Rykten! Code Veronica-remake kommer, men remake av Resident Evil-remaken är "bullshit"
Nian skjuts fram till sent 2025 eller tidigt 2026.
#resident-evil, #resident-evil-9, #resident-evil-code-veronica
Jag ser väldigt gärna en remake av Code: Veronica. Zero? Tja, varför inte. Finns en del att göra där.
RE5 Remake härnäst. Nej RE9 härnäst. Nej en ny RE1 Remake härnäst. Nej RE0 Remake härnäst. Nej Code Veronica Remake härnäst.
Alldeles för många olika rykten har avlöst varandra på kort tid, med olika spel och släppfönster som har spekulerats fram och tillbaka. Detta har gjort att jag har slutat följa RE-rykten. Troligtvis kommer varenda mainline RE-spel (inkl Code Veronica) att få en remake och RE9 lär ha kommit långt i utvecklingen, men rykten om vilka spel som släpps först orkar jag inte längre lita på. Förr eller senare kommer alla huvudspel att ha remake:ats.
Gör gärna remakes i denna ordning:
Zero
Code Veronica
5an
1an
Zero är ett av mina favorit spel i serien så den ser jag nog mest fram emot!
Håller med, Zero var före sin tid när det kom, så tror det blir riktigt bra i modern skrud
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Jag förstår mig inte på alla anti-RE5 människor. Remake 4an var bra mycket läskigare, immersive och stämningsfullare än originalet. Remake 5an kommer självklart få samma finputs.
Remake 5an skulle innebära samma typ av gameplay/combat och suspense som remake 4an men nu kan du erfara hela skiten med en kompis.
Hur RE fans inte är dunderhypade över det förbigår mitt förstånd.
Jag är nog väldigt ensam om det här men jag tycker 5 & 6 är de roligaste Resident Evil spelen så jag hade gärna sett dom lite uppdaterade
You had me in the first half, not gonna lie
Jag förstår mig inte på alla anti-RE5 människor. Remake 4an var bra mycket läskigare, immersive och stämningsfullare än originalet. Remake 5an kommer självklart få samma finputs.
Remake 5an skulle innebära samma typ av gameplay/combat och suspense som remake 4an men nu kan du erfara hela skiten med en kompis.
Hur RE fans inte är dunderhypade över det förbigår mitt förstånd.
Så för att remaken av 4an va bra så får man inte ogilla re5 originalet? ... Trött?
Remaken på Gamecube är redan i princip det perfekta spelet, ser inte vad Capcom skulle kunna förbättra där iom att det knappt ens åldrats tekniskt.
Tänker att det framför allt handlar om att göra en annan typ av spel i så fall.
Säg såhär, GC versionen är ju Playstation spelet gjort på "rätt sätt". Man tog det som var bra i originalet och fulländade konceptet på en plattform som klarade av att realisera den idén.
Tittar vi istället på RE2 så är ju remaken ett helt annat typ av spel.
Jag är extremt svag för premissen i RE1, en herrgård där du inte vet vad som hänt, där du hittar en massa lönnrum, hemliga laboratorier etc. Det innehåller många element som jag älskar i berättande, På det sättet hade jag väldigt gärna velat uppleva "The Spencer Mansion" på samma sätt som jag fick uppleva polisstationen i REmake2.
Sen ska man ju vara väl medveten om att det är två olika former av spel i så fall.
På ett liknandemen omvänt sätt så tänker jag mig att Code Veronica kanske är det spelet som lämpar sig bäst för en Remake. För CV lider väldigt mycket av att konsollerna på den tiden inte klarade av att realisera visionen i spelet. Jag tycker det blev väldigt lidande av att man byggde 3D miljöer istället för för-renderade, för mycket av stämningen gick förlorad där. (Plus att vid det laget hade handlingen spårat ur totalt...)
Där jag tror att en Remake av orginalet hade varit ett nytt spel med samma handling och miljö, så finns det en möjlighet att realisera originalspelet som som det borde varit med CV, så som GC versionen var PSX versionen så som det borde varit.
Heja Blåvitt
Tänker att det framför allt handlar om att göra en annan typ av spel i så fall.
Säg såhär, GC versionen är ju Playstation spelet gjort på "rätt sätt". Man tog det som var bra i originalet och fulländade konceptet på en plattform som klarade av att realisera den idén.
Tittar vi istället på RE2 så är ju remaken ett helt annat typ av spel.
Jag är extremt svag för premissen i RE1, en herrgård där du inte vet vad som hänt, där du hittar en massa lönnrum, hemliga laboratorier etc. Det innehåller många element som jag älskar i berättande, På det sättet hade jag väldigt gärna velat uppleva "The Spencer Mansion" på samma sätt som jag fick uppleva polisstationen i REmake2.
Sen ska man ju vara väl medveten om att det är två olika former av spel i så fall.
På ett liknandemen omvänt sätt så tänker jag mig att Code Veronica kanske är det spelet som lämpar sig bäst för en Remake. För CV lider väldigt mycket av att konsollerna på den tiden inte klarade av att realisera visionen i spelet. Jag tycker det blev väldigt lidande av att man byggde 3D miljöer istället för för-renderade, för mycket av stämningen gick förlorad där. (Plus att vid det laget hade handlingen spårat ur totalt...)
Där jag tror att en Remake av orginalet hade varit ett nytt spel med samma handling och miljö, så finns det en möjlighet att realisera originalspelet som som det borde varit med CV, så som GC versionen var PSX versionen så som det borde varit.
Mm, hajar vad du är inne på, men tror personligen inte det skulle bli ett bättre spel av att byta perspektiv, tycker just RE Remaken på Gamecube så tydligt visar hur förrenderade miljöer, fasta kamerapaperspektiv samt sega kontroller skapar skräckspel med kvalitet som inte går att matcha med moderna kontroller och fri kamera. Men men, man vet ju aldrig. Personligen tycker jag inte om RE2 remaken något vidare, kändes mest som en "spring-från-mr X-simulator" än som Resident Evil 2.
Men som sagt, ska aldrig säga aldrig, och som du är inne på kan det ju bli ett helt annat spel med bara gemensamt namn, snarare än ett försök att ersätta klassikern. Håller bara personligen remaken på Gamecube som helig, så blotta tanken på att besudla den på något sätt ställer jag mig skeptisk till.
Mm, hajar vad du är inne på, men tror personligen inte det skulle bli ett bättre spel av att byta perspektiv, tycker just RE Remaken på Gamecube så tydligt visar hur förrenderade miljöer, fasta kamerapaperspektiv samt sega kontroller skapar skräckspel med kvalitet som inte går att matcha med moderna kontroller och fri kamera. Men men, man vet ju aldrig. Personligen tycker jag inte om RE2 remaken något vidare, kändes mest som en "spring-från-mr X-simulator" än som Resident Evil 2.
Men som sagt, ska aldrig säga aldrig, och som du är inne på kan det ju bli ett helt annat spel med bara gemensamt namn, snarare än ett försök att ersätta klassikern. Håller bara personligen remaken på Gamecube som helig, så blotta tanken på att besudla den på något sätt ställer jag mig skeptisk till.
Smaken är som baken, och det är klart, tyckte du inte om REmake 2 så lär ju en REmake 1 inte heller kittla så mycket.
En aspekt av det, som jag ändå kan tycka att det finns något fint i, är att om du gör ett helt annat typ av spel fördärvar man inte originalet på samma sätt. (Eller riskerar det kanske man ska säga.) Vissa remakes, t ex REmake 4, är ju orginalspelet i ny tappning, och blir ofta, på gott och ont, det nya sättet att spela spelet. Ta bara en sådan sak som att du inte kunde springa och skjuta samtidigt. Det byggde på den där "flight or fight" känslan. Det fanns ett adrenalin påslag som kom när fienderna kommer närmare och du är cementerad i marken.
I Remake 4 kan du ju röra dig när du siktar, och då finns ju en risk för att det elementet går förlorat. Nu tycker jag ändå man löst det ganska bra i REmake 4, men det är ett riskmoment.
Jämför vi RE2 med REmake 2 så är tank-kontrollerna borta, de fasta vinklarna borta osv. Det är två olika spel som skrämmer på två olika sätt, och det ena ersätter inte det andra på samma sätt, vilket jag ändå kan tycke är fint.
Så tänker jag mig att det blir om man gör en REmake på Remake RE1... många remakes där... (Finns väl till och med en Gameboy version av spelet vill jag minnas?)
Heja Blåvitt