Sony pudlar angående PSN-kravet för Helldivers 2

Robot
Sony pudlar angående PSN-kravet för Helldivers 2

Uppståndelsen tycks ha gett resultat.

#Arrowhead, #Helldivers-2, #Sony, #nyhetstips


Medlem

Snacka om att Sony inte bara skjutit sig själva i foten, de sköt av hela benet

Medlem

Det är inte 177 länder, det är länder, territorier, och mycket annat.

Tex Mongoliet är ett land bland de 177, men ex Svalbard, också på listan, är inte ett land.

Inte för att det gör det mycket bättre, men Sony har inte stoppat det i över 90% av världens länder.

Medlem

De verka som Sony drog sig tillbaka? https://x.com/PlayStation/status/1787331667616829929


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Medlem

Tragiskt situation. Man trodde ju nästan att Sony var bättre än de flesta andra men gång på gång bevisar de bara att dom är från samma ruttna träd.
Det är också väldigt beklagligt att Sony beslutade att sälja spelet i länder där inte PSN går att använda. Att de först nu tar bort det istället för att göra det möjligt att köra utan PSN konto är ju bara bevis på att, i alla fall 85-90%, av ansvaret ligger hos Sony.

Sen kunde ju Arrowhead varit lite tydligare. Mer tydligt i reklam etc, en popup ruta när spelet startas att det kräver ett konto i framtiden men för tillfället är avstängt så folk kan göra en refund direkt, bättre om det inte gått att köpa alls så klart.
Visst, det har stått på Steam-sidan innan spelet släpptes, vilket täcker alla inblandade rent juridiskt, men snacka om att Sony fallit från tronen, och använder Arrowhead för att dämpa fallet.

Är det någon som t.ex. litar på EA, Activision, CDPR etc? Och ja, CDPR ska definitivt stå i skamvrån för de lät spelet släppas i det skick de gjorde, att de fixat spelet så mycket de gjort nu är knappast en ursäkt, för alla förtagen kan göra samma sak, speciellt när de lever från spel till spel.

EDIT: Som DJ-SAAB skrev.
På Sony's officiella X konto Playstation så skriver de att de inte kommer genomföra kravet av ett PSN konto.
Ändrar dock inte kritiken de borde få, de skulle inte gått så långt som de gjorde, framförallt inte att sälja ett spel i länder där ett PSN konto behövdes.
Inte kollat men även Ghost och "sushi" stod det att ett PSN konto krävs, vet inte om de ändrat texten så det är mer i linje med "Valbart att koppla konto till PSN".

Medlem

Finns inte ens tillgängligt så nära Sverige som Åland om jag inte har fel?
Edit:
Men ja väldigt onödigt steg att ta bort så många länder och sedan lägga tillbaka dem igen typ 1 dag efter xD

Medlem
Skrivet av Keima:

Finns inte ens tillgängligt så nära Sverige som Åland om jag inte har fel?

Precis.. såg lista någon gjorde och blev rätt förvånad. T.ex. varför kan man inte ha ett PSN konto på Grönland. Är det så att Sony måste ha ett kontor i varje land de vill tillåta PSN konto till kunder?

Skribent

Uppdaterat nyheten, tack för tips 👍

Quake-konnässsör
Skrivet av Fuidama:

Tragiskt situation. Man trodde ju nästan att Sony var bättre än de flesta andra men gång på gång bevisar de bara att dom är från samma ruttna träd.
Det är också väldigt beklagligt att Sony beslutade att sälja spelet i länder där inte PSN går att använda. Att de först nu tar bort det istället för att göra det möjligt att köra utan PSN konto är ju bara bevis på att, i alla fall 85-90%, av ansvaret ligger hos Sony.

Sen kunde ju Arrowhead varit lite tydligare. Mer tydligt i reklam etc, en popup ruta när spelet startas att det kräver ett konto i framtiden men för tillfället är avstängt så folk kan göra en refund direkt, bättre om det inte gått att köpa alls så klart.
Visst, det har stått på Steam-sidan innan spelet släpptes, vilket täcker alla inblandade rent juridiskt, men snacka om att Sony fallit från tronen, och använder Arrowhead för att dämpa fallet.

Är det någon som t.ex. litar på EA, Activision, CDPR etc? Och ja, CDPR ska definitivt stå i skamvrån för de lät spelet släppas i det skick de gjorde, att de fixat spelet så mycket de gjort nu är knappast en ursäkt, för alla förtagen kan göra samma sak, speciellt när de lever från spel till spel.

EDIT: Som DJ-SAAB skrev.
På Sony's officiella X konto Playstation så skriver de att de inte kommer genomföra kravet av ett PSN konto.
Ändrar dock inte kritiken de borde få, de skulle inte gått så långt som de gjorde, framförallt inte att sälja ett spel i länder där ett PSN konto behövdes.
Inte kollat men även Ghost och "sushi" stod det att ett PSN konto krävs, vet inte om de ändrat texten så det är mer i linje med "Valbart att koppla konto till PSN".

Se det positivt, det är betydligt enklare och få pengarna tillbaka på köpet

Tror Ghost of Sushi kräver PSN inloggning om du ska spela i co-op, men inte singelplayer

Skrivet av Keima:

Finns inte ens tillgängligt så nära Sverige som Åland om jag inte har fel?
Edit:
Men ja väldigt onödigt steg att ta bort så många länder och sedan lägga tillbaka dem igen typ 1 dag efter xD

Kan bekräfta att PSN inte finns här, ja

Medlem
Skrivet av almblad:

...
Tror Ghost of Sushi kräver PSN inloggning om du ska spela i co-op, men inte singelplayer
...

Ah ok. Tack för förtydligandet.

Medlem

Spelarna har större makt än vad man kan tro.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Spelarna har större makt än vad man kan tro.

Och med valve på deras sida, så är spelarna oövervinneliga

Medlem

Låter ju bra. Här kanske den gnällande anti-"gnäll" kåren kan lära sig något.

Medlem

Så sjukt löjligt...


signatur

Spela spel är kul ibland.

Releasehästryttare
Skrivet av Gaara:

Snacka om att Sony inte bara skjutit sig själva i foten, de sköt av hela benet

Mer bägge benen och armarna!

Medlem

Bra att de lyssnade på feedbacken. Det trodde jag aldrig.

Medlem

Det låter ungefär lika smidigt som när man ska spela Xbox spel på Playstation. Jag skapade ett Windowskonto för att kunna logga in i Minecraft på mitt PS5. Vilket var lite krångligt.
Sen när jag hade köpte Sea of Thieves var jag tvungen att gå igenom samma procedur på betan och ytterligare en gång när spelet släpptes skarpt. I vanliga fall brukar man bara behöva göra allt det där en gång när man exempelvis spelar ett Ubisoft spel för första gången.
Att man inte bara ska kunna spela spelen man köper.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Det låter ungefär lika smidigt som när man ska spela Xbox spel på Playstation. Jag skapade ett Windowskonto för att kunna logga in i Minecraft på mitt PS5. Vilket var lite krångligt.
Sen när jag hade köpte Sea of Thieves var jag tvungen att gå igenom samma procedur på betan och ytterligare en gång när spelet släpptes skarpt. I vanliga fall brukar man bara behöva göra allt det där en gång när man exempelvis spelar ett Ubisoft spel för första gången.
Att man inte bara ska kunna spela spelen man köper.

Behövde du skapa nytt konto för sot beta och sen ett nytt för den skarpa. Borde ju fungerat att nyttja ditt första konto till det? Eller menar du att du fick logga in på nytt?

Men ja det är skit med konton. Som jag skrev i en annan tråd lös det med BankID så är jag nöjd.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Behövde du skapa nytt konto för sot beta och sen ett nytt för den skarpa. Borde ju fungerat att nyttja ditt första konto till det? Eller menar du att du fick logga in på nytt?

Men ja det är skit med konton. Som jag skrev i en annan tråd lös det med BankID så är jag nöjd.

Bankid?

Världen är större än Sverige.

Medlem

There goes någons KPI:er och följdaktligen bonus.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Oväntat att Sony skulle ges sig med tanke på hur jävla tondöva japanska bolag brukar vara i övrigt mot sina kunder.

Förstår ilskan när det togs bort och att många i skulle kunna spela längre, helt oacceptabelt. Men att ge med sig mot reviewbombing och sådant känns dåligt på ett annat sätt även om resultaten var bra just nu tills de hittar på nästa sätt att försvåra och förstöra våra spelupplevelser.

Edit: Självfallet är återbetalningar något de vill undvika så tummen upp till steam som gör det rätta och sätter press på dem. Hit em where it hurts (plönboken)

Medlem

Reviewbombingen är ett extremt trubbigt verktyg. Frågan är dock om Sony skulle ändrat sig utan.


signatur

1338 - One Step Above

Skribent

Tvivlar på att det är recensionsbombning och arga röster i allmänhet som fått Sony att ändra sig. Snarare att folk kräver återbetalningar och att de sålt tusentals spel till personer i länder och regioner som med PSN-kravet inte skulle kunna nyttja vad de betalat för.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Bankid?

Världen är större än Sverige.

Jaha är det så? Självklart fattar jag att det inte fungerar i hela världen var bara lite önsketänkande. Det vore smidigt att logga in på det sättet. Som sagt fungerar det med BankID blir jag nöjd. Behöver inte utesluta andra metoder för folk som inte har tillgång till sådana lösningar.

Medlem
Skrivet av noyart:

Och med valve på deras sida, så är spelarna oövervinneliga

Valve har inget med detta att göra.

Hade inte de återbetalat så hade det kunnat bli stämningar. Det är olagligt att sälja på grejer som slutar fungera.

Valve är precis lika vidriga som alla andra. De måste sluta hyllas som hjältar.

Medlem

Det är en bisarr situation då det det ger medhåll till cancel-culture och review bombing. Det är därför "Förhandla inte med terrorister" finns som amerikanskt uttryck; det leder bara till mer terror.

I det här fallet så har Sony inte gjort något fel. Det står på Steam att man måste ha ett PSN konto. Kunderna på Steam har läst dåligt. Arrowhead pausade kravet på PSN konto de första timmarna under lanseringsdagen då de hade strul med servrarna, nu återinförs kravet. Arrowhead kunde vara tydligare i kommunikationen att det bara är en paus (även fast de skrev det i patch uppdateringen och på discord).

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Behövde du skapa nytt konto för sot beta och sen ett nytt för den skarpa. Borde ju fungerat att nyttja ditt första konto till det? Eller menar du att du fick logga in på nytt?

Men ja det är skit med konton. Som jag skrev i en annan tråd lös det med BankID så är jag nöjd.

Man behövde logga in både i SoT betan och sen i skarpa SoT.
Men där rör det sig nog om att det ändå är två olika titlar.
Men håller med om att det är störigt när man redan har gjort det med Minecraft spelen.
Och det står även att man kopplar sitt PSN konto med Live kontot. Så man har ju redan kopplat det tidigare.

Medlem

"komma fram till en lösning,"...det är väl inte hjärnfysik? Bort med skiten bara!

Review-bombing är det enda som biter på företag.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av itsnotme:

I det här fallet så har Sony inte gjort något fel.

Spelet salufördes på platser som inte har tillgång till PSN och skulle nu låsas ute så visst har de gjort något fel det är uppenbart.

De har ”blåst” köpare då dessa inte borde haft tillgång till spelet från första början men ändå så sålde man det på dessa platser trots att kravet var känt innan, det gör det värre i min mening.

Sony kan inte heller hävda att de inte kände till hur marknadsplatsen Steam fungerar de har sålt spel på plattformen länge. De är även enormt stora så de borde ha en fungerande organisation på plats för internationella spelsläpp. Finns inga ursäkter helt enkelt för ett av världens största företag.

123
Skriv svar