Det är köparnas fel!
Det spelutgivarna gör är att de lovar korv som smakar underbart, men tillagar korv som smakar gamla skosulor. Om spelarna fortsätter svälja lögnen och köpa korven varje dag till lunch kommer kocken knappast ändra på receptet. I det läget är det köparnas fel eftersom de köper en korv som de borde veta vid det här laget hur illa den smakar.
Denna förboknings-kultur inom gaming är största anledningen till att spel kan släppas halvfärdigt. Jag förbokade Cyberpunk då det var en pålitlig utgivare i form av CDPR, men oj vad t.om. dem kunde sjunka lågt, och släppa en av dem trasigaste AAA-spelen för året.
Tror inte Guerilla har samma problem då dem arbetar mot en specifik hårdvara för att nyttja PS4/PS5 till max.
Kommer aldrig förboka spel nånsin igen dock.
Jag kan säga att detta problem faktiskt funnits ända sedan nintendo NES och Segas tid. Vi äldre glömmer ju aldrig ET eller Link. Man köpte spelen för att man verkligen trodde på hypen/reklamen långt före youtube fanns. Våra hjärnor är ju perfekt konstruerade för att gå på reklam. Annars skulle vi ju inte ha någon reklam.
Återköp eller ersättning från något håll för trasiga spel existerade över huvud taget inte. Man satt och skämdes för att man helt hade kastat bort pengar.
Så något nytt? Nej absolut inte.
Bra att artikelförfattaren tog upp detta skamliga ämne.
Jag tar av mig hatten, bockar och bugar för det.
Någon får gärna starta en tråd som handlar om de värsta spelköpen man gjort och skämts för. Lite som terapi 🤗
Jag tycker det är skillnad på senaste BF och dom tidigare exempelvis. Det senaste är inte färdigt. Tidigare har det varit överbelastning som varit problemet.
När spelet är ooptimerat då är det ett FEL med spelet. Småbuggar är en annan femma tycker jag.
Menar du att alla spel inte fungerar på release ? Dom som funkar vid release talas det tyst om.
Håller med.
Jag köpte Dying Light 2 idag, trots att jag har läst om lite buggar. Jag tar den risken medvetet och skulle jag tröttna efter en vecka så får jag skylla mig själv. 500 spänn är dessutom inte så mycket pengar.
För jag är nämligen ganska säker på att jag kommer spendera en hel del tid med spelet, så jag kommer få valuta för pengarna. Men jag är också beredd att acceptera det faktum ifall det visar sig vara dåligt.
Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler
Dustin Home skickade mitt 1 vecka innan release och det fungerade bra även då Du kommer tycka om det!! Sjukt magisk atmosfär.
i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5
Både ja och nej, men absolut förbokar du är du del av problemet och har förlorat rätten att klaga.
Marknasföring visar spel i sjuuukt snygg grafik, spel mekaniker som är en dröm, AI som LEVERERAR, men färdiga varan består av buggar och trasig AI samt saker som ej levererats.
Nej bort med förboningar, låt spelen komma ut, läs vad det är/hur trasigt skiten är, bring back demos.
Spela spel är kul ibland.
De allra flesta käkar inte korv till lunch varje dag, på samma sätt som att de flesta inte spelar varje spel som ges ut. Den låga kvaliteten blir inte lika tydlig då. Det var också ett hypotetiskt exempel på vad som kan hända, vilket jag tror var ganska tydligt.
Se resten av vad jag skrev, det är inte försvarsbart att förvänta sig att vanliga konsumenter ska ha 100% koll på vilket företag som gör vad eller vad recensioner skriver om ett spel, för de är inte entusiaster. Har du 100% koll på exakt allt du köper? Jag har det definitivt inte.
Jag tycker att man ska kunna ställa krav på företag att göra bra produkter, oavsett vad. De spenderar extrema pengar för att se exakt vilken marknadsföring som gör att de alltid kan sälja sina produkter, oavsett hur trasiga de är. Då är det orimligt att klandra köparna, när marknadsföringen är specifikt designad för att påverka dem. Företagen är de som är illvilliga här, klandra dem!
Sen verkar ju människan glömma snabbt, för som du säger. Redan på NES och Sega-tiden släpptes det ju halvfärdiga och buggiga spel. På 90-talet sen så tittade man tillbaka och tyckte att spelen förut var mindre buggiga och nu tittar vi tillbaka på 90-talet och tycker de spelen släpptes felfria. Det roligaste är väl att buggar och glitchar på NES och Sega-tiden hamnade i "tips & tricks"-spalten i speltidningarna. Lyckades man återskapa en bugg så var det ju ett "tricks" som du kunde skryta om på skolgården. Ironin är väl att det är samma buggar speed-runners använder idag för att tangera rekorden?
"Writer and Fighter"
Håller inte men. Min bror är tex ingen hardcore gamers men spelar ibland.. när han har tid. Det han vet om spel lär han sig av mig annars är han obrydd. Tex senast han köpte nytt spel var Resident Evil 7 och han spelar så sällan att han inte ens visste att dom har gjort fler spel än RE4. Inte ska väl någon som är semi-intresserad av spel behöva sitta på forum hela dagarna för att inte råka ut för en trasig produkt? Jag hänger inte på forum för andra produkter hela dagarna. Jag köper det jag vill ha/behöver och förväntar mig att det är komplett. Tänker inte prenumerera på IKEAS katalog bara för att jag planerar att köpa en ny hylla. jag räknar fan med att alla hyllplan, plugg och skruv ingår i köpet!
Det roliga är att betan var redan riktigt kass. Folk som har inte spelat beta säkert hört och sett t.ex på youtube hur spelet var och ändå förbokar man 🤣😂
Jag håller inte med om att det borde ligga på köparens sida att "känna till" att produkten kanske släpps i ett ofärdigt eller dåligt skick. Det bör gå att få pengarna tillbaka om man inte är nöjd, precis som det är på alla andra produkter egentligen. Lite osäker på hur det förhåller sig med digitala spel, vet bara att Steam har sin två timmars gräns, där man kan få pengarna tillbaka inom den speltiden.
Förväntan när ett spel släpps är att det ska fungera som det är marknadsfört, annars är det fullständigt självklart att bli upprörd och i värsta fall som sagt få pengarna tillbaka. Sedan var just den gränsen ska gå, det går att diskutera.
Det går heller inte att hävda att bara för att tidigare spel, släppta av andra utvecklare är ofärdiga så kommer det vara fallet med framtida spel. Sedan går det såklart att diskutera huruvida det är bra eller dåligt med förbokningar men dessa görs ju ofta av olika anledningar. När det är digitalt så är det för att kunna förladda och vara redo direkt när spelet släpps och när det kommer till fysiska spel finns det oftast en massa incitament för att förboka, att det säljs slut, du får artbook, figuriner etc.
Jag är för att köpare ska göra informerade köp, men att utgå från att det kommer vara i ett dåligt skick bara för att det är ett nysläpp det håller jag inte med om.
Ja det verkar ju helt fantastiskt faktiskt - ett spel precis i min smak. Blev aldrig av att jag spelade första spelet men nu har jag precis avklarat första natten. Vilken grafik!
Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler
Och om IKEA-produkterna du köpte saknade en massa skit, var av undermålig kvalitet eller dylikt - skulle du fortsätta handla hos IKEA då? Nej, givetvis inte, men när det gäller spel tycks folk i allmänhet köpa grisen i säcken varenda gång och bli lika förvånade varenda gång.
Ska vi inte ta en bättre liknelse ändå?
Det är som att du handlar hos IKEA men när du kommer hem inser du att färgen som var så snygg i butiken och lådorna som verkade så användarvänliga inte riktigt var som du hoppats när du satte ihop möbeln hemma.
Viam inveniam aut faciam
Du verkar prata om något helt annat. Min liknelse åsyftade buggar och dålig prestanda - trasiga spel, helt enkelt. Inte spel som inte hade de features du hoppades på...
Nej, det är inte köparnas fel!
Det är utgivarnas fel!
Tyvärr har köparnas acceptans blivit större då majoriteten av dagens spel inte är 100% färdiga.
Jag är ofta själv en reaback köpare, har ej bråttom att köpa ett spel. Förhoppningsvis är det patchat och polerat fram till dess.
Banksy
Håller med att man inte bör förboka spel för då får man faktiskt vara beredd på att man kan köpa grisen i säcken.
Det jag dock inte håller med om är att det är köparens fel, företaget ansvarar alltid för att deras produkt fungerar och gör den inte det ska de ha all skit i världen. Men jo vänta gärna att köpa spel så kan du ofta spara de pengarna när det är trasigt.
Spelen brukar säljas i early access i form av "det du ser nu är det du köper, resten är en bonus"
Jag har dock själv ingen anledning att klaga, early access har gett mig några av de bästa spelen jag någonsin spelat, skulle vara att skjuta sig själv i foten att kräva massa lagar är krav här, spelutveckling är för oförutsägbart för att det ska fungera.
Det fungerar som i verkligheten i övrigt när något du köpt är trasigt.
Du påtalar vad som är fel för tillverkaren och sedan ska tillverkaren få chansen att fixa felet.
Viam inveniam aut faciam
kan du förklara varför? är det nån förbokningsbonus du absolut inte kan leva utan som gör det?
varför inte bara vänta till ett par timmar efter släpp och se vad folk skriver på reddit osv? under mina 3-4 årtionden som "gamer" har jag nog aldrig sett fram emot ett spel så mycket som jag ser fram emot elden ring, men har lik förbannat inte förbokat. jag fattar verkligen inte. det är ju inte som att digitala spel säljs slut? även om man bara gör det utifrån bekvämlighetsskäl så vafan, varför? det bidrar ju till så mycket skit för spelare i längden.