PS5 Tempest 3D ljud. Bluff o båg, hittepå gimmick, eller tillför det verkligen något?

Medlem
PS5 Tempest 3D ljud. Bluff o båg, hittepå gimmick, eller tillför det verkligen något?

3D ljud har vi haft sen stereoljudet uppfanns. Känns som en gimmick. Vad tillför Tempest konsumenten menar Sony? Vi har två öron och vår hjärna har förmågan att placera ljud i ett tredimensionellt rum tack vare utformningen av våra öron. Ljudet når våra öronen vid olika tidpunkter. Behövs inga avancerade tekniska grejer för att få till det. Det är ju också just så som Sony verkar beskriva Tempest. Med andra ord så är det inget nytt med detta? Rätta mig om jag har fel

"PlayStation's Isabelle Tomatis posted a blog stating that "On the PS5, you’ll be able to experience 3D Audio with the headphones that many of you already own."

Ovanstående citat från toms hardware gör mig lite ledsen eftersom vi alla kan uppleva 3d ljud från alla stereokällor med vilka hörlurar som helst.

Här är ett härligt exempel för det som inte upplevt 3d ljud
https://youtu.be/IUDTlvagjJA
Använd lurar för en häftig effekt. Det blir ännu häftigare om man blundar

Vad är era åsikter/tankar om denna "revolutionerande" teknik?

Inaktiv

3-d ljud är ingen nyhet nej. Nyheten är väl att nya konsolerna kan sköta beräkningarna för det på en separat krets och att Sony använder en egenutvecklad pryl medan Microsoft kör mest på Atmos. Atmos för spel sägs ju vara riktigt bra och det visar sig strax om Tempest på PS5 blir lika bra.

NuZ
Testpilot

Skillnaden nu är väl att det har egna kretsar och modernare teknik. Atmos är otroligt och troligen Tempest också. Sonic for headsets är ju också väldigt bra 3D-ljud men inget i jämförelse med Atmos.

Edit: sen på bollen


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av IRONBERG:

3D ljud har vi haft sen stereoljudet uppfanns. Känns som en gimmick. Vad tillför Tempest konsumenten menar Sony? Vi har två öron och vår hjärna har förmågan att placera ljud i ett tredimensionellt rum tack vare utformningen av våra öron. Ljudet når våra öronen vid olika tidpunkter. Behövs inga avancerade tekniska grejer för att få till det. Det är ju också just så som Sony verkar beskriva Tempest. Med andra ord så är det inget nytt med detta? Rätta mig om jag har fel

"PlayStation's Isabelle Tomatis posted a blog stating that "On the PS5, you’ll be able to experience 3D Audio with the headphones that many of you already own."

Ovanstående citat från toms hardware gör mig lite ledsen eftersom vi alla kan uppleva 3d ljud från alla stereokällor med vilka hörlurar som helst.

Här är ett härligt exempel för det som inte upplevt 3d ljud
https://youtu.be/IUDTlvagjJA
Använd lurar för en häftig effekt. Det blir ännu häftigare om man blundar

Vad är era åsikter/tankar om denna "revolutionerande" teknik?

Ah, virtual barbershop.. En klassiker.

Jag är ingen ljudnörd och kan väldigt lite om det. Trots detta så uppskattar jag bra ljud i mitt headset. Cryteks binaural ljudbild funkar grymt i hunt showdown och både mina turtle Beach stealth 500 och plantronics rig 800hs har, i mitt tycke, fantastiskt ljud och man kan höra både ovanifrån och under.
Många gånger känner jag att jag har ett rejält övertag i spel då jag hör fienden långt innan dem hör mig.. Sen att jag skjuter som en kratta, det är en annan sak.

Jag tycker att det mest är säljar snack.. Likadant med logitech nya ratt, det är ju exakt samma ratt som den 10 år gamla g29.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Som det är sagt så ska ljudet bli betydligt bättre och du ska tydligt kunna höra ifrån vilket håll ljudet kommer ifrån, om det nu kommer stämma eller inte får vi snart veta.

Medlem

De är ju natt och dag mellan ett dedikerat ljudkort och internt i allafall på pc

Flakmonkey

Hoppas på det bästa och med tanke på att det de sagt kring haptic feedback och adaptive triggers av allt att döma inte är en "säljgimmick" så har tror jag att ljudet kan vara något riktigt bra.

Dock så är ju det här med ljud knepigt då det också är beroende av annat. Som farbror Barbro brukade säga så finns det ju inga genvägar till det perfekta ljudet. I det här fallet ska det ju vara rätt enkelt iom att du inte ska behöva något särskilt annat än ett par "vettiga" hörlurar. Men har du inte det och du kör på TV-högtalare av sämre kvalitet så kan ju ingen lösning i konsolen göra att ljudet helt plötsligt blir magiskt. Precis som att världens bästa hörlurar inte göra att något låter fantastiskt om källan är kass.

Avstängd
Skrivet av anon_118566:

3-d ljud är ingen nyhet nej. Nyheten är väl att nya konsolerna kan sköta beräkningarna för det på en separat krets och att Sony använder en egenutvecklad pryl medan Microsoft kör mest på Atmos. Atmos för spel sägs ju vara riktigt bra och det visar sig strax om Tempest på PS5 blir lika bra.

Atmos är visserligen trevligt bara spelutvecklare implementerar det. För tillfället så ser AC:Valhalla, WD:Legions och Dirt 5 ut att bli utan 3d ljud till xboxen, medan tempest används till alla dessa titlar på PS5
Verkar nästan som att Atmos är mycket krångligare och säkert dyrare (licensavgifter) att implementera för utvecklare


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Virtual barbershop är grymt! Dock är det ju inte i realtid, vilket blir den stora skillnaden för PS5. När tekniken implementeras direkt i en konsol snarare än enstaka tillbehör från eftermarknaden så tror jag att spelutvecklare kommer att satsa hårt nog på tekniken att det äntligen slår igenom. Till PC har ju tekniken prövats i åtminstone 7 år nu tror jag, men har ännu inte mognat. Jag förmodar att problemet ligger i alla variabler med DirectX, ljudkort, drivrutiner, mjukvara för ljud som följer med moderkort/ljudkort/headets, osv. Men PS5 är PS5, punkt.

Jag hoppas och tror på det här men är samtidigt lite vaksam eftersom jag minns marknadsföringssnack från exempelvis PS1 som skulle vara "40 gånger snabbare än en vanlig PC", PS2 som skulle "förmedla känslor" med sin Emotion Engine (detta klarade dock FF VII alldeles utmärkt, tyvm) och vara kraftfull nog att orkestrera musik i realtid efter stämningen i spelet. Eller varför inte PS3 som skulle öppna en helt ny värld med PS Home.

1
Skriv svar