PS5: Dubbla monitorer

Medlem
PS5: Dubbla monitorer

Hallå allihopa, ny här på forumet.

Har provat söka lite här men inte hittat ngt som matchar detta.

Vet ni om det går att ansluta 2 monitorer till ps5?

Jag tänker nämligen ha 2st sen när dom kommer med hdmi 2.1 (en 4k 60hz o en 1080p 120hz)

Jag vill kunna switcha skärm beroende på vilket spel ja ska lira.. 120hz för fps spel osv... Finns det någon splitter för detta som pallar med signalerna och vet ni om det är möjligt såhär i uppstarten av nya konsolen?

simma lungt

mvh Jmmy

Medlem

Hittade denna som borde fungera hyfsat i alla fall,
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/hdmi...

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem
Skrivet av b0ne:

Vad jag kan se klarar den där endast 4K 30hz?

Vill också tillägga att du, vad jag förstått, inte behöver HDMI 2.1 för varken 4K 60hz, 1440p 120hz eller 1080p 120hz. Det är 4k 120hz som HDMI 2.1 behövs.

Medlem
Skrivet av b0ne:

Tack för detta, men den har bara hdmi 1.4 stöd. Blir väl problematiskt o få ut riktigt 120hz då antar jag?

Medlem
Skrivet av e18m:

Vad jag kan se klarar den där endast 4K 30hz?

Vill också tillägga att du, vad jag förstått, inte behöver HDMI 2.1 för varken 4K 60hz, 1440p 120hz eller 1080p 120hz. Det är 4k 120hz som HDMI 2.1 behövs.

Jaa såklart, va ja som skrev fel
finns ju inga monitorer ännu men är på ingång va ja har sett, bla ASUS. Vill bara kunna switcha mellan skärmarna beroende på spel som sagt. Oklart hur funktionen blir för ja antar att den inte lär känna av när jag ändrar preferenser i konsolen.

Hur funkar det om man vill börja me typ twitch? kan man administrera, chatta osv på den andra skärmen när man lirar på den andra?

Medlem
Skrivet av homaNN:

Jaa såklart, va ja som skrev fel
finns ju inga monitorer ännu men är på ingång va ja har sett, bla ASUS. Vill bara kunna switcha mellan skärmarna beroende på spel som sagt. Oklart hur funktionen blir för ja antar att den inte lär känna av när jag ändrar preferenser i konsolen.

Hur funkar det om man vill börja me typ twitch? kan man administrera, chatta osv på den andra skärmen när man lirar på den andra?

Jag är inte helt säker på vad du vill uppnå med att ha två skärmar och en switch?

Har du en skärm med 4k @ 120hz så bör den fixa 1080p @ 120hz och 4k @ 60 hz? Nu vet jag inte hur det fungerar på PS5, men i xboxen är det relativt smidigt att ändra upplösning osv, därför skulle du inte behöva någon switch? Men jag kanske missuppfattar vad du är ute efter?

Apropå skärm så tycker jag denna verkar sjukt intressant: https://evedevices.com/pages/order
4k alternativet har HDMI 2.1.

ps. Oerhört tveksam till att du kan ha två skärmar SAMTIDIGT kopplade till PS5, men jag har inte testat och har tyvärr ingen att testa med ps.

Medlem
Skrivet av e18m:

Jag är inte helt säker på vad du vill uppnå med att ha två skärmar och en switch?

Har du en skärm med 4k @ 120hz så bör den fixa 1080p @ 120hz och 4k @ 60 hz? Nu vet jag inte hur det fungerar på PS5, men i xboxen är det relativt smidigt att ändra upplösning osv, därför skulle du inte behöva någon switch? Men jag kanske missuppfattar vad du är ute efter?

Apropå skärm så tycker jag denna verkar sjukt intressant: https://evedevices.com/pages/order
4k alternativet har HDMI 2.1.

ps. Oerhört tveksam till att du kan ha två skärmar SAMTIDIGT kopplade till PS5, men jag har inte testat och har tyvärr ingen att testa med ps.

Jag antog att den ena skärmen inte klarade det andra o vice versa... Varför finns det då 3 modeller av EVE? kopplar inte riktigt det.
Om det finn så behöver jag bara en isåfall

Medlem
Skrivet av homaNN:

Jag antog att den ena skärmen inte klarade det andra o vice versa... Varför finns det då 3 modeller av EVE? kopplar inte riktigt det.
Om det finn så behöver jag bara en isåfall

Jag kan inte lova till 100% att alla skärmar fungerar så.

Varför det finns tre modeller av Eve bör vara av kostnadsskäl.

Medlem
Skrivet av e18m:

Jag kan inte lova till 100% att alla skärmar fungerar så.

Varför det finns tre modeller av Eve bör vara av kostnadsskäl.

Men det lååter väl ändå otroligt?

Ja menar, varför skriver de isåfall olika specs på dessa
Det nåste ju finnas nå mer anledning o skillnad, tror du inte det?

Mvh Jimmy

Medlem
Skrivet av homaNN:

Men det lååter väl ändå otroligt?

Ja menar, varför skriver de isåfall olika specs på dessa
Det nåste ju finnas nå mer anledning o skillnad, tror du inte det?

Mvh Jimmy

Alltså den billigaste skärmen har sämst specs, för den som inte behöver 4k @ 120hz så kan han/hon välja en billigare skärm. Inget konstigt i det? Inte helt säkert på vad du är ute efter?

Vill du ha 4k @ 120hz så köp den skärmen. Den kommer klara av att skala ner till 60hz och troligtvis även 1080p @ 120hz. Sen hänger det på vad konsolen klarar av att skala till, exempelvis Xbox klarar 1080p, 1440p och 2160p. Däremot ps5 klarar i nuläget endast 1080p och 2160p.

Medlem
Skrivet av e18m:

Alltså den billigaste skärmen har sämst specs, för den som inte behöver 4k @ 120hz så kan han/hon välja en billigare skärm. Inget konstigt i det? Inte helt säkert på vad du är ute efter?

Vill du ha 4k @ 120hz så köp den skärmen. Den kommer klara av att skala ner till 60hz och troligtvis även 1080p @ 120hz. Sen hänger det på vad konsolen klarar av att skala till, exempelvis Xbox klarar 1080p, 1440p och 2160p. Däremot ps5 klarar i nuläget endast 1080p och 2160p.

Ja vill ha en skärm som grejjar 4k 120hz, antar att ps5an grejjar det. Finns så mycke bud ute så vettefan va man ska tro. Har ju ingen skärm o prova med heller.

1
Skriv svar