Phil Spencer om Redfall-fiaskot: "Tar fullt ansvar"

Medlem

Sett hela intervjun nu. Hörde att RedFall var år i utveckling redan när Microsoft köpte Zenimax. Försent att fixa grunderna. De fick heller inte skicka ATG till dem. Och Arkane Austin inte ville ha hjälp av andra XGS. De körde internt all the way. Men det är ingen ursäkt.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Tror ms tänker ha kvar Phil tills de köpt Activision sen byter de plats på Phil och Bobby!

Fy vare mig väl.

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Lyssnade på hela intervjun och något som förvånade mig mest var i slutet, där Phil såg uppgiven och besegrad ut.

Sedan medgav han att de inte kan vinna över konkurrenterna, att de ligger på tredje plats, och att bra spel inte kommer hjälpa konsolförsäljningningen, va!?

Ingen förväntar sig att Xbox ska sälja mer än PS5:an, men du måste ju släppa bra spel för att kunna konkurrera, ha en chans, och samtidigt få upp intresset för folk att köpa din konsol, ge dem bra anledningar till varför de ska äga en Xbox, såsom Sony och Nintendo gör hela tiden. Det räcker inte bara med att skylta med Gamepass hela tiden som en ursäkt och sedan släppa ett trasigt AAA-spel som Redfall efter 1,5 år sedan Halo, ett spel som även hade problem. Hans uttalande var jävligt märkligt och att döma av reaktionerna på sociala medier, så var det inte det folk ville höra.

Nu ligger all press på att Starfield måste bli jävligt bra. Skulle spelet bli fiasko på något sätt, så tror jag att några huvud kommer rulla, speciellt Phil Spencers.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Lyssnade på hela intervjun och något som förvånade mig mest var i slutet, där Phil såg uppgiven och besegrad ut.

Sedan medgav han att de inte kan vinna över konkurrenterna, att de ligger på tredje plats, och att bra spel inte kommer hjälpa konsolförsäljningningen, va!?

Ingen förväntar sig att Xbox ska sälja mer än PS5:an, men du måste ju släppa bra spel för att kunna konkurrera, ha en chans, och samtidigt få upp intresset för folk att köpa din konsol, ge dem bra anledningar till varför de ska äga en Xbox, såsom Sony och Nintendo gör hela tiden. Det räcker inte bara med att skylta med Gamepass hela tiden som en ursäkt och sedan släppa ett trasigt AAA-spel som Redfall efter 1,5 år sedan Halo, ett spel som även hade problem. Hans uttalande var jävligt märkligt och att döma av reaktionerna på sociala medier, så var det inte det folk ville höra.

Nu ligger all press på att Starfield måste bli jävligt bra. Skulle spelet bli fiasko på något sätt, så tror jag att några huvud kommer rulla, speciellt Phil Spencers.

Det är nog lugnt, tvivlar på att Starfield blir ett fiasko. Sen har ju knappast Microsoft själva varit med i den utvecklingen. Håller tummarna att det går bra i alla fall, jag vill se ett riktigt grymt Elder Scrolls VI.

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Deekar:

Tänk så floppar Stafield också. Vilken shitshow de kommer bli😅

Det vore katastrof, det måste leverera stort.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Vad jag menar är att trailern satte en ribba för presentation av spelet. Men från att CG trailern släpptes och fram till första releasedatumet och förseningen till 2023 verkar de ha stoppat tillflöde av pengar. Om du inte har sett det så är presentationen av story i spelet på indie nivå med knappt animerade stillbilder. Det vill säga att det är väldigt sällsynt med en så snygg CG trailer och ett spel som sen släpps med så basal nivå av presentationen i spelet.

Nej jag förstår och håller med 100%

Ambassadör
Xbox

Jag tycker att det var en bra, ärlig och förvånansvärt öppenhjärtig intervju. Jag gillar att Phil tar ansvar och aldrig någonsin offrar någon annan oavsett vems fel det är när det till syvende och sist är under hans ansvar. Mannen är en utmärkt ledare.

Den här så kallade "limited integration" som Xbox kör med Bethesda (och övriga) är ju dock något som måste omvärderas. Kreativ frihet absolut, men där räcker det. Är man first party så finns det vissa standarder att leva upp till med sina spel. Kvalitet, teknisk nivå, presentation och paketering ska vara på en hög nivå.

signatur

Jump in.

Medlem

Man undrar ju om Microsoft kommer stänga ner den studion nu…

signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Tänk så floppar Stafield också. Vilken shitshow de kommer bli😅

Skrivet av lasselason:

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mortaigne:

Jag tycker att det var en bra, ärlig och förvånansvärt öppenhjärtig intervju. Jag gillar att Phil tar ansvar och aldrig någonsin offrar någon annan oavsett vems fel det är när det till syvende och sist är under hans ansvar. Mannen är en utmärkt ledare.

Den här så kallade "limited integration" som Xbox kör med Bethesda (och övriga) är ju dock något som måste omvärderas. Kreativ frihet absolut, men där räcker det. Är man first party så finns det vissa standarder att leva upp till med sina spel. Kvalitet, teknisk nivå, presentation och paketering ska vara på en hög nivå.

Håller med. Jag går en ledarskapsutbildning just nu och han checkar av många av rutorna i sitt ledarskap. Bara att han säger "vi" här och inte kastar någon under bussen är snyggt.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skrivet av Bullen86:

Inte mitt intryck alls att han såg uppgiven och besegrad ut. Tagen av besvikelse efter Redfall, definitivt, men samtidigt peppad inför det som komma skall. Dessutom är det nog alldeles sant att folk inte kommer sälja sin PS5 och köpa en Xbox Series X bara för att få spela ett visst spel. Vi är inte så rörliga längre, en ny konsolgeneration innebär inte ett blankt blad. Ända sedan 360-eran när onlinespel på konsol exploderade har vi börjat bli alltmer investerade i våra digitala ekosystem och det gör oss mindre benägna att byta format. Och ytterst få utanför forum som FZ har två eller fler konsoler.

signatur

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Håller med. Jag går en ledarskapsutbildning just nu och han checkar av många av rutorna i sitt ledarskap. Bara att han säger "vi" här och inte kastar någon under bussen är snyggt.

En bra ledare hade inte tillåtit spelsläppet i dess nuvarande skick och hade istället bett Arkane göra ett bättre spel. Det spencer gjort är att sälja ett trasigt spel. Är det bra ledarskap enligt dig?

Skrivet av Sillgam:

Som vanligt när herr spencer talar är det väldigt mycket snack och lite verkstad.

Hur mycket "verkstad" kan han förväntas leverera i ett samtal som detta, menar du? Detta var ett samtal om situationen för Xbox. Den 11 juni ska det bli verkstad.

signatur

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Hur mycket "verkstad" kan han förväntas leverera i ett samtal som detta, menar du? Detta var ett samtal om situationen för Xbox. Den 11 juni ska det bli verkstad.

Håller med, han visade hur allvarlig han tycker situationen är och ville inte ens ge sken av att vara ens lite positiv inför situationen, han poängterade ett par gånger att han är nedstämd pga läget. Han ser fram emot den 11 juni men inte ens då sa han något i stil med att ”då jäklar ska ni få se” utan höll en låg profil och sa att de skulle visa ett par nya grejer och lite annat, förhoppningsvis blir det verkstad då.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Ge pengarna tillbaka till alla som köpt spelet. Har de gjort det?

Skrivet av Sillgam:

En bra ledare hade inte tillåtit spelsläppet i dess nuvarande skick och hade istället bett Arkane göra ett bättre spel. Det spencer gjort är att sälja ett trasigt spel. Är det bra ledarskap enligt dig?

Det finns många parametrar i detta, som du säkert förstår, som har med mer än bara en persons ledarskap att göra. Ja, självklart är han högst ansvarig för allt som händer på Xbox, men Spencer som högsta chefen kan eller ska inte vara inblandad i allt som händer i varje enskilt spel. Han måste kunna ha tillit till mellanchefer och andra ledare i verksamheten att de kan fatta löpande beslut under ett spels utveckling. Exakt vad som har hänt i fallet Redfall vet jag inte, men han tar på sig ansvaret även om det förmodligen är så att det fattades dåliga beslut av många människor under honom. Det är ledarskap. Fördela äran till andra när det går bra, ta skulden när det går dåligt.

signatur

Medlem

En kan ju undra, hur länge får Phil stanna kvar på sin roll?

Visst, han bär inte ansvaret personligen, men liknande roller inom andra branscher hade definitivt bytt ut ledarskapet långt tidigare än detta.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Ge pengarna tillbaka till alla som köpt spelet. Har de gjort det?

Det är iofs en bra poäng, det bör ju inte bli alltför dyrt då jag tror att väldigt få köpt detta för 70 dollar, det säljs antagligen inga mängder spel till XboxX/S då Gamepass är vad det är.

Medlem

De visste vad de höll på med. Annars hade de inte haft recensionsembargo ända fram till släpp.

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Medlem

Varken 60fps eller bättre AI kommer göra detta extremt mediokra spel värt 70 dollar.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Peakat? Jävligt låg högstanivå isåfall😅

Slarvigt uttryckt, menar så klart peaken på den här kurvan enbart och att man är på väg nedåt igen, har varit mycket positiva nyheter kring Xbox sen vändningen från tv, tv, tv.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Fast syftar väl på intervjun

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Inte mitt intryck alls att han såg uppgiven och besegrad ut. Tagen av besvikelse efter Redfall, definitivt, men samtidigt peppad inför det som komma skall. Dessutom är det nog alldeles sant att folk inte kommer sälja sin PS5 och köpa en Xbox Series X bara för att få spela ett visst spel. Vi är inte så rörliga längre, en ny konsolgeneration innebär inte ett blankt blad. Ända sedan 360-eran när onlinespel på konsol exploderade har vi börjat bli alltmer investerade i våra digitala ekosystem och det gör oss mindre benägna att byta format. Och ytterst få utanför forum som FZ har två eller fler konsoler.

Jag har aldrig gillat tanken att man skulle sälja konsol x för att köpa y, att bara överge en konsol som man har haft i generationer. Hellre att man behåller den och sparar tills man har råd med den andra för att uppleva bägge världarna, varför begränsa sig?

Jag köpte min första Xbox förra året, varför? Series S var på rea, väldigt billig och jag ville bl.a. inte missa Bethesdas spel, så som Starfield och Xboxs andra exklusiva. Jag kunde ha köpt Series X, men pga Xboxs dåliga historia med brist på spelen, så hade jag ingen lust att spendera dem pengarna. Det är upp till bevis om jag ska investera i deras konsol nästa gång eller inte alls. Men det viktiga budskapet här är att jag för första gången köpte deras konsol, och lyssnade man på vad Phil sa, så kändes det som om det inte betydde lika mycket som om jag hade bytt system helt. Detta är fortfarande en vinst för Xbox, så därför håller jag ej med Phil. Tänk om deras storspel hade varit så fantastiska, att minst hälften av dem som äger en PS5a och aldrig ägt en Xbox tidigare, hade köpt en, skulle det inte vara hur grymt som helst för Xbox? Men enligt honom så räcker inte fantastiska spel tydligen 🤔, och det är här han låter uppgiven och besegrad av konkurrenterna.

Problemet med honom är att han har bett om ursäkt i många år nu, detta är inte första gången. Sedan lovar han att de ska bättra sig och att spelen kommer. Detta har sagts i ca 5 år nu och t.o.m de mest hängivna fansen har börjat tröttna på hans ursäkter, särskilt när konkurrenterna pumpar ut kvalitiva spel. Om du inte gör det som dina konkurrenter gör bäst, så är det inte konstigt att folk inte köper din konsol och istället köper en Switch eller en PS5:a.

Det hela har blivit en enda stor meme vid det här laget. Phil må vara en bra person och ledare, men har lett detta skepp i 9-10 år, där inte mycket har hänt förutom Gamepass och en del studioköp, samt många tomma löften. Sedan gick det rykten om att MS inte är nöjda med speldivisionen, uteblivna storspel som verkar ha stagnerat antal Gamepass medlemmar, som hör till konsolförsäljningen som gick ner med 30%, samtidigt som PS5:an ökade med närmare 400% samma period och slog rekord.

Jag tror som sagt att han ligger löst till och känner av det om inte saker blir bättre, vilket jag hoppas att det gör. Hög konkurrens sporrar varandra.

Medlem

Nu ser ju Starfield mycken lovade ut, men skulle skratta gott om det också skulle bli ett fiasko. Då kan Microsoft helt dra ur proppen för Xbox Series, det spelet är bokstvavligen konsolens allra sista livlina.

Skrivet av Ruffles:

Det finns många parametrar i detta, som du säkert förstår, som har med mer än bara en persons ledarskap att göra. Ja, självklart är han högst ansvarig för allt som händer på Xbox, men Spencer som högsta chefen kan eller ska inte vara inblandad i allt som händer i varje enskilt spel. Han måste kunna ha tillit till mellanchefer och andra ledare i verksamheten att de kan fatta löpande beslut under ett spels utveckling. Exakt vad som har hänt i fallet Redfall vet jag inte, men han tar på sig ansvaret även om det förmodligen är så att det fattades dåliga beslut av många människor under honom. Det är ledarskap. Fördela äran till andra när det går bra, ta skulden när det går dåligt.

Nja, hade det varit Nintendo eller Sonys spel så tror jag faktiskt höjdarna från Japan hade gått in och bytt ut utvecklingsteamet om de testat det spel som Redfall blev. Ungefär som Nintendo gjorde med Prime 4, de skrotade helt enkelt spelet helt och bytte utvecklare istället för att bara skjuta upp det lite för att sminka grisen. Men en förklaring är väl att Spencer och Xbox är i en något desperat position vad gäller en gapande tom releasekalender för Xbox, så det ansågs väl att det helt enkelt inte var möjligt att skrota eller kraftigt skjuta upp spelet en gång till. Det är ju bokstavligen ingenting på gång till Xbox före Starfield, och ser inte ut att vara mycket på gång inom närtid därefter heller...

Avstängd

Microsoft fummlar i mörkret.
Sparka xbox ledningen och fundera på nå nytt

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nu ser ju Starfield mycken lovade ut, men skulle skratta gott om det också skulle bli ett fiasko. Då kan Microsoft helt dra ur proppen för Xbox Series, det spelet är bokstvavligen konsolens allra sista livlina.

Mjä, tycker det här låter överdrivet melodramatiskt. Konsolerna kommer rulla på och Xbox kommer finnas kvar, tror verkligen inte på det där att "det är bokstavligen konsolens allra sista livlina". Allt kommer inte hänga på just Starfield.

Dom har ändå lite annat på gång som är utannonserat men som vi inte sett ett smack av(Fable, Avowed, Perfect Dark, Hellblade 2), skulle alla dessa tillsammans med Starfield floppa har dom dock ett problem skulle jag gissa.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Så Bobby ska bli nya chefen av Xbox och Phil ska bli chef för Activision?

Japp, Bobby vet hur man tjänar pengar och Phil är bättre på att ta hand om sina anställda.

Medlem
Skrivet av lasselason:

I 30 fps

Skrivet av Bullen86:

Jag har aldrig gillat tanken att man skulle sälja konsol x för att köpa y, att bara överge en konsol som man har haft i generationer. Hellre att man behåller den och sparar tills man har råd med den andra för att uppleva bägge världarna, varför begränsa sig?

Så resonerar vi som är tillräckligt intresserade och investerade i spel att vi kanske köper alla konsoler på marknaden. Men vi är en pytteliten minoritet. De flesta kommer bara köpa en konsol.

Citat:

Detta är fortfarande en vinst för Xbox, så därför håller jag ej med Phil. Tänk om deras storspel hade varit så fantastiska, att minst hälften av dem som äger en PS5a och aldrig ägt en Xbox tidigare, hade köpt en, skulle det inte vara hur grymt som helst för Xbox? Men enligt honom så räcker inte fantastiska spel tydligen 🤔, och det är här han låter uppgiven och besegrad av konkurrenterna.

Han gör ett konstaterande, nämligen att branschen har förändrats. Jag tror att han har rätt här. Oavsett hur många spel Xbox får kommer många ändå välja PlayStation därför att deras kompisar spelar där eller för att man har prenumererat på PlayStation Plus i många år etc. Man byter inte bara som vi gjorde förr, inte lika lätt. Sedan är det självfallet så att spel har betydelse, det är ju trots allt för spelen vi köper en konsol. Men att ett eller några spel skulle lyckas vända hela spelplanen till Xbox fördel är osannolikt.

Citat:

Problemet med honom är att han har bett om ursäkt i många år nu, detta är inte första gången. Sedan lovar han att de ska bättra sig och att spelen kommer. Detta har sagts i ca 5 år nu och t.o.m de mest hängivna fansen har börjat tröttna på hans ursäkter, särskilt när konkurrenterna pumpar ut kvalitiva spel. Om du inte gör det som dina konkurrenter gör bäst, så är det inte konstigt att folk inte köper din konsol och istället köper en Switch eller en PS5:a.

Om du lyssnar på hela samtalet är det tydligt att Spencer är väldigt medveten om detta, dvs. att de inte har levererat på alla löften och förhoppningar. Han upprepar detta gång på gång "again, don't listen to what I say before you have the controller in your hand" etc.

Citat:

Jag tror som sagt att han ligger löst till och känner av det om inte saker blir bättre, vilket jag hoppas att det gör. Hög konkurrens sporrar varandra.

Det är mycket möjligt, om 2023 inte blir ett bra år finns det all anledning att börja titta efter en annan chef för Xbox. Jag kan känna viss oro för vem det kan tänkas bli, dock.

signatur

Medlem
Skrivet av Dex:

Om dom själva inte tycker att det är ok att spel släpps så här, så varför släpper dom då spelet i detta skicket? Det är ju knappast så att ingen har vetat om hur spelet var innan det släpptes. Så klart har både Arcane, Bethesda och Microsoft på något sätt spelat eller sätt spelet innan.

Såg hela videon, om jag förstår det rätt. Dom kör delay på spel som underpresterar och dom anser är ett bra spel för att hinna få klart alla flesta buggar.

Men om de skapar ett spel som de ej är nöjd med själv så släpper de spelet i vilket skick de än må vara i för att hoppas få pengar tillbaka för den tid de tagit att utveckla spelet.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

123
Skriv svar