Norska indieutvecklarna Krillbite Studio är förmodligen mest kända för bebisskräckisen Among the Sleep från 2014, men de har också ett litet gäng lågmälda och filosofiska spel i katalogen. Fruitbus är... inte ett av dem.
Visst finns här ett litet styng av sorg: din farmor har gått bort och det ska anordnas en farvälfest med alla hennes vänner och bekanta. Men resan dit går ändå inte i moll. Världen är sprudlande färgglad och befolkas av mestadels glada får, fåglar och annat löst folk fä från djurriket.
Du träffar dem och bjuder in dem till festen genom att köra runt i din farmors gamla food truck på tre olika öar. I samma veva samlar du ingredienser och passar på att servera mat till lokalbefolkningen. Pengarna går till bensin och uppgraderingar av både fordonet och köket, som gör att du kan tjäna ännu mer pengar och utforska fler platser på öarna.
Det är en trevlig gameplay-loop med lite olika små uppdrag (hämta saker, laga särskilda måltider och så vidare) som väver in befolkningens olika livsöden emellanåt. Att kunna pynta själva köket i fruktbussen med olika typer av köksprylar och inredning är en charmig funktion.
"Inte jätteroligt helt ärligt"
Nästan alla enskilda spelmekaniska moment utförs ingående. När fordonet ska tankas behöver du parkera, lägga i handbromsen, kliva ut och lägga pengar i bensinpumpen och sedan tanka manuellt. Likaså när det lagas sallad: du lägger fram alla ingredienser på bänken, tar fram kniven, hackar, lägger ingredienserna i en skål, serverar, tar betalt. Det är inte jätteroligt helt ärligt, men jag skulle säga att det inte heller är poängen. Snarare bidrar det till att göra Fruitbus till en närmast meditativ upplevelse. En långsam och harmonisk road trip.
Till en början fröjdas jag över den unika kombinationen av olika genrer och spelsystem. Som en nedbantad life sim med en skvätt survival – på hjul. Att i sakta mak glida runt på vägarna med avkopplande musik som ljuder ur bilstereon är digitalt mys på hög nivå. Tyvärr är det en resa som snart visar sig möta många farthinder.
Ett av de lite snällare hindren är att världen kunde varit mer levande. Öarna har en väl utbyggd infrastruktur med vägar och bensinstationer, men den enda personen som använder dem är jag. Det kan också bli lite tröttsamt när kunderna emellanåt vill ha en specifik frukt som bara växer på ett ställe långt bort på en annan ö, och grödan dessutom tar evigheter på sig att växa ut igen. Spelets prestanda svajar ibland, byggnader dyker upp ur tomma intet och bilduppdateringen hoppar upp och ned.
"Kort och gott är han buggad"
Ännu värre blir det när jag träffar en hotellchef som behöver hjälp att hitta två musiker för att spela på en festival. Hur jag än försöker nå fram till honom upprepar han bara samma dialog om och om igen. Han vägrar konsekvent beställa den mat jag behöver servera honom för att komma vidare i uppdraget. Kort och gott är han buggad. Jag tvingas lämna honom i detta låsta tillstånd, trots att det hade varit mycket mer tillfredsställande att klara av uppdraget innan jag kör vidare till nästa ö. En sur känsla, som snart växer sig ännu starkare.
För hotellbossen är inte något undantag. Det är ofta som personer vägrar gå fram till min servering trots att det är nästa steg i deras uppdrag. Ibland vill de ha specifika ingredienser i sin mat, men spelet registrerar inte alltid dessa på rätt sätt, vilket leder till misslyckanden och omladdning av sparfiler. Ugnen jag installerat i fordonet fungerar bara ibland och jag behöver montera ned den och placera ut den igen med jämna mellanrum för att kunna baka bröd. Vid något tillfälle har min bröddeg försvunnit helt och hållet.
"Är detta trasigt eller är det jag som inte förstår"
Lägg därtill en speldesign som inte alltid är så pedagogisk i vad som förväntas av mig som spelare. Alldeles för ofta hamnar jag i situationer där jag frågar mig själv: är detta trasigt eller är det jag som inte förstår vad jag ska göra? Oavsett om det är spelet eller mig det är fel på så är det inte någon rolig känsla att hamna i. Resultatet är att Fruitbus blir väldigt frustrerande.
Det är så jäkla synd, för med ett innovativt koncept och en god dos charm borde Fruitbus kunna leverera bättre än så här. Vi får hoppas att Krillbite lagar spelet efter lanseringen. Fram tills dess kommer i alla fall min food truck stå igenbommad på långtidsparkeringen.
Fotnot: Fruitbus släpps till pc den 28 oktober. Testdator: Intel Core i9 12900KS, Geforce RTX 4090 och 32 GB RAM.