Id-chefen vill göra Rage 3 "så snart som möjligt"
Tim Willits känner sig inte färdig med Rage.
#avalanche-studios, #id-software, #rage, #rage-2, #rage-3
Gör rage 3 till en korridorshooter istället. Varför behövde det vara open world? Man hade kunnat gå crazy på leveldesignen och lagt till större fiendevariation med mer intressanta bossar.
Det fungerade ju för doom, varför inte också i rage 2? Om man enbart ser till gameplay så har spelet levererat. Rage 2 är som en eldsjäl fast i en trasig kropp. Tänk er hur rage 2 hade kunnat bli om de samarbetat med Machinegames istället. Avalanche åker snålskjuts på id software i rage 2 kan man säga.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |
Gör rage 3 till en korridorshooter istället. Varför behövde det vara open world? Man hade kunnat gå crazy på leveldesignen och lagt till större fiendevariation med mer intressanta bossar.
Det fungerade ju för doom, varför inte också i rage 2? Om man enbart ser till gameplay så har spelet levererat. Rage 2 är som en eldsjäl fast i en trasig kropp. Tänk er hur rage 2 hade kunnat bli om de samarbetat med Machinegames istället. Avalanche åker snålskjuts på id software i rage 2 kan man säga.
Agreed. Känns som att open worldmanin har levt länge nog, vissa typer av gameplay gör sig helt enkelt bättre i en smalare och mer fokuserad värld.
H-How can she slap, kupo!?
@magma: Om Rage ska fortsätta vara köra i "Mad Max-anda", så tycker jag personligen definitivt att Open World funkar bättre. Nu har jag inte spelat Rage 2 än, men problemet med Rage var snarare att det kändes som en korridorshooter, eller en fin fasad med pappväggar när spelet presenterade sig själv som öppet. Grafiken är där, vapenkänslan är där, men innehållet var ganska "meh".
@73mpl4R: Problemet med open-world är att man då "måste" fylla världarna med en "to-do"-lista. Det fungerade för far cry då man balanserat ut gameplay och story. Har nu läst flertalet recensioner och de som alla skriver gemensamt är just att gameplay är spelets starkaste del. Nog ingen som är förvånad över detta.
Ja, rage 1 hade också problemet med transportsträckor. Tung gameplay i övrigt precis som rage 2.
Vad jag menade med korridorshooter är om man utvecklat något i linje med doom, quake eller kanske doom 2016. Det sistnämnda hate cutscenes och story med, men inte så pass att det förstörde flödet av gameplay. För det vi fick istället nu är en större värld, fast som man försökt fylla med innehåll genom att låsa olika vapen och förmågor till arcs. Tim Willits sa det själv under en intervju:"i do recommend that you go to these arcs and unlock everything before you go on the main story, otherwise you wont have a good experience". Många verkar ha missat detta och rushat genom storyn och då är det klart att man inte hinner låsa upp allt vad spelet har att bjuda på förrän till slutet. Men ja, hade detta varit designat som första rage så hade man fått alla vapen och förmågor utan att göra en massa sidequests.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |
Tim Willits är ute och cyklar...
Tyckte faktiskt att det räckte med ett Rage spel.
Det räckte med inget.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Hoppas de tar en tar en tripp tillbaks mer mot Rage 1 visuellt isf. Ettan hade mycket mer karaktar an vad jag sett fran tvan. Visst mer variation i klimat och storre varld i tvan men ser sa fruktansvart generiskt ut. Kollar man pa screens kan skulle det lika garna kunna va Far Cry eller nat.
Skulle vilja se en hybrid av korridor shooter och open world, dvs en korridor shooter som inte är 1 rail path utan med många valmöjligheter hela tiden, bästa av två världar. Gärna slumpmässiga scriptade events som är såpass många att det aldrig känns generiskt, och förstörelse alá red faction 1 fast modern och utarbetad, tycker fortfarande att förstörelsen i bad company 2 tex är bland det koolaste man haft i ett fps, men verkligen ingen verkar ha anammat fenomenet. Tom dice själva dummade ner det...
Det verkar som bilar och att köra dem inte passar de flestas önskemål. Galna vapen och dito individer är huvudgrejen. Men ska det vara Mad Max stil måste det göras vettiga, galna, varierade biluppdrag. Action där bilarna verkligen går att variera och användas på galet sätt. Även som vapen och med vapen. Köra lite överallt, öppen värld med många lösningar på att förstöra för fiender utan bil eller med.