Ray tracing i Cyberpunk 2077 är en fröjd för ögat
Nvidia vill att man spelar strålspårat, på deras kort såklart.
#cyberpunk-2077, #nvidia, #ray-tracing
Tur att man har två njurar, det där låter dyrt!
Ryktena säger att fullskalig produktion inleds i augusti med sikte på släpp i september månad, alltså två månader innan Cyberpunk 2077 släpps, även om det blir oktobersläpp så kommer garanterat korten finnas innan spelet kommer, däremot finns det väl risk att det blir huggsexa om dem.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
RTX är rätt kostsamt för prestandan på nuvarande generation kort. Så frågan är hur låg FPS PC spelare kommer tolerera för att har RTX ON Baserat på hårdvaran så blir det intressant att se hur de tänker komma undan med Ray tracing på konsoler, trots 30fps. Kanske blir någon nedbantad version som fortfarande marknadsför som raytracing.
Frågan är om min nuvarande prolle 4790k kommer flaska eller om det räcker med grafikkortsbyte. Flaskar den så lägger jag cyberpunk på hyllan tills att jag köpt ny dator.
vi får alla maila bill gates och önska oss cyberpunk-värdiga datorer till jul
//monster
Först funderade jag på att skaffa spelet till Ps4 och köra på Ps5an, men efter senaste streamen och "hands-on" videos, så får man höra att datorerna de testade spelet på körde med 2080Ti, och då fick de mellan 60-80fps med 1080p upplösning.
Så för min del så kommer jag nog skaffa spelet till PC, och isf uppgradera från 1080Ti till 3080Ti (eller likvärdig), så att man kan spela spelet på 4K med någorlunda höga grafikinställningar.
Kanske ändå kan fungera bra på ett 2080 tack vare DLSS 2.0.
Om rycktena stämmer kommer både AMD BigNavi och Nvidia Ampere ha mer balanserad ray tracing prestanda, där ray tracing inte ger samma prestanda sänkning som idag.
RTX 2000-Serien känns som en första generations produkt, som egentligen hade behövt 3-4x fler RT-cores.
Hoppas nästa generations GPUer ger en något mognare produkt.
Det ska bli spännande att se hur prissättningen på Nvidias 3000-kort kommer att se ut. Det känns som att smärtgränsen går vid 8 papp, så vi får hoppas att det åtminstone räcker till ett RTX 3080. Har svårt att tro att AMD kommer att konkurrera prestandamässigt med Nvidias nya toppkort, men de kan kanske bli ett prisvärt alternativ i det lägre segmentet.
Tror min dator pallar 1 av Ray-tracing funktionerna igång på 4K, två kanske om jag spelar i 1440p.
Kanske blir att uppgradera om jag får råd. Men ska ju börja plugga igen kanske så då får det vänta samt blir arbetslös nu i höst så då blir det jobbsökande om jag inte kommer in på skolan. Jag som så gärna vill se detta spel i all sin prakt. Får nöja mig med vad jag får.
@trickeh2k: Mjo, så säger ryktena. Väntar dock på hybridkort från EVGA för att ersätta min 1080ti och de brukar alltid kommer lite senare.
tur att man hållit ut och väntat på 3000 serien
Personen som började införa det svenska begreppet strålspårning borde ju tvingas lyssna på Pernilla Wahlgrens Piccadilly Circus på repeat i ett halvår. Jag har då aldrig hört någon använda det innan Nvidia började köra med det i sin reklam som de gissningsvis kört Google Translate på.
Ja det var det första jag reagerade på. Inte nog med att man troligtvis behöver byta grafikkort för att lira't, utan man ska behöva spela't genom nån kinakopia-kameralins från wish som innehåller billigt fönsterglas eller nått. Bara att hoppas att det går att stänga av.
60fps med ray tracing är ju dock inte ett problem i de flesta spel, om man anpassar inställningarna till den hårdvara man har i burken.
Så 30fps med ray tracing blir inte något problem för konsollerna, speciellt då de använder checkerboarding i sin ray tracing.
De nya korten från både AMD och Nvidia sägs köra ray tracing utan något prestandatapp alls i princip. Ska bli spännande i höst.
Sen får man ha i åtanke att vi inte vet om dessa siffror inkluderar DLSS 3.0 som sägs kunna köras på vilket spel som helst bara det använder sig av TAA.
Blir ett 3080ti eller om det nu kommer heta 3090 i vilket fall som helst.
@Shamanfox: Det var dock 1080p med ray tracing.
Drar man ner sample counten och använder DLSS 2.0 så kommer nog ett 2080ti kunna krama ur en stabil framerate.
Kommer bli svårt att få sålt på sitt 2080 ti dock.
RTX 3080Ti för 18 000+ kr. Ni hörde det här först.
Aa, skrev också att det var 1080p
Vill man maxa grafiken så vill man ju såklart spela med Ray-tracing på, och vill man då ha högre upplösning än 1080p så kommer inte 2080Ti vara tillräckligt, även med DLSS 2.0, om inte CDPR får rejäla optimeringar gjorda.
För mig personligen så är planen att koppla upp datorn till min 4K TV och spela på 4K, och även då med ett 3000-serie kort så lär jag behöva dra ner på massa inställningar för att få stabil fps.
Xbox series X kommer smiska skiten ur valfri PC! Inte sant?😊 Lyssnade på en pod där ett gäng utvecklare snackade om hur grymt bra ps5 och series X är och att de är i längden bättre än valfri på.
Precis som du säger är nuvarande generationen inte speciellt bra på RayTracing och det är endast nu när DLSS 2.0 släppts som det faktiskt fungerar bra. Som tur var pekar allt på att nästa generation kommer att hantera RayTracing många gånger bättre vilket gör att funktionen äntligen kan användas av den breda massan (mao även de som har midrange kort) samt förhoppningsvis är lättare att implementera vilket gör att vi kanske får se det i fler spel än den handfull som släppts hittills.