Sony bekräftar eget VR-headset
Om man jämför 720p (som större delen av alla developers bara har testat) med 1080p så är det ganska löjligt att säga:
Men vi vet inget så jag hoppas att Sony gör ett bra jobb så alla blir lika exalterade över VR öht.
High-rez av mackapären: http://i.imgur.com/NPyh1el.jpg
High-rez: http://i.imgur.com/NPyh1el.jpg
Det går rykten om att även MS jobbar på en VR-hjälm. Det som dock gör mig mer sugen på den om den nu skulle bli av är kombinationen av VR-hjälm och Kinect.
Program/spelen kan då rendera i hjälmen när du lyfter din arm eller ska gör något med kroppen, det hade varit häftigt.
http://uk.ign.com/articles/2014/03/18/microsoft-reportedly-working-on-a-vr-headset-for-xbox-one
oavsett vilken man köper är faktumet att Sony går in i VR bra för utvecklingen av denna typ av produkter.
Ja, sa han något annat? vad vill du?
Känns fortfarande som den bättre investeringen vilket såklart är subjektivt, vill man bara köra på ps4a så är valet självklart, och Zappa visste säkert det redan när han skrev sin kommentar..
BS
Jämfört med det första dev kittet som kom maj förra året.. bra jobbat där.. Slår den Crystal Cove, det hade varit intressant att veta, eftersom det inte nämns så kan man lätt tro att så inte är fallet.
För övrigt
Carmack twitter: "Trivia: I had suggested to Sony that they try to hire Palmer Luckey before the Oculus kick starter."
beror på spelet, crysis? finns massor med spel som fungerar hur bra som helst. kräver det mer än att köra andra spel? om man kört 60 fps innan så faller argumentet platt.
Vet du ens vad du pratar om? ser inte ut så. du verkar mer ha en agenda mot oculus, jag tror inte du får betalt, jag bara uppfattar en fanboyism, ps4a evangelist eller?
Det är inte 3Dn i sig som drar och är problemet, det är det faktum att färre bilder per sekund kommer addera på att man mår illa eller att det helt enkelt inte känns riktigt bra, du har helt försluten i dålig bild uppdatering.
Att skärmen är uppdelad för två ögon gör såklart något, men det är inte separata renderingspass, ergo, kräver inte mycket mer än om det spelare på en vanlig skärm, förutom att det krävs 60+ fps för att det ska kännas skönt att huvudtaget använda.
Jag vet nu inte vad du menar med 3D, menar du grafiken är 3d? eller att du kör tex nvidias 3d lösning för glasögon? 3d tv?
3D kan vara rätt mycket.
Du har nog missuppfattat det hela. Du kan ju sitta i en soffa med OR också. Och nej du kan inte gå runt hur du vill med en Oculus om du inte har en bärbar dator på ryggen.
90 Graders synfält tror jag kommer bli för lite. Testat Oculus och tyckte till och med 110 var på den snåla sidan...
Din dator renderar 120st bilder i 1080p.
Or det kit 2 renderar 60st bilder i 1080p.
Så med vr behöver du inte rendera onödigt många pixlar på bredden och kör därför 3D sbs.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Men det är ju inte sant heller. Bilden är 1080p och alla pixlar är unika (de har inte kommit dit genom uppskalning). Att bara varannan linje renderas "från grunden" stämmer men de andra linjerna kommer inte dit genom uppskalning.
De använder en teknik där varannan linje ritas upp och resten baseras på föregående bilder. Om du har en bild utan rörelse kommer bilden se EXAKT lika ut som om den renderats i "riktig" 1080p. Om en pixel varit blå de föregående bilderna så kommer den vara blå i nästa. Om en svart pixel flyttats "ett steg" till höger i var och en av de föregående bilderna så flyttas den ett steg till höger även i nästa.
För det mesta kommer ingen se skillnad mot "riktig" 1080p. Det är vid mycket rörelser en del kanter kan bli suddigare men vid mycket rörelse så är det kanske inget som märks så mycket.
Denna teknik används dock bara i multiplayer - i SP är det "riktig" 1080p.
Detta är väl snarare en teknik som kan användas för att kunna rendera dubbla bilder för VR utan att det krävs lika mycket kraft som vid traditionell teknik. Det kanske är något för MS att titta på för att få upp upplösningen på Xbox One?
Edit: Guerrilla förklarar bättre än mig här: http://www.killzone.com/en_GB/blog/news/2014-03-06_regarding-...
va?
OR gör inga egna renderingar, den behöver heller inte dubbla antal bilder, kan dator renderar 60+ bilder i ett spel så ska det nog gå med OR också.. Sluta slänga ur er antagande om saker om ni inte vet.
Det var det man trodde först.
Nej or renderar inget men din dator renderar två x60 bilder i 960x1080 som är sammanfogade alltså sbs.
Det är inget antagande det är så det funkar.
Hans dator när han spelar spel i 3D renderar han 120 bilder i 1920x1080.
Vad om or du inte förstår?
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Kalla det för att det är två bilder som renderas, här är "problemet" samma information i bild höger och vänster kan föras över, informationen är inte direkt vad du ser, utan alla beräkningar på det som finns framför dig, detta kan föras över mellan dessa två frames,
Tex; Cryteks motor som har stereoskopisk rendering använder 1.5% mer kraft när det används.
Så att säga att det renderas två gånger är enligt mig helt felaktigt.
Resultatet kanske blir 120 bilder, men det är bara 60 st beräkningar (renderingar).
Oculus Rift Devkit2 lanserad.
http://www.oculusvr.com/blog/announcing-the-oculus-rift-devel...
I princip Crystal Cove, med 1080p OLED och positional tracking. 350 $.
Härligt, lite förvånad även om det ryktats om att det skulle kunna komma.
2200sek sen är frågan om frakt kostnader och moms, får undersökas.
Redan bestämt mig för att införskaffa mig en, bara en fråga om när, lär bli kö, och innan någon säger att det är för utvecklare, jag vet och jag faller inom ramarna.
edit
"Oculus Rift beställd inom EU skickas från Storbritannien så ingen tull eller moms ska behöva betalas av mottagaren, den kostnad som står när du avslutar köp på hemsidan är den summan du behöver betala. Och så var det för mig också."
Härligt.