Portal 2
Nej, det stämmer inte alls. Han menar nog det första Portal (det var ju en del paketet The Orange Box med fyra andra spel). Men i Portal 2 har du att göra i minst 6-8 timmar om du stresspelar igenom singleplayer-delen. Sen tillkommer co-op på kanske 4-6 timmar.
Jag är faktiskt besviken på Portal 2.
En del av tjusningen med ettan var att vissa problem var så innerligt kluriga och svåra att jag nästan kände att jag behövde fuskkika på youtube för att klara det. Hjärncellerna sattes på prov.
Nu i 2an känns allting nerdummat och förenklat. Inte nån gång har jag behövt tima mina portaler för att ta mig vidare, inte nån gång har jag behövt skjuta en portal medan jag är i luften, huvudsvårigeheten i 2an har varit att hitta en yta som det går att sätta en portal på, när en sådan yta väl är hittad så kan man lugnt och stillsamt placera ut sina portaler och traska igenom.
I ettan visste man ibland exakt var man skulle placera portalerna men hade det endå svårt att komma vidare pga att man var tvungen att tima och hoppa och göra tre saker samtidigt.
Det återstår att testa Coop för mig, men tyvärr så drar förenklingen (konsolifieringen?) ner mitt betyg på detta spel från en Tia till en Sexa, humorn är tipptopp annars, så den ska de ha en eloge för.
Mysigt och charmigt, precis som det första spelet. Dock alldeles för lätt och kort! Jag spelade väldigt lugnt och hann ändå igenom det hela på under 6 timmar. Inte godkänt!
Känns som att det finns lite för många Valve-fanboys i spelpressen för många recensioner känns mest som reklam och inte som en kritisk granskning.
Portal 2 är ett av de bästa spel jag kört på år och dag, och förmodligen den säkraste fullpoängaren jag någonsin satt. Jag tycker det har anmärkningsvärt få brister: speltiden är potentiellt en, något lägre omspelbarhetsvärde eftersom pusslen alltid är likadana en potentiell annan. Båda dessa nämns i recensionen. Jag vet inte vad jag kritiskt ska granska i en så enormt välgjord produkt, det känns som att det blir att leta fel bara för sakens skull.
Om du tror att "förenklingen" beror på att dom konsolifierat spelet så tror du fel. Portal 1 är ju exakt likadant på konsol som på pc så det finns ju inte mycket till anledning att dom skulle ha gjort 2:an lättare bara för den sakens skull.
Personligen tycker jag Portal 2 är långt mycket bättre/roligare än 1:an. Känns som att Portal änligen har blommat ut och vill berätta lite mer om sig själv och Aperture science.
Singleplayer: Mycket bra, men kort.
Co-op: Har inte klarat ut än, men är roligt. Verkar dock kort enligt kommentarerna här.
Övrigt: Var är challenges? Andra game modes? Jag vill ha mer! Det finns inget mer att göra när spelet är utklarat tyvärr...
Årets största besvikelse, gameplayet var uruselt jämfört med 1:an
Underbart spel, helt klart värt full pott i betyg enligt mig.
Men visst kunde det varit längre, man kan ju inte få nog av den klockrena humorn
"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell
Hur kan det vara uselt då det funkar på exakt samma sett som ettan fast med nya saker? Gillar båda spelen skarpt om inte detta mer så du får nya utmaningar och kan spela med en kompis!
Jag slog till och köpte Portal 2 igår, lite av en chansning för jag visste inte om min stenåldersdator skulle klara av det (trots att det är source-motorn jag vet). Till min förtjusning flöt det på himla bra, även med min högsta upplösning 1920x1080.
Kapitel 1 var något av det mysigaste jag spelat på väldigt länge, satt och log så fort Weathlys fantastsiska röst av en av mina favoriter Stephen Merchant (känd som Ricky Gervais "side-kick" (mer co-writer)) yttrade sig om minsta lilla sak. Man lär sig de nya mekanikerna, och får t.o.m. pyssla utan portalerna - välkommet inslag.
Men ju fler kapitel jag klarar av, ju mindre känner jag mig tillfredsställd. De nya mekanikerna jag lär mig kopplas aldrig samman på ett klurigt sätt, det känns betydligt mer gör A och B och klara banan än vad jag kommer ihåg från 1:an. Som någon sa till mig "det känns som en 5 timmar lång tutorial". Och jag håller med. Det känns som jag lär mig mekaniken och vad det kan användas till, utan att sättas på något större prov.
Trots det håller humorn mig på gott humör, den linjära spelupplevelsen och transportsträckorna i form av "puzzel" överlever tack vare humorn. Och när väl det tjocka damen sjunger så känner jag mig belåten. En gedigen spelupplevelse, mycket mer spektakulära miljöer än tidigare, soundtracket tillåter diggande, och
där Stephen Merchant bär mycket på sina axlar (trots att han "bara" är röstskådespelare).
4/5, saknas för mycket "puzzel" och att få använda det man lät sig för att jag ska vara nöjd.
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/