Officiell tråd: Armored Core VI Fires of Rubicon – Nytt mechaspel från FromSoftware!

Medlem

Det fick bli ett spontanköp i går trots allt när sambon stack iväg på AW. Två-tre timmar in är det väl ungefär vad jag väntade mig som nykomling till serien. Möjligtvis att det är lite enformigare än vad jag trodde, får hoppas på lite mer variation på uppdrag och fiender längre fram men visst är det tillfredsställande de få gånger man får allt att lira som man vill. Hittills är det ett perfekt spel att köra mellan andra spel, i mitt fall inför Starfield, eller att snabbt köra en bana när suget faller på. Gissningsvis ändrar sig den här åsikten radikalt när jag börjar stöta på ordentliga bossar som kräver timmar av nötande

Moderator
Skrivet av Gaara:

Fan va svår sista bossen på act1 är, nött fanskapet i 7 timmar, nu ger jag upp...

Kollade du på streamen? Ta annars en titt för lite tips. Fick ner bossen efter några försök med lite vrid och vänd!
Underskatta inte närstridsattacken i luften.

Medlem

Första bossen är svår, tog mig runt en timme totalt kanske haha, men jag är gammal gubbe också, jag ska inte spela sånt här (eller så är det exakt sånt här man ska spela?)

Direction-boost (heter något annat, men jag kallar den för det - när du tittar mot ett mål och kan skjuta dig dit) måste användas mycket, sen Slasha med svärdet. Dodge är viktigt att kunna/förstå också. Hela tiden skjuta missiler. Kameran ska man ställa in på 10, annars suger det (PC, kontroller). Se till att träna kontrollerna så de verkligen sitter innan du tar bossen, skate:a runt, dodg:a, skjut dig fram mot mål, panga så du kommer ihåg vad-är-vad.

Har massa issues med min xbox kontroller dock. någon kombo jag gör öppnar upp ett steam-tangentbord, en annan kombo börjar spela in (via game-bar), en annan knappkombo gör att man går från full-screen till ett lite fönster, jätteroligt att spela när detta händer... antar det är något skit iom Windows 11 för i Windows 10 hade jag aldrig problem med kontrollern. PS5-kontrollern över bluetooth funkar f.ö inte heller bra, högerkontrollern funkar inte alls förutom i menyer.

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

Första bossen är svår, tog mig runt en timme totalt kanske haha, men jag är gammal gubbe också, jag ska inte spela sånt här (eller så är det exakt sånt här man ska spela?)

jo, jag skulle skulle säga att är EXAKT sånt här vi äldre ska spela! Vi ska testa NYTT så vi inte bara spelar i samma gamla banor!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Kollade du på streamen? Ta annars en titt för lite tips. Fick ner bossen efter några försök med lite vrid och vänd!
Underskatta inte närstridsattacken i luften.

Ja närstrid är vad jag kört i stort sett, får ner hans sköld snabbt som fan, men fanskapet står inte still, svårt o komma nära oftast.
Sen kan man slå 2 slag sen blir vapnet överhettat. När man får ner han till 50% så börjar han bli jävligare o börjar leka med någe stor eldpiska med gigantiskt räckvidd vilket gör närstrid ännu jävligare.

Du kom väl inte fram till bossen på streamen?

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ja närstrid är vad jag kört i stort sett, får ner hans sköld snabbt som fan, men fanskapet står inte still, svårt o komma nära oftast.
Sen kan man slå 2 slag sen blir vapnet överhettat. När man får ner han till 50% så börjar han bli jävligare o börjar leka med någe stor eldpiska med gigantiskt räckvidd vilket gör närstrid ännu jävligare.

Du kom väl inte fram till bossen på streamen?

Jo det gjorde han. Fick ner den på 3 försök, har jag för mig.

@Hanzo: ja.. egentligen är det här mer hur jag är van med spel, alltså från början (C64, arkadspel) väldigt svåra spel. Mest att jag inte spelat så många direkt svåra spel under mitt vuxna liv egentligen, jämförelsevis. Men det är skoj, tror att man kan få bra reflexer, bli mer snabbtänkt även som gubbe fast lika bra som en 15-åring eller liknande blir man kanske inte.

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

Jo det gjorde han. Fick ner den på 3 försök, har jag för mig.

@Hanzo: ja.. egentligen är det här mer hur jag är van med spel, alltså från början (C64, arkadspel) väldigt svåra spel. Mest att jag inte spelat så många direkt svåra spel under mitt vuxna liv egentligen, jämförelsevis. Men det är skoj, tror att man kan få bra reflexer, bli mer snabbtänkt även som gubbe fast lika bra som en 15-åring eller liknande blir man kanske inte.

Äsch, erfarenhet och konsekvenstänk klår twitchiga reflexer vilken dag som helst!

Vi behöver bara nöta fram lite erfarenhet i det här spelet med.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Ja, det som vill ha FromSoftware spel får vänta på Elden Ring2, detta verkar som en gammal Meka-spel det den mest bakåtsträvande spelstilen jag sett på länge. Man tillåts flytta runt som en liten spyflyga runt jättemaskiner. Och landa precis var man vill. väldigt öppen spelplan.

Hade hoppas på lite story. Men verkar vara PS2 meka med lite bättre grafik .

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

Jo det gjorde han. Fick ner den på 3 försök, har jag för mig.

@Hanzo: ja.. egentligen är det här mer hur jag är van med spel, alltså från början (C64, arkadspel) väldigt svåra spel. Mest att jag inte spelat så många direkt svåra spel under mitt vuxna liv egentligen, jämförelsevis. Men det är skoj, tror att man kan få bra reflexer, bli mer snabbtänkt även som gubbe fast lika bra som en 15-åring eller liknande blir man kanske inte.

jag kollar på denna 2 timmar stream som länkas här på sidan den slutar ju innan den bossen, finns det en längre stream?

Moderator
Skrivet av Gaara:

jag kollar på denna 2 timmar stream som länkas här på sidan den slutar ju innan den bossen, finns det en längre stream?

Sorry! My bad. Jag spelade vidare själv sen! Men för mig funkade närstrid bra. Samt att aldrig slösa för mycket energi så att du har råd att vara rörlig när eldpiskan kommer fram. Jag maxade också konstant mina missiler samtidigt som jag dodgade.

Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Sorry! My bad. Jag spelade vidare själv sen! Men för mig funkade närstrid bra. Samt att aldrig slösa för mycket energi så att du har råd att vara rörlig när eldpiskan kommer fram. Jag maxade också konstant mina missiler samtidigt som jag dodgade.

Känner att ibland hänger man inte med i vissa snabba vändningar, kanske skulle det gått bättre o spelat på PC. Tycker de flesta avståndsvapnen gör sjukt dålig skada i jämförelse med att få in 2slag med svärdet. Men det är så riskabelt att gå närstrid, speciellt sista 50%. Bossen har ju någon stor missil attack han gör så många gånger är det risabelt att bara flyga rakt fram för att få in någe svärdattack. Har väl som bäst fått ner han till runt 20%.

Vissa försök så när man får bort hans sköld så får han för sig o sticka iväg så man knappt får in några attacker alls medans andra gånger så kan man få ner han till 50% när man bara tagit bort hans sköld 1 gång.

Frustrerande är det iaf.
Önska de hade så man kan välja svårighetsgrad, något för oss mindre begåvade spelare. Brukar ofta köra storymode nuförtiden så man ska slippa sånt här, tänjer verkligen på tålamodet.

*edit*

Nu jäklar klara jag fanskapet. Testade ett vapen som sköt såpbubblor, det kombinerat med målsökande plasmamissiler från axelmojängen försvann skölden på nolltid. Sen bara in o dunka med svärd, klarade det på 2a försöket med den ändringen

Medlem

För er otåliga som behöver lite nybörjar tips!

Medlem

Bytte till mus och sen mitt Logitech G13 (litet tangentbord med styrspak som är mer ergonomiskt) blev mycket skönare och bättre på alla sätt i detta spel.

@Gaara ah, trodde du menade första bossen, förväxlade dig nog med någon annan som hade problem med den.

Skribent
Skrivet av Gaara:

Känner att ibland hänger man inte med i vissa snabba vändningar, kanske skulle det gått bättre o spelat på PC. Tycker de flesta avståndsvapnen gör sjukt dålig skada i jämförelse med att få in 2slag med svärdet. Men det är så riskabelt att gå närstrid, speciellt sista 50%. Bossen har ju någon stor missil attack han gör så många gånger är det risabelt att bara flyga rakt fram för att få in någe svärdattack. Har väl som bäst fått ner han till runt 20%.

Vissa försök så när man får bort hans sköld så får han för sig o sticka iväg så man knappt får in några attacker alls medans andra gånger så kan man få ner han till 50% när man bara tagit bort hans sköld 1 gång.

Frustrerande är det iaf.
Önska de hade så man kan välja svårighetsgrad, något för oss mindre begåvade spelare. Brukar ofta köra storymode nuförtiden så man ska slippa sånt här, tänjer verkligen på tålamodet.

*edit*

Nu jäklar klara jag fanskapet. Testade ett vapen som sköt såpbubblor, det kombinerat med målsökande plasmamissiler från axelmojängen försvann skölden på nolltid. Sen bara in o dunka med svärd, klarade det på 2a försöket med den ändringen

Det här är det fina med spelet. Det kan kännas helt jävla omöjligt tills man hittar den där loadouten som gör livet betydligt enklare.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det här är det fina med spelet. Det kan kännas helt jävla omöjligt tills man hittar den där loadouten som gör livet betydligt enklare.

Detta gillar jag. Tycker att det är något som ofta saknas i spel.

Ex The Witcher 3. Där finns det en mängd rustningar, vapen och, framför allt, diverse drycker som förstärker en. Tyvärr är nästan allt detta, speciellt dryckerna, meningslöst då allt dör relativt enkelt ändå. Jag vill behöva planera, samla ingredienser och brygga rätt drycker för att besegra en unik ondska djupt nere i en grotta. Det ökar inlevelsen enormt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent
Skrivet av Freakon:

Detta gillar jag. Tycker att det är något som ofta saknas i spel.

Ex The Witcher 3. Där finns det en mängd rustningar, vapen och, framför allt, diverse drycker som förstärker en. Tyvärr är nästan allt detta, speciellt dryckerna, meningslöst då allt dör relativt enkelt ändå. Jag vill behöva planera, samla ingredienser och brygga rätt drycker för att besegra en unik ondska djupt nere i en grotta. Det ökar inlevelsen enormt.

Witcher 3 ska ju egentligen köras på svåraste svårhetsgraden. Det är ju först där drycker och oljor blir livsviktiga för överlevnaden.

Men håller med, gillar när spelmekanik bygga in så den verkligen tillför något i spelet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Går visst att klara ut spelet på 9,5 timmar Kommer nog snabbare tider men ändå.

Medlem

Det här med att experimentera med vapen och gear märker man kan göra extremt stor skillnad.

Traggla med en boss "lite" för länge igår men bestämde mig för att avsluta uppdraget, köpte lite nya vapen och ja.. bossen dog på andra försöket(skulle varit första om jag körde lite mer safe).

Så sitter ni fast, testa lite nytt och se om det hjälper.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Stephanie of Astora:

Ja, det som vill ha FromSoftware spel får vänta på Elden Ring2, detta verkar som en gammal Meka-spel det den mest bakåtsträvande spelstilen jag sett på länge. Man tillåts flytta runt som en liten spyflyga runt jättemaskiner. Och landa precis var man vill. väldigt öppen spelplan.

Hade hoppas på lite story. Men verkar vara PS2 meka med lite bättre grafik .


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Witcher 3 ska ju egentligen köras på svåraste svårhetsgraden. Det är ju först där drycker och oljor blir livsviktiga för överlevnaden.

Det kan jag hålla med om.

Men många gånger när man kör på svåraste så är där dumma begränsningar som dödar upplevelsen. Ex att fast travel inte funkar.

Modulära svårighetsgrader hade varit tacksamt. Så man kan välja själv liksom. Har inget exempel men vill minnas att detta har börjat att ske sista tiden i x antal spel?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent
Skrivet av Freakon:

Det kan jag hålla med om.

Men många gånger när man kör på svåraste så är där dumma begränsningar som dödar upplevelsen. Ex att fast travel inte funkar.

Modulära svårighetsgrader hade varit tacksamt. Så man kan välja själv liksom. Har inget exempel men vill minnas att detta har börjat att ske sista tiden i x antal spel?

Ja jag tycker det behövs mer finess på svårhetsgrader. Att fiender bara tål mer och ger mer skada är väldigt lat design.

Såg nu i Age of Empire VI när jag spelade på Xbox att svårhetsgraden där förändrar ai:n. På lättaste så gör den inga stora anfall tex och har en tendens att fly. Medan på svåraste så kan den anfalla från flanker och tänker mer taktiskt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Några frågade hur stora mechsen är i Armored Core under Wakkaah's stream och Zullie gick igenom serien med en video på det! Oroa er inte, videon är bara 2min30sek lång

Medlem

Kul att komma tillbaka till tråden hit måndag morgon och sa att den varit igång under helgen också!

@Gaara, snyggt att du dödade Balteus till slut!

Det är mitt största tips jag kan ge till alla, köp nya delar och pröva nya strategier! Det är lite grejen med hela spelet kan man säga. Kom ihåg att ni säljer delar för exakt samma som ni köper dem för, så man blir aldrig straffad för att prova nya strategier. Behöver man pengar snabbt är det bara att sälja någon del igen. Sen rekommenderar jag också att spela om gamla uppdrag för att farma pengar, jag körde "Climb the wall" 3 gånger och då får man nästan en mille på det...

Medlem

Där rullar eftertexterna!

Jag har som sagt inte lirat något tidigare Armored Core spel men efter ha lirat detta så kan jag konstatera att dom har fått ett nytt fan. Nu är det bara invänta expansion/DLC eller en uppföljare. Blir det någon uppföljare hoppas jag inte det tar lika lång tid den här gången.

Ren och skär gameplay-glädje
Ljud och musik var riktigt trevliga(hade dock hoppats på lite MER från musiken)
Bakgrundsomgivningarna ser helt otroliga ut. FromSoftware och deras art design/estetik levererar alltid.
Många valmöjligheter till din mech
Minnesvärda och roliga bossar
En hel del episka moment
Lagom utmanande

  • Det tog ett bra tag innan storyn tog fart. I början brydde jag mig inte om den direkt, men lite mer än halvvägs eller så in, då tog det fart och jag började äntligen bry mig om både story samt karaktärer.

  • Det uppdragsbaserade systemet var helt OK och jag förstår varför man har det, det passar spelets upplägg. Men hade väl kanske föredragit något semi-öppet likt Dark Souls med en värld som var sammankopplad med någon slags main-hub. Men, som sagt, det funkade och jag störde mig inte på det.

  • Jag upplevde kameran och lock on-systemet stundtals frustrerande. Nu beror det säkert på att jag är en nykomling snarare än att det är bristfälligt(får vi hoppas).

Har inte testat på PvP'n.

Funderar på om jag ska ge mig på ng+ för att få ett alternativt slut. Vet inte om det slut jag fick var det "bästa". Man kände sig lite vemodig, men det gör man säkert hur man än väljer, gissar jag.

Betyg: lutar åt en riktigt stark 4/5 så som jag känner nu.

Jag la inte ner någon större tid direkt på att måla mina mechs men här är några av dom jag använde mest:


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Där rullar eftertexterna!

Jag har som sagt inte lirat något tidigare Armored Core spel men efter ha lirat detta så kan jag konstatera att dom har fått ett nytt fan. Nu är det bara invänta expansion/DLC eller en uppföljare. Blir det någon uppföljare hoppas jag inte det tar lika lång tid den här gången.

Ren och skär gameplay-glädje
Ljud och musik var riktigt trevliga(hade dock hoppats på lite MER från musiken)
Bakgrundsomgivningarna ser helt otroliga ut. FromSoftware och deras art design/estetik levererar alltid.
Många valmöjligheter till din mech
Minnesvärda och roliga bossar
En hel del episka moment
Lagom utmanande

  • Det tog ett bra tag innan storyn tog fart. I början brydde jag mig inte om den direkt, men lite mer än halvvägs eller så in, då tog det fart och jag började äntligen bry mig om både story samt karaktärer.

  • Det uppdragsbaserade systemet var helt OK och jag förstår varför man har det, det passar spelets upplägg. Men hade väl kanske föredragit något semi-öppet likt Dark Souls med en värld som var sammankopplad med någon slags main-hub. Men, som sagt, det funkade och jag störde mig inte på det.

  • Jag upplevde kameran och lock on-systemet stundtals frustrerande. Nu beror det säkert på att jag är en nykomling snarare än att det är bristfälligt(får vi hoppas).

Har inte testat på PvP'n.

Funderar på om jag ska ge mig på ng+ för att få ett alternativt slut. Vet inte om det slut jag fick var det "bästa". Man kände sig lite vemodig, men det gör man säkert hur man än väljer, gissar jag.

Betyg: lutar åt en riktigt stark 4/5 så som jag känner nu.

Jag la inte ner någon större tid direkt på att måla mina mechs men här är några av dom jag använde mest:
https://i.imgur.com/sewx6wj.jpeg

https://imgur.com/YfeRF7s.jpeg

https://imgur.com/kw7Gpia.jpeg

https://imgur.com/GAzwUJJ.jpeg

Najs! Kul att du gillade spelet och redan klarat det. Jag är fortfarande bara på kapitel 3!

Och tips till dig, och alla andra som missade att vinna lavalampan på Wakkaahs stream i fredags, håll utkik på våra nordiska sociala medier i nästa vecka, vi kommer ha en till tävling där ni får chansen att vinna en och lite annat göttigt Armored Core-merch!

https://twitter.com/BandaiNamcoNO
https://www.instagram.com/bandainamconordic

Medlem
Skrivet av bne_johannes:

Najs! Kul att du gillade spelet och redan klarat det. Jag är fortfarande bara på kapitel 3!

Och tips till dig, och alla andra som missade att vinna lavalampan på Wakkaahs stream i fredags, håll utkik på våra nordiska sociala medier i nästa vecka, vi kommer ha en till tävling där ni får chansen att vinna en och lite annat göttigt Armored Core-merch!

https://twitter.com/BandaiNamcoNO
https://www.instagram.com/bandainamconordic

Hehe ja, det var svårt att sluta spela, om man säger så. Klockade in på 32.7 timmar spelade enligt Steam(plus minus något AFK'ande emellan med spelet igång). "Spelade" var väl också en hel del läsning om vapen och gear samt jämföra och kolla stats.

Hur som haver, extremt välgjort, kul och bra spel! Skulle lätt kunna se det som en utmanare för GOTY.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Jag stämmer bara in i kören att detta var en surprise för mig som aldrig spelat Armored core spelen förut.

Jag är väldigt nöjd so far.

Det här var rätt sorts nöt att knäcka för egen del <3


signatur

P.L.U.R

Medlem

Var fast på Balteus i mellan 3-4 timmar, där jag vid flertalet försök fick ner hans hälsomätare till mindre en centimetern, innan jag i frustration vek ner mig och googlade efter rekommenderade builds att använda mot honom.

Med fyra vapen jag aldrig tidigare använt, en ny bentyp jag aldrig använt och knappt kunde behärska och en spelstil som inte kunnat vara mer annorlunda än den jag använt under hela spelet fick jag ner honom på första försöket. Jag ville ju mest få en liten knuff i rätt riktning men nu kändes det nästan mer som ett fusk.. Frågan är om man ska gå tillbaka nu och försöka få ner honom "på riktigt". Fan..

Medlem

Näfan nu kasta jag in handuken, jag ger upp. Hade inte spelat på flera dagar för det är så tråkigt o frustrerande att inte komma vidare. Tvingade mig själv att fortsätta spela för ja man ska klara sina spel man lägger pengar på. Försökte 5 gånger komma vidare men gick bara inte. Orkar inte sitta pussla gear för vad som kan fungera bäst. Tittade på någe walkthrough på IGN, de såg ut att köra typ liknade setup som jag själv gjorde. Va bara inse att man inte har skillz för detta spel. Avinstallerade skiten o började spela Immortals of Aveum istället. Där kunde man välja svårighetsgrad, storymode för casuals, ja man tackar.

From Software spel suger på sätt att man inte kan välja svårighetsgrad. Ska nog inte köpa något mer spel från dem av den anledningen.

Skriv svar