Säger ni gubbe?
Använder ni ordet gubbe som synonym till spelarkaraktär? Jag tycker det låter så himla familjärt och trevligt med gubbe.
Nu ska jag göra en ny gubbe i Dark Souls 2!
Nej, inte idag. Men när jag började spela som barn gjorde jag det.
Det gick även steget längre än att bara vara själva spelkaraktären. Hur många "gubbar" man hade var synonymt med hur många extraliv man samlat på sig. Och var man flera kunde man spela varannan "gubbe".
Igår blev jag själv kallad "gubbe" av en liten kille som var inne med sin mamma i butiken där jag jobbar. Jag antar att cirkeln är sluten.
Alltid Alla jag känner gör det mer eller mindre, kan faktiskt inte komma på något annat namn nu..
Tänker man efter så är det lite kul att man säger gubbe om kvinnliga karaktärer alltid med
-Vilken gubbe skall du vara?
-Den där Prinsessan
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Jag brukar blanda, vid frågor "Vad ska du spela för gubbe?" Vid pratande om en viss "gubbe" säger jag karaktär.
Jag ska göra en ny karaktär
Vilken gubbe spelar du på?
Osv
Håller med flera ovanstående. Gubbe hänger kvar sen man började spela på 80-talet. Men när det gäller RPG och spel där man faktiskt skapar sin egen karaktär har det nog svängt över mer till att just säga "karaktär". Könsneutralt och PK och allt vad det heter. Däremot förvalda spelfigurer kommer nog alltid heta gubbe
Använder också alltid gubbe
Härligt att många verkar säga gubbe. Om jag ska skapa en kvinnlig karaktär så säger jag nog gubbtjej, tjejgubbe, gubbrud, brudgubbe osv, men ordet gubbe finns nog alltid med.