Playstation 5 prishöjs nästan 20 % i Japan

Medlem

Riktigt fult bara smyghöja.,

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Suttit och väntat på 4999kr eller mindre för en PS5 hände aldrig. Nu är det inte värt att köpa en PS5 då PS5 Pro är på gång. Men verkar som ingen modell kommer vara inom budget någonsin.

Den var nere i 5090Kr på black friday förra året, det var disc versionen.

Säljer PS5 och eller PS5 Pro dåligt så kommer priset sjunka. Det fanns redan för ett år sedan marginaler att bara ta 5K för konsolen med läsare. Sen så får de också pengar för varenda spel som säljs till den. Både sina egna och andras. Och goda marginaler på tillbehör.

Medlem
Skrivet av Keima:

Ursäkta men va? Det här är mest sannolikhet justerat med inflation dom har gjort mycket bra i spelvärlden om vi fick låta Microsoft bestämma skulle vi ha en kamera som tittar på oss konstant som regristrerar vilken användare som har tillgång till spelet och om den inte är med i bilden eller om det är flera stängs spelet av (seriöst). Tror du underskattar hur nära vi har varit på spelkonsolernas underg0ng

"Justering för inflation" på åldrande hårdvara som bara blivit billigare att tillverka.

PS3 prissänktes från $600 till $300 under sina första tre år på marknaden trots att inflationen gick upp och världen stod inför finanskris.

PS4 prissänktes från $400 till $300 under sina första tre år, även där en period där inflationen ökade (om än marginellt).

Vidare har inflationen i Japan i genomsnitt legat på runt 2% sedan lanseringen av PS5 medan inflationen i Kina där konsolen tillverkas och fraktas från (till betydligt lägre priser än containerpriserna till väst) har legat en bra bit under 1%. Enligt OECD och Världsbankens data finns det ingen inflation värd att nämnda i länderna som är relevanta för den här prisökningen.

Microsoft beteende är irrelevant för tråden men Sony har ett mönster av att följa en lyckad generation (PS2. PS4) med riktigt griseri (PS3, PS5) sedan 20+ år tillbaks så blir inte förvånad över nyheter som den här.

Medlem

Älskar min PS5 men måste erkänna att jag nästan aldrig spelar konsol nu för tiden. Det känns som att man mest äger konsoler för att vara nostalgisk kring barndommen, nu sitter man bara framför datorn och degar... degar? Jäser? 😕

Medlem
Citat:

"PS5 har prishöjts flera gånger i Japan (och en gång i Sverige) sedan den släpptes sent 2020. Initialt var det japanska riktpriserna 50 000 och 40 000 yen (med och utan skivläsare). Det var cirka 3 500 respektive 2 800 kronor, vilket efter 2 september förvandlats till 5 600 och 5 100 kr."

Blir inte det här felräknat? 50 000 och 40 000 yen 2020 var mer än 3500 och 2800:- väl? Vad jag kan se var 1 sek värd circa 12,0419 yen i november 2020. Det ger lanseringspriset 4152:- för disc och 3322:- för digital.

Eller tänker jag helt fel här lol?

Edit: Innan senaste höjningen var riktpriset PS5 disc: 66,980 yen och digital: 59,980 yen då Sony höjt priset i Japan några gånger sedan 2020.

Edit 2: såg nu att när ps5 lanserades i Japan så kostade konverterat en disc circa 480usd och en digital 380usd.

Medlem

Tänk att köpa snart 4 år gammal teknik för DYRARE än vad folk betalade vid release. Jag hade tur att köpa min på releasedagen men om den går sönder så blir det fan ingen ny med dagens priser.

Medlem
Skrivet av kebbe:

"Justering för inflation" på åldrande hårdvara som bara blivit billigare att tillverka.

PS3 prissänktes från $600 till $300 under sina första tre år på marknaden trots att inflationen gick upp och världen stod inför finanskris.

PS4 prissänktes från $400 till $300 under sina första tre år, även där en period där inflationen ökade (om än marginellt).

Vidare har inflationen i Japan i genomsnitt legat på runt 2% sedan lanseringen av PS5 medan inflationen i Kina där konsolen tillverkas och fraktas från (till betydligt lägre priser än containerpriserna till väst) har legat en bra bit under 1%. Enligt OECD och Världsbankens data finns det ingen inflation värd att nämnda i länderna som är relevanta för den här prisökningen.

Microsoft beteende är irrelevant för tråden men Sony har ett mönster av att följa en lyckad generation (PS2. PS4) med riktigt griseri (PS3, PS5) sedan 20+ år tillbaks så blir inte förvånad över nyheter som den här.

Sony tillverkar inte komponenterna själva. Underleverantörerna höjer sina priser och då äter det snabbt upp marginalerna på produkten. Man måste ha i åtanke att vi har "Greedflation" i världen nu också. Dvs eftersom vissa höjer så kommer andra följa efter bara för att man kan, även om man inte måste. Man ökar då sina vinstmarginaler. Det leder i slutändan säkerligen till att alla former av komponenter som behövs för att snöra ihop en PS5 på fabrik blir dyrare.

KoP
Medlem

Skevt att höja priset på något som är 4 år gammalt. Priset borde väl snarare gå ner? 😵

Det lär ju knappast vara till någon fördel eller boosta försäljningen när man höjer priset på elektronik som snart är 5 år gammal.

Någon inom Sony koncernen måste ju ha tänkt rejält fel. 😂

Gen
Medlem

Köpte en DualSense till min PC och den gick på 899kr vilket är sjukt mycket för en handkontroll. Prishöjning till tusenlappen blir inte alls kul.

Helt ärligt, visst är det surt med prisökningar.. Men det med konsoler och (fysiska) spel stör mig inte så mycket.
Jag stör mig mer på att matvaror blivit så pass dyrt att många människor där ute, nu måste handla i "REA hyllorna", att en bio film går lös på 2-300 kr eller att ett veterinärbesök med min hund lätt går lös på 2000.

Detta är alla saker där nöjet tar slut ganska fort.. Men med min PS5 så har jag säkert lagt ner över 1000 timmar på (jag spelar inte så mycket), jag köpte min PS5 med allt utstyr för 7/8000kr. Då har jag alltså betalt 7/8 kr pr timme avnjutit just nu. Detta känns bra mycket rimligare än en Biofilm där jag betalar 100-150 kr timmen.

Jag förstår att 7/8000 är mycket för någon i en smäll, men en sak som en PS5 är ju lätt en sak man kan ta hos Mediamarket på avbetalning på ett år. Då är det 666 kr pr mnd. Som igen bara är en bråkdel av fex. ett abb. där du kan se PL fotboll, det menar jag man har råd till OM man verkligen vill ha en ordentligt fin konsol.

Medlem

Sony måste säkert höja priset på ps5 för att dom förlorade 200 miljoner dollar på Concord

Medlem

Men var de inte VÄLDIGT billiga förut då? 2800 kr för en PS5? vad kostar den i Sverige? Jag ahr för mig att Sambon betalade strax under 6000 kr för den med läsare. Det var inte heller från scalpers; jag satte upp mig på lotteri från webhallen (tror jag det var), och fick "möjlighet" att köpa en.

Skrivet av Weeks_death:

Men var de inte VÄLDIGT billiga förut då? 2800 kr för en PS5? vad kostar den i Sverige? Jag ahr för mig att Sambon betalade strax under 6000 kr för den med läsare. Det var inte heller från scalpers; jag satte upp mig på lotteri från webhallen (tror jag det var), och fick "möjlighet" att köpa en.

Alltså scalpers i Norge (där jag bodde, när PS5 lanserades) tog allt från 10K-12K, helt rubbat!

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Men var de inte VÄLDIGT billiga förut då? 2800 kr för en PS5? vad kostar den i Sverige? Jag ahr för mig att Sambon betalade strax under 6000 kr för den med läsare. Det var inte heller från scalpers; jag satte upp mig på lotteri från webhallen (tror jag det var), och fick "möjlighet" att köpa en.

Den summan blir missvisande då den baseras på releasepriset med dagens yen-värde. Värdet på yenen var mycket starkare 2020.

Innan senaste höjningen var riktpriset PS5 disc: 66,980 yen (4700:-) och digital: 59,980 yen (4225:-) då Sony höjt priset i Japan några gånger sedan 2020.

När ps5 lanserades i Japan så kostade konverterat en disc circa 480usd och en digital 380usd.

Se mitt lite röriga inlägg ovanför.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ps5 känns inte värt att köpa idag.

Om man Q3 2024 inte tycker att det finns några bra spel till PS5 så kanske TV-spel inte är något för en. Eller så kanske man är som en vän till mig, alltid snål och spelar enbart på old gen-konsoler. Aja, är glad för din skull om du gejmar enbart på Switch, PC, mobil eller vad du nu spelar på. Whatever floats your boat.

Medlem
Skrivet av Jim128:

Om man Q3 2024 inte tycker att det finns några bra spel till PS5 så kanske TV-spel inte är något för en. Eller så kanske man är som en vän till mig, alltid snål och spelar enbart på old gen-konsoler. Aja, är glad för din skull om du gejmar enbart på Switch, PC, mobil eller vad du nu spelar på. Whatever floats your boat.

Jag byggde en dator för 50 tusen och lirar bland annat current gen i 4K. Spelen ser både bättre ut och rinner bättre på pc.

Datorn används varje dag medan en konsol startar jag och lirar då och då. Känns ovärt för mig med en konsol för 6-7 tusen som samlar damm om den ändå har samma spel i sig.

Switch har egna spel så det är klart att jag spelar switch men inte varje dag. Hade den kostat 6-7000kr tror jag nog att jag väntat ut generationens slut och köpt den billigare.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Sony fortsätter att kliva på krattor precis som Sideshow Bob kliver på krattor.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag byggde en dator för 50 tusen och lirar bland annat current gen i 4K. Spelen ser både bättre ut och rinner bättre på pc.

Datorn används varje dag medan en konsol startar jag och lirar då och då. Känns ovärt för mig med en konsol för 6-7 tusen som samlar damm om den ändå har samma spel i sig.

Switch har egna spel så det är klart att jag spelar switch men inte varje dag. Hade den kostat 6-7000kr tror jag nog att jag väntat ut generationens slut och köpt den billigare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag byggde en dator för 50 tusen och lirar bland annat current gen i 4K. Spelen ser både bättre ut och rinner bättre på pc.

Datorn används varje dag medan en konsol startar jag och lirar då och då. Känns ovärt för mig med en konsol för 6-7 tusen som samlar damm om den ändå har samma spel i sig.

Switch har egna spel så det är klart att jag spelar switch men inte varje dag. Hade den kostat 6-7000kr tror jag nog att jag väntat ut generationens slut och köpt den billigare.

Okej, då förstår jag hur det ligger till (att du inte är snål som en polare till mig är). Kul att höra om din dator. Min speldator var inte lika dyr men klarar också av att köra spel i 4K med snygg grafik och bra flyt. Gillar också PC gaming när jag får vissa spel att flyta i 120 fps på spel-TV:n och något äldre spel i 240 fps på datorskärmen (jag har speldatorn för first person shooters som jag inte vill spela på konsoler). Men jag förstår att du kan pumpa ut ännu fetare material och jag blir glad när jag hör folk unna sig schyssta grejer. *tummen upp till dig* Happy gaming!

Medlem

Förstår resonemanget kring påkostad dator versus PS5 Pro. Tanken var att jag skulle skaffa Pro men efter deras enorma spottloska igår tänkte jag om. Jag planerade nämligen även att köpa en duktigt bra dator när RTX 5K är ute. Då kände jag att det är värt att ha 5000 kronor över till datorn istället. Beställde en PS5 Slim idag.

Det enda legitima argumentet för mig är att inte behöva vänta i något år på att spela GTA6. Att kunna spela Spider-Man 2 är självklart asnice, men det blir inte exklusivt länge till. Till och med Bloodborne är ute på PC snart.


signatur

I'm like you, I have no name.

12
Skriv svar