90-talsshootern Star Wars: Dark Forces remastras

Skribent

Det jag gillar mest med dessa remasters är ju att få widescreen. Stör mig på att spela i en ruta på TV:n när man inte kör CTR. Älskar Final Fantasy 6 pixel remastern just för att spelet nu täcker hela rutan.


signatur

"Writer and Fighter"

Det som helt glömts bort när en sådan här "remaster" skapas. Är hur Nightdive nu har möjligheten att skapa fler remasters.
Spel som använder en s.k. äldre motor "Sith Engine" kan nu användas till att skapa spel fler för samma motor, fast "uppdaterad" till HD / 4K.

Skribent
Skrivet av PGR1985:

Jag tycker att grafiken påminner starkt om den som används i Duke Nukem 3D. Är det samma motor som används?

Hade fel om att det var Sith Engine. Dock var det en egenskapad motor som hette Jedi Engine.

Sith användes bara till Jedi Knight Dark Forces 2

Skrivet av Stephanie of Astora:

Det som helt glömts bort när en sådan här "remaster" skapas. Är hur Nightdive nu har möjligheten att skapa fler remasters.
Spel som använder en s.k. äldre motor "Sith Engine" kan nu användas till att skapa spel fler för samma motor, fast "uppdaterad" till HD / 4K.

Tror bara det var Dark Forces som använde Jedi Engine, men i teorin har du rätt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tror bara det var Dark Forces som använde Jedi Engine, men i teorin har du rätt.

Och Lucasart's Outlaws. Men det var visst vara de två titlarna som använde den.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Hade fel om att det var Sith Engine. Dock var det en egenskapad motor som hette Jedi Engine.

Sith användes bara till Jedi Knight Dark Forces 2

Tror bara det var Dark Forces som använde Jedi Engine, men i teorin har du rätt.

Okej. Minns att jag spelade det 1:a ”back in the days”.
Vi får väl anta att del 2 också är på gång?

Skribent
Skrivet av PGR1985:

Okej. Minns att jag spelade det 1:a ”back in the days”.
Vi får väl anta att del 2 också är på gång?

Motorn är tydligen väldigt lik Build-motorn som användes i Duke 3D.

Ja jag håller tummarna! Hade gärna spelat om 2an i högre upplösning och expansionen som också släpptes med Mara Jade.


signatur

"Writer and Fighter"

Gen
Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag blir så depp när ens egen smak inte synkar med andras.

Tycker dels inte att det räcker med att bara köra originalet i 4K och 120 fps och att vi automatiskt ska vara tacksamma för det (jag inbillar mig också att det är busenkelt att implementera 4K/120 och att man lär ha kunnat köra Dark Forces med dessa inställningar långt innan denna remaster planerades bara man varit beredd att trixa lite).

Jag är ingen grafikgalning, men herregud, det är en FPS från 1995. Det är fortfarande lite för fult. Och "Advanced 3d rendering" var inget som jag såg några spår av i den där trailern i alla fall. 🤔

Plus cut-scenes, varför skulle de göra om dem så att det ser tecknat ut plötsligt? Cartoon-grafik i dataspel är bland det värsta jag vet.

Originalet tillhör mina favorit-FPS genom alla tider och jag älskar allt old-school men jag tycker en sån här klassiker förtjänar att fräschas upp på att bättre sätt. 🤗

Väl talat.

12
Skriv svar