Vilken bok / böcker läser du nu, och varför?

Medlem
Vilken bok / böcker läser du nu, och varför?

Jag läser:

Mark Baker - Snutliv

(Den handlar om NYPD och deras "riktiga" arbete inte hur det visas på tv. Intressant att få en inblick i ett hårt och tufft arbete...)

Arkadij Babtjenko - Krigets Färger

(En soldat som stred i den ryska armén under tjetjenienkriget berättar om sina upplevelser. Efter en kort utbildning kastades unga män ut i ett krig som de visste aldrig skulle leda till något gott. Jag älskar dokumentärer, och den här boken gör mig inte besviken...)

Kosmos - Stephen W. Hawking

(Ett måste för alla som är nyfikna på fysikteorier och kosmos. Har inte haft tid att läsa denna tidigare och gör det eftersom jag alltid var fascinerad av Carl Sagans arbete. Det här kommer nästan i närheten...)

Medlem

intressant ämne, jag har aldrig varit en bokmal men börjar mer och mer bli det dag för dag

just nu läser jag två böcker och en jag nyligen läst klart

*The Game* -

läser den för andra gången så jag kan ragga upp bruuudar ännu bättre oooraah :S, skit dålig bok för övrigt, ingen bör läsa den med ett seriöst mentalitet om man har en unna självrespekt

*Stephen Kings: It* -

Redan läst den två gånger, men jag gillar boken skarpt, vad kan jag säga, nästan den bästa boken jag läst kanske! ni som ej läst den, gör det nu, och kolla sedan också på filmen, så lär ni nog inte tycka om klowner längre

*Generation Kill - Pocket*

Läste klart den för någon vecka sen, extremt bra! lika bra som serien den rekommenderas varmt till er som gillar dokumentärer om krig

Medlem

Jag har börjat läsa om alla Harry Potter-böckerna och håller på med tredje nu, alla är riktigt bra.

signatur

I've been everywhere on Earth, even at the end of Excel

Medlem

Jag läser:

Walden av Henry David Thoreau, har senaste året börjat läsa diverse klassiker, pga allmänt intresse i litteraturhistoria samt mina studier.

Läser även ibland i 'Svarta huset' av Stephen King

signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Vad kul att ni läser mycket, jag har en hemlighet att berätta om Stephen King sedan, om en månad eller så

Medlem

Fooled by Randomness: The Hidden Role of Chance in Life and in the Markets av Nassim Nicholas Taleb.

Handlar i grund och botten om tur. Eller snarare hur vi uppfattar och hanterar tur/otur i livet och hur vi ser mönster som egentligen inte alls finns.

The Poker Mindset: Essential Attitudes for Poker Success av Ian Taylor och Matthew Hilger.

Lär inte ut någonting om poker i sig utan istället hur du som pokerspelare bör tackla dom psykologiska aspekterna av spelet.

Klart läsvärda för dom med intresse.

Medlem

jag läser i princip aldrig böcker längre, dock så läste jag mycket förut, om då inte kalle anka pocket räknas som bok :crazy:

Medlem

Körkortsteoribok. Goddamit vad jag längtar tills jag klarat teoridelen, är så jävla sugen på att läsa någon hjärndöd bok för att bryta upp det senaste månadernas mönster att bara kunna läsa den satans körkortsteorin.

signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Körkortsteoribok. Goddamit vad jag längtar tills jag klarat teoridelen, är så jävla sugen på att läsa någon hjärndöd bok för att bryta upp det senaste månadernas mönster att bara kunna läsa den satans körkortsteorin.

Lycka till med proven, var inte nervös när du tar testen så kommer det att gå bra...

Medlem

Läste precis ut Människohamn av John Ajvide Lidqvist.

Varför? Författaren har också skrivit den omtalade Låt den rätte komma in. Jag tyckte om den och bestämde mig för att ta mig an hans senaste verk.

Boken utspelar sig på ön Domarö, en fiktionell ö ute i svenska skärgården. På Domarö bor Anders med sin hustru och dotter. En dag beger de sig ut på isen en fin vinterdag. Deras mål är gåvasten, en liten ö i närheten med ett fyrtorn.

De vandrar över isen... Plötsligt händer det omöjliga. Trots att deras dotter Maja inte kan försvinna... är det just det som händer. Anders och Cecilias dotter är försvunnen, puts väck! Några år senare - efter skiljsmässa och svåra alkoholproblem - återvänder Anders till ön där han tror att hans dotter Maja ännu finns kvar.

Bokens gengre är utan tvekan drama. Trots de små fantasy dragen är de fortfarande inte särskilt väsentliga till historien, vilket jag tycker gör boken så bra. Kan rekommendera den starkt!

signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Så Människohamn var ingen skräckbok, utan drama? Intressant...

Medlem

Stephen King - Pestens tid
Känns väldig passande i dessa tider av influensa skräck.

Inaktiv

jag l'a'ser : Darren Shan lord loss

signatur

XboX360 <3 Halo 3 FTW

Medlem
Skrivet av depthless:

Så Människohamn var ingen skräckbok, utan drama? Intressant...

Självklart är det en skräck/drama bok... men jag tycker fortfarande att de lutar mer åt drama än skräck, om man ska sätta en bestämd gengre.

signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Hade påbörjat Mass Effect: Ascension nu om inte Schenker hade sugit bortom all logistisk logik. Den är det som kommer gälla iaf.

signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Just nu läser jag Hanteringen av Odöda av John Ajvide Lindqvist. Det är en skräckhistoria som handlar om döda människor som vaknar till liv.

Jag har läst nästan alla John's böcker. Hans historier är väldigt fängslande och hans sätt att skriva inspirerar mig.

signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

Just nu läser jag Hanteringen av Odöda av John Ajvide Lindqvist. Det är en skräckhistoria som handlar om döda människor som vaknar till liv.

Jag har läst nästan alla John's böcker. Hans historier är väldigt fängslande och hans sätt att skriva inspirerar mig.

Håller med dig, har läst 2 av hans verk. Skulle du kunna rekommendera Pappersväggar + den som du för tillfället läser?

signatur

Medlem
Skrivet av WaltX:

Hehe, tyckte boken mynnade ut i ett enda.. ingenting.

Just nu: Call M for Merde samt lite på Marilyn mansons självbiografi, eller va fan det nu kan klassas som.

Läste för övrigt klart House of leaves för ett tag sedan. Intressant bok.

Medlem

Läser A Clash of Kings av George R.R Martin för tillfället.
"Varför?" Det säger sig självt.

signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

Assassin's quest
Tredje boken i farseer trilogin, riktigt bra även om det är lite störande när saker upprepas om och om igen.
Läser den för att ha nått att göra påväg till/från jobbet.

Medlem
Skrivet av Exeron:
Skrivet av WaltX:

Håller med dig, har läst 2 av hans verk. Skulle du kunna rekommendera Pappersväggar + den som du för tillfället läser?

Pappersväggar är faktiskt den enda av hans fyra böcker som jag inte har läst än. Pappersväggar är en fortsättning av Hanteringen av Odöda kan man säga. Därför tänkte jag läsa den efter Hanteringen av Odöda.

Om du har läst två böcker av John redan, och gillar det, så kommer du definitivt att gilla Hanteringen av Odöda. Jag ligger precis i slutet av boken just nu, så jag vet inte hur det hela slutar. Slutet är allra viktigast för mig. Så jag hoppas på det bästa.

signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Läser just nu Julius Evola - Revolt Against The Modern World

Riktigt bra bok måste jag säga. Rekommenderar den stark.

Medlem
Skrivet av Kamp:

Läser just nu Julius Evola - Revolt Against The Modern World.

Föga förvånade att du läser en av fascismens största filosofer - hand-i-hand med Europas extremhöger. Är det inte SMR (eller vad kallar dom sig nuförtiden?) som älskar att prata om Evola, Guénon, Codreanu, och Roman von Ungern-Sternberg?

Jag passar på att tipsa på en bok jag med, nämligen Black Sun: Aryan Cults, Esoteric Nazism and the Politics of Identity skriven av Nicholas Goodrick-Clarke.

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Arla Förlag: Den Glada Kossan...

Medlem

Just nu läser jag The Last Wish av Andrzej Sapkowski. Har inte kommit så långt men hittills har den vart riktigt bra.

Avstängd

Jag läser:

• ... och lyssnar omväxlande på Harry Potter och Dödsrelikerna. Jag ville ha en ljudbok i vintras och kom att tänka på HP. Hade läst första boken tidigare och blivit överraskad av Rowlings skrivförmåga. Jag började lyssna på Hemligheternas kammare och det var ju egentligen bra, även om jag blev otroligt irriterad över trollkarlsvärlden och dess uppbyggnad. Den kändes otroligt dålig.
    Nu är jag på sista boken och min irritation har övergått i acceptans. Jag köpte den i samma veva som jag köpte några andra böcker då den bara kostade 29 kronor.

• Nya Författarskolan av Göran Hägg för lite tips om hur man skriver en bok.

• Handbok i Svenska av Gösta Åberg. Jag älskar språkböcker. Mycket bra bok.

• Kungarnas Krig av George R.R. Martin. Martin är en excellent fantasyförfattare. Påminner om Katharine Kerr.

• The Letters of J.R.R. Tolkien av Humphrey Carpenter. Beställt, kom igår. Jag läste några sidor innan jag somnade. Boken innehåller många av de brev som Tolkien skickade. De flesta är förstås brev och brevkorrespondenser mellan Tolkien och hans fans.

Det var nog alla böcker som jag läser aktivt just nu. Sedan har jag en del böcker i hyllan som jag har påbörjat men inte läser tillfället.

Medlem

Lyssnar på böcker/podradio hela dagarna på jobbet. så gillar sånanhär trådar där man får nå tipps.

senaste tiden har jag arbetat mig igenom Stephen King The Dark Tower böckerna. har lite mindre änn halva kvar på den 7:e och sissta boken.
Tycker dom var riktigt bra tills dom två sissta, där tappade han den härliga kännslan han byggt upp i dom andra.

signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem
Skrivet av Majsvaffla:

Jag har börjat läsa om alla Harry Potter-böckerna och håller på med tredje nu, alla är riktigt bra.

Jag med! Är på femte atm

Sen läser jag The Dirt. Mötley Crüe är ju bara för sjuka

Medlem

Mötley levde / lever som rockband bör...

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Kamp:

Läser just nu Julius Evola - Revolt Against The Modern World.

Föga förvånade att du läser en av fascismens största filosofer - hand-i-hand med Europas extremhöger. Är det inte SMR (eller vad kallar dom sig nuförtiden?) som älskar att prata om Evola, Guénon, Codreanu, och Roman von Ungern-Sternberg?

Jag passar på att tipsa på en bok jag med, nämligen Black Sun: Aryan Cults, Esoteric Nazism and the Politics of Identity skriven av Nicholas Goodrick-Clarke.

bjosarn; eftersom jag har läst "Lilla röda" så måste jag nu vara kommunist enligt ditt resonemang.

Du kanske ska ta och tänka dig för innan du yttrar dig nästa gång. Du framstår bara som trångsynt, vilket du iofs är. Nog med OT.

12
Skriv svar