Diskutera – Ditt första spel
Test Drive till C64 (grafiken var bara wow!). Det var inte spelet som fick mig att falla för TV-spel och börja spela på allvar, men det är det allra första spel jag har tydliga minnen från. När jag sedan spelade Sonic för första gången var saken klar. TV-spel blev min stora hobby.
Vad jag kommer ihåg så spelade jag Kosmonaut, Lejonkungen, Prehistorik 2 och SkiFree i slutet av 90-talet. Dessa är några av de tidigaste spelupplevelserna jag minns. Men inte just specifikt vilket som var mitt absolut första.
Jag kommer ihåg att på den datorn vi hade då, så kunde vi komma åt en lista av säkert 20-40 spel via BIOS, där man tryckte på någon av funktionsknapparna. Det var gamla goda tider det! Någon som känner till denna typ av spellista? Fanns den som standard på datorer förr?
"Do. Or do not. There is no try." - Yoda
Ett spel från 1980 tal som jag inte kommer ihåg namnet på. Spelades på en bärbar pc med rödorange skärm.
Spelet spelas i en tetris/pysselbubble liknande sättning sär du kontrollerar en kanon nere på marken som skjuter mot fallskärmshoppare.
Pluspoäng om någon knäcker titeln.
Det låter som Paratrooper!
Antingen var det Vectrex som man kunde hyra i affär eller kiosk, kommer inte ihåg exakt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vectrex#/media/Fil:Vectrex_mach...
Upplevde i alla fall att skrämen var enorm på Vectrexen, så var nog inte så stor då
Eller också var det gamewatch donkey kong.
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcSFJAs...
Måste vara super Mario och duck hunt på Nintendo 8 bitar. Vi hade även ett ishockeyspel som jag inte minns namnet på.
Om det var till NES, kan det ha varit Ice Hockey eller Blades of Steel?
I början av 80-talet så hyrde min far en Vic-20. Tror jag spelade någon Snake-klon på den.
I mars 1984 så hyrde min far en Vextrex med 3 spel under en helg. Pole Position, Mine Storm (Asteroids-klon) och något annat spel jag har glömt bort. Tror det var ett annat bilspel?
Senare 1984 så köpte min far en C64, och jag är lite ledsen över att jag inte har den blekaste aning om vad det första spelet jag spelade heter. Men det var ett rymdspel med 3 banor och varje bana hade sin egna typ av gameplay. Men det var inte förrän jag spelade Wizard of Wor som jag riktigt fastnade för speladet, att skjuta monster tillsammans med någon var oerhört skoj.