Liknande spel som Alien Isolation

Medlem
Liknande spel som Alien Isolation

Köpte en Steam Deck och råkade spela igenom Alien Isolation (igen).
Det är ett av de bästa spel som gjorts. Har en otrolig stämmning, suveränt ljud och ser fortfarande riktigt bra ut.

Vill hitta något liknande. Tänker på stämmning och gameplay , inte temat. Det måste fungera bra på Steam Deck.
Tips?

Medlem

Ett riktigt pangspel trots sina år. Jag vet inte riktigt vad som finns och inte finns på Steam Deck, men jag kan tycka att Thief från 2014 och Deus Ex: Mankind Divided är lite närbesläktade med Alien. Thief är tryckande, mörkt och långsamt med tydligt fokus på att smyga runt och gömma sig varhelst det går. Deus Ex kan inbjuda till lite mer pangande, men störst behållning tycker jag att man har av att smyga sig igenom det också.

Medlem

Kanske Amnesia: The Dark Descent? Kolla in deras nya spel kanske. Man springer runt o gömmer i bunkrar under jorden under första världskriget

Releasehästryttare

Dead space remaken

Resident evil spelen

Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Ett riktigt pangspel trots sina år. Jag vet inte riktigt vad som finns och inte finns på Steam Deck, men jag kan tycka att Thief från 2014 och Deus Ex: Mankind Divided är lite närbesläktade med Alien. Thief är tryckande, mörkt och långsamt med tydligt fokus på att smyga runt och gömma sig varhelst det går. Deus Ex kan inbjuda till lite mer pangande, men störst behållning tycker jag att man har av att smyga sig igenom det också.

Ska kika på dem. Tack!

Skrivet av noyart:

Kanske Amnesia: The Dark Descent? Kolla in deras nya spel kanske. Man springer runt o gömmer i bunkrar under jorden under första världskriget

Har spelat andra Amnesia-spel och känner inte riktigt att det är samma sak men tack för tipset.

Skrivet av Devan:

De två första ser intressanta ut men finns ju inte än och är ytterst osäkert på hur de lirar på Decken. Men ska hålla utkik.

Dead space tänkte jag inte på. Det ska jag kolla upp. Spelade det lite på PS3 men tror inte jag klarade det. Lite mer offensivt dock, men bra stämmning.

Ska kika på RE. Tack!

Dödgrävaren

System Shock 2 kanske kan få lite samma feeling ibland.

Medlem

SOMA tror jag ska nämnas här

Releasehästryttare

https://store.steampowered.com/app/1200770/Deathground/

Det har ju till och med handhållen radar som i alien

Medlem

Riddick: Escape from butcher bay. Väldigt likt i gameplay.

Medlem

Outlast spelen!
Riktigt obehagliga, med liknande gameplay där man måste smyga runt och gömma sig en massa. Vet inte alls hur bra de fungerar på Steam Deck, men det är inga krävande spel så det bör inte vara några konstigheter.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

AvP-spelen spela som marine, men kanske för mycket action.


signatur

IDKFA

Medlem

Kom och tänka på Dark Messiah of might and magic också.

Medlem
Skrivet av pacc:

SOMA tror jag ska nämnas här

Ja, SOMA var det första jag kom att tänka på.

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Riddick: Escape from butcher bay. Väldigt likt i gameplay.

Skulle också tipsa om det spelet, lite föråldrat nu men det var bra då.

Skribent

Hitman är ju lite åt det hållet också. Kan ju vara mer gömma sig in plain sight också. Men att hålla låg profil, gömma sig, ta ut målet och sen fortsätta gömma sig och smyga ut från platsen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Condemned 1 och två. Det är en liknande mörk och obehaglig stämning som Alien i dom spelen. Jag tror att dom finns på steam med också?

Doom 3.

Resident evil 2 och 7.

Zombi.

Sa han verkligen: "Good morning Stanley" i "Under the waves"?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar