Starfield har nu över sex miljoner spelare
Angående geografin så håller jag med dig. Bristen på karta i staden är faktiskt lite enerverande. Men antar att det är en vanesak bara att lära sig hitta.
Ett tips är att kolla på en youtubetutorial angående lockpicking samt att använda sig av lite savescumming när man väl fått kläm på det för att slippa köpa digipicks hela tiden.
Man får helt enkelt ge det tid är det jag har kommit fram till. Då har jag inte ens doppat tårna i skeppmoddar, outposts etc... men visst är det underbart?
Submission is for the weak
Sålde in Fallout 4 12 miljoner exemplar inom de första dygnen? Och är då inte det ett större släpp egentligen..
vet inte hur man räknar riktigt men men.
Spelar väl ingen roll egentligen. Viktigaste är att folk har kul med spelet
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
Hur funkar det med gamepass då? Får utvecklarna betalt per spelad timme eller får de betalt en summa för att spelet ska ligga på tjänsten en viss period? Varierar det beroende på spel?
Jag tycker man kan nöja sig med att köpa DLC osv för att stödja dom ytterligare, och sen köpa spelet om det eventuellt försvinner eller man vill sluta med gamepass. Men man är ju fri att göra som man vill med sina egna pengar
Även efter snart 40 timmar i spelet så kan jag känna mig lite vilsen, har ännu inte orkat lära mig var i stort sett några affärer ligger i New Atlantis och menyerna trycker jag fortfarande fel i alltför ofta.
Tycker personligen det är helt idiotiskt att Bethesda inte ens orkade implementera någon slags översiktskarta (tänk sådana som finns i stora gallerior) i några infokiosker runt om i städerna, då skulle man åtminstone kunna få ett litet hum om var saker och ting var placerade.
Menyerna/UI är nog det man misslyckats mest med i Starfield, hur sjutton de godkändes internt kan jag inte riktigt begripa. Känns liksom inte som att man ens försökt att förbättra dem sedan Fallout 4 och Skyrim samtidigt som man lagt till en massa system/funktioner.
Med detta sagt, jo det klarnar mera med tiden, men har personligen aldrig under 30+ år av spelande varit med om ett spel där jag inte tycks riktigt få in i skallen hur menyerna är utformade efter ca 40 timmar.
Nu ägs ju Bethesda av MS så de lär nog bara ha vanlig lön som anställda kan jag tänka mig.
Men andra spel så verkar det vara lite olika deals.
Minns det var lite bråk mellan Sony/MS och någon utvecklare till ett spel som SquareEnix publicerade.
Då hade Square fått en klumpsumma för spelet o lagts upp i tjänsterna medans utvecklaren knappt fick något då deras kontrakt med Square var att de skulle få en viss % av antalet sålda spel.
Blev ju inte så många sålda spel då det dök upp i de här tjänsterna.
Minns tyvärr inte vilket spel det var nu bara men du borde kunna hitta mer information om detta ute på webben.
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
Hade samma känsla, men efter ett par timmar (läs 10+) började saker klarna. Ska dock erkänna att jag fick kolla på en Youtube-guide för att fatta lockpicking helt. Det geografiska är lite snurrigt när det saknas en minimap, men man vänjer sig. Överlag är det en brant uppförsbacke i början.
Din vänliga kvartersrecensent.
För det är så pass bra. Det är generationens spel.
Och det är okej att köpa en Xbox Series konsol för det spelet.
Överlag är det mycket att lära sig navigera utefter visuella element. T.ex. står det skyltat för kliniker, byteshandel o.s.v. på byggnaderna. Vissa har generiska namn utefter typen av tjänst som erbjuds, medan andra gånger rör det sig om "kedjor" från ett viss företag.
Det jag rekommenderar är att du tar den tid du behöver, rusha inte igenom ett nytt område utan stanna upp lite och ta in kringliggande miljöer. "Ah, så nära denna handelsbutiken står det en stor lila neonskylt. Det ska jag komma ihåg." - eller något i den stilen.
För att göra detta lättare kan jag rekommendera att stänga av scannern i städer, jaga inte de där blåa uppdrags-markeringarna när du anländer till en ny metropol eller annan civilisation. Spelet blir genast mycket mer givande och enklare att navigera genom om man låter sig inlevas i omgivningen
< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >
< Pixel 8 | XB900N | Reflect Flow Pro >
Hmm låter som de får tänka på att få med sånt i avtalen när de väljer utgivare nästa gång. Alltid någon som försöker blåsa en.
Jo precis man gör som man vill med sina egna pengar. Själv tycker jag det är onödigt att köpa material som man prenumererar på så länge det finns kvar. Finns ju dessutom DLC om man nu vill sponsra extra
Men det är ju inte konstigare än att folk köper en Skiva av en artist trots att de har spotify eller liknande.
Trevligt att Starfield går bra för Bethesda, gör ju att man kanske kan få se ytterligare nya IPn så måningom (även om jag är ganska sugen på TES6), också trevligt att så många personer verkar tycka om det - även om jag personligen känner lite mer "Meh, it's okay" om spelet än så länge. Det är för mig 'Bethesda game In Space'.
Kom dock nyligen endast till New Atlantis, där allt visserligen äntligen har lite mer färg, men min performance störtdök vilket dödade inlevelsen lite.
Ser fram emot att flyga (eller fast travel) lite mer ut i rymden och utforska, få se om det gör det lite mer spännande.
Men, som sagt, även om jag själv inte är helt 'blown away' av Starfield ännu, så gratulationer till Bethesda
Jag har spelat det här spelet alldeles för myckt(snart 60 timmar) och älskar verkligen spelet. Men med det sagt så har ju spelet sina irritationsmoment. Här är några saker jag skulle vilja se tillagda eller fixade.
Stadskartor, ganska självförklarande.
Minimap, detta spel hade behövt en informativ minimap, tex att är man i scannerläge så borde den även visa dom olika elementen i kartan. Skulle underlätta placering av outposts något enormt. Markera döda fiender som inte är lootade, finns säkert massor med mer QoL grejer dom skulle kunna göra med en minimap men är väl tveksamt om det kommer dyka upp en sådan.
Tweaka outpostbygge, detta känns väldigt buggigt just nu och är nog en av dom mer frustrerande bitarna i spelet just nu. Mycket saker som behöver fixas här. Ibland går det inte att placera strukturer med varningen att det är andra strukturer i vägen fast det är ingen i närheten. Hade också gärna sett ett gridsystem för att kunna placera saker och ting snyggt och prydligt. Ett tips här är att du kan underlätta detta något genom att gå in i control settings och sänka rotationshastigheten på placeringen av stukturer som default är alldeles för hög, men det borde finnas något form av grid-system du kan snappa nya strukturer till.
Förändra landskap, hänger ju ihop med föregående men hade varit trevligt om man kunde platta till marken för sin outpost och skulle säkert göra placering av strukturer och utrustning mindre buggigt. Alternativet hade varit att placering av strukturer plattar till och tar bort överflöd automatiskt.
Skeppbygge, tycker skeppbygget är svårt, dels så är förklaringarna på habmoduler minst sagt bristfällig hade gärna sett mer detaljer på vad exakt en modul inkluderar. Hade också gärna sett en möjlighet till fler anpassningsmöjligheter inne i själva skeppet. Nu får man typ ändra runt med modulerna bekräfta allt och sen gå in i skeppet och se om man är nöjd med resultatet. Hade gärna sett en separat editor för skeppet invändigt.
Inventory management, det nuvarande systemet känns väldigt klumpigt och hade gärna sett någon form av vy där man ser alla inventories man har tillgång till vid givna stund snarare än att man behöver tabba mellan dom.
Quest waypoints, inte lika stor grej men tycker quest waypoints ska kunna slås av eller på utan att man ska behöva gå in i scanner-läge.
Nu kanske jag låter som värsta hataren men jag ser fortfarande fram emot att spela spelet och det är lätt ett av dom bästa spelen jag spelat på många år, men spelet har helt klar sina irritationsmoment och några av dessa *host* outposts *host* hoppas jag dom kommer snygga till i kommande patcher. Avslutningsvis så hade jag en sista grej som det är spoilervarning på nedanför.
Ingen jättegrej men hade förväntat mig att Londinion skulle vara VÄLDIGT mycket större än det visade sig vara.
installerade Starfield i förväg och på realese dagen så skulle jag äntligen spela det. Men frugan dyker upp och vill att vi ska spela WoW tillsammans istället. Men då höjer jag rösten och säger " jag bestämmer att jag ska köra starfield hela natten!" .....så vi spenderade hela natten på att spela WoW
Nintendo Switch: SW-2771-7512-1037
Steam: Worebit
Xbox: Worebit
Ps4: Vorebit
Sitter i samma sits, får hoppas att det vänder. Är 4-5 timmar in tror jag, är än så länge inte det minsta imponerad eller speciellt intresserad att ens fortsätta. Just nu kämpar jag bara på då det verkar som många tyckt samma men att det sedan vänder.
Väldigt svag inledning som inte gör mig det minsta engagerad.
Mycket känns alldeles för daterat.
Menyerna är hemska.
AI'n är inget som imponerar.
Rymdresandet känns meningslöst.
Ser just nu inte storheten, vad är det som är så bra? Hoppas jag kommer till insikt.
Jag tycker hela spelet känns oerhört lat & oinspirerat
AI - Värdelös. Companions är mest ivägen
NPC - Stirrar bara på en, rör knappt på sig när man har konversationer. Ingen dynamik alls
Grafik - Ej optimiserat fast det är en motor dom använt sen 2011. Pratade med moddare som sa att assets från oblivion fortfarande används vilket dom tycker är komiskt/tragiskt. Frankensteins monster
Laddskärmar 24/7
Buggigt
Combat - 10 vapen och melee är bedrövligt.. Sen är många vapen bara olika variationer av varandra.
UI - Hemskt dåligt
Space combat - Asteroids från 1988 ?
Exploration - Obefintlig. Fast travel mellan laddskärmar till en genererad planet med oinsipirerade fiender (3 olika pirates) och tråkig loot.
edit: Måste bara lägga till hur dåligt spelet börjar. Du går från gruvbrytare till att vara the chosen one som ska plocka upp alien artifacts (varför du?), nån tomte ger dig sitt rymdskepp och en robot .. bara sådär ? Vem skrev detta!? Går sedan bara utför (mainstory-mässigt)
Jag kan fortsätta i evigheter, men känner bara en stor besvikelse. Det är verkligen ett Bethesda spel från 2011, hade förväntat mig något next-gen men absolut ingenting i spelet är på den nivån.
Sen kan jag tycka att det är orimligt hur många recensioner ger spelet 5/5 utan att ta upp AI, NPC,UI etc . Obegripligt
/rant over