Diskutera – Ditt första spel

Robot
Diskutera – Ditt första spel

Vilket var det första spelet du testade? Minns du?

#diskutera


Skribent

Mitt var Ice Climber. Vi hyrde en NES på Videoline och spelet följde med gratis.


signatur

"Writer and Fighter"

It's not a lake, it's an ocean

Test Drive till C64 (grafiken var bara wow!). Det var inte spelet som fick mig att falla för TV-spel och börja spela på allvar, men det är det allra första spel jag har tydliga minnen från. När jag sedan spelade Sonic för första gången var saken klar. TV-spel blev min stora hobby.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Dun
Medlem

Ett spel från 1980 tal som jag inte kommer ihåg namnet på. Spelades på en bärbar pc med rödorange skärm.

Spelet spelas i en tetris/pysselbubble liknande sättning sär du kontrollerar en kanon nere på marken som skjuter mot fallskärmshoppare.

Pluspoäng om någon knäcker titeln.

Medlem

Vad jag kommer ihåg så spelade jag Kosmonaut, Lejonkungen, Prehistorik 2 och SkiFree i slutet av 90-talet. Dessa är några av de tidigaste spelupplevelserna jag minns. Men inte just specifikt vilket som var mitt absolut första.

Jag kommer ihåg att på den datorn vi hade då, så kunde vi komma åt en lista av säkert 20-40 spel via BIOS, där man tryckte på någon av funktionsknapparna. Det var gamla goda tider det! Någon som känner till denna typ av spellista? Fanns den som standard på datorer förr?


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem
Skrivet av Dun:

Ett spel från 1980 tal som jag inte kommer ihåg namnet på. Spelades på en bärbar pc med rödorange skärm.

Spelet spelas i en tetris/pysselbubble liknande sättning sär du kontrollerar en kanon nere på marken som skjuter mot fallskärmshoppare.

Pluspoäng om någon knäcker titeln.

Det låter som Paratrooper!


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Född 1988.

Första spelet jag minns att jag spelade var nog första Mario på NES. Sen hos dagmamman så hade hennes äldre son skaffat Doom som jag fick kolla på när han spelade. Ganska läskigt när man var barn haha!


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Måste vara super Mario och duck hunt på Nintendo 8 bitar. Vi hade även ett ishockeyspel som jag inte minns namnet på.

Medlem

Antingen var det Vectrex som man kunde hyra i affär eller kiosk, kommer inte ihåg exakt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vectrex#/media/Fil:Vectrex_mach...

Upplevde i alla fall att skrämen var enorm på Vectrexen, så var nog inte så stor då

Eller också var det gamewatch donkey kong.
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcSFJAs...

Medlem

"Combat" på Atari 2600 skulle jag gissa men är inte helt säker då jag var mycket ung.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Måste vara super Mario och duck hunt på Nintendo 8 bitar. Vi hade även ett ishockeyspel som jag inte minns namnet på.

Om det var till NES, kan det ha varit Ice Hockey eller Blades of Steel?


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Grannungarna hade duckhunt, minns pistolen. Men första jag själv fick spela var duke nukem 2.

Medlem

Mest troligt vara det "Stugan" för min del, sedan var det nog SMB1 på NES


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Tror det var Ice Climber eller SMB (NES). Kanske var Mario på Game & Watch crystal screen (minns inte riktigt),.

Medlem

Super Mario Bros på NES

Medlem

Oj, länge sedan men Jupiter Lander for the Commodore VIC-20 / Commodore VC-20.

Medlem

I början av 80-talet så hyrde min far en Vic-20. Tror jag spelade någon Snake-klon på den.

I mars 1984 så hyrde min far en Vextrex med 3 spel under en helg. Pole Position, Mine Storm (Asteroids-klon) och något annat spel jag har glömt bort. Tror det var ett annat bilspel?

Senare 1984 så köpte min far en C64, och jag är lite ledsen över att jag inte har den blekaste aning om vad det första spelet jag spelade heter. Men det var ett rymdspel med 3 banor och varje bana hade sin egna typ av gameplay. Men det var inte förrän jag spelade Wizard of Wor som jag riktigt fastnade för speladet, att skjuta monster tillsammans med någon var oerhört skoj.

Medlem

Pong var först! Sen nes med rätt många bra spel.

Edit: Pong var något far hade, jag föddes inte när det var nytt men det var det första jag spelade.

Medlem

ja bra fråga, minns inte ens så långt bak i tiden


signatur

//monster

Medlem

Super Mario Bros på NES.

Medlem

Donkey Kong (Game & Watch) har jag fått återberättat. Första minnet är från Super Mario Bros (NES) dock. Född 1984.

Qus
Medlem

Jag är född 87 och det var förmodligen Mario Bros till NES eller Sonic 2 till Sega Megadrive.

Det är iallafall de första jag minns.

Medlem

Fire Power på Amiga 500.

Medlem

Super Mario world och Zelda a link to the past till super nintendo.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Zool till Amiga. Lade grunden till en livstids beroende av Chupa Chups.

Medlem

Vi hade en Atari. Tydligaste minnet är nog Arkanoid, men när någon nämnde Test Drive ringde en klocka också. Sen hade jag även Oil Panic på Game & Watch. Ordning oklar.

FM-guru
F.d. Sisyr

De allra första var jag för liten för att minnas. Det första jag har tydliga minnen från är däremot det smått fantastiska Cannon Fodder.

Medlem

Giana Sisters till Commodore 64 (C64) i slutet av 80-talet! Oj oj oj, musiken i första menyn! Ni som minns instämmer säkert! Last Ninja Remix på C64 var också härligt som jag spelade någon månad efteråt.

Medlem

Jag minns inte mitt första spel. Men min första konsol var en Colecovision som såldes via min mammas jobb på 80-talet. Har väldigt många spel. Mr Do, Smurfarna, Zaxxon, Time Pilot och Donkey Kong kommer jag på spontant.

phi
Medlem

Morbror hade antingen hyrt eller lånat ett NES med två spel som vi fick testa. Första spelet som jag spelade var Metroid och det andra var Super Mario Bros. Måste ha varit -88 om jag inte minns helt fel.

Jag är född -83.

Skriv svar