Black Myth: Wukong var nominerat flera gånger om på Game Awards, och vann pris för bästa actionspel och fick folkets pris. Men. Tunga utmärkelser som årets spel och bästa regi blev det utan. Feng Ji, regissören, uttrycker sin besvikelse i ett långt inlägg på kinesiska Weibo (tänk X). Hans ord är maskinöversatta, vilket är viktigt att poängtera. Vissa stycken tycks mer humoristiska än andra så det är svårt att avgöra exakt hur stor besvikelsen är, men den verkar finnas där.

Feng Ji ska ha skrivit sitt tal redan för två år sedan och det faktum att folket röstade fram Black Myth: Wukong är "en tröst", men att årets spel gick honom förbi är svårsmält.

Spelen som nominerades i år var alla exceptionella, men jag förstår fortfarande inte kriterierna för "Årets spel". Jag kom dit förgäves!

Alanah Pearce, som tidigare skrivit för God of War-utvecklaren Santa Monica Studio, hävdar (via X) att hon såg hur en Black Myth: Wukong-utvecklare grät ("upprört") när Astro Bot prisades som årets spel. Detta är såklart en persons vittnesmål, och huruvida det är Feng Ji är oklart.

Men klart är att Wukong vann priser, och vann tyngsta på Golden Joysticks tidigare i höst. Feng Ji:

Vissa säger att ett team som aldrig gjort ett singleplayer-spel tidigare lyckades med något otroligt och att detta är en osannolik händelse som är svår att upprepa i framtiden. Jag vill säga att det här inte är en slump. Det är resultatet av kinesisk kultur, kinesisk talang, Kinas företagsklimat, den kinesiska spelindustrin och mötet med spelare över hela världen.

Astro Bot prisades som årets spel av FZ. Black Myth: Wukong? Plats tolv. Håller du inte med? Då (eller annars också, för den delen) gör du i att rösta fram läsarnas Årets spel-vinnare.