Switch är Nintendo-konsolen som verkat längst, utan att ha ersatts

Robot
Switch är Nintendo-konsolen som verkat längst, utan att ha ersatts

2 688 dagar är två dagar längre än NES:en.

#nintendo, #switch


Medlem

På gott och ont. Den börjar bli väldigt utdaterad.

Medlem

Ja den kommer gå förbi både DS och PS2 tror jag, senaste siffrorna visade ju drygt 141 milj ex och de estimerar att sälja ytterligare 13 miljoner detta fiskala år, lyckas de med det så de uppe på samma nivåer som DS och PS2. Den kommer sälja parallellt med Switch under ett par så nog kommer Switch bli den mest sålda konsolen någonsin.

Medlem

Den siffran gäller enbart de stationära konsolerna. Om vi även räknar in bärbara konsoler så är det fortfarande Gameboy som haft överlägset längst livstid innan uppföljaren släpptes.

Gameboy såldes i 9½ år (3470 dagar) innan Gameboy Color släpptes, och om vi räknar Color som samma generation som original-Gameboy (vilket Nintendo själva gör) så blir det hela 11 år och 11 månader (4352 dagar) tills Gameboy Advance släpptes.

Det kan även tilläggas att GBA t.o.m. hade kortare tid på marknaden än Wii U när DS släpptes, trots att GBA sålde väldigt väl. 2001-03-21 (GBA släpptes i Japan) till 2004-11-24 (DS släpptes i Nordamerika) är bara 3 år och 8 månader, 1344 dagar. Min teori är att DS släpptes mycket tidigare än vad som först planerades eftersom Sony utannonserade PSP.

Medlem

Första ”stationära” Nintendo-konsolen jag ej har ägt. Den inledande besvikelsen över att tvingas börja om på noll efter Wii U (som även höll Wii, Nintendo 64, SNES, NES, Game Boy Advance och allt annat digitalt som kunde köpas via Wii Shop Channel och e-Shop) under sina vingar var så stor att jag inte orkade engagera mig.

Och utöver att skippa någon form av bakåtkompatibilitet (allt från Wii hängde med till Wii U) så lade man ned Virtual Console och började om med retroutbudet på noll utan möjlighet till licensköp, man lät knappar agera styrkors och drog på med jättesmå och obekväma joycons. Dessutom började man lyfta över Wii U-spelen till Switch för att lansera dem ännu en gång.

Det är inte det att Switch i sig är ointressant, speciellt inte idag. Har säkerligen fler bra spel att erbjuda än vad jag har tid med att spela.

Men nu när den närmar sig dess slut vägrar jag lägga pengar på konsolen innan jag vet hur Nintendo tänker med uppföljaren. Saknar den bakåtkompatibilitet med Switch får man börja om ännu en gång från noll och dessutom gå och oroa sig för att patchar och skit blir otillgängliga och digitala butiker med dem… om man satsar på Switch i detta skede, det vill säga.

Någonting dog inom mig när generationen med Switch / PS4 / Xbox tog vid.

Medlem

Inte spelat supermycket på Switchen men det är pga jag är dumsnål och inte köper en vettig handkontroll....

Medlem
Skrivet av Legerdemain:

Första ”stationära” Nintendo-konsolen jag ej har ägt. Den inledande besvikelsen över att tvingas börja om på noll efter Wii U (som även höll Wii, Nintendo 64, SNES, NES, Game Boy Advance och allt annat digitalt som kunde köpas via Wii Shop Channel och e-Shop) under sina vingar var så stor att jag inte orkade engagera mig.

Och utöver att skippa någon form av bakåtkompatibilitet (allt från Wii hängde med till Wii U) så lade man ned Virtual Console och började om med retroutbudet på noll utan möjlighet till licensköp, man lät knappar agera styrkors och drog på med jättesmå och obekväma joycons. Dessutom började man lyfta över Wii U-spelen till Switch för att lansera dem ännu en gång.

Det är inte det att Switch i sig är ointressant, speciellt inte idag. Har säkerligen fler bra spel att erbjuda än vad jag har tid med att spela.

Men nu när den närmar sig dess slut vägrar jag lägga pengar på konsolen innan jag vet hur Nintendo tänker med uppföljaren. Saknar den bakåtkompatibilitet med Switch får man börja om ännu en gång från noll och dessutom gå och oroa sig för att patchar och skit blir otillgängliga och digitala butiker med dem… om man satsar på Switch i detta skede, det vill säga.

Någonting dog inom mig när generationen med Switch / PS4 / Xbox tog vid.

3epartskontroller från Hori är guld. Mycket bättre spakar och styrkors.

Medlem

Verkligen magiskt förbluffande att inget pokemon spel från den bärbara(som gba) genren har landat på konsolen

Medlem
Skrivet av Bojkott:

På gott och ont. Den börjar bli väldigt utdaterad.

Den var utdaterad redan för flera år sedan. Maxwell är redan 10+ år gammal.

Vad jag tolkat så skulle switch 2 redan släppts för ett år sedan men försenats av olika anledningar.
Har vi tur får switch 2 i alla fall Ampere-arkitekturen, tveksamt om det blir Lovelace med tanke på hur dyrt 3 nm är.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Efter Wii U-fiaskot var de närmast uträknade, många undrade om de någonsin skulle göra en konsol igen eller gå Sega-ödet till mötes och gå tredjeparts och bara göra spel och släppa till alla. Men så är det också i sina svagaste stunder de backar undan, sänker blicken mot marken och knäpptyst bidar sin tid och planerar sin revansch. Efter Gamecube (som är älskad av gamers men sålde mediokert) kom Revolution som senare avtäcktes som Wii som tillsammans med Nintendo DS fullkomligt ritade om hela spelbranschen. För det är högst troligen som Wii var som fick Sony att göra Move-kontrollerna och Microsoft släppa Kinect. Och nu Switch, som revolutionerat hela spelindustrin och teknikvärlden med portabla gaming-PCs som Steam Deck, ROG Ally och Claw X eller vad den heter. Det är helt enkelt Nintendo som efter sina svagaste stunder har sina starkaste, och i stort sett ritar kartan för hur hela spelindustrin verkar (Sony har Portal och Microsoft ryktas ha en kommande bärbar/hybrid på gång också) och hur vi spelar. Och de förtjänar verkligen denna framgången, hårdvaran må vara medioker men spelupplevelserna på den så otroligt mycket större. Breath of the Wild var ett mästerligt förstadags-släpp och New Horizons räddade mångas (inklusive mitt) liv under pandemin. Jag hoppas, och tror, Switch kommer gå om både DS och PS2 om så inte före Switch 2 släpps så efter. Och det förtjänar den.

Medlem

Se vad man kan lyckas när ens föregångare totalt floppade.

Nu gäller det konsol men jag säger det här detsamma till vissa spelutvecklare/utgivare som i sin tur har förstört många franchise's. Call of Duty och Battlefield som exempel.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Se vad man kan lyckas när ens föregångare totalt floppade.

Nu gäller det konsol men jag säger det här detsamma till vissa spelutvecklare/utgivare som i sin tur har förstört många franchise's. Call of Duty och Battlefield som exempel.

Där är ytterligare exempel på hur Nintendo står starkare än andra i spelindustrin. Sony t.ex. förlitar sig väldigt mycket på CoD (som de tryckte på under rättegången för att försöka få affären mellan MS och ABK att gå i stöpet) istället för väldigt starka förstapartsspel (som PS2-PS4) så både Microsoft och Sony står nu ganska handfallna när forna storheter inte går att luta sig mot. De behöver mer exklusiviteter - medan Nintendo badar i dem. Ytterligare en anledning till att Switch sålt så bra. För som Nintendo alltid säger, det handlar inte så mycket om hårdvaran som om mjukvaran (spelen).

Qus
Medlem

Väldigt kul att det gått så bra för Switch. Jag som många andra skrattade när dom sa att deras mål var över 100 miljoner sålda konsoler. Nintendo fick sista skrattet.

Hoppas Switch 2 blir lika bra.

Medlem

Känns för min del som den sista "riktiga" spelkonsolen.
Hoppas Nintendo fortsätter supporta den med nya spel länge, även efter att uppföljaren släppts. Den känns ju fortfarande väldigt fräsch, men misstänker den kommer kännas en smula åldrad & primitiv när uppföljaren kommit.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Känns för min del som den sista "riktiga" spelkonsolen.
Hoppas Nintendo fortsätter supporta den med nya spel länge, även efter att uppföljaren släppts. Den känns ju fortfarande väldigt fräsch, men misstänker den kommer kännas en smula åldrad & primitiv när uppföljaren kommit.

De har pratat om en tioårsplan - vilket ger dem cirka 2-3 års support även efter Switch 2 har lanserats. De har visserligen pratat om att supportra spel längre än de faktiskt gjort (de lovade t.ex. uppdates till New Horizon för 2-3 år men vi fick mer än ett bara) så vi får väl se men jag tror verkligen inte de kommer släppa 141M+ konsumenter bara sådär...

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Efter Wii U-fiaskot var de närmast uträknade, många undrade om de någonsin skulle göra en konsol igen eller gå Sega-ödet till mötes och gå tredjeparts och bara göra spel och släppa till alla. Men så är det också i sina svagaste stunder de backar undan, sänker blicken mot marken och knäpptyst bidar sin tid och planerar sin revansch. Efter Gamecube (som är älskad av gamers men sålde mediokert) kom Revolution som senare avtäcktes som Wii som tillsammans med Nintendo DS fullkomligt ritade om hela spelbranschen. För det är högst troligen som Wii var som fick Sony att göra Move-kontrollerna och Microsoft släppa Kinect. Och nu Switch, som revolutionerat hela spelindustrin och teknikvärlden med portabla gaming-PCs som Steam Deck, ROG Ally och Claw X eller vad den heter. Det är helt enkelt Nintendo som efter sina svagaste stunder har sina starkaste, och i stort sett ritar kartan för hur hela spelindustrin verkar (Sony har Portal och Microsoft ryktas ha en kommande bärbar/hybrid på gång också) och hur vi spelar. Och de förtjänar verkligen denna framgången, hårdvaran må vara medioker men spelupplevelserna på den så otroligt mycket större. Breath of the Wild var ett mästerligt förstadags-släpp och New Horizons räddade mångas (inklusive mitt) liv under pandemin. Jag hoppas, och tror, Switch kommer gå om både DS och PS2 om så inte före Switch 2 släpps så efter. Och det förtjänar den.

Älskar Gamecube, avskyr Wii, Wii U var väldigt meh och switchen har används väldigt lite fast jag hade 100 fysiska kassetter samtidigt.

Det känns som Nintendo är bäst när det går som sämst. Jag tycker GC är världens bästa konsol. Wii U fick massor av höjdartitlar fast den sålde som skit.

PS Vita sålde till och med bättre men Sony drog ut pluggen snabbt, Microsoft var grymma med Peter Moore när Xbox 360 gick bra men när Xbox One sålde ganska dåligt så försvann typ alla spelen också.

Medlem
Skrivet av Keima:

Verkligen magiskt förbluffande att inget pokemon spel från den bärbara(som gba) genren har landat på konsolen

Helt enig, jag hade lätt pungat ut fullpris för Pokemon spelen som släpptes till GBA, DS, 3DS. Helt sjukt att Nintendo inte vill ha lätta pengar och också tragiskt att det är så svårt att få återuppleva de spelen idag såvida du inte vill köra en trött emulator eller punga ut tusenlappar för vissa av 3ds spelen.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Älskar Gamecube, avskyr Wii, Wii U var väldigt meh och switchen har används väldigt lite fast jag hade 100 fysiska kassetter samtidigt.

Det känns som Nintendo är bäst när det går som sämst. Jag tycker GC är världens bästa konsol. Wii U fick massor av höjdartitlar fast den sålde som skit.

PS Vita sålde till och med bättre men Sony drog ut pluggen snabbt, Microsoft var grymma med Peter Moore när Xbox 360 gick bra men när Xbox One sålde ganska dåligt så försvann typ alla spelen också.

Jag hade mycket kul med Wii, så har aldrig avskytt den, men spelen på Gamecube minns jag mer i hjärtat. Så många som jag velat se återsläppas på Switchen bara för att få dem i HD.

Ja, Microsoft var ju peak under Xbox 360-eran, synd att de inte kan återgå till den höjdformen. Halo Infinite har ju inte rosats av varken kritiker eller spelare direkt och Gears spelet är visserligen utannonserat nu men inte sagt när det ska släppas så antagligen långt borta. Sony hankar sig ändå fram men inte riktigt i samma höga form som under PS4-tiden. Nu är det mest återsläpp och väldigt lite stöd för PSVR2 och nyare spel överlag. Kanske går de fortfarande på sparlåga efter pandemin men hur länge kan de göra det liksom? De måste börja återfå formen.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Helt enig, jag hade lätt pungat ut fullpris för Pokemon spelen som släpptes till GBA, DS, 3DS. Helt sjukt att Nintendo inte vill ha lätta pengar och också tragiskt att det är så svårt att få återuppleva de spelen idag såvida du inte vill köra en trött emulator eller punga ut tusenlappar för vissa av 3ds spelen.

3ds spelen är billiga, pokemon emerald, black, white, black white 2, fire red, leaf green är dock väldigt dyra.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jag hade mycket kul med Wii, så har aldrig avskytt den, men spelen på Gamecube minns jag mer i hjärtat. Så många som jag velat se återsläppas på Switchen bara för att få dem i HD.

Ja, Microsoft var ju peak under Xbox 360-eran, synd att de inte kan återgå till den höjdformen. Halo Infinite har ju inte rosats av varken kritiker eller spelare direkt och Gears spelet är visserligen utannonserat nu men inte sagt när det ska släppas så antagligen långt borta. Sony hankar sig ändå fram men inte riktigt i samma höga form som under PS4-tiden. Nu är det mest återsläpp och väldigt lite stöd för PSVR2 och nyare spel överlag. Kanske går de fortfarande på sparlåga efter pandemin men hur länge kan de göra det liksom? De måste börja återfå formen.

Mitt största problem med Wii är rörelse kontrollen, jag avskyr de något så fruktansvärt. Och Wii har väldigt kass hårdvara. Saknar kraft och den verkar gå sönder väldigt lätt, vet inte hur många begagnade Wii jag köpt som cd läsaren slutat funka. Det har aldrig hänt med några av mina andra konsoler.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Mitt största problem med Wii är rörelse kontrollen, jag avskyr de något så fruktansvärt. Och Wii har väldigt kass hårdvara. Saknar kraft och den verkar gå sönder väldigt lätt, vet inte hur många begagnade Wii jag köpt som cd läsaren slutat funka. Det har aldrig hänt med några av mina andra konsoler.

Jag tyckte det var kul, speciellt i Wii Sports och spel som Red Steel, och det var ju vad som gjorde Wii till sådan succé trots att den hade kassare hårdvara. Hmm, jag hade kanske tur min gick aldrig sönder men har överlag tur med konsoler hade t.ex. tre olika 360 konsoler och fick aldrig RLOD.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

3ds spelen är billiga, pokemon emerald, black, white, black white 2, fire red, leaf green är dock väldigt dyra.

Skulle inte säga att de är billiga?

Medlem

Älskar wiimote + nunchuck. Otroligt skönt att kunna hålla händerna lite hur man vill. Pekandet funkar klockrent och gjorde att railshooters fick en pånyttfödelse, accelerometeriet funkar också riktigt bra och gör att spel som Excite Truck och Kororinpa är en (precis) fröjd att spela.

Dock, så fort utvecklare försökt använda wiimoten till att jobba i djupled (flytta wiimoten närmare eller längre ifrån skärmen) eller i pekläge roteras som om man använder en skruvmejsel faller allt samman. Det förstör fullständigt spel som Eledees, Zack & Wiki (sista nivåerna är snudd på ospelbara) och Trauma Center.

Sedan hade många problem med att fatta när det var en god idé att faktiskt använda rörelsekänsligheten. Att vifta med svärdet i Zelda eller ground pounda i Donkey Kong Country Returns är riktig jäkla idioti.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jag tyckte det var kul, speciellt i Wii Sports och spel som Red Steel, och det var ju vad som gjorde Wii till sådan succé trots att den hade kassare hårdvara. Hmm, jag hade kanske tur min gick aldrig sönder men har överlag tur med konsoler hade t.ex. tre olika 360 konsoler och fick aldrig RLOD.

Jag fick 4 rrod 😂

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Jag fick 4 rrod 😂

Aouch! Ja, man var ju lite rädd varje gång en startade konsolen faktiskt efter allt man läste om det då. Men som sagt, jag har haft gaminggudarna med mig för aldrig haft problem med konsoler eller behövt skicka dem på lagning eller något.

Medlem

Hade 3 rrod, men kom ihåg att Microsoft skötte det förhållandevis snyggt kom en snubbe från fedex och hämtade konsolen. En månad senare fick jag tillbaka den med 3 månaders xbox live som plåster på såren. Dock var det drygt när man skickade in den för tredje gången.

Medlem

Jag är inte direkt sugen på att köpa ny hårdvara som allt är just nu. Men om Nintendo släpper något riktigt fint med något riktigt bra spel så kanske. Men svårt att se vad det skulle vara för något.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

På gott och ont. Den börjar bli väldigt utdaterad.

Så länge bra spel kommer till den så spelar det inte så stor roll.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jag tyckte det var kul, speciellt i Wii Sports och spel som Red Steel, och det var ju vad som gjorde Wii till sådan succé trots att den hade kassare hårdvara. Hmm, jag hade kanske tur min gick aldrig sönder men har överlag tur med konsoler hade t.ex. tre olika 360 konsoler och fick aldrig RLOD.

När jag köpte Wii så valde jag ut ett spel som jag sett fram mot. Alla köpte Zelda, jag valde Red Steel.
Vilken besvikelse!

SÄMSTA spelet jag någonsin spelat och svärdet följde ju inte alls mina rörelser sådär helt flytande som jag hade föreställt mig. Jag tänkte mig känslan man får idag då man spelar Beat Saber i VR, men i stället fick vi Red Steel där svärdet gör sina hugg när du får gyron att aktiveras vilket även ger inputlag. De hade likaväl kunnat ersätta svärdhuggen med en knapp i stället.

Wii Sports är i alla fall bra. Sålde snabbt bort Red Steel och köpte in Zelda Skyward sword i stället sen var spelglädjen igång.

Skrivet av Legerdemain:

Någonting dog inom mig när generationen med Switch / PS4 / Xbox tog vid.

Jag känner som dig men med current gen. Jag köpte ju både Playstation 5 och Xbox series X under pandemin men jag gav upp Playstation 5 och Xbox:en behåller jag bara för att det inte känns lönt att sälja den.
Men jag har noll sug för dessa konsoler. De spel som släpps kommer till PC. PS5 och Xbox series X känns som nedbantade PC:s. Inga exklusiva spel i princip som gör att man dras till dem.

På min dator behöver jag inte oroa mig över att mina spel skall försvinna om inte Valve bannar mitt Steam konto. Dessutom är ju spelen billigare att köpa. Visst jag går helt digitalt men det är rätt skönt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

När jag köpte Wii så valde jag ut ett spel som jag sett fram mot. Alla köpte Zelda, jag valde Red Steel.
Vilken besvikelse!

SÄMSTA spelet jag någonsin spelat och svärdet följde ju inte alls mina rörelser sådär helt flytande som jag hade föreställt mig. Jag tänkte mig känslan man får idag då man spelar Beat Saber i VR, men i stället fick vi Red Steel där svärdet gör sina hugg när du får gyron att aktiveras vilket även ger inputlag. De hade likaväl kunnat ersätta svärdhuggen med en knapp i stället.

Wii Sports är i alla fall bra. Sålde snabbt bort Red Steel och köpte in Zelda Skyward sword i stället sen var spelglädjen igång.

Visst, första spelet var lite "beta-test" men uppföljaren med Wii mote plus var betydligt bättre! Och No More Heroes var grymt bra! Måste skaffa dem till Switch och spela om och ta igen trean och avstickaren.

12
Skriv svar