
I grunden samma typ av podd som Kontrollbehov, men på tok för ojämn. Väldigt bra och intressant tidvis, men ibland alldeles för tramsig och insnöad (beroende på vilka av deltagarna som är med i avsnittet).
Virtuellt
Gillar Victor och Calle som hosts, men podden handlar om mer än spel vilket gör att jag ofta zonar ut. Har inte tagit del av den Patreon-exklusiva delen så vet inte om den är mer spelfokuserad?
Spelsnack
Bara lyssnat lite grann och jag hade nog följt den mer kontinuerligt om de kunde hålla nere längden på sina avsnitt. Två timmar av halvbra podd är alldeles för mycket.
Xbox Unlocked (IGN)
Oerhört amerikansk (gissningsvis för att den är amerikansk), vilket jag tröttnar lite på i längden. Dock tycker jag ofta de har väldigt bra diskussioner, så ultimat hade varit att hitta en lite mer nedtonad podd som handlar om samma sak.
Vilka aktuella tips har ni?
Har börjar följa GamesIndustry.biz senaste tiden, de pubar ganska korta och fokuserade poddar om något aktuellt inom branschen. Så ganska branschig. Ibland kör de inspelning på distans och då är ljudet kasst.
https://open.spotify.com/show/5j0BepJk2cQOud04zhAMem?si=-CAIz...
Angående Virtuellt: skulle säga att Patreon-delen har samma mix av spel, underhållning och teknik. Dock med intryck så testa en trial vettja.
Jag tycker väldigt mycket om Snacka Videospel och Spelberoende.
Ohoj!
Har scannat spelpoddarna för att se vad som funkar för mig och här kommer mina kommentarer:
#1 "GOTY - Årets spel"
Spelpodden där det faktiskt spelas så in i bänken mycket spel. Alltid på tårna - aldrig helt överens. Överlägset bästa spelpodden på svenska
#2 Speccat
Jag gillar mixen av spel och film. Sköna snubbar - rått men hjärtligt.
#3 Kontrollbehov
Bra dynamik - men lite för mycket monolog då bara en av poddarna faktiskt får lov att kalla sig gamer.
#99 Speljuntan
Har slutat lyssna. Trevligt gäng - men de spelar ju inte några spel direkt. Saknar helt enkelt det jag vill ha från en spelpodd - aktualitet.
The Jeff Gerstmann Show - Min favorit i spelbranschen. Varit med längst och är extremt skön att lyssna på.
Retronauts - Funnis i åratal. Otroligt härligt bibliotek om retrospel och fenomen.
Virtuellt - lugn och skön spelpodd som puttrar på med lite nyheter och många års erfarenhet av både spel och poddande. Victor och Calle är topp!
Spelskaparna - Fantastiskt podd som intervjuar spelutvecklare, mest svenska, om deras tillvaro och tillvägagångssätt. Görs av Olle Landin som själv är utvecklare och kunnig.
Tycker annars många svenska spelpoddar antingen har för lite branschkunskap eller har för mycket politik/woke-diskussioner. Inget fel i det, men när jag vill lyssna på diskussioner om spel och om branschen är det just det jag vill lyssna på.
Har spelbranschen som hobby
The Best Gaming Podcast från ACG är bra för oss som gillar långa avsnitt (ofta runt 3 timmar), de laddar dock upp avsnitt med extremt låg volym på inspelningen.
Nördigt är fortsatt den bästa svenska spelpodcasten, eller ja, ofta handlar den mer om film och serier men de brukar köra ganska omfattande nyhetssvep med tillhörande diskussion som är mer spelfokuserad.
Kontrollbehov förstår jag inte rekommendationerna för, extremt stela personligheter med svårt bristfällig ljudkvalitet.
Kraftspelen var riktigt bra fram till förra sommaren, därefter tappade den fokus från sin slogan "Spelen som betytt någonting" till att ta upp lite vad som helst utan riktig fokus.
Virtuelltveckan är riktigt bra, god dynamik och genomgående hög kvalitet med skön humor. När största kritiken är något aggressiv klippning är det ett ganska gott betyg.
Speljuntan levererar nästan alltid, den har lite av en "bandwagon"-aura kring sig i att de hyllar det som hyllas för tillfället utan att vara vidare insatta själva (se: extrema hyllningar för Elden Ring, visar sig att endast en av dem spelade genom spelet). Fantastiska djupdyk och dokumentärer dock.
Får väl säga att ända sedan jag snubblade på Kontrollbehov för typ 6 år sedan, så har jag skjutit i princip alla andra liknande poddar åt sidan och ids inte ens försöka lyssna på nåt annat (nästan).
Extremt bra dynamik mellan Isak och Robin. De har otroligt olika identiteter som gör podden väldigt rolig att lyssna på. En sportintresserad finsmakare som ibland hatar allt i spelväg mot en osocial technörd som smyger undan på ett bröllopp för att kunna spela lite Rage2 (om jag minns rätt).
Det forna P3-Spel gänget tycker jag bara blivit skit efter att de fick kicken från SR. Gillade deras gamla dokumentärer från P3, men efter att de blev juntan så vet jag inte vad som hände.
Podden upplever jag som tjatig, bitvis ganska flamsig, med numer jobbiga pålagda ljudeffekter och känns fortfarande överlag väldigt mycket "radio".
Mycket fokus på samma ämnen (Blizzard och tråkiga kortspel) som gör att man ruttnar.
Sen att en av dem inte kan artikulera sig ordentligt och missbrukar ord som "pepp" hjälper inte heller.
- Digital foundry weekly: förvånad att ingen nämnt dem. Väldigt techfokuserad. Men intressant och så gott som alltid aktuell.
- The Jeff Gerstmann Show.
- Eurogamer podcast: Bra men varje podcast tar i princip bara upp ett ämne. Så är jag inte intresserad hoppar jag är avsnittet.
- Kontrollbehov
-GOTY
- Virtuellt: Bra och intressant men är mest intresserad av speldelen.
-Speljuntan: Bra men väldigt ojämn. Fördjupningsavsnitten är kanon.
The Jeff Gerstmann Show - Min favorit i spelbranschen. Varit med längst och är extremt skön att lyssna på.
Retronauts - Funnis i åratal. Otroligt härligt bibliotek om retrospel och fenomen.
Virtuellt - lugn och skön spelpodd som puttrar på med lite nyheter och många års erfarenhet av både spel och poddande. Victor och Calle är topp!
Spelskaparna - Fantastiskt podd som intervjuar spelutvecklare, mest svenska, om deras tillvaro och tillvägagångssätt. Görs av Olle Landin som själv är utvecklare och kunnig.
Tycker annars många svenska spelpoddar antingen har för lite branschkunskap eller har för mycket politik/woke-diskussioner. Inget fel i det, men när jag vill lyssna på diskussioner om spel och om branschen är det just det jag vill lyssna på.
Just det, hålller helt med om Spelskaparna. Den är kanon.
Själv kör jag på speljuntan och nördliv. Nördliv är ju lite bredare, film och allt möjligt och mer öppenhjärtligt (avsnitten kanske lite långa).
Speljuntan är ju de gamla reportrarna vi alla känner från p3 spel osv, gedigen bakgrund och känns som mänskliga spelare.
Mer hinner jag inte lyssna på (finns ju så många andra poddar och ljudböcker)
GOTY-podden har blivit lite av en favorit för mig. De testar oerhört mycket spel och det är trevligt att lyssna på spelintryck.
Speccat har jag följt under en längre tid. Tycker alltid de levererar. Här tillkommer dock film och serier också.
Speljuntans vanliga avsnitt har blivit lite trötta tycker jag. Det är halva avsnittet med nyheter som diskuteras och halva är spelintryck. Hade önskat mer spelande och att de diskuterade fler spel (gärna några som är aktuella). Deras dokumenterar och fördjupningar är desto mer intressanta.
Virtual strangers
Långa avsnitt mycket snack om nyheter kring VR spel, VR Moddar, lite hårdvara och "Live reviews"
PSVR GamesCast
Playstation VR fokuserat men endå mycket VR allmänt. Handlar mest om
VR download
Från UploadVR. Mycket branch och teknik snack.
Har en "gamescast" också men den har jag inte lyssnat på
Vr crewcast
Allt möjligt, spel, hårdvara osv
Kul att se flera av er rekommendera vår podcast! Det tackar vi för
De jag lyssnar på regelbundet är:
Speccat - Kan vara den podcast jag lyssnat på längst. Bra humor och stenkoll på film/tv/spel.
Virtuellt-veckan - Riktigt bra tugg mellan veteranerna Calle Johansson Sundelius och Victor Leijonhufvud. Även här förekommer en hel del film och tv.
Kontrollbehov - Sköna snubbar som är väldigt olika vilket resulterar i bra samtal.
JRPG-Podden - Relativt nystartad podd med fokus på japanska rollspel men även andra spel förekommer. Mycket trevligt snack och långa avsnitt vilket passar genren.
Friends Per Second - Grymt bra internationell podcast med jättebra samtal. De har ofta med gäster från stora studios inom branschen också.
Casual Gaming Conversation - Podcast med gänget från Co-op 64 (youtube och tiktok). Det här gänget gör sig nog bäst med sina videos men fastnar man för dem är podden en bra förlängning.
Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty
Baserat på vad du skriver att du lyssnar på och gillar tror jag du ska prova framförallt två poddar:
1. GOTY - Årets spel: här är fokus på spelintryck och recensioner och i princip alla nya spel testas. Lite mer fokus och kärlek till de största spelen kanske än många andra poddar som lätt snöar in på lite mer nischade indiespel/prettospel
2. Spelberoende: långa avsnitt om spelsnack med hög energi och mycket humor. Mest fokus på nyheter men också en hel del spelande.
Vill du ha nån mer på engelska är The Besties en favorit.
Gillar verkligen the MinnMaxx Show. En blandning av folk som varit med väldigt länge i industrin på media-sidan med nykomlingar. Tycker det är en väldigt bra dynamik, de är kunniga och framförallt är de positiva till spel rent generellt vilket känns väldigt skönt i dessa tider. https://open.spotify.com/show/2RDGrf2Tzj2PSlpzaJUOAI
Kul att se flera av er rekommendera vår podcast! Det tackar vi för
Efter tips här i tråden så lyssnade jag på några av avsnitt av er podd GOTY – Årets spel. Och jag gillade den mycket. Helt rätt energinivå för mig. Kommer absolut fortsätta lyssna. Ett mycket fint komplement till Kontrollbehov.